AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Hei! Jeg har ei venninne som synes livet er ganske dritt, og hun har vel egentlig vært der ganske mange år. Hun kan være veldig gøy å henge med, men 90% av tiden sammen går til å høre henne klage over manglende kjærlighetsliv, bosituasjon, barn, økonomi og helse. Jeg begynner å gå tom for hva jeg skal si i retur. Hun vil ikke ha forslag til hva hun kan gjøre for å forbedret situasjonen, og det skjønner jeg - av og til trenger en bare å få ut en rant. Men har dere tips om setninger jeg kan si som gjør at jeg høres engasjert og medfølende ut? Vi nærmer oss 50 år og dette har vedvart i ca 15 år. Anonymkode: 733ef...b70 3 2
Nymerïa Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 Du høres sannsynligvis allerede engasjert og medfølende ut, ellers hadde hun ikke fortsatt. Tydeligvis får hun det hun trenger ut av deg. Om du vil ha forslag til hva du kan si for å få henne til å begrense seg, uten å virke taktløs, så er det en annen sak. Er det det du egentlig spør om? 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Spør henne " hva har du gjort for å forbedre ***"? Noen elsker å klage og velte seg rundt i egne problemer, men å gjøre noe med det, nei dét skjer ikke. Anonymkode: 473c9...08b 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 ‘ Hva gjør du for å endre situasjonen din?’ Hvordan er muligheten for deg å forandre livet ditt? Hvordan ønsker du at livet ditt skal være om x år og hvordan kommer du dit? Anonymkode: ca68f...86c 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 Ingen klarer å lære gamle hunder til å sitte. Jeg ville redusert kontakten. Jeg har også venner som bare er givende i små doser pga samme årsak. Og en kun sammen med andre Anonymkode: 7d338...adc 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 Minner meg om min egen mor, som elsker å kose seg med misnøye. Vil ikke ha råd eller forslag på hva som kan gjøre livet bedre, nei det skal sytes og klages på både innpust og utpust. Massiv klaging omkring helse, egne foreldre, bolig og ekteskap. Jeg trenger faktisk tips selv, da jeg bare blir mer og mer irritert. Hun suger meg jo fullstendig tom. Anonymkode: 8391d...7dd 4
Luckiness Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Jeg hadde nesten vurdert å avsluttet det vennskapet. Spesielt hvis det er klaging 90% av tiden. Jeg ville kanskje begynt med «Jeg blir ganske sliten av å ta imot all negativitet. Jeg skulle ønske vi kunne pratet om positive tema. Jeg forstår du har en del du strever med, men jeg er dessverre ikke i stand til å høre om dette hele tiden, spesielt ikke siden det er det samme som nevnes om og om igjen. Hva med at vi heller fokuserer på det som er kjekt og positivt? Jeg vil tro du vil føle deg bedre av å legge negative tanker til siden og heller forsøke å ha det kjekt i øyeblikket». 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 Nymerïa skrev (43 minutter siden): Du høres sannsynligvis allerede engasjert og medfølende ut, ellers hadde hun ikke fortsatt. Tydeligvis får hun det hun trenger ut av deg. Om du vil ha forslag til hva du kan si for å få henne til å begrense seg, uten å virke taktløs, så er det en annen sak. Er det det du egentlig spør om? Ts her. Ja, jeg leter vel etter svar som gjør at vi kan avrunde klageflommen og fokusere på noe annet. Men hun klarer liksom alltid å vinkle samtalen til enten den dumme av-og-på fyren som ikke kan bestemme seg, eller om vi mimrer om en morsom hendelse så er det alltid en person som var der som nok hadde en psykisk diagnose, det bare så hun at vedkommende hadde. Alt blir liksom så negativt. Og jeg er dessverre konfliktsky og bare "Åh, nei, det la jeg ikke merke til at hun gjorde" osv. Anonymkode: 733ef...b70 1
Syngemann Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 Får hun næring av at du trigges av negativiteten hennes? Du tappes mens hun får mer energi av det? Hvis hun er sånn vil hun lete etter noe negativt med alt og "kose seg" med din reaksjon. Hvis det er sånn så er det ikke ditt ansvar å fylle det hullet der, det kan ikke fylles. Sier ikke at hun er helt sånn, men en venn vil at vennen har det bra også, og dette er tydeligvis ikke bra for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts her. Ja, jeg leter vel etter svar som gjør at vi kan avrunde klageflommen og fokusere på noe annet. Men hun klarer liksom alltid å vinkle samtalen til enten den dumme av-og-på fyren som ikke kan bestemme seg, eller om vi mimrer om en morsom hendelse så er det alltid en person som var der som nok hadde en psykisk diagnose, det bare så hun at vedkommende hadde. Alt blir liksom så negativt. Og jeg er dessverre konfliktsky og bare "Åh, nei, det la jeg ikke merke til at hun gjorde" osv. Anonymkode: 733ef...b70 Akkurat slik er jeg også når moren min setter i gang for hundre tusende gang. "Å ja". "Stakkars deg". "Oi nei det tenkte jeg ikke over". Jeg er konfliktsky og redd for å såre. Anonymkode: 8391d...7dd
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 Det der hadde jeg ikke giddet. Jeg har kuttet ut et par sånne mennesker. De sugde med helt tom for energi. Jeg kom med råd og trøstende ord. Ingen av rådene ble fulgt. Nei, men da nytter det ikke å komme til meg og klage heller. Er man misfornøyd med noe i livet sitt får man ta i et tak og gjøre endringer!! For å beskytte meg selv måtte jeg rett og slett bare slutte å være en søppelbøtte. Anonymkode: ec93e...f87 1
Bigote Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Ja, jeg leter vel etter svar som gjør at vi kan avrunde klageflommen og fokusere på noe annet. Men hun klarer liksom alltid å vinkle samtalen til enten den dumme av-og-på fyren som ikke kan bestemme seg, eller om vi mimrer om en morsom hendelse så er det alltid en person som var der som nok hadde en psykisk diagnose, det bare så hun at vedkommende hadde. Alt blir liksom så negativt. Og jeg er dessverre konfliktsky og bare "Åh, nei, det la jeg ikke merke til at hun gjorde" osv. Anonymkode: 733ef...b70 Siden det er en venninne av deg over så mange år så ville jeg prøvd å finne motet til å fortelle henne akkurat hvordan klagingen påvirker deg. Å bare kutte ut venner/venninner uten forsvarsel kan være litt "tenårings-aktig". Fremdeles er har vi ansvaret selv for å sette grenser for personer som stjeler energi i livene våres. Mange klager av vane til den grad de ikke engang er klar over dette selv og det er ikke sikkert at disse forstår hva slags effekt de har på menneskene rundt seg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg har ei venninne som synes livet er ganske dritt, og hun har vel egentlig vært der ganske mange år. Hun kan være veldig gøy å henge med, men 90% av tiden sammen går til å høre henne klage over manglende kjærlighetsliv, bosituasjon, barn, økonomi og helse. Jeg begynner å gå tom for hva jeg skal si i retur. Hun vil ikke ha forslag til hva hun kan gjøre for å forbedret situasjonen, og det skjønner jeg - av og til trenger en bare å få ut en rant. Men har dere tips om setninger jeg kan si som gjør at jeg høres engasjert og medfølende ut? Vi nærmer oss 50 år og dette har vedvart i ca 15 år. Anonymkode: 733ef...b70 Jeg klarer ikke å forholde meg til innlegget etter å ha lest «å få ut en rant» snakker du engelsk og vet hva verbet betyr? Eller at det er et verb? Anonymkode: 46fb5...d8a
Nymerïa Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. Ja, jeg leter vel etter svar som gjør at vi kan avrunde klageflommen og fokusere på noe annet. Men hun klarer liksom alltid å vinkle samtalen til enten den dumme av-og-på fyren som ikke kan bestemme seg, eller om vi mimrer om en morsom hendelse så er det alltid en person som var der som nok hadde en psykisk diagnose, det bare så hun at vedkommende hadde. Alt blir liksom så negativt. Og jeg er dessverre konfliktsky og bare "Åh, nei, det la jeg ikke merke til at hun gjorde" osv. Anonymkode: 733ef...b70 OK, her er noen forslag. "Det har vært så mye styr for meg denne uka. Har du ikke noen gode historier å fortelle? Det kunne jeg ha trengt nå." "Jeg skjønner at dette irriterer deg. Men nå vil jeg vite mer om turen din til ... Den høres skikkelig spennende ut." "Synes du hun er rar? Jeg synes hun er en kjempedame." "Har du lyst til å gjøre X aktivitet med meg? Jeg har alltid syntes det er så morsomt å henge med deg der." "Ja da, jeg vet at han er kjip. Jeg har ikke så lyst til å høre om han, jeg blir bare irritert av det. Kan vi ikke snakke om noe triveligere?" Disse tingene er mye bedre å si enn at hun er negativ eller at hun plager deg. Jeg foreslår at du begynner i denne enden og så får du gå hardere til verks hvis det ikke virker. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg klarer ikke å forholde meg til innlegget etter å ha lest «å få ut en rant» snakker du engelsk og vet hva verbet betyr? Eller at det er et verb? Anonymkode: 46fb5...d8a Beklager at du ikke skjønte meg, jeg mente å få ut litt steam. Nei, beklager, enda et engelsk ord. Mente å få rope ut litt irritasjon og frustrasjon/sinne. Men i mangel på det korrekte ordet kom det litt engelsk inn her. Og ja, jeg vet hva det betyr på engelsk, har jo hørt på Misjonen 😊 Anonymkode: 733ef...b70 1
Gjest Hoia Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 Kanskje hun bare føler seg litt låst i livet? Da man behov for å lufte ventilene sine. Kanskje hun ikke har sett så mange på en stund, slik at det hjelper henne å sette ord på det, for sin egen eksistens skyld? Har du aldri vært i en slik situasjon selv? Så rart!
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 Hoia skrev (20 minutter siden): Kanskje hun bare føler seg litt låst i livet? Da man behov for å lufte ventilene sine. Kanskje hun ikke har sett så mange på en stund, slik at det hjelper henne å sette ord på det, for sin egen eksistens skyld? Har du aldri vært i en slik situasjon selv? Så rart! Det har holdt på i 15 år! @TS vær ærlig og si ifra at du blir sliten av all klagingen, spør om hun ikke heller kan prate om noe hyggelig. Gjenta så ofte så ofte som nødvendig om du ønsker kontakt med henne. Anonymkode: ad56b...120 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her. Ja, jeg leter vel etter svar som gjør at vi kan avrunde klageflommen og fokusere på noe annet. Men hun klarer liksom alltid å vinkle samtalen til enten den dumme av-og-på fyren som ikke kan bestemme seg, eller om vi mimrer om en morsom hendelse så er det alltid en person som var der som nok hadde en psykisk diagnose, det bare så hun at vedkommende hadde. Alt blir liksom så negativt. Og jeg er dessverre konfliktsky og bare "Åh, nei, det la jeg ikke merke til at hun gjorde" osv. Anonymkode: 733ef...b70 Nesten fristet til å tro at vi kjenner samme person, jeg har samme erfaring med en jeg kjenner. Hun klager konstant, og hvis jeg prøver å foreslå måter hun kan forbedre situasjonen på, f.eks. søke ny jobb, omskolere seg, begynne med en hobby, trene, nesten hva som helst, vinkler hun det negativt og forteller om hvor grusomme personer hun møtte på forrige gang hun gjorde ditt og datt. Jeg skjønner jo at hun ikke har det bra, men det virker nesten som om hun ikke vil få det bedre heller. Blir oppgitt og utmattet av sånne folk. Anonymkode: e90f4...79f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Akkurat slik er jeg også når moren min setter i gang for hundre tusende gang. "Å ja". "Stakkars deg". "Oi nei det tenkte jeg ikke over". Jeg er konfliktsky og redd for å såre. Anonymkode: 8391d...7dd Ts her. Ja, jeg er redd for å såre henne. Hun har så mye såre følelser i seg og hun har sagt at hun føler seg så mislykket, så jeg får meg ikke til å være konstruktiv, eller hva jeg skal kalle det. Eller - jeg prøvde det i starten, og komme med råd, men hun ga avslag; helsa/økonomi/barn gjorde at hun ikke kunne gjøre det slik eller sånn. Og da blir jeg helt tom for ideer. Anonymkode: 733ef...b70
NiceOrNothing Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Jeg har ei venninne som synes livet er ganske dritt, og hun har vel egentlig vært der ganske mange år. Hun kan være veldig gøy å henge med, men 90% av tiden sammen går til å høre henne klage over manglende kjærlighetsliv, bosituasjon, barn, økonomi og helse. Jeg begynner å gå tom for hva jeg skal si i retur. Hun vil ikke ha forslag til hva hun kan gjøre for å forbedret situasjonen, og det skjønner jeg - av og til trenger en bare å få ut en rant. Men har dere tips om setninger jeg kan si som gjør at jeg høres engasjert og medfølende ut? Vi nærmer oss 50 år og dette har vedvart i ca 15 år. Anonymkode: 733ef...b70 Ja, du kan prøve å forklare henne at vi tiltrekker oss det vi fokuserer på. Om hennes fokus er kun problemer / negativitet , får hun mer av det. Hun driver med dritt -dumping til deg . Det siste du må gjøre, er å være mer medfølende og engasjert . Det er det som er hennes motivasjon for å sutre til deg . Medfølelse er hennes mentale «bensin « . Verste folka som fins . 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå