AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Del Skrevet 20. juli 2023 Om noen måneder skal jeg gifte meg med en fantastisk person. Jeg ønsker og gleder meg til å bli gift og dele livet mitt med min forlovede. Problemet er at jeg har sosial angst og sterkt misliker sosiale sammenkomster, seremonier etc. Her om dagen sa jeg til min forlovede (med glimt i øyet) at vigselsdagen nok blir den verste dagen i mitt liv. Dette er litt overdrevet, men dessverre ikke så langt fra sannheten. Det blir helt klart svært ubehagelig. Jeg hadde gitt eller gjort mye for å slippe unna med kun å signere et ark som sa vi er gift. Gjerne via internett! Min forlovede er empatisk og forståelsesfull, og vi gjør minst mulig ut av vigselen. Vi skal gifte oss borgerlig, og vi skal kun ha (pålagte) to vitner tilstede. Vi har ikke avklart om vi skal gjøre noe spesielt etterpå sammen med vitnene. Uansett - jeg har ikke lyst til å dresse meg opp stå foran en forsamling og være “midtpunkt” forholde meg til vigsler og gjestene (vitnene) Med “ikke lyst” mener jeg at jeg synes dette er sterkt ubehagelig. Jeg vet at jeg kommer til å føle sterkt ubehag hele dagen og antagelig bli lei meg fordi jeg føler meg så sosialt utilstrekkelig. Samtidig vil jeg jo det beste for min forlevede som ikke har sosial angst, og som har sine ønsker og behov. Er det noen som skjenner seg igjen i dette? Har dere råd? (Å gifte seg ved norsk utenriksstasjon med vigselsrett hadde nok vært bedre for meg, men dette er ikke en mulighet for oss da min forlovede inntil videre ikke kan reise) Anonymkode: 9dfee...71c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #2 Del Skrevet 20. juli 2023 Er vel bare å bli gift og gå hjem igjen. Anonymkode: 9569f...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkarella Skrevet 21. juli 2023 #3 Del Skrevet 21. juli 2023 Jeg kom hit for å spørre om det samme! Ingen av oss har sosial angst, bare virkelig ikke lyst på noe bryllup. Å være gift har vi derimot lyst til. Men så må man jo ha med noen vitner, og det er litt vanskelig å bare tenke på det som en hvilken som helst dag. Skal dere ut og spise etterpå? Hva skal dere ha på dere? Må vigsler holde tale, eller kan man bare signere og gå? Og har du sagt noe til familien? Jeg har ikke tenkt å fortelle det før etterpå, men er redd for at spesielt mamma blir skuffa over å ikke bli invitert og inkludert... Vil egentlig bare høre litt erfaringer fra folk som har giftet seg på enklest mulig måte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Del Skrevet 21. juli 2023 Giftet oss på rådhuset. Bare meg, mannen og ungene til stede. Og vitner da, men kommunen stilte med to stykker til det. Vi trengte hver vår forlover til å signere papirene i forkant, men disse var ikke med på selve dagen. Vi spurte den vennen vi har nærmest begge to (og forklarte samtidig at vi ikke skulle ha noe bryllup), sånn at det ikke kom overraskende på. Ikke noe finere klær enn sort chinos og beige genser på mannen. Jeg hadde sorte bukser og en mønstret bluse. Gikk hjem og fortsatte fredagen som om ikke noe spesielt hadde skjedd. Men bakte en brownies som dessert etter fredagspizzaen! Perfekt dag for vår del. Anonymkode: 69bd7...fd9 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Del Skrevet 21. juli 2023 Jeg skal også gifte meg på denne måten i sommer. Bare oss to, sønnen og vitnene. Ingen tale, ingen kyssing. Jeg skal ha på meg en enkel sommerkjole. Mannen sikkert dongeri og t skjorte 😄 tenker ikke så mye på det. Vi venter med fest til vi har overskudd og bedre økonomi. Selve vigselen er for oss en formalitet, og ikke noe som andre nødvendigvis har noe med 😊 dersom kjæresten din vil ha det på en annen måte enn det du skisserer, har han et ansvar for å si det selv, det skal ikke være din bekymring. Anonymkode: 3c58d...788 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Del Skrevet 21. juli 2023 Dere kan gifte dere med to vitner fra rådhuset. Hvis dere skal ha feiring etterpå så kan dere invitere nærmeste til uformell middag hjemme/på restaurant. Dere kan si at dere ikke ønsker taler. Du trenger ikke prinsesse brudekjole. Du må heller ikke ha h it kjole. Hvis du vil gjøre minst mulig ut av det ville jeg heller giftet meg i utlandet. Kun du og mannen. Anonymkode: 7b7ed...124 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Team retriever Skrevet 21. juli 2023 #7 Del Skrevet 21. juli 2023 Jeg har en svoger og svigrinne som dro på tinghuset( dette var i 1998) og giftet seg i turtøy før de dro ut i skogen igjen på en ukes camping. De hadde ansatte som vitner og de hadde rrikignok forlovere men det var kun på papiret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Del Skrevet 22. juli 2023 Hvorfor kreves det fortsatt forlovere? Det er da fryktelig gammeldags og utdatert. I dag har vi Folkeregisteret og BankID, så vi trenger ikke en forlover som kan gå god for identiteten vår og at vi er ugift og ikke i slekt. Anonymkode: 1e3bb...cb8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Del Skrevet 22. juli 2023 Takk for alle tilbakemeldinger. Trådstarter Anonymkode: 9dfee...71c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Del Skrevet 22. juli 2023 Hvis dere vil gifte dere i kirken pleier det ikke å være ventetid. De trenger en virkedag etter å ha mottatt signerte papirer fra forlovere. Kirken stiller med vitner. Noen ønsker den kirkelige velsignelsen, andre synes lokalene er mer høytid enn kontoret på rådhuset. Anonymkode: 01db3...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #11 Del Skrevet 24. juli 2023 Skjønner ikke helt problemet. Det er jo bare å gjøre det på rådhuset. Du trenger ikke ha sang, taler, brudekjole osv. To nære venner som vitner klarer du vel å forholde deg til. Anonymkode: d92f5...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Del Skrevet 31. juli 2023 On 7/24/2023 at 3:33 PM, AnonymBruker said: Skjønner ikke helt problemet. Det er jo bare å gjøre det på rådhuset. Du trenger ikke ha sang, taler, brudekjole osv. To nære venner som vitner klarer du vel å forholde deg til. Anonymkode: d92f5...326 Du skjønner ikke helt sosial angst. Anonymkode: 9dfee...71c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. juli 2023 #13 Del Skrevet 31. juli 2023 Dere trenger ikke være flere enn kun dere to. Jeg mener at din forlovede bør ta hensyn til din angst, og avstå fra "stor ståhei" og mange folk denne dagen, og heller ta det helt stille og rolig. Dere trenger ikke en gang ha med dere vitner eller forlovere. Om dere velger å gifte dere borgerlig på rådhuset (eller på ambassade, for de som kan reise) så stiller de ansatte på rådhuset opp med de to vitnene som trengs til vielsen. Det er fort gjort, tar ikke lang tid. Dere kan gifte dere i akkurat de antrekkene dere ønsker. Olabukser og en utvasket t-skjorte om så er, eller kanskje en sommerkjole om du har. Jeg giftet meg på en norsk ambassade i utlandet, og det var kun jeg og mannen som reiste. Ingen andre. På ambassaden stilte de med ett eller to vitner i tillegg til den som forrettet vielsen, det var kjapt gjort, og så var det bare å signere på papirene og jeg (og han) måtte velge "navn etter vielsen" på papiret, og så signere med det nye (eller gamle) navnet. Regner med at det er omtrent samme greia med en vielse på et rådhus. Dere kan sikkert på forhånd også gi beskjed om at dere ønsker en så rask og effektiv vielse som mulig (pga din angst og at du vil fortest mulig ut derfra) så dropper de sikkert unødvendige deler av det de leser opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Del Skrevet 31. juli 2023 12 minutter siden, Million said: Dere trenger ikke være flere enn kun dere to. Jeg mener at din forlovede bør ta hensyn til din angst, og avstå fra "stor ståhei" og mange folk denne dagen, og heller ta det helt stille og rolig. Dere trenger ikke en gang ha med dere vitner eller forlovere. Om dere velger å gifte dere borgerlig på rådhuset (eller på ambassade, for de som kan reise) så stiller de ansatte på rådhuset opp med de to vitnene som trengs til vielsen. Det er fort gjort, tar ikke lang tid. Dere kan gifte dere i akkurat de antrekkene dere ønsker. Olabukser og en utvasket t-skjorte om så er, eller kanskje en sommerkjole om du har. Jeg giftet meg på en norsk ambassade i utlandet, og det var kun jeg og mannen som reiste. Ingen andre. På ambassaden stilte de med ett eller to vitner i tillegg til den som forrettet vielsen, det var kjapt gjort, og så var det bare å signere på papirene og jeg (og han) måtte velge "navn etter vielsen" på papiret, og så signere med det nye (eller gamle) navnet. Regner med at det er omtrent samme greia med en vielse på et rådhus. Dere kan sikkert på forhånd også gi beskjed om at dere ønsker en så rask og effektiv vielse som mulig (pga din angst og at du vil fortest mulig ut derfra) så dropper de sikkert unødvendige deler av det de leser opp. God ide om be om å be om så rask og effektiv vielse som mulig. Takk! Anonymkode: 9dfee...71c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #15 Del Skrevet 1. august 2023 Snakk med vigsler Anonymkode: 320e8...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #16 Del Skrevet 26. september 2023 Dette er noe jeg også har tenkt på, jeg har sosial angst og hater å være midtpunkt. Så jeg har tenkt veldig i det siste på å bare ha oss to med vitner, også kanskje feire med venner en annen dag, uten å lage noe stor greie ut av det. Hater liksom å kysse og sånn foran folk, orker ikke hele den typiske bryllups greia når de slår i glasset. 🙈 Anonymkode: 2cc7c...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #17 Del Skrevet 26. september 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Dette er noe jeg også har tenkt på, jeg har sosial angst og hater å være midtpunkt. Så jeg har tenkt veldig i det siste på å bare ha oss to med vitner, også kanskje feire med venner en annen dag, uten å lage noe stor greie ut av det. Hater liksom å kysse og sånn foran folk, orker ikke hele den typiske bryllups greia når de slår i glasset. 🙈 Anonymkode: 2cc7c...c69 Du kan ikke invitere folk til å feire ditt bryllup uten at du blir midtpunkt for feiringen. Uansett hvor "lite greie" du lager ut av det. I en bryllupsfeiring feirer man de som har giftet seg. Anonymkode: 9569f...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå