Gå til innhold

19000 til den 15. Mat og sommerferie familie på 4, noen som vil hjelpe meg å prioritere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna er 11 og 14 så litt forskjellige interesser. Men glad i å spise ute, badeland og fornøyelsesparker. Ikke kravstore, men vil gjerne få mest mulig kos for pengene 😊

Hvordan ville du prioritert?

Anonymkode: 00434...df1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna er 11 og 14 så litt forskjellige interesser. Men glad i å spise ute, badeland og fornøyelsesparker. Ikke kravstore, men vil gjerne få mest mulig kos for pengene 😊

Det gidder jeg ikke å bruke tid på. Hvis du ikke klarer å leve på 19000,- frem til den 15. så får dere plukke blåbær de siste dagene.

Anonymkode: 4cb5b...afb

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gidder jeg ikke å bruke tid på. Hvis du ikke klarer å leve på 19000,- frem til den 15. så får dere plukke blåbær de siste dagene.

Hu skriver vel ikke noe sted at det er lite penger, lurer på hvordan andre ville disponert de 🙄

Anonymkode: 916b3...80c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt uklart hva du har, men har du totalt 19000 til 15.august så utgår alt av ferie og fornøyelser. Da blir det hjemmeferie, du skal ha både mat og skoleutstyr og osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Grillings hjemme, tur på stranda. Kanskje kino eller badeland. Resten til faste utgifter...

• Liker 1
Gjest diddums
Skrevet (endret)

Så fint for ungene at du vil gjøre mest mulig ut av det du har. Forslag: se igjennom fryser og skap i dag, for å se om dere kan handle minst mulig mat, og fri opp noe av matbudsjettet. Ta en titt på nettsiden til kommunen/nabokommunen, for gratis/billige sommeraktiviteter for ungdom. Spør barna hva de aller mest vil, og forsøk å innfri et ønske til hver. Se igjennom loft/kjeller/bod og legg ut fravokste sykler etc for salg, det kan dekke en ekstra dagstur  eller å spise ute. 

Endret av diddums
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt at svarene spriker så.. 19000 er ikke mye når vi skal ha mat også, men vi tenker at vi kan ha noen rimeligere dager og få litt kroner til noe ekstra.

Mye kritikk og skarpe toner her inne  men henvender meg til dere som er flinke med å få mye for pengene.

Ts.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (10 minutter siden):

Litt uklart hva du har, men har du totalt 19000 til 15.august så utgår alt av ferie og fornøyelser. Da blir det hjemmeferie, du skal ha både mat og skoleutstyr og osv. 

Skoleutstyr?

Ungene trenger ikke noe nytt til skolestart. Dessuten starter skolen 21 august så rekker å handle en ny vannflaske og noen nye klær.

Hjemmeferie ja, men vil gjøre den så fin som mulig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppet å spise ute, da det er kortvarig glede. Pengene forsvinner så fort. En dag på badeland, en dag på kino og en fornøyelsespark, om dere har noe i nærheten, så er overskuddet brukt opp. Men dette gir jo litt, om dere sper det litt utover. Gjør maten enkel hjemme, så har du litt mer å rutte med. Sett opp en meny for hva dere skal ha til mat, de ulike dagene fremover. Da slipper du å handle unødvendig på butikken. 

Anonymkode: 331e9...88c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye pleier du bruke på mat da? Beregn minst det samme. Så kanskje litt ekstra til restaurant/is/takeaway.

Ville kanskje hatt en tur i fornøyelsespark, medsmurt niste. Sparer mye der. Og sørget for å dra et sted å bade, men kan være like bra i naturen som å betale masse. Noen av mine beste barndomsminner er fra lokalstranda og skogsvannet. 

Har dere sykler? Sykkeltur er koselig i rolig tempo. Stopp og kjøp en is.

Husk at barna kan underholde seg selv også. Det MÅ ikke skje noe hele tida. La de få fri og disponere tiden selv også. Viktig å lære å kjede seg og være selvstendig. 

Anonymkode: 511fd...edc

AnonymBruker
Skrevet

Skal dere i fornøyelsespark så ta med mat. Overnatt i telt. Og gi litt lommepenger de kan bruke til det de vil. 

Jo mindre dere bruker på mat, jo mer kan dere finne på ting.

Drammensbadet mener jeg er gratis for barn? 

På Jevnaker har vi Nordens største badepark som er ganske rimelig og alt utstyr for dere lånt inkl i prisen.

Ellers er det gratis med trollfossen eller bade i kulper, dra på stranden, telte etc. Enormt mye fin natur i Norge som en bør oppleve. 

Anonymkode: f2c63...de6

AnonymBruker
Skrevet

Dratt på telttur og hatt med packraft (kan leies for noen hundrelapper).

Anonymkode: 4f31c...ca6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Plukke blåbær er jo en fin aktivitet i sommerferien, så midt opp i den ellers ubrukelig kommentaren fra en som ser ut til og ikke ha lest hi, kom du med et bra forslag 😅

Anonymkode: a0b8f...04c

• Liker 3
Skrevet

Men hva er matbudsjettet da? 

Du sier at 19k skal fordeles på to post. Matbudsjett og reisebudsjett. For å kunne si noe om sistnevnt må du si noe om førstnevnt.

Jeg går ut fra at alle de andre kostnader i budsjettet er dekket inn. Da mener jeg dere har grei budsjett til å få til en tur til utlandet til og med.

Og så sies det lite om hva som er tilgjengelig av ressurs fra før fra av. Har du bil, telt og utstyr, kajakk, hytte ??

Jeg hadde unngått fornøyelsesparker og satset på kulturelle og sportslige opplevelser.

Schmuhu

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Morsomt at svarene spriker så.. 19000 er ikke mye når vi skal ha mat også, men vi tenker at vi kan ha noen rimeligere dager og få litt kroner til noe ekstra.

Mye kritikk og skarpe toner her inne  men henvender meg til dere som er flinke med å få mye for pengene.

Ts.

Er 19 000 budsjettet etter at regninger er betalt? Altså til mat og aktiviteter? Det kommer jo litt an på hvor dere bor , men jeg ville tatt noen super billige dager med typ nudler/ fiskepinner middag , evt telte og grille billige pølser.. og plukke blåbær som foreslått i den noe merkelige kommentaren over, se etter billige / gratis museum , utekino, konserter, gå turer i turistløyper , stranden om været er ok. Bruk byen og nærområde. Så har du penger til både fornøyelsespark og badeland og å spise ute. Må dere reise med overnatting for dette? Bor dere et sted der er aktuelt og se etter billige billetter med båten til København eller Fredrikshavn? Ta tog til Gøteborg? I Oslo hadde jeg kommet langt med 19 000 i feriebudsjett, men aner jo ikke hvor du bor. 

Anonymkode: a0b8f...04c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å vite når man ikke vet hvor du bor i landet. Men feks en tur på hunderfossen koster  vel ca 2000kr om du kan kjøre dagstur,  må du dra fra nordnorge , så blir det jo ganske mye dyrere.  

Anonymkode: a1a1a...09c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere som merker renten nå ja. Stort sug ut når lån med høyere rente blir trukket. Neste mnd kommer vann, kloakk og eiendomsskatt regningen også + enda høyere rente. Dere er blitt advart lenge.

Bo i telt. Lag matpakker. Unngå fornøyelsesparker. Bruk naturen ute gratis. Kjøp brukte klær og utstyr. Mindre brus, is og snacks.

Anonymkode: b4daf...824

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bensin til 4 fyll, avhengig av hvor du bor:
4000kr

En uke i telt ved stranden:
2100kr
https://lomsesanden.no/

Spiser dere godt med grill og is og snacks:
4000kr

Strandaktiviteter og tur i området er gratis. 

Lyngdal like ved har badeland ved behov men bør ikke være nødvendig.
https://sorlandsbadet.no/

Det finnes mange gode turmål i området sånn som lystårn osv som er gratis. 

Dresintur i Flekkefjord. Koster ikke mye. 

Sum for en uke ferie:
10.000kr +/- 1000kr

Du har 8000kr igjen til mat hjemme og annen aktivitet.

Forutsetter du har bil og campingutstyr fra før av.

cheers

🍻

Anonymkode: 81a04...a5a

Skrevet

Jeg ville ha prioritert badeland et par dager, stranda og et par dager med å spise fastfood ute. Hvis de er som tenåringer flest, så er de glad i McD og Burger King og det behøver ikke være dyrt. Så ville jeg ha tatt noen utflukter til steder/kulturopplevelser som ikke er så dyre. Eks gruvene i Kongsberg eller liknende. Er barnas venner hjemme, så ville jeg også va prioritert å bake & ordne til sommerkvelder med vennebesøk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts.

Du gir for lite info til at folk skal kunne hjelpe deg noe særlig.

Anonymkode: d4031...1cc

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...