AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Hva er det mest korrekte ordet å bruke her? - se SÅ stort det er - se HVOR stort det er Jeg sier alltid så, men føler det er så mange som sier hvor, kan man bruke begge disse ordene på samme måte? Anonymkode: f6951...321
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er det mest korrekte ordet å bruke her? - se SÅ stort det er - se HVOR stort det er Jeg sier alltid så, men føler det er så mange som sier hvor, kan man bruke begge disse ordene på samme måte? Anonymkode: f6951...321 Sier også "så" men tror "hvor" er det riktige. Bryr meg uansett ikke... Anonymkode: 68a08...fcc
Bombasi Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Bruken av SÅ vs HVOR har jeg aldri tenkt på. Tror jeg bruker begge litt hipp som happ. Betydningen er uansett det samme, og det er ingen som kan misforstå det.
Ullvott Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 (endret) Begge deler er like riktig, men hvor framstår som mer gammeldags, konservativt og stivt. Endret 20. juli 2023 av Ullvott 1
Bovina sancta Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 Gjorde et enkelt oppslag i ordbok. Det virker som begge brukes om hverandre. Så kan det jo hende en språkekspert kan peke på noen nyanseforskjeller, eller at den ene formen er nyere i språket enn den andre og slikt. Nå ser det riktignok ut som begge stammer fra norrønt, så helt nytt er det vel ikke. Men jeg er ikke språkekspert Fra ordbokene.no: så IV adverb Opphav norrønt svá Betydning og bruk om grad: Eksempel de lo så smått det er ikke så lite Hvor adverb Opphav norrønt hvar Betydning og bruk innleder en leddsetning foran adjektiv for å framheve høy grad Eksempel den kjolen skal jeg ha, hvor dyr den så er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå