Gå til innhold

Hvilke grønne planter kan man ha på soverommet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hsr lyst på en grønn plante på soverommet hvilkne er ok?

Anonymkode: 35da4...b60

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle er vel ok. Ikke noe problem. Det skal temmelig mange grønne planter til, samt et hermetisk lukket rom (tette vinduer og dører) før det blir noen kamp om oksygenet om natten, mellom menneske og plante.

Så du kan trygt velge den planten du liker og vil ha, men ta hensyn til temperaturen på rommet. Ikke alle tropiske planter liker iskalde, nordiske soverom som har vinduet åpent på vinteren. Det kan bety døden for en del planter, som kanskje trenger minimum 15 grader og mer.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Soverommet er jo ikke noe annerledes enn fra andre rom?

Men om du tenker på temperatur, lys etc, så må du helst beskrive soverommet ditt litt, slik at vi kan komme med konkrete råd om planter som passer inn i miljøet du har på soverommet.

Anonymkode: 1ae54...109

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare nevner at ifølge feng shui, bør du ikke ha planter på soverommet. Fordi levende ting som planter gir aktiv energi, og du bør ha passiv energi der du skal sove.

Anonymkode: 67e1f...a80

• Liker 1
Skrevet

Har hørt at full busk eller trimmet hekk er populært 😁

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er lyset? Har du åpent vindu? 

Jeg får ikke planter til å overleve på soverommet pga temp.svingninger/trekk og lite lys (nordvendt), men du kan jo høre på blomsterbutikken hvilke som passer. 

Alle planter er ok på soverommet. Vi har ingen grønne planter (eller blomster) som er så giftige at man ikke kan ha de på soverommet (eller på stua). At de konkurrerer om oksygenet, er kun en myte. 

Grønnrenner er sikkert et ok tips. De er blant de få jeg får til å overleve mer enn et par måneder. Men kun på stua. 

Anonymkode: 5f3d0...893

AnonymBruker
Skrevet

Sjømannstrøst, smaragdpalme, fredslilje.

Anonymkode: b0bd3...e89

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt mye forskjellig på soverommet og de har trivdes hele gjengen. På sommerstid vel og merke. Når det har blitt kaldt om natta (jeg har nesten alltid vinduer åpne) så har jeg flyttet dem til stua :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (22 timer siden):

Alle er vel ok. Ikke noe problem. Det skal temmelig mange grønne planter til, samt et hermetisk lukket rom (tette vinduer og dører) før det blir noen kamp om oksygenet om natten, mellom menneske og plante.

Så du kan trygt velge den planten du liker og vil ha, men ta hensyn til temperaturen på rommet. Ikke alle tropiske planter liker iskalde, nordiske soverom som har vinduet åpent på vinteren. Det kan bety døden for en del planter, som kanskje trenger minimum 15 grader og mer.

Du skjønner vel at spørsmålet retter seg mot planter som tåler et litt kjølig rom samt kanskje mindre lys og ikke at det handler om kampen om oksygen..

Anonymkode: ea8eb...71b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skjønner vel at spørsmålet retter seg mot planter som tåler et litt kjølig rom samt kanskje mindre lys og ikke at det handler om kampen om oksygen..

Anonymkode: ea8eb...71b

Jeg skriver jo det!

Jeg ser heller ikke at ts skriver noe om temperaturen på sitt soverom. Mange har ikke åpent vindu, mange sover i romtemperatur. Naboen under meg har bodd der i 7 år, for eksempel, og jeg har aldri sett soveromsvinduene deres åpne noen gang, uansett tid på døgnet. Folk er forskjellige.

Lyset burde være det samme som ellers i en bolig i et soverom. Man trekker jo normalt fra gardinene eller drar opp rullgardinen på morgenen når man står opp så lyset slipper til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...