Gå til innhold

Hva er favorittleken til katten din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to småpuser har helt dilla på å leke med sugerør for tida. De synes det er kjempegøy å slå dem over det glatte laminatgulvet så de flyr avgårde, for så å løpe etter dem og fange dem igjen.

De kan ofte ta med seg et sugerør i munnen og legge det foran oss, som et hint om at de har lyst til å leke med oss. Da synes de det er gøy om vi holder i den ene enden av sugerøret mens de leker med den andre enden.

Ellers har de to garnnøster som de er veldig glade i også.

Vi har prøvd oss på å kjøpe et par leker til dem, men de er ikke interessante. Det har lært meg at det enkle ofte er det beste :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pusen vår har mange favorittleker. Noen små myke mus (sånne billige 5-kroners fra dyrebutikken) er veldig populære. Ellers liker hun godt en myk sylinder med et lite dyr festet inn som lager en ringle-lyd når den triller. Hun passer også godt på en liten kaninbamse som en gang var festet i en snor med bjelle. Og så elsker hun knitrende twist-papir. Hun sitter helt hypnotisert og ser på når vi triller papiret til en liten kule og kaster til henne. Så finner hun dem igjen under skap og gjemt bak potteplanter, gjerne midt på natten, og så hører vi henne springe fram og tilbake og leke, og hun sklir på parketten og dunker borti det ene og det andre. :ler: Vi har en hel kasse med leker til henne (hun er litt bortskjemt, hjertebarnet vårt), og hun er ofte borte og henter ut selv når hun vil leke noe. Noen er mer populære enn andre da, det går litt i perioder.

Skrevet

Min Sofus var veldig glad i papirballer da han var liten. Litt av samme prinsippet som sugerørene, de fløy jo over det glatte gulvet og han spant etter. Så fikk han en trekkoppmus som han ble veldig glad i. Da den ble ødelagt tok jeg ut hele trekkopp-greia men musa var fortsatt stas å leke med og ofte lå han på gulvet i brytekamp med musa. Den er nå fullstendig ødelagt og innmaten har ved flere anledninge liggi strødd rundt i stua. Jeg har reparert og reparert men nå er det ingen ting mere å reparere på.

Av bestemor fikk han så en mus som peip når man kom borti den. Denne bandt vi til en hyssing og han var helt vill etter denne musa. Nå er den borte og jeg finner den ikke igjen og pipelyden er også ødelagt i den.

Ellers så har han ett par garnnøster som er stas å leke med og vi springer rundt i hele huset med nøstene og Sofus på slep. Han har også en liten grønn ball med rangle inni men den er morsom i ett halvt minutt og så går han lei.

Skrevet

Den ene elsker q-tips.

Og begge har en hvot og rosa hard ball som de elsker å sparke bortover gulvet....Tror det er lyden når den spretter bortover som er spennende, for de mer myke ballene er ikke fullt så pennende...

Og Karinamus er periodevis populært..

Skrevet

Jeg glemte jo å nevne kinderegg; det gule egget innenfor sjokoladen. De er kjempepopulære ho pusene mine. De blir helt ville i blikket hvis de ser vi har et sånt egg, og flyr rundt i hele huset etter dem.

Bare synd eggene har en tendens til å "forsvinne." Har ikke tall på hvor mange som ligger gjemt her et eller annet sted, og som vi ikke finner. Men plutselig dukker det opp et egg ingenstedsfra, og kattene koser seg! :)

Gjest Embla s
Skrevet

Katten min er veldig glad i en katteleke jeg kjøpte før jul; Et plastikkjul som er åpent langs siden. Der er det en ball som katten får tak i, men som den ikke klarer å fange/få ut. Når katten "tar" ballen, fyker den rundt i hjulet. Er også noen baller øverst som katten kan nå gjennom hull med poten.

Sikkert dårlig forklart, men katten min elsker denne leken og driver masse med den. Utenom det, liker den å jakte på intetanende føtter.

Skrevet
Jeg glemte jo å nevne kinderegg; det gule egget innenfor sjokoladen. De er kjempepopulære ho pusene mine. De blir helt ville i blikket hvis de ser vi har et sånt egg, og flyr rundt i hele huset etter dem.

Ja, vår elsker disse eggene også. Jeg pleier å lage en liten kule av kinderpapiret og legge inni det gule egget, og katten elsker lyden når egget triller på gulvet. Og akkurat som twistpapirkulene havner disse eggene under skap og bak møbler, men det virker som om katter alltid har full kontroll på hvor alt er. Plutselig kan pusen vår gå helt målrettet mot den ene bokhyllen, grave fram en kindereggkule og fly rundt og leke som den naturligste ting i verden.

Skrevet
Ellers har de to garnnøster som de er veldig glade i også.

bare ikke la kattunger leke med garnnøstene uten oppsyn! En ting er at de lett kan sette hodet fast i en løkke under vilter lek, har reddet en kattunge fra en slik skjebne en gang. Dessuten kan det være katastrofalt hvis katteunge begynner å svelge garnet. Det kan forkludre hele tamsystemet. Jeg sier ikke dette for å være overhysterisk eller ødelegge kattene dines glede. Det blir altså advart mot dette, og jeg vet om tilfeller begge disse ulykkene har hendt :overrasket::tristbla: Det har heldigvis gått bra i de tilfellene jeg vet om, men det har vært på nære nippet!

Den ene katten min er helt gal etter fjærpinnene man kjøper på dyrebutikken. Selv om han har tygget av alle fjærene er den fortsatt like morsom. Etter han har fanget den tar han den i munnen og bærer den i munnen med hevet hode som om det var et halvdødt bytte han bar på. Den andre katten min er ikke like leken, men liker bedre å leke for seg selv med en lekemus el. Ellers holder de jo på med forskj ting de finner her hjemme (katter liker ikke at det er altfor ryddig hjemme ;) )

Men den beste "leken" er jo at de har hverandre. De løper etter hverandre, hopper over hverande, fanger hverandres haler, biter hverandre i leggen osvosv. :)

Skrevet
bare ikke la kattunger leke med garnnøstene uten oppsyn! En ting er at de lett kan sette hodet fast i en løkke under vilter lek, har reddet en kattunge fra en slik skjebne en gang. Dessuten kan det være katastrofalt hvis katteunge begynner å svelge garnet. Det kan forkludre hele tamsystemet.

Jeg er klar over dette. Men nøstene er så tovet at det ikke finnes noen løkker å sitte fast i. Ikke er det så lett å spise tråder på dem heller. Så jeg tror ikke det er noen fare. Men uansett er det jo greit å være obs på det da.

Men den beste "leken" er jo at de har hverandre. De løper etter hverandre, hopper over hverande, fanger hverandres haler, biter hverandre i leggen osvosv.  :)

Dette er jeg helt enig i! :)

Gjest Madeline
Skrevet

Yndlingsleken til den ene pusen vår er hårstrikker. Får han tak i en slik så er han helt i hundre. Han kaster hårstrikken opp i lufta, sender den bortover gulvet eller ligger med strikken i forlabbene og sparker besatt med bakbeina. Ellers er sammenkrøllet papir veldig morsomt. Til tider har også den ene katten hatt en forkjærlighet for ungene sine sokker. Den kommer stolt bort til oss for å vise fram sokkene :ler:.

Gjest Catwoman
Skrevet

Akkuat nå en kondomrefleks faktisk... :sjenert:

Hun fant den liggende et eller annet sted en gang, og etter de har hun vært helt vill med en refleksen. :ler:

Gjest Spacegirl
Skrevet

Mine er helt gale etter en leke som ser ut som en stor trekanta ost som står på golvet. Denne har huller og inni ligger det noen baller som lager lyd. Det er kjempemorsomt å prøve å få tak i disse ballene. Ellers er de veldig glad i sånne fiskestenger med diverse hengende i snøret som de prøver å fange. Lypsyl er også veldig populært, og dersom jeg setter en fra meg et sted kan jeg garantere at den forsvinner rimelig kjapt.

Skrevet

For tiden er det en svart, raggete figur hengende i en "spiralsnor" som gjør at den gynger opp og ned når katten dytter borti den med poten. Kjempefestlig tydligvis!

Skrevet

For tiden ser det ut til å være beltet på strikkejakka mi. :(

Skrevet

Bruskorker. De skal vi kaste, så skal hun hente de tilbake til oss, så skal vi kaste det enda en gang... og så videre, og så videre. Ho er nemlig veldig glad i å apportere :ler:

Ellers er vanlige papirballer bra, lekemus som piper er flottings, og lange snører fra klærne mine.

Skrevet

Hvit hyssing! :D Løper stua rundt, og spinner teppet opp bare hun ser den!

Skrevet

Katten vår, Tia Maria, elsker å leke med Q-tips. Hun liker også å smatte på bomull når hun tror vi ikke ser henne... Sprø pus... Hun har en lekemus med bjelle på, den har vi festet i en litt tykk hyssing, og krøllet litt gavebånd til halen på lekemusa. Den sprayer vi kattemynte på, og hun ser ut til å kose seg!

Hun er også veldig glad i emballasje. Det være seg plastposer, tom-esker og isopor. :overrasket:

Skrevet

Jo forresten, kom på en ting til!

Jeg har hatt sånne myke halvsåler i silikon til å ha inni stiletthæl-skoene mine. Har mistet den ene, men katten blir ekstatisk når hun leker med den andre! Får ikke fred...! :ler:

Skrevet

Mobilladere, handsfree, skolisser..... Kommer med sine små saksetenner og biter i de... Blir dyrt i lengden.

Ellers elsker hun de små grå lekemusene, et fuskepelsskjerf (ser skikkelig teit ut når hun går rundt med det for det er lengre enn henne), og alt annet som kan kastes og hentes (hun apporterer nemlig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...