Gå til innhold

Kan man fordele barnetillegg med barnefar (uføretrygd)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg skal søke uføretrygd nå, problemet er at barnefar også har uføretrygd. Han får nå barnetillegg, men jeg har forstått det slik at når jeg får innvilget trygd vil han miste sitt barnetillegg. Vi har to barn, så burde det ikke vært mulig at jeg får tillegg for det ene barnet og han får for det andre? 
For det er jo ikke rettferdig at han skal miste en del penger, som er skattbar, og i tillegg fortsatt betale barnebidrag til meg. Når omsorgsfordelingen er den samme som den var før jeg får innvilget uføretrygd. 

Anonymkode: 75ada...d4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er inntekten deres tilsammen som har noe å si. Inntektsgrensen er 4,6G + 0,4 per ekstra barn. Har dere litt mer enn inntektsgrensen kan det hende dere får halvert barnetillegg. Du må sjekke på nav.no

Anonymkode: 10053...c56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er inntekten deres tilsammen som har noe å si. Inntektsgrensen er 4,6G + 0,4 per ekstra barn. Har dere litt mer enn inntektsgrensen kan det hende dere får halvert barnetillegg. Du må sjekke på nav.no

Anonymkode: 10053...c56

Vi bor ikke sammen, så han får barnetillegg fordi han betaler bidrag til meg. 
Derfor jeg syns det er rart at han skal miste sitt barnetillegg når jeg får innvilget trygd, for han skal jo fortsatt betale bidrag. 

AnonymBruker
Skrevet

Opp

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kun en av dere som kan motta barnetillegg slik jeg forstår det.

Anonymkode: c58b8...74b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kun en av dere som kan motta barnetillegg slik jeg forstår det.

Ja, det er jo slik i teorien. Han får barnetillegg nå fordi jeg er ikke er uføretrygdet (enda) og fordi han betaler meg bidrag, men så fort jeg får det innvilget så vil han miste barnetillegget fordi jeg får det. Men han får det jo fordi han betaler bidrag til meg, så jeg syns jo det er urettferdig at han mister sine penger fordi jeg får innvilget uføretrygd, for han skal jo (etter loven) fortsatt betale meg bidrag. Det er jo tillegg for to barn, så jeg lurte på om noen andre har vært borti at man kan dele tillegget i to, at han får for det ene barnet og jeg for det andre. Jeg har allerede tenkt på at jeg bare overføre halvparten til han når pengene kommer, men med tanke på fremtidige lån, så hadde det jo vært mest gunstig for han å få det gjennom nav slik at det blir skattet av de pengene. 

Gjest Chroma
Skrevet

Siden han betaler bidrag vil det kanskje bli mindre når han mister barnetillegget? Dette kan dere spørre nav om. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo bare avtale at han betaler litt mindre bidrag.

Anonymkode: e1047...a34

AnonymBruker
Skrevet

Bidraget blir lavere når barnetillegget overføres til deg.

Anonymkode: 1ef7d...b01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får han tillegg og betaler barnebidrag??

Anonymkode: 92b3b...f02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor får han tillegg og betaler barnebidrag??

Tillegget blir jo bidraget. Forstå det den som vil.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tillegget blir jo bidraget. Forstå det den som vil.

Er jeg den eneste som ikke forstår dette?

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet at han bare kan la vær å betale bidrag, men han vil likevel gå ned i inntekt ift når det kommer til å ta eventuelle fremtidige lån osv. Syns ikke det er rettferdig for hans del, derfor jeg lurte på om det gikk an å dele tillegget i to. 

Skrevet

Når dere har to barn, så kan de ha hver sin hovedbase, ene hos deg, andre hos han. Og man får barnetillegg for barnet man har boende.

Det spørs jo såklart hvilken samværsløsning dere har....

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han mister barnetillegget så vil vel barnebidraget bli lavere, evt frafalle dersom det gjør at han ikke lenger er bidragsdyktig. Send en melding til nav for å få et sikkert svar.

Anonymkode: 15da9...877

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 16.58):

Vi bor ikke sammen, så han får barnetillegg fordi han betaler bidrag til meg. 
Derfor jeg syns det er rart at han skal miste sitt barnetillegg når jeg får innvilget trygd, for han skal jo fortsatt betale bidrag. 

Man får ikke barnetillegg pga at man betaler barnebidrag, barnetillegg får man hvis man forsørger er barn. Dvs hvis du er eneforsørger så skulle han aldri hatt barnetillegg…

Endret av Enmanelskeråhate
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dumt å ha tillegg for ett barn hver. Pga inntektsgrensene kan det gjøre at dere mister tillegg. Enkel løsning, du gir beskjed til nav at du ikke søker barnetillegg, du ønsker at det skal tilfalle far.

Anonymkode: 80e57...121

Skrevet

Dumt å ha tillegg for ett barn hver. Pga inntektsgrensene kan det gjøre at dere mister tillegg. Enkel løsning, du gir beskjed til nav at du ikke søker barnetillegg, du ønsker at det skal tilfalle far.

Mulig det er dumt, men for oss ga det begge to bedre økonomi i hverdagen. Det kom kun ungene til gode. 

Siden vi hadde 50/50 fordeling, hadde vi begge like stor utgifter i det daglige.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, *Mocca* said:

Mulig det er dumt, men for oss ga det begge to bedre økonomi i hverdagen. Det kom kun ungene til gode. 

Siden vi hadde 50/50 fordeling, hadde vi begge like stor utgifter i det daglige.

Ja men da burde man sjekke at man faktisk får det utbetalt med kun ett barn. Hjelper jo ikke på økonomien om man mister store deler av tillegget. 

Skrevet

Ja men da burde man sjekke at man faktisk får det utbetalt med kun ett barn. Hjelper jo ikke på økonomien om man mister store deler av tillegget. 

Her var det vel snakk om to barn... Vanskelig å ha to folkeregistrerte adresser på ett barn.... Men barnetillegg gjelder pr barn.

Og barnetillegget bortfaller når barnet blir 18 år, eller dersom det ikke bor hos deg.

Dvs hvis man har to barn, og det ene fyller 18 år, så er det kun det ene barnet man får barnetillegg for videre. Det vil også si at dersom man har et barn registrert hos mor og ett hos far, vil den som har barnet som blir myndig registrert hos seg miste barnetillegget når barnet fyller 18 år. Den andre forelderen fortsetter å få barnetillegg for barnet som bor hos seg, som vanlig, frem til det barnet også fyller 18 år, eller flytter til den andre forelderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...