Gjest Inverto Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 (endret) Hva vil du si er forskjellen på verbal mishandling og cheeky humor i et forhold? Jeg mener det er fullt mulig å si ord som "bitch" på en åpenbart leken, barnslig og humoristisk tone som ikke er ment å skal tas som ondsinnet. Noen par tåler visst slik. Hva med deg? Klarer du å sanse forskjellen på disse to uten å bestille parterapi eller slå opp? Er noen av dere selv i et slik forhold der dere kan spøke litt rundt med hverandre slik? Fortell meg gjerne om det Endret 20. juli 2023 av Inverto
Andro Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 Intensjonen med det som sies bestemmer om det er morsomt, nedlatende eller frekt. Mange som driver psykisk mishandling er mesterlige til å pakke inn spydigheter som "spøk". Det gjør det nær umulig for den som krenkes å ta til motmæle, for da tåler man liksom ikke "spøk". Alle mobbere kan det knepet. Man kjenner definitivt på stemningen at det er sagt med brodd. Har man en gjensidighet i humor og tull, så kan man si hva som helst til hverandre og le like hjertelig av det. Når den ene ikke syns det er morsomt, men ubehagelig, da er det ikke morsomt. 4
Mezzosoprena Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Inverto skrev (20 minutter siden): Hva vil du si er forskjellen på verbal mishandling og cheeky humor i et forhold? Jeg mener det er fullt mulig å si ord som "bitch" på en åpenbart leken, barnslig og humoristisk tone som ikke er ment å skal tas som ondsinnet. Noen par tåler visst slik. Hva med deg? Klarer du å sanse forskjellen på disse to uten å bestille parterapi eller slå opp? Er noen av dere selv i et slik forhold der dere kan spøke litt rundt med hverandre slik? Fortell meg gjerne om det Selvfølgelig klarer jeg å merke forskjell på om mannen min er humoristisk eller nedlatende...
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Det kommer jo helt an på hvor mange som synes det er morsomt. Er det bare deg er det som regel ikke greit. Anonymkode: 5a437...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 Det er for meg et tydelig skille dersom den andre tuller med dine såre punkter, du åpenbart blir såret og personen ikke justerer seg. Anonymkode: 3e4f8...997 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 Denne tråden er ganske bra.. Anonymkode: a9636...c52 1
Gjest Inverto Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Ja selvsagt. Gjensidig forståelse og sans for humor
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 Ærlig talt for en utrolig råtten og barnslig måte å bagatellisere psykisk mishandling på... Psykisk mishandling er definert som å true, krenke, skremme, bryte ned. Og den er gjentakende og systematisk. Alle skjønner at "din bitch" på tull fordi man ikke gir bort fjernkontrollen ikke er verbal mishandling. Det sagt så er det utrolig barnslig å bruke sånne ord uansett spøk eller ikke. Anonymkode: c6f36...b88 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 Hvis du ikke kan forskjellen på verbal mishandling og frekk humor så er du både heldig og dum. Anonymkode: c6f36...b88 1
Gjest Inverto Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis du ikke kan forskjellen på verbal mishandling og frekk humor så er du både heldig og dum. Anonymkode: c6f36...b88 Denne tråden er ikke om meg Endret 20. juli 2023 av Inverto
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 Inverto skrev (8 minutter siden): Denne tråden er ikke om meg Det er du som sammenblander de to tingene i samme tråd og spør "Klarer du å sanse forskjellen?" 💩 Anonymkode: c6f36...b88 1
Gjest Inverto Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er du som sammenblander de to tingene i samme tråd og spør "Klarer du å sanse forskjellen?" 💩 Anonymkode: c6f36...b88 Da har du misforstått, og kanskje jeg ordla meg dårlig. Men nei, det handler ikke om meg. Jeg spør dere. Jeg vet personlig forskjellen. Jeg har lært det på den harde måten, uheldigvis
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 Tenker det koker ned til om alle parter synes det er morsomt eller ikke. Jeg og min X var ekstremt frekk mot hverandre og synes det var morsomt. Min nåværende mann liker ikke det i noen særlig grad, hverken not meg eller mot seg selv. Og da er det jo heller ikke morsomt. Det blir jo bare mobbing. Anonymkode: afaa5...f81 1
Gjest Inverto Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenker det koker ned til om alle parter synes det er morsomt eller ikke. Jeg og min X var ekstremt frekk mot hverandre og synes det var morsomt. Min nåværende mann liker ikke det i noen særlig grad, hverken not meg eller mot seg selv. Og da er det jo heller ikke morsomt. Det blir jo bare mobbing. Anonymkode: afaa5...f81 Enig. Gjensidig forståelse og sans for humor er viktig. Begge må være med på gamet
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ærlig talt for en utrolig råtten og barnslig måte å bagatellisere psykisk mishandling på... Psykisk mishandling er definert som å true, krenke, skremme, bryte ned. Og den er gjentakende og systematisk. Alle skjønner at "din bitch" på tull fordi man ikke gir bort fjernkontrollen ikke er verbal mishandling. Det sagt så er det utrolig barnslig å bruke sånne ord uansett spøk eller ikke. Anonymkode: c6f36...b88 Tja, sånn cheeky/frekk humor kan høres brutal ut for utenforstående. Og det er mange som benytter seg av "det var bare spøk" eller "det er bare sånn humor vi har (her i familien)" for å slippe å ta ansvar for å ha dratt en dårlig spøk eller sagt noe sårende. Og etter mange nok ganger med slikt kan man begynne å tvile skikkelig på seg selv og egen magefølelse. Jeg har lurt på det samme som ts selv, om ikke akkurat i parforhold. Hvor går egentlig grensen mellom harmløs og skadelig? Hvordan vet jeg om det virkelig er jeg som "må tåle såpass" eller om det er den andre som gjør noe galt? Jeg hadde visst mange samtaler med læreren min på barneskolen om nettopp det der(ble mobbet gjennom hele grunnskolen). Når er det "bare erting"/ting jeg gjør lurt i å ignorere, og når bør jeg sette grenser og si fra om at dette ikke er greit? Bare synd at jeg ikke husker noe av det som voksen. Ikke alle blir ferdig med den "du er dum... Haha, kødda!" som mange holdt på med på ungdomsskolen(i min tid). Med det sagt, har jeg også kommet til den samme konklusjonen som flere over her; gjensidighet. Anonymkode: 2c7f4...295
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 Hvis avsender forstår - eller klart bør forstå - at mottaker opplever det som ubehagelig, og ikke ønsker det, hjelper det ikke om intensjonen er å være harmløst morsom eller ironisk. Da nærmer det seg trakassering. Anonymkode: a4f2a...9e8 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå