Gå til innhold

Vil ikke være høysensitiv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig ignorant å skulle utpeke seg som ekspert på dette når de ikke opplever det selv.. Lett å dømme det en ikke forstår. Å dømme noe, det krever ikke mange IQ poeng. Mer krevende og vanskeligere å faktisk forstå... Eller å gjøre en innsats i å forstå. Men, å påstå at man vet bedre er rett og slett bare dumt. 

Anonymkode: afd94...ba2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 6.41):
AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 6.36):

Er du sikker på at du ikke er autist?

AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 8.37):

Dette handler nevrotisisme. Du må finne ut hvorfor du er så sensitiv for alt. Mulig antidepressiva ville hjulpet deg. 

Går i terapi hos psykiater og luftet dette tidlig selv. Hun utelukket autisme ganske fort. Kan heller ikke huske hun har brukt begrepet nevrotisme.

Jeg startet hos psykiater først og fremst for utredning av noe annet. Psykiater er derimot ikke så opptatt av diagnoser sier hun. Hun mener det foregår en overdiagnosering av folk i dag. Særlig innen adhd og autisme.

Så jeg har egentlig ikke fått noen diagnose etter et år i terapi.  Jeg tar  likevel Wellbutrin for lett uro/angst og lett depresjon🙂

Anonymkode: 47512...893

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Går i terapi hos psykiater og luftet dette tidlig selv. Hun utelukket autisme ganske fort. Kan heller ikke huske hun har brukt begrepet nevrotisme.

Jeg startet hos psykiater først og fremst for utredning av noe annet. Psykiater er derimot ikke så opptatt av diagnoser sier hun. Hun mener det foregår en overdiagnosering av folk i dag. Særlig innen adhd og autisme.

Så jeg har egentlig ikke fått noen diagnose etter et år i terapi.  Jeg tar  likevel Wellbutrin for lett uro/angst og lett depresjon🙂

Høres utxsom en klok psykiater du har 😊

Anonymkode: 83a03...9ea

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Er selv høysensitiv og mine barn er det. De har Adhd da, veldig mange med Adhd diagnose er høysensitive. Det gjelder så mye, alt fra klær, stoffer på kroppen, til følelser til andre rundt og det er slitsomt. Prøv å begrense energien din, stoppe den før den når rundt så du slipper å kjenne på andre sin energi

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 19.19):

Hvorfor er da ingen lavsensitive?

Anonymkode: f5d38...b08

De er jo overalt. 

Anonymkode: f2c35...172

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du har ingen diagnose, men går på sterke medikamenter for lett depresjon? Det høres ikke helt profesjonelt ut, fra hennes side. 

Skrevet

Å ha en forsterket evne til å nyte kunst, musikk, natur og andre sanseopplevelser på en dyp og rik måte er en gave.

Det er ikke alle som kan det.

Kjenner du en empatisk, høysensitiv som du går fint sammen med og kan omgås i blant?

Noen som intuitivt forstår og vet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Syngemann skrev (7 timer siden):

Å ha en forsterket evne til å nyte kunst, musikk, natur og andre sanseopplevelser på en dyp og rik måte er en gave.

Kjenner du en empatisk, høysensitiv som du går fint sammen med og kan omgås i blant?

Dette er litt som når folk prøver å fortelle meg at autismen min er en superkraft... 

Det er ikke alle som nyter musikken. Det er IKKE en gave å være så lettrørt at man ufrivillig begynner å gråte av bilder, natur, musikk, i alle mulige settinger. Det er pinlig og plagsomt, og ikke noe "gave" i det hele tatt. 

Det er heller ikke en "gave" når man er lydsensitiv og får fysisk vondt av for mye lyd. 

Anonymkode: 25493...139

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er litt som når folk prøver å fortelle meg at autismen min er en superkraft... 

Det er ikke alle som nyter musikken. Det er IKKE en gave å være så lettrørt at man ufrivillig begynner å gråte av bilder, natur, musikk, i alle mulige settinger. Det er pinlig og plagsomt, og ikke noe "gave" i det hele tatt. 

Det er heller ikke en "gave" når man er lydsensitiv og får fysisk vondt av for mye lyd. 

Anonymkode: 25493...139

I de situasjonene du beskriver er det selvfølgelig ikke en gave.

Jeg vet, jeg er der selv.

Når det er plass og rom for det så kan det være en gave.

Å kunne dele det med noen som også er, respekterer og vet gir styrke.

HI skriver

" Forlanger ikke at andre skal være like forståelsesfulle som meg, men jeg kunne ønsket litt mer likevekt i relasjonene jeg har. Blir litt på samme måte i forhold til familie. Gjør at jeg føler meg mindre verdt og uinteressant og har gjort at jeg ikke kjenner mine egne behov, eller ignorert dem."

Jeg syns det er slitsomt å være sammen med folk "som prøver å tolerere følsomheten min",

Også ensomt.

Så når jeg er med noen som bare vet og forstår, så får jeg mer styrke til å være ute blant folk.

Endret av Syngemann
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg sliter med alt det som tydeligvis er symptomer på høysensitivitet,men det er fordi jeg har c-ptsd og adhd så jeg vet hvordan det er og er enig i at høysensitiv er en trendy selvdiagnose. 

Anonymkode: 75cdd...672

Men det er jo ikke en diagnose, det er en sekundærvirkning av overbelasted og/eller underutviklet nervesystem. Og dette kan komme av både psykosomatiske og fysiske lidelser, og er for mange livsødeleggende. 

Anonymkode: 3c3e8...91e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mener hun at det settes autisme-diagnose av psykiatere, uten at pasienten faktisk er autist? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen diagnose, men går på sterke medikamenter for lett depresjon? Det høres ikke helt profesjonelt ut, fra hennes side. 

Høres ikke ut som en psykriater men psykolog.

Anonymkode: 1778e...804

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Syngemann skrev (13 timer siden):

Å være høysensitiv handler ikke om å ha en forsterket evne til å nyte noe som helst. Det handler om at man ikke takler sanseinntrykk, som vi er tvunget til å omgi oss med hele tiden. Med mindre man bor i et hus i skogen og lever isolert. Og dette er det faktisk flere som ender med å gjøre, for å unngå lyder og energi fra andre mennesker mest mulig.

Å være høysensitiv handler også om å ikke takle energien til andre mennesker. Det er misforstått at høysensitive nyter natur og kultur dypere enn andre. Høysensitive føler mer intenst, men det er søren meg ikke bare positivt. Jeg hadde betalt for å bli kvitt høysensitivitet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, jeg reagerte også på dette. Men ingenting overrasker med med helsevesenet..

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Å være høysensitiv handler ikke om å ha en forsterket evne til å nyte noe som helst. Det handler om at man ikke takler sanseinntrykk, som vi er tvunget til å omgi oss med hele tiden. Med mindre man bor i et hus i skogen og lever isolert. Og dette er det faktisk flere som ender med å gjøre, for å unngå lyder og energi fra andre mennesker mest mulig.

Å være høysensitiv handler også om å ikke takle energien til andre mennesker. Det er misforstått at høysensitive nyter natur og kultur dypere enn andre. Høysensitive føler mer intenst, men det er søren meg ikke bare positivt. Jeg hadde betalt for å bli kvitt høysensitivitet. 

Du skriver om negative konsekvensene ved å være veldig høysensitiv - jeg forstår det.

Det er ikke enkelt.

Er din erfaring som høysensitiv at du ikke får med deg  nyanser og dybde som mange rundt deg ikke får med seg?

For det vet jeg mange høysensitive gjør.

Endret av Syngemann
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Syngemann skrev (1 minutt siden):

Du skriver om negative konsekvensene ved å være veldig høysensitiv - jeg forstår det.

Det er ikke enkelt.

Er din erfaring som høysensitiv at du ikke får med deg  nyanser og dybde som mange rundt deg ikke får med seg?

For det vet jeg mange høysensitive gjør.

Poenget mitt er at det negative aspektet med å være høysensitiv, overdøver resten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt er at det negative aspektet med å være høysensitiv, overdøver resten. 

Ja, selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

"Sterke medikamenter"? Det er SSRI, antidepressiva. Ikke det jeg ville kalt sterke medikamenter akkurat.

Anonymkode: 75e5f...d6f

• Liker 1
Skrevet

Hvis høysensitivitet gjør at du blir utilnærmelig, enten grunnet utilstrekkelighet eller som maktstrategi, så er det ikke bra for noen. Ellers er det veldig forståelig at noen er høy-sensitiv og trenger å skjerme seg, men en må alltid være bevisst eget ansvar for egne følelser!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 2.51):

AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 16.01):

Høres ikke ut som en psykriater men psykolog.

Jeg beskrev symptomene mine og tok masse tester. Hun lurte på om jeg ville forsøke en medisin uten særlig bivirkninger (som feks nedsatt libido og økt vekt), som kunne hjelpe mot symptomene mine. 

Dermed foreslo hun minste dose Wellbutrin og jeg takket ja. Det har fungert bra hos meg. Gått på det ett år nå, uten at jeg har trengt å øke dosen.

Hun kunne ikke satt diagnoser og foreskrevet medisiner om hun var psykolog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...