AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 I voksen alder har jeg funnet ut at jeg er høysensitiv. Alltid skjønt at jeg er annerledes enn andre, men har ikke klart å forstå hvorfor. Sånn sett var det en aha-opplevelse da jeg leste en bok om emne og alt stemte med mange av trekkene i min personlighet. Mange ting falt på plass, og det var også litt befriende å endelig få svar på hvorfor jeg er "unormal". Greia er bare det at jeg klarer ikke helt å forsone meg med det likevel. Ser absolutt ingen fordeler med å være høysensitiv, det er bare slitsomt og har skapt mye trøbbel for meg gjennom livet. Spesielt i forhold til andre mennesker. Jeg framstår nok veldig empatisk for andre og setter meg utrolig fort inn i andres situasjon, noe som gjør at folk forteller meg om alle sine problemer. Dette startet da jeg var veldig ung. Eller at de forteller meg hvor flinke de er, altså at jeg tiltrekker meg folk som trenger støtte gjennom at jeg skal styrke egoet deres. Får ikke gode venner på denne måten. Disse er der aldri for meg når jeg trenger det. De gidder såvidt å høre på hva jeg har å si. Har så mange eksempler på dette. Forlanger ikke at andre skal være like forståelsesfulle som meg, men jeg kunne ønsket litt mer likevekt i relasjonene jeg har. Blir litt på samme måte i forhold til familie. Gjør at jeg føler meg mindre verdt og uinteressant og har gjort at jeg ikke kjenner mine egne behov, eller ignorert dem. Høysensitive er ofte kunstneriske, men jeg kan verken male, tegne eller noe med håndarbeid, så jeg får ikke ting ut på denne måten. Liker å skrive, men har vel ikke hatt nok selvtillit til å ta tak i det. Nei, jeg er litt misunnelig på de som slipper å prossessere ting på den måten som høysensitive gjør.Man reagerer 3-5 ganger sterkere på ting enn andre. Hadde vært spennende å høre om andres erfaringer med dette, enten du eller noe nær deg har det på samme måte, og om dere ser noe positivt med det? Anonymkode: c788a...a5b 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 "Høysensitiv" er bare en sånn useriøs betegnelse funnet opp av forfattere av selvhjelpsbøker. Du trenger ikke identifisere deg som det hvis du ikke vil.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Jeg har det på samme måten, jeg har trukket meg mye tilbake fra andre mennesker. Det hjelper meg, men det er jo ikke for alle. Definerer meg ikke som verken høysensitiv eller noe annet. Alle har noe, har jeg funnet ut. Men jeg orket ikke å la meg bruke av andre mennesker mer. Anonymkode: 436e0...077 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Anonymus Notarius skrev (12 minutter siden): "Høysensitiv" er bare en sånn useriøs betegnelse funnet opp av forfattere av selvhjelpsbøker. Du trenger ikke identifisere deg som det hvis du ikke vil. https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/mer-folsom-enn-de-fleste/ https://psykologisk.no/2017/11/hoysensitive-kan-ha-nytte-av-psykologisk-behandling/ https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/intl/basics/highly-sensitive-person%3famp Anonymkode: afd94...ba2 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 Anonymus Notarius skrev (18 minutter siden): "Høysensitiv" er bare en sånn useriøs betegnelse funnet opp av forfattere av selvhjelpsbøker. Du trenger ikke identifisere deg som det hvis du ikke vil. La være å uttale deg når du åpenbart har så lite peiling. Å være høysensitiv er ikke noe man identifiserer seg som, det er et reellt problem som kan svekke livskvaliteten enormt. Det er ikke så mye man gjøre for å ikke være høysensitiv heller, annet enn å lære seg å unngå det som trigger så mye som mulig. Anonymkode: 3c3e8...91e 6 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har det på samme måten, jeg har trukket meg mye tilbake fra andre mennesker. Det hjelper meg, men det er jo ikke for alle. Definerer meg ikke som verken høysensitiv eller noe annet. Alle har noe, har jeg funnet ut. Men jeg orket ikke å la meg bruke av andre mennesker mer. Anonymkode: 436e0...077 Forstår deg veldig godt. Er slitsomt når det blir sånn, og så blir man bare skuffet. Anonymkode: c788a...a5b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Anonymus Notarius skrev (34 minutter siden): "Høysensitiv" er bare en sånn useriøs betegnelse funnet opp av forfattere av selvhjelpsbøker. Du trenger ikke identifisere deg som det hvis du ikke vil. Vi har også de som er mindre empatiske enn folk flest, så hvorfor skal ikke de som er mer finnes? Anonymkode: 6dbe0...d3b 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): La være å uttale deg når du åpenbart har så lite peiling. Å være høysensitiv er ikke noe man identifiserer seg som, det er et reellt problem som kan svekke livskvaliteten enormt. Det er ikke så mye man gjøre for å ikke være høysensitiv heller, annet enn å lære seg å unngå det som trigger så mye som mulig. Anonymkode: 3c3e8...91e AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er også høysensitiv, eller jeg antar at jeg er det når jeg kan gruble over en ting i flere dager. Tolke et svar feil for eks, om jeg har datet en og han forteller meg at det ikke er match - så går jeg i bakken omtrent. Vet ikke om det handler om selvtillit? Håper vi finner noe som kan hjelpe. K35 Anonymkode: e4c27...e91 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er også høysensitiv, eller jeg antar at jeg er det når jeg kan gruble over en ting i flere dager. Tolke et svar feil for eks, om jeg har datet en og han forteller meg at det ikke er match - så går jeg i bakken omtrent. Vet ikke om det handler om selvtillit? Håper vi finner noe som kan hjelpe. K35 Anonymkode: e4c27...e91 Har nok mye med selvtillit å gjøre ja. Jeg har også grublet enormt mye i årenes løp. Har blitt bedre, men faller fort tilbake til å fundere på hva som er galt med meg. Er et trekk på høysensitivitet å fundere på ting, men man kan sikkert gruble uten å være det også. Anonymkode: c788a...a5b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 Bare legg lista etter hva du orker. Da lever du også godt med det Anonymkode: ae11d...5ae
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): "Høysensitiv" er bare en sånn useriøs betegnelse funnet opp av forfattere av selvhjelpsbøker. Du trenger ikke identifisere deg som det hvis du ikke vil. Helt enig. Dette er nok folk som ønsker å være litt "spesielle". Merkelig at ingen hevder å være lavsensitive men det er vel ikke like mye stas. Anonymkode: f5d38...b08 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Helt enig. Dette er nok folk som ønsker å være litt "spesielle". Merkelig at ingen hevder å være lavsensitive men det er vel ikke like mye stas. Anonymkode: f5d38...b08 Du tenker at folk ønsker å ikke takle normale mengder lys, lyd, sanseinntrykk generelt, og menneskelig kontakt? Anonymkode: 3c3e8...91e 4 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du tenker at folk ønsker å ikke takle normale mengder lys, lyd, sanseinntrykk generelt, og menneskelig kontakt? Anonymkode: 3c3e8...91e Mange wannabees, ja. Anonymkode: f5d38...b08 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 Kjenner meg utrolig igjen i dette, ts. Er både introvert og høysensitiv, så det tar veldig på å være sosial, og det har det gjort siden jeg var barn. Ble sett på som enn "annerledes" unge. Var mye for meg selv, ofte oppslukt i å tegne eller skrive fantasihistorier. Er absolutt en lytter framfor en snakker, og tiltrekker meg folk som forteller om seg selv, og gjerne sine problemer. Det kan være utrolig slitsomt. Jeg overtenker alt, og bruker mye tid og krefter på å gruble og kverne over ting. Enkelte lyder takler jeg ikke og jeg blir fort sliten av for mye støy rundt meg. Suger til meg alt av inntrykk, så dersom det er for mye støy og kaos rundt meg er jeg sliten i dagesvis etterpå. Har også problemer med visse lukter og teksturer. Flater som er ru får jeg helt gysninger av... Anonymkode: 4869c...1e4 1 1 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 Jeg skal utdype hvorfor "høysensitivitet" er tull. Det er vage beskrivelser som nesten alle kan kjenne seg igjen i. Søker man på høysensitiv, finner man nesten bare kvasi-vitenskapelige kilder, ukeblad etc. Høysensitivitet er en teori utvikla av én psykolog, det er ikke en diagnose eller noe det er konsensus om innen psykologien. Les mer om kritikk av teorien her: https://forskning.no/stress-depresjon-menneskekroppen/spor-en-forsker-forskere-kritiske-til-teori-om-de-spesielt-sensitive/400663
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden): Jeg skal utdype hvorfor "høysensitivitet" er tull. Det er vage beskrivelser som nesten alle kan kjenne seg igjen i. Søker man på høysensitiv, finner man nesten bare kvasi-vitenskapelige kilder, ukeblad etc. Høysensitivitet er en teori utvikla av én psykolog, det er ikke en diagnose eller noe det er konsensus om innen psykologien. Les mer om kritikk av teorien her: https://forskning.no/stress-depresjon-menneskekroppen/spor-en-forsker-forskere-kritiske-til-teori-om-de-spesielt-sensitive/400663 Det er vel ingen som har sagt at det å være høysensitiv er en diagnose heller? Men det er ikke dermed sagt at det finnes mennesker som er oversensitive. Å være høysensitiv er ikke en forbigående "nå er jeg lav i energi og derfor reagerer jeg sterkere på sanseinntrykk". Det er en vedvarende tilstand som for mange faktisk kan være livsødeleggende. Anonymkode: 3c3e8...91e 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 Anonymus Notarius skrev (25 minutter siden): Jeg skal utdype hvorfor "høysensitivitet" er tull. Det er vage beskrivelser som nesten alle kan kjenne seg igjen i. Søker man på høysensitiv, finner man nesten bare kvasi-vitenskapelige kilder, ukeblad etc. Høysensitivitet er en teori utvikla av én psykolog, det er ikke en diagnose eller noe det er konsensus om innen psykologien. Les mer om kritikk av teorien her: https://forskning.no/stress-depresjon-menneskekroppen/spor-en-forsker-forskere-kritiske-til-teori-om-de-spesielt-sensitive/400663 Er man ikke høysensitiv selv forstår man heller ikke hvordan det er å ha det. Da kommer man gjerne med sprøyt som dette. Anonymkode: 4869c...1e4 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 Jeg ville heller fokusert på å sette sunne grenser for deg selv enn å finne en «bås» du passer inn i. Anonymkode: 581a8...f80 1 1
Nowayback Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 Bare å ikke identifisere seg som det. Selv er jeg veldig følsom for lyd og stress, men f.eks empati for andre er jeg blitt veldig kald og kynisk på. Er ikke interessert og lar meg ikke påvirke av elendighet som ikke rammer meg personlig.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 Hva scorer du på AQ-testen? https://www.google.com/amp/s/www.tengel.no/asperger-syndrom-test/ Anonymkode: cb095...15a
Gjest Hoia Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 Jeg har alltid stusset på det med høysensitiv. Hvilken virkning har det på andre? Har du et konfliktfylt forhold til andre under overflaten? Er det noen som bruker det som en manipulasjons-strategi? Det er litt det samme som de som er paranoide og graver seg ned i det. Det er litt vanskelig å forholde seg til. De fleste mennesker har sensere ute, men jobber med rommet rundt seg selv. Så setter man grenser for det en ikke tåler selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå