Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gleder meg til å ta fatt på studier. Men kjenner at tanken på å bli sittende med studielån i slutten av 40 årene stresser meg. Planen er 2 år med studier. Klarer et halvt av de uten lån men 1,5 må lånefinansieres. Så jeg blir vel sittende med rundt 250 i lån tipper jeg. Håpet er jo å gå opp noen hundre k i årslønn etterpå, men dette er slett ikke garantert.

Dere som er 45+, hvor mye studielån har dere? Dere som studerte som unge er vel stort sett ferdig med nedbetaling tipper jeg, eller?

jeg har forøvrig lite huslån. rundt 1 mill igjen på hus til 9 mill.

Anonymkode: d8c2c...f19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ett par år yngre en deg og har nå ca. 100k i studielån.  Skal studere i 3år til. Håper å slippe lån siste året. Orker ikke tenke på sluttsummen, men tenker at det er en investering i fremtiden.  

Anonymkode: 5db8a...af4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går et 5 årig studie hvor det er veldig vanlig å studere langt inn i 30 årene. Mange med mye studielån som kommer sent ut I jobb. Så lenge man har greie jobbutsikter etterpå så vil det gå fint. Noe vil jo omgjøres til stipend også. 

Anonymkode: 03fdb...f00

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går et 5 årig studie hvor det er veldig vanlig å studere langt inn i 30 årene. Mange med mye studielån som kommer sent ut I jobb. Så lenge man har greie jobbutsikter etterpå så vil det gå fint. Noe vil jo omgjøres til stipend også. 

Anonymkode: 03fdb...f00

Nei jeg får ikke omgjort noe til stipend siden jeg har for stor formuesverdi i boligen. All støtte vil være lån.

Jeg håper jobbutsiktene er greie, men vet jo ikke helt.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen mulighet til å få til en stipendordning via arbeidsplassen? Vet flere steder gir stipend/lønn under utdannelse mot at man binder seg x antall år etter endt utdannelse. Nettopp gjort dette selv 👍🏼

Anonymkode: 1e73c...4b3

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har du noen mulighet til å få til en stipendordning via arbeidsplassen? Vet flere steder gir stipend/lønn under utdannelse mot at man binder seg x antall år etter endt utdannelse. Nettopp gjort dette selv 👍🏼

Anonymkode: 1e73c...4b3

Nei dessverre. Er i et lavtlønnsyrke og håper å gjøre et fullstendig karriereskifte. Har sagt opp jobben.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32. Når jeg er ferdig å studere vil jeg sitte med 450.000 i studielån for jeg er avhengig av å makse lånet for å ha råd til å studere samtidig som jeg forsørger ungene. Men jeg tror det er verdt det. 

Anonymkode: 8ae4b...465

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 46 år og har 380.000 kr igjen på studielånet. Jeg er ferdig med å betale lånet 2 måneder før jeg går av med pensjon, om jeg jobber normert tid. Det stresser meg lite. Uten studielån, hadde jeg ikke hatt den inntekten eller den jobben jeg har i dag. Jeg hadde litt kronglete start på mitt voksenliv. Fant ikke riktig vei med en gang.

Når det er sagt, er huset så godt som nedbetalt. 

Anonymkode: 5af50...61a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 46 år og har 380.000 kr igjen på studielånet. Jeg er ferdig med å betale lånet 2 måneder før jeg går av med pensjon, om jeg jobber normert tid. Det stresser meg lite. Uten studielån, hadde jeg ikke hatt den inntekten eller den jobben jeg har i dag. Jeg hadde litt kronglete start på mitt voksenliv. Fant ikke riktig vei med en gang.

Når det er sagt, er huset så godt som nedbetalt. 

Anonymkode: 5af50...61a

Godt å høre. Jeg vil nok være i omtrent samme båt. Med noe mindre studielån, men som sagt ca 1 mill igjen på boligen. Dog en bolig som er verdt ganske mye så belåningsgraden er lav.

Jeg har også hatt en litt utradisjonell vei gjennom voksenlivet. Vil ikke si kronglete eller at jeg ikke fant riktig vei, men livet skjer og alt går ikke altid etter planen så det ble behov for å endre kurs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 44 år og har 490 000 igjen på studielånet. Avsluttet bachelor i fjor. 

Jeg er ikke bekymret, jeg tok faktisk opp ekstra studielån for å betale mer ned på huslånet, da betingelsene for studielån er bedre. 

Anonymkode: 246ef...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har klart seg med bare stipend fra lånekassen? (altså, kun stipend og ikke lån). Hvor mye fikk du? 

Anonymkode: c9487...592

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen her som har klart seg med bare stipend fra lånekassen? (altså, kun stipend og ikke lån). Hvor mye fikk du? 

Anonymkode: c9487...592

Du får i utgangspunktet all støtte som lån. Så kan deler av det bli omgjort til stipend. Hvor mye kommer an på inntekt, formue, og om du består eksamener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...