Gå til innhold

Hørt mye rart om barnevernet men når jeg så det med egne øyne skjønner jeg hvorfor de har vært involvert i barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som jeg sjeldent snakker med. Vi bor i forskjellige byer og møtes kanskje hvis en av oss tilfeldigvis er i den andre byen. 

Vi snakket sammen på tlf for noen år siden. Da fikk jeg høre at de hadde blitt meldt til barnevernet av den idiotiske naboen. De måtte ha besøk hjemme og i barnehagen flere ganger. Alt var bare tull og de kunne ikke fordra naboen pga dette. 

Til slutt flyttet de for å komme bort fra naboen og terroren fra barnevernet som de sa. Pga flytting ble saken tatt over et annet barnevern som hadde få ressurser så de slapp heldigvis mer fra barnevernet som de sa. 

Her om dagen var vi tilfeldigvis i samme by som hun hadde flyttet til. Jeg sendte en melding og ble invitert på en kaffe. 

Når jeg kom dit ble jeg møtt av verdens skjønneste jente på 3år. Hun var så skravle sjuk og skulle vise meg alle lekene sine. Alt virket normalt. 

Etter en stund kommer lille jenta bort til oss med en leke som hadde falt litt fra hverandre. Da sier mor. Neimen din lille idiot, sånn kan du ikke gjøre. Så etter en stund falt denne lille jenta å slo seg. Venninnen min løftet ikke en muskel før det hadde gått en evighet (følte jeg) 

(Jeg har unger selv og kan fint høre om det er legit gråt eller om det bare er sutring, så kan selvfølgelig være det) 

Uansett, hun gikk bort til ungen å løftet henne opp. Spurte ikke om å få se hvor hun fikk vondt, spurte ikke om å blåse. Bare løftet henne opp på bena og gikk å satt seg igjen. Ungen kom bort og venninnen sier hva er du vil nå da. Ungen gråter og venninnen spør om hun vil ha smokken å bamse. Ungen sier ja og venninnen bare sier. Da får du gå å finne den da. Også ignorere hun ungen igjen. 

Det er vanskelig å forklare alt i tekst og hvordan atmosfæren og toneleie til venninnen min var mot ungen sin. Men poenget med dette er at jeg skjønner absolutt hvorfor barnevernet har vært innblandet og håper de tar en ny sjekk etter at jeg har meldt dem på nytt. Jeg fikk helt vondt av denne lille jenta

Anonymkode: 8282e...106

• Liker 6
  • Hjerte 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, barnevernet pleier jo ikke starte saker helt uten grunn. Det er bare noe foreldre med elendig selvinnsikt tror.

• Liker 27
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (8 minutter siden):

Ja, barnevernet pleier jo ikke starte saker helt uten grunn. Det er bare noe foreldre med elendig selvinnsikt tror.

👆

Anonymkode: b88c6...653

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har også en bekjent som ikke forstår hvorfor barnevernet holder henne under oppsikt, mens det er veldig opplagt for folk rundt.

Jeg tenker at mange av disse foreldrene er ganske "enkle" i topplokket (eller sliter med personlighetsforstyrrelser o.l.) og rett og slett ikke skjønner hva barn trenger av fysisk og emosjonell oppfølging. De går ikke på heroin eller er pedofile, så hva er da problemet? At de ukentlig dumper barnet hos en kronisk syk bestemor for å feste med sin 12. kjæreste på 1 år, og at barnet henger etter på både språklig og motorisk utvikling, er liksom ikke noen big deal.  

Anonymkode: 768d1...8e6

• Liker 13
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Trist. 

Har du tenkt over at hvis denne moren er på KG, så blir forholdet deres neppe godt framover. Hvis du ikke har anonymisert situasjonene. 

Anonymkode: a7411...9b1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (3 timer siden):

Det finnes mange eksempler på at de starter saker uten at det er nødvendig med hjelp av barnevernet. Meldinger fra det offentlige (skoler f.eks) skal alltid undersøkes. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg håper du vurderer å sende inn en bekymringsmelding, ts. 
Denne jenta blir jo ikke ivaretatt skikkelig. Om moren fremstår som så lite omsorgsfull og empatisk som det du observerte på besøk, tenk på hvordan jenta blir behandlet når bare moren er tilstede. 
Trist.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har også en bekjent som ikke forstår hvorfor barnevernet holder henne under oppsikt, mens det er veldig opplagt for folk rundt.

Jeg tenker at mange av disse foreldrene er ganske "enkle" i topplokket (eller sliter med personlighetsforstyrrelser o.l.) og rett og slett ikke skjønner hva barn trenger av fysisk og emosjonell oppfølging. De går ikke på heroin eller er pedofile, så hva er da problemet? At de ukentlig dumper barnet hos en kronisk syk bestemor for å feste med sin 12. kjæreste på 1 år, og at barnet henger etter på både språklig og motorisk utvikling, er liksom ikke noen big deal.  

Anonymkode: 768d1...8e6

Det er akkurat det som er problemet, folk mangler selvinnsikt. De står frem i media og hyler om hvor "mye kjærlighet" de har å gi et barn osv, uten hensyn til at alle levende vesener krever oppfølging, engasjement og har grunnleggende behov som må dekkes. For øvrig en annen sak, men det er akkurat det samme med folk som ønsker seg dyr. 

Uansett hvem eller hva man skal ha omsorg for, et levende vesen trenger mer enn at et menneske kun sitter og "føler kjærlighet" et par ganger i døgnet.

Anonymkode: 4ee44...615

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I klassene til barna mine er det flere som blir "terrorisert" av barnevernet uten grunn - i følge dem selv. Vi som er rundt ser jo utmerket godt hvorfor det er de som "er så uheldige å bli meldt av psykopatnaboer eller inkompetente helsesøstre/barnehager/skoler".

Anonymkode: 8f389...851

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I klassene til barna mine er det flere som blir "terrorisert" av barnevernet uten grunn - i følge dem selv. Vi som er rundt ser jo utmerket godt hvorfor det er de som "er så uheldige å bli meldt av psykopatnaboer eller inkompetente helsesøstre/barnehager/skoler".

Og dere snakker om selvinnsikt? Vet dere egentlig hva disse barna opplever med "barnevernet"? Jeg tror ikke du skal snakke før du undersøker selv. 

Anonymkode: 17c69...eb5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I så fall håper jeg dere har meldt ifra selv også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en lignende erfaring fra ei venninne som klagde på at barnehagen hadde sendt bekymringsmelding på dem og at barnevernet bare terrosiserte dem. Hun flytta også til en annen by så jeg og mitt barn som var like gammel som hennes barn bestemte oss da for å ta oss en uke hos dem en sommer. Og jeg ble mildt sagt sjokkert over hva jeg vitnet hos dem. Hjemmet deres var fryktelig rotete, barnets soverom ble brukt som bod der ble det stuet inn diverse papp/søppel klær og alt mulig som gjorde hele rommet ubrukelig. Samtidig klaget hun over dårlig økonomi og depresjon og hun sov til langt på dag, mens jeg tok meg av barna og var våken gjerne til morgenkvisten før hun la seg, denne tislden brukte hun nesten utelukkende på tinder og jeg tror hun fikk besøk av en fremmed mann på natten mens vi var der. Hun ville også ut på byn ene kvelden, så jeg tilbydde meg å passe barna, når hun da kom hjem dagen etterpå fortalte hun meg at hun hadde svidd av nesten 5000,- på taxi, alkohol og nattmat. Jeg synes det var hårreisende når hun hadde sagt tidligere at hun slet med økonomien.. I løpet av uken jeg var der ville hun ikke finne på noe med barna, alt jeg foreslo var kjedelig eller kostet for mye. Men å bruke 5000,-pa byn var ok... Så ja, jeg forstår også at barnevernet blir koblet på enkelte.. 

Og når dette er sagt så har jeg en annen venninne som også ble meldt bekymring på som en hevnaksjon av en av hennes tidligere venner. Barnevernet undersøkte da alt som kom fram i bekymringsmeldingen og henla ganske kjapt når de fant ut at dette ikke stemte.

Tror også at det absolutt kan gjøres feil av barnevern, at de kan henlegge saker der de ikke burde det eller at de holder fast på en familie som ikke har behov for dem, de er mennesker de som jobber her også, men disse tilfellende er nok ikke i flertall vil jeg tro.. 

Anonymkode: ecf30...284

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og dere snakker om selvinnsikt? Vet dere egentlig hva disse barna opplever med "barnevernet"? Jeg tror ikke du skal snakke før du undersøker selv. 

Anonymkode: 17c69...eb5

Jeg ser jeg uttrylte meg uklart, det er foreldrene som mener seg terrorisert uten grunnlag. Alle andre ser godt hvorfor barnevernet er inne i bildet.

Jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om hva barna synes om tiltakene, jeg kjenner bare det ene barnet godt nok til å si noe om det. Og det barnet virker å trives med tiltakene.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I så fall håper jeg dere har meldt ifra selv også. 

Barnevernet har vært inne siden lenge før skolealder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trist. 

Har du tenkt over at hvis denne moren er på KG, så blir forholdet deres neppe godt framover. Hvis du ikke har anonymisert situasjonene. 

For det er jo viktigere for TS at denne moren, som hun ser én gang hvert fjerde år liker henne, enn at jenta til denne moren får en god oppvekst?

Anonymkode: 27a5e...c5c

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som får barnevernet på døren sier at det er uten grunn..

Anonymkode: 5ecfd...78d

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Trist. 

Jeg overlever nok

Anonymkode: 8282e...106

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

👆

Anonymkode: b88c6...653

Nå skal det jo sies at barnevernet er pliktige til å følge opp alle bekymringsmeldinger.

Anonymkode: fa669...1ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå skal det jo sies at barnevernet er pliktige til å følge opp alle bekymringsmeldinger.

Anonymkode: fa669...1ee

Man er pliktige å vurdere alle meldinger. Ikke å følge opp med undersøkelse.

Anonymkode: 88766...56a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mye søppel der ute dessverre 

Anonymkode: 0e9d3...e66

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...