Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uførepensjon og uførestønad ved flytting til utlandet

Reglene for å få uførepensjon er noe strengere enn reglene for alderspensjon. Hovedregelen er at du fortsatt må være medlem i folketrygden for å få uførepensjon, det vil si at du enten må bo i Norge eller være frivillig, betalende medlem. Det er tre viktige unntak fra denne hovedregelen:

Kravet om medlemskap gjelder ikke hvis du flytter til et EU/EØS-land. EØS-avtalen gir deg rett til de samme ytelsene uavhengig av hvilket EU/EØS-land du bor i.

Hvor står det at man kan ta med uføretrygd til land som Thailand?

Anonymkode: b0a55...642

Man må være medlem i folketrygden får å få INNVILGET uføretrygd, ETTER at man har fått INNVILGET uføretrygd så kan man flytte til andre land.

"Når du flytter til et land Norge ikke har trygdeavtale med

Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med.

Har du mindre enn 20 års botid, blir bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden. Grunnbeløpet er 118 620 kroner."

https://www.nav.no/uforetrygd#utland

Anonymkode: 4ea51...6ae

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må være medlem i folketrygden får å få INNVILGET uføretrygd, ETTER at man har fått INNVILGET uføretrygd så kan man flytte til andre land.

"Når du flytter til et land Norge ikke har trygdeavtale med

Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med.

Har du mindre enn 20 års botid, blir bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden. Grunnbeløpet er 118 620 kroner."

https://www.nav.no/uforetrygd#utland

OK. Så jeg kan mao flytte til Thailand og leve som ei dronning med trygden min. 

Skrevet
Fant80 skrev (31 minutter siden):

De tar i hvertfall ikke fra deg noe dersom du er på minstesats. Kommer du der med max utbetaling er det gjerne annerledes

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så vidt jeg vet har ikke Norge trygdeavtale med land som Thailand osv, mao vil man ikke kunne ta med seg trygden dit. Men vi har avtaler med andre land. Man beholder vel trygden som den er, men blir skattet etter landet man flytter til sine bestemmelser. Tror jeg.

https://www.regjeringen.no/no/tema/pensjon-trygd-og-sosiale-tjenester/innsikt/internasjonalt-samarbeid/trygdekoordinering/id489267/#:~:text=Norge har inngått bilaterale trygdeavtaler,USA og Østerrike%2C foruten en 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei det har det aldri vært snakk om, uføretrygd og pensjon er rettigheter som er opparbeidet og det ville dessuten brutt med f.eks. EØS-avtalen.

Ser nå at det var tilbake i 2010 at et utvalg vurderte mulighetene for å indeksregulere ytelsene, men at det ikke ble noe av. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det kan du, det er sikkert hundrevis med norske uførepensjonister som allerede bor i Thailand.

Men som nevnt tidligere så må du ut av Thailand med jevne mellomrom for å fornye visumet, du må også ha privat helseforsikring siden Norge og Thailand ikke har trygdeavtale- Du vil også bli skattemessig emigrert fra Norge når du kan bevise at du betaler skatt til Thailand.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det kan du, det er sikkert hundrevis med norske uførepensjonister som allerede bor i Thailand.

Men som nevnt tidligere så må du ut av Thailand med jevne mellomrom for å fornye visumet, du må også ha privat helseforsikring siden Norge og Thailand ikke har trygdeavtale- Du vil også bli skattemessig emigrert fra Norge når du kan bevise at du betaler skatt til Thailand.

OK, får heller dra til Spania da :) 

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Tusen takk for alle svarene.

Nå er dette bare noe jeg vurderer og ikke noe som er bestemt, men planen min hvis jeg gjør dette er å leve av uføretrygd. Jeg har i dag ung ufør. Jeg har hørt at man mister ung ufør tillegget på uføretrygden. vil det være mulig å være folkeregistert i Norge hos feks venner eller familie og fortsette å få ung ufør? Eller vil nav finne det ut på en eller annen måte?

Anonymkode: ff1f3...07d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå er dette bare noe jeg vurderer og ikke noe som er bestemt, men planen min hvis jeg gjør dette er å leve av uføretrygd. Jeg har i dag ung ufør. Jeg har hørt at man mister ung ufør tillegget på uføretrygden. vil det være mulig å være folkeregistert i Norge hos feks venner eller familie og fortsette å få ung ufør? Eller vil nav finne det ut på en eller annen måte?

Man har fått en gode. Man juger seg ikke til å få mer. Skammelig tanke.

Anonymkode: c9ddc...b3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg et lite jordstykke med ei rønne. Bygg dette opp gradvis og dyrk mye mat selv. 

Anonymkode: 4a3e4...932

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er absolutt ikke å anbefale og trygdebedrageri straffes hardt, NAV har ingen problemer med å få tilgang til diverse informasjon hvis de har mistanke om at en person oppholder seg i utlandet.

De vil få tilgang til bankopplysningene dine og kan se om du overfører til utenlandsk konto eller bruker kort i utlandet, de kan også få informasjon om passasjerlister hos flyselskapene.

Du vil miste ung-ufør tillegget men det gjøres også en omregning etter din botid i Norge etter fylte 16 år, for å få full uttelling så bør du ikke flytte før du har fylt 36 år. Flytter du før så vil du få mindre utbetalt alt etter som hvor lang trygdetid du har.

Skal du flytte så gjør det etter boken, det er en del å sette seg inn i men det er ikke uoverkommelig.     

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med om du blir syk og trenger hjelp?  hvor står du da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Ser poengene deres.

Sett at jeg flytter og er ærlig med nav da, da har jeg forstått det sånn at jeg kan beholde uføretrygden, men mister tillegget for ung ufør.

Litt avhengig av skatt og ulike ting har jeg regnet meg fram til at jeg da (uten ung ufør) vil sitte igjen med rundt 15000 + utbetalt i måneden. Sånn som jeg har forstått det dette være for lite til å kunne leve et ok liv i Thailand eller tilsvarende land? Er dette riktig? Er det eventuelle andre land som kan passe bedre?

Hvordan vil det eventuelt være om jeg bare drar dit feks 6 mnd i året eller noe sånt? Vil det være annerledes da?

Skrevet

Skal du flytte til sør-øst Asia blir helseforsikring en stor utgift. Pluss egenandeler. Jeg vet ikke en gang hvordan det fungerer der som permanent boende men du vil ikke få dekket helseutgifter sånn uten videre. Om du ikke gifter seg. Og kvaliteten på tilbudet er som regel mye lavere enn i Norge. Hvis du da ikke har en god og dyr forsikring. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vil det eventuelt være om jeg bare drar dit feks 6 mnd i året eller noe sånt? Vil det være annerledes da?

6 mnd av og på blir mye enklere byråkratisk sett. Du kan også tegne reiseforsikring for de månedene såvidt jeg vet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her igjen. Ser poengene deres.

Sett at jeg flytter og er ærlig med nav da, da har jeg forstått det sånn at jeg kan beholde uføretrygden, men mister tillegget for ung ufør.

Litt avhengig av skatt og ulike ting har jeg regnet meg fram til at jeg da (uten ung ufør) vil sitte igjen med rundt 15000 + utbetalt i måneden. Sånn som jeg har forstått det dette være for lite til å kunne leve et ok liv i Thailand eller tilsvarende land? Er dette riktig? Er det eventuelle andre land som kan passe bedre?

Ja er du der kun 6 mnd pr år så skal ingen endringer skje. 

Anonymkode: c9ddc...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Manila siden 2013. Jeg bruker rundt 15.000 NOK i måneden, og vil si jeg lever veldig godt. Sparer ikke på noe særlig. Lever bedre enn man hadde gjort i Norge på minst 3 ganger så mye.

Manila er i tillegg mye dyrere enn resten av landet. Flytt ut på landet, og du vil kunne leve for omtrent ingenting. Kan leie et helt hus for godt under 1000 kroner i måneden, dersom standard ikke er så viktig.

Anonymkode: 67215...dd4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bodd i Manila siden 2013. Jeg bruker rundt 15.000 NOK i måneden, og vil si jeg lever veldig godt. Sparer ikke på noe særlig. Lever bedre enn man hadde gjort i Norge på minst 3 ganger så mye.

Manila er i tillegg mye dyrere enn resten av landet. Flytt ut på landet, og du vil kunne leve for omtrent ingenting. Kan leie et helt hus for godt under 1000 kroner i måneden, dersom standard ikke er så viktig.

Anonymkode: 67215...dd4

Manila er Filippinene ikke sant? Skal sjekke ut det også. Takk for tipset.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja. Vet fler så har flytta til Asia m uføretrygd.

Anonymkode: 026d3...2ca

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sånn som jeg har forstått det dette være for lite til å kunne leve et ok liv i Thailand eller tilsvarende land? Er dette riktig? Er det eventuelle andre land som kan passe bedre?

Det var jo en lengre opp her som ga deg bra tips til en nettside for å sjekke opp nettopp dette, er du bare lat?

Anonymkode: d2a4f...953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir nok knallbra, TS. What could possibly go wrong, liksom. 

Anonymkode: 82ed0...2f6

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, n_97 said:

Skal du flytte til sør-øst Asia blir helseforsikring en stor utgift. Pluss egenandeler. Jeg vet ikke en gang hvordan det fungerer der som permanent boende men du vil ikke få dekket helseutgifter sånn uten videre. Om du ikke gifter seg. Og kvaliteten på tilbudet er som regel mye lavere enn i Norge. Hvis du da ikke har en god og dyr forsikring. 

Har du kilder på dette? Har hørt folk påstå det motsatte.

Har inntrykk av at problemene rundt helseforsikring kun oppstår hvis det er snakk om dyre opperasjoner og transport til Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...