Gå til innhold

Pris på vann (leietaker)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Er det normalt at leietaker skal betale for vann forbruket? Har forstått at vi som leier ikke skal betale kommunale avgifter, men når det står spesifisert at vi skal betale for eget vann forbruk går jeg ut ifra dette kun er snakk om forbruket og ikke avgiftene knyttet til vannet, stemmer dette? Hvor mye vil dette igrunn koste meg i året? Vi er to voksne og to barn.

Anonymkode: 3e208...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner prisene på vann på kommunens nettsider. De tar betalt pr kubikk med vann og avløp. Men du må nesten vite omtren hva dere pleier å bruke av vann pr måned eller år for å beregne det,da...

For å betale for vann må dere ha egen vannmåler. Er det dette i boligen du leier? Hvis ikke blir det jo bare synsing fra utleiers side og det hadde jeg ikke betalt for.

Dere betaler for vannet dere forbruker, og avløpsvannet dere produserer. De pleier å være omtrent like. Jeg kan ikke huske det var noen ekstra avgifter knyttet til vannforbruket utover faktisk forbruk, da jeg bodde i forrige bolig der vi hadde vannmåler (rekkehus, selveier). Kommunale avgifter dreier seg vel om snømåking i gatene og avfallshåndtering.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lov til å avtale at leietager skal betale for vann.

"Dersom det avtales i leiekontrakten kan utleier i tillegg til husleien ta betalt for leietakerens forbruk av vann og avløp samt strøm og brensel."

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/hva-skal-vaere-inkludert-i-husleien

Anonymkode: bc433...511

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt lovlig, men da skal du ha vannmåler. 

Anonymkode: 7d45a...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik jeg ser det er det både vannmålerleige og abbonoment avgift, avløp er ikke spesifisert i kontrakten, det er kun vannforbruk. 

her koster vannet per m3 ca 10kr

det står på nettet at en person bruker ca 60m3 årlig. Kan vi da regne med å betale   Rundt 2400 i året?

Anonymkode: 3e208...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloakk er det samme som vann inn i kubikk så dobbel mengde men muligens ulik pris på hver del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi bor i et stort hus og bruker kanskje derfor og mer vann. Vi er fire i familien to voksne og to barn som er i skolealder.

Tror det går rundt 10000 kroner i vann i året for oss. Det er klart vi og bruker en del til vanning av hage, og vi betaler og fastleddavtale ganget med to da vi har en hybel også. Noen av grunne til at vi ikke ler ut e rog faktisk at vi ikke har egen vannmåler så regner med at vi da må betale for leietagers vannbruk.

Anonymkode: 9c3d4...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...