Gå til innhold

Celleprøve spm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått svar på celleprøvene mine i dag. Det var sekretæren som gav meg svar da legen har ferie. 
hva betyr normal morfologi ? 
Det sto også ny kontroll om 1 år. 

Anonymkode: de2ac...afb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt er fint. Kontroll om 1 år. 

Anonymkode: b55bd...133

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Normal morfologi = normale celler. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Normal morfologi = normale celler. 

Fantastisk! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor kontroll om 1 år? Når hvert tredje er vanlig? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du HPV viruset? Muligens derfor :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du HPV viruset? Muligens derfor :) 

Jeg hadde hpv i fjor. Men nå var flere av hpv negativ.. og noe positiv. Så sikkert derfor ja 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde hpv i fjor. Men nå var flere av hpv negativ.. og noe positiv. Så sikkert derfor ja 

Hva mener du flere av hpv negativ og noe positiv? Om du har hpv, i noen form, ønsker de bare følge opp tettere at kroppen klarer kvitte seg med det og / eller at det ikke oppstår celleforandringer. Så lenge HPV er til stede vil de nok ha tettere oppfølging, men det betyr ikke noe er galt. Det er bare bra å være litt føre var! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva mener du flere av hpv negativ og noe positiv? Om du har hpv, i noen form, ønsker de bare følge opp tettere at kroppen klarer kvitte seg med det og / eller at det ikke oppstår celleforandringer. Så lenge HPV er til stede vil de nok ha tettere oppfølging, men det betyr ikke noe er galt. Det er bare bra å være litt føre var! 

Hun sa hvertfall hpv 16. 18 og noe til negativ. Det er jo de som er mest risiko. Men hun klarte ikke tolke det som sto da det er lege som skal gi beskjed. Men hun spurte en lege etter samtalen og ringte tilbake om at legen sa det var ok. 

AnonymBruker
Skrevet

På nettet står det at normal morfologi = ny celleprøve om 3 år. Med meg står det 1 år? 
kan det være at jeg er 43 år, hadde hpv i fjor? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun sa hvertfall hpv 16. 18 og noe til negativ. Det er jo de som er mest risiko. Men hun klarte ikke tolke det som sto da det er lege som skal gi beskjed. Men hun spurte en lege etter samtalen og ringte tilbake om at legen sa det var ok. 

Det er de som er høyrisiko for kreft, men om du har HPV - som det høres ut som du har, uansett variant - må du inn på kontroll. HPV 16 og HPV 18 er til sammen årsak til ca. 70 % av alle tilfeller av livmorhalskreft.  HPV 31, 33, 45, 52 og 58 til sammen er ansvarlig for om lag 20 % av livmorhalskrefttilfellene. Men de andre kan også føre til konisering hvis det er alvorlig celleforandringer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På nettet står det at normal morfologi = ny celleprøve om 3 år. Med meg står det 1 år? 
kan det være at jeg er 43 år, hadde hpv i fjor? 

Det virker som du har positiv HPV fremdeles siden noen er beskrevet som negative og noe er positivt. Altså, du har HPV fremdeles. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker som du har positiv HPV fremdeles siden noen er beskrevet som negative og noe er positivt. Altså, du har HPV fremdeles. 

Ja, mulig? Skal til lege i morgen og da skal han få gi skikkelig svar. Svaret jeg fikk i dag var fra lege sekretær som ikke forsto alt som sto, men snakket med en lege som sto bak henne som sa «normalt» ett ord stavelse.. så ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er de som er høyrisiko for kreft, men om du har HPV - som det høres ut som du har, uansett variant - må du inn på kontroll. HPV 16 og HPV 18 er til sammen årsak til ca. 70 % av alle tilfeller av livmorhalskreft.  HPV 31, 33, 45, 52 og 58 til sammen er ansvarlig for om lag 20 % av livmorhalskrefttilfellene. Men de andre kan også føre til konisering hvis det er alvorlig celleforandringer. 

16 og 18 var negativ tror jeg. 
Men kan det plutselig blusse opp senere? Har jo hatt samme mann i 20 år og fikk først påvist hpv i fjor.. ikke sikkert jeg har blitt testen før? Aner ikke 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

16 og 18 var negativ tror jeg. 
Men kan det plutselig blusse opp senere? Har jo hatt samme mann i 20 år og fikk først påvist hpv i fjor.. ikke sikkert jeg har blitt testen før? Aner ikke 

Du kan ha fått det for mange mange år siden og det kan ha ligget latent i kroppen inntil da. Man aner ikke egentlig når man har blitt smittet og derfor også de sier man ikke kan bruke det som noen «utroskapstest» (noen mener man må jo ha blitt smittet av noen nylig..). 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, mulig? Skal til lege i morgen og da skal han få gi skikkelig svar. Svaret jeg fikk i dag var fra lege sekretær som ikke forsto alt som sto, men snakket med en lege som sto bak henne som sa «normalt» ett ord stavelse.. så ? 

Da får du et svar i morgen :) Jeg nevnte det siden du sa noe var positivt og noe var negativt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da får du et svar i morgen :) Jeg nevnte det siden du sa noe var positivt og noe var negativt.

Ja. Er hvertfall glad det er normalt og ikke trenger til ale før ett år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke overtenk! Det gjøres for å følge deg godt opp. Litt frem i tid blir du bedt om å sjekke deg hvert 3. år. Gled deg nå over gode nyheter.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (1 time siden):

Ikke overtenk! Det gjøres for å følge deg godt opp. Litt frem i tid blir du bedt om å sjekke deg hvert 3. år. Gled deg nå over gode nyheter.

Det er sant. Har bare sånn helse frykt og blir så fort stresset om det er noe 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er sant. Har bare sånn helse frykt og blir så fort stresset om det er noe 

Det er faktisk kjempebra de følger opp om et år, så du slipper tenke på det - hva hvis om :) Det er en ren rutinekontroll for å se at alt holder seg i sjakk! :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...