Million Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Jeg sitter og blar i almanakken min, som jeg har på skrivebordet foran meg daglig. Der skriver jeg ned alt jeg må huske, for der ser jeg det hele tiden (glemmer ikke å slå opp i boka når den ligger åpen foran meg) for jeg kan være ganske glemsk. Dessverre tror jeg noen ganger at min hukommelse er bedre enn den er, og at stikkord eller bare et symbol skal minne meg på det jeg trenger å huske den eller den datoen... 🙄Det slår aldri feil at jeg for lengst har glemt hva det symbolet skulle minne meg på når datoen opprinner! Nå nettopp fant jeg et stort kryss på 24. juli. Ikke noe annet. Hva var meningen å huske den dagen egentlig? Har ikke den fjerneste anelse, det er glemt for lengst. Jeg er bare i femtiårene, men har alltid vært sånn at ting må skrives opp, ellers går det i glemmeboka. En gang for ca 20 år siden glemte jeg at jeg var invitert i barnedåp til min beste venninnes barn... hun ble selvfølgelig lei seg der hun sto i kirken og jeg ikke dukket opp! Flere som er glemske og glemmer alt mulig om det ikke er tydelig skrevet ned eller alarmer/varsler på mobilen? Fortell ting du har glemt som var ganske kjipt å glemme?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 Jeg glemmer bursdager selv om det er skrevet ned, men aldri noe mer alvorlig enn at andre rundt meg minner meg på det. Så aldri noen krise sånn sett. Hukommelsen min ble mye bedre med kostholdsendringer faktisk, men det er sikkert ikke til hjelp i alle tilfeller. Jeg tenker at det å glemme så store ting som barnedåp er ganske ille. Har du evnt add/adhd? Anonymkode: a21c7...673
Million Skrevet 20. juli 2023 Forfatter #3 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg glemmer bursdager selv om det er skrevet ned, men aldri noe mer alvorlig enn at andre rundt meg minner meg på det. Så aldri noen krise sånn sett. Hukommelsen min ble mye bedre med kostholdsendringer faktisk, men det er sikkert ikke til hjelp i alle tilfeller. Jeg tenker at det å glemme så store ting som barnedåp er ganske ille. Har du evnt add/adhd? Anonymkode: a21c7...673 Hehe, nei, jeg har ingen add/adhd, nei. Aldri vært noe tegn til en diagnose, bare dårlig hukommelse på en del ting. Andre ting igjen kan jeg derimot huske i årevis, både små og store ting. Helt tilfeldig hva som blir husket og hva som blir glemt. Det skal nevnes at invitasjonen til den barnedåpen kom muntlig en gang jeg var på besøk hos denne venninnen, det kom aldri noen skriftlig invitasjon. Hadde det gjort det, hadde jeg jo hengt den opp på kjøleskapet og fått en daglig påminnelse. Hun nevnte jo ikke noe om det senere heller, selv om vi pleide å snakkes flere ganger i uka.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Million skrev (3 minutter siden): Hehe, nei, jeg har ingen add/adhd, nei. Aldri vært noe tegn til en diagnose, bare dårlig hukommelse på en del ting. Andre ting igjen kan jeg derimot huske i årevis, både små og store ting. Helt tilfeldig hva som blir husket og hva som blir glemt. Det skal nevnes at invitasjonen til den barnedåpen kom muntlig en gang jeg var på besøk hos denne venninnen, det kom aldri noen skriftlig invitasjon. Hadde det gjort det, hadde jeg jo hengt den opp på kjøleskapet og fått en daglig påminnelse. Hun nevnte jo ikke noe om det senere heller, selv om vi pleide å snakkes flere ganger i uka. Selv om den kom muntlig så er barnedåp så stort at jeg ikke hadde klart å glemme det. Bursdager og småavtaler, mer fort gjort. Hva jeg skal ha på butikken, også fort gjort Jod, gode nivåer av d vitamin (over 80-90 nmol), samme med b-12, mer magnesium og omega 3 fettsyrer, mindre sukker/prosessert mat, har gjort underverker for min hukommelse. Anonymkode: a21c7...673
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv om den kom muntlig så er barnedåp så stort at jeg ikke hadde klart å glemme det. Bursdager og småavtaler, mer fort gjort. Hva jeg skal ha på butikken, også fort gjort Jod, gode nivåer av d vitamin (over 80-90 nmol), samme med b-12, mer magnesium og omega 3 fettsyrer, mindre sukker/prosessert mat, har gjort underverker for min hukommelse. Anonymkode: a21c7...673 Og legge til såklart, hvor viktig søvn og mindre stress er for hukommelsen. Vet ikke om det er relevant for deg, men det er jo gjerne en grunn til hvorfor hukommelsen er dårlig. Anonymkode: a21c7...673
Majer Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 Det betyr ikke nødvendigvis at du har dårlig hukommelse. Ta en med adhd. De har ofte mer selektiv hukommelse enn folk flest. Ikke sikkert hjernen din prioriterer de tingene du skulle ønske, men sånn er det😅 vi er forskjellige. Bare ikke tenk at du har dårligere hukommelse enn andre av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Majer skrev (1 minutt siden): Det betyr ikke nødvendigvis at du har dårlig hukommelse. Ta en med adhd. De har ofte mer selektiv hukommelse enn folk flest. Ikke sikkert hjernen din prioriterer de tingene du skulle ønske, men sånn er det😅 vi er forskjellige. Bare ikke tenk at du har dårligere hukommelse enn andre av den grunn. Selektiv hukommelse? Det er litt avleggs å kalle det "selektivt". Handler i utgangspunktet om svikt i arbeidsminnet, ikke i langtidshukommelsen. Dog, så kan hukommelsen bli påvirket av at man er mye sliten, da AD(H)D er krevende å leve med. Anonymkode: 1cbf0...7ea
Hundejente Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 merket at hukommelsen ble verre etter at jeg fikk barn. har bare konstant for mange ting i hodet. sørger for å legge en lapp godt synlig om det er noe jeg må huske, men hender jeg glemmer allikevel.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 Om det er noen trøst; jeg er 35 og husker nesten null og niks😆 Fikk dette problemet etter jeg tok antidepressiva (but hey! I'm not dead!😂), og det har blitt ekstremt sakte bedre. Men jeg benytter en app som heter tick tick, bruker den notorisk for å minne meg på alt mulig! Anonymkode: 7b4e6...612
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 Jeg har ganske god hukommelse, men i stressede perioder og belastende perioder blir jeg veldig glemsk. Kan stå foran folk jeg kjenner godt og må bruke 1 min på å komme på navnet hennes. Anonymkode: a2338...b2c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 Jeg glemmer navn på byer, skuespillere, forfattere, titler på bøker, filmer og serier, så når jeg skal fortelle om noe jeg har sett, gjort eller gjerne vil anbefale andre, er det helt håpløst! For ikke å snakke om hva jeg gjorde hvilke dager i forrige uke. Det må sies at jeg har en uforutsigbar arbeidshverdag, så det er ikke slik at jeg gjør det samme fra mandag til fredag, men likevel. Trodde det var en aldersgreie (slutten av 40-årene), men så leser jeg jo om kjente mennesker som visstnok har perfekt hukommelse, f.eks. har jeg lest at Erna Solberg har ekstremt god hukommelse, og hun er vel over 60. Er litt redd for at det er begynnende Alzheimers. Det er så lite at man ikke kan gå til legen for det, for alle hverdagslige ting fungerer jo helt fint, jeg klarer å følge med på kursene jeg går på også, men jeg frykter litt hvordan jeg er om ti år ... Anonymkode: 9f0c0...efc
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg glemmer navn på byer, skuespillere, forfattere, titler på bøker, filmer og serier, så når jeg skal fortelle om noe jeg har sett, gjort eller gjerne vil anbefale andre, er det helt håpløst! For ikke å snakke om hva jeg gjorde hvilke dager i forrige uke. Det må sies at jeg har en uforutsigbar arbeidshverdag, så det er ikke slik at jeg gjør det samme fra mandag til fredag, men likevel. Trodde det var en aldersgreie (slutten av 40-årene), men så leser jeg jo om kjente mennesker som visstnok har perfekt hukommelse, f.eks. har jeg lest at Erna Solberg har ekstremt god hukommelse, og hun er vel over 60. Er litt redd for at det er begynnende Alzheimers. Det er så lite at man ikke kan gå til legen for det, for alle hverdagslige ting fungerer jo helt fint, jeg klarer å følge med på kursene jeg går på også, men jeg frykter litt hvordan jeg er om ti år ... Anonymkode: 9f0c0...efc Vitaminer, mineraler, og kosthold generelt er uhyre viktig for kognitiv funksjon. Ble betydelig bedre for meg da jeg fikk opp d-vitaminet, spiste mer rent rødt kjøtt og både hvit og fet fisk (altså ikke oppdrett eller prosessert), egg, og kuttet ut prosessert mat, sukker, kunstig søtning, osv. Stor forskjell! Anonymkode: a21c7...673
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 Jeg ble mye mer glemsk da jeg kom i overgangsalderen.. 🙈 Anonymkode: cb142...91d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 Ja, jeg har inntrykk av at jeg har fått litt dårligere hukommelse, før var den supergod. Jeg har lurt litt på om jeg rett og slett også har blitt flinkere til å «slette» ting etter en stund, har tidligere hatt utbrenthet og en heftig depresjon og har rett og slett måttet lære meg å la mindre viktige ting gå. En mulig bieffekt er at også litt mer viktige ting av og til også fjernes etter en stund. Veldig viktige ting blir fortsatt lagret godt. Anonymkode: 15f36...d67
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #15 Skrevet 21. juli 2023 Jeg har alltid vært sånn! For eksempel når jeg gikk på skolen, og måtte pugge til en prøve eller noe. Jeg kunne bruke flere timer en ettermiddag / kveld for å terpe og terpe og terpe og atter terpe over ett par kapittel. Men neste morgen hadde dessverre glemt kanskje åtti prosent eller nitti prosent av det jeg nettopp hadde lest kvelden før. Temmelig slitsomt selvfølgelig, og kollegaer tror kanskje at jeg ikke er særlig "smart" eller noe. Fordi jeg må terpe over ting som skal gjøres sikkert femti ganger eller hundre ganger, hvis jeg skal ha noe som helst "håp" om å faktisk huske blant annet hva slags rekkefølge ting skal gjøres i. Anonymkode: d3a6f...354
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #16 Skrevet 21. juli 2023 Har alltid husket navn, ansikter, bursdager, tlf nummer, adresser og gjøremål bedre enn mange andre rundt meg. Har også hatt almanakk som jeg har notert ned i, men har husket uavhengig av den likevel. Så fikk jeg covid i februar i fjor og nå er det som om noen har brukt viskelær i hjernen og virket bort alt fra uviktige til viktige ting. Har ikke husket hvor jeg bor, bursdager, husker ikke gjøremål, husker ikke hvilken film jeg så på tv for to dager siden, husker ikke dato osv. Er 54 år. Anonymkode: 86ec9...5bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå