Gå til innhold

Begynner alle evnerike barn å snakke tidlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det et kjennetegn at de begynner å si ord og snakke tidlig? 

Eller finnes det evnerike som er mer normale i språkutvikling en også?

Anonymkode: c4076...9f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Einstein lærte å prate da han var 4 år, så nei.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er i seg selv ingen indikator på noe som helst. Barns utvikling går i rykk og napp og henger sammen med ymse faktorer. Det ene øyeblikket ligger de litt foran på noe, det neste øyeblikket har jevnaldrende tatt dem igjen. Fyren som sliter med livsmestring i voksen alder kan fint ha vært den raskeste til å krabbe eller synge Klappe søte for 40 år siden. 

Ville generelt ikke vært så opphengt i evnerike småbarn. Hva er vitsen, hvorfor er det av betydning? Om man har et eksepsjonelt evnerikt barn (sjelden) så er det noe som vil bli tydelig over mange år, skolegang osv, og så får man ta oppfølgingen deretter. 

Anonymkode: 608da...a7d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min ser ut til å være såkalt evnerik, men vi har dog ikke brukt akkuratden betegnelsen. Jeg var evnerik selv og jobber i skoleverket, så derfor er jeg ganske sikker på at han er evnerik. I tillegg til at barnehagen selvsagt gir tilbakemeldinger på at han ligger foran det som er forventet for alderen og at han trenger ekstra utfordringer. Han var absolutt ikke tidlig med språket, heller treg, men var til gjengjeld veldig tidlig ute med språkforståelsen. Han kunne ta imot detaljerte kommandoer tidligere enn normalt og finne rett leke ved å få beskjed om å se etter veldig spesifikke detaljer osv. Det var også tydelig at han hadde veldig god hukommelse fra ganske tidlig. Han snakket lite før han plutselig pratet som en foss, så det er nok en del individuelle forskjeller der. Noen venter til de er sikre på at de virkelig kan snakke, andre skravler i vei så fort de har lært seg de første ordene. Min gutt har forøvrig tatt igjen de som var tidligere ute med språket i en alder av 4 år. Han har et mer avansert og variert ordforråd enn dem og skjønner f.eks ironi. De fleste av disse er også eldre enn han.

Anonymkode: afa3f...36e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ofte er det omvendt. 

Anonymkode: 5bbc4...c82

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Barn som snakker tidlig er fordi de blir stimulert med mye språk tidlig. 

Er selv ganske gjennomsnittlig.  Men snakket før ett år, og Ingen kleising på språket. Jeg hadde tre søsken som var ganske store . Og de snakket mye til meg og ikke med baby stemme. 

Var også tidlig selvhjulpen. Fordi jeg ble veldig pushet til ting selv tidlig.  Og som sikkert har gitt meg muligheten til å være løsningsorientert og selvstendig.  

Jeg tror der heller er motsatt. At man får dårligere evner, når man ikke blir stimulert til å klare ting selv som liten.

Kjenner noen trege unger som små. Iht språk, gå og motorikk. Som har blitt stimulert til sånt. Men når det først løsnet gikk det fort.  For de har jo fått med seg alt hele veien. Derimot de som ikke blir stimulert på sånt, har nok lettere for å forbli trege. 

Min baby sa to ord som 3 mnd. Ganske gjennomsnittlig den ungen også.  Men er flink på mye selvtenking,  da fikk lov å prøve seg på mye som liten. Me det handler jo om læring og interesse.  Vanskelig å bli interessert i ting om man blir hindret. 

Anonymkode: c5bc4...9d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er i seg selv ingen indikator på noe som helst. Barns utvikling går i rykk og napp og henger sammen med ymse faktorer. Det ene øyeblikket ligger de litt foran på noe, det neste øyeblikket har jevnaldrende tatt dem igjen. Fyren som sliter med livsmestring i voksen alder kan fint ha vært den raskeste til å krabbe eller synge Klappe søte for 40 år siden. 

Ville generelt ikke vært så opphengt i evnerike småbarn. Hva er vitsen, hvorfor er det av betydning? Om man har et eksepsjonelt evnerikt barn (sjelden) så er det noe som vil bli tydelig over mange år, skolegang osv, og så får man ta oppfølgingen deretter. 

Anonymkode: 608da...a7d

Enig. Viktigste er å følge de på deres nivå. Uansett om det er tidlig eller sent utviklet. Men desverre mange foreldre som er mer opptatt av å skryte på seg supersmarte barn.

Anonymkode: c5bc4...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg to evnerike barn (av 4). Hun eldste snakket i setninger og du kunne føre en samtale med henne da hun begynte i barnehagen 13 mnd gammel.  Han andre sa ikke sitt første ord før han var 2 år og satte ikke sammen ord før han var nærmere 3 år.

Anonymkode: 9d305...e8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn snakket i fulle lange setninger da han var 1,5 år. Gjor det dårlig på grunnskolen og har adhd. Fikk topp karakterer på videregående og har god utdannelse. 
Det med språk er veldig individuelt, og det kommer mye an på hvor mye de blir stimulert. 

Anonymkode: f12ec...4fa

AnonymBruker
Skrevet

Min unge var tidlig med det meste. Krabbet før 6 måneder, gikk som 9 måneder, løp og hoppet tidlig, snakket tidlig, syklet før 3 år, etc.

Men er ikke så veldig eksepsjonell nå som 10-åring. Blant de beste i klassen i alle fag, inkludert gym og kunst, men ikke noe eksepsjonelt supertalent i noe som helst. Jeg følte hun var veldig flink å tegne og god i matte helt til jeg møtte niesen til en venninne som går på tegnekurs med 18-års aldergrense og tar vgs matte i en alder av 11 år 😂 

Så ungen min var bare tidlig, ikke evnerik.

Anonymkode: d60e5...7c4

• Liker 1
Skrevet

Det er voldsomt individuelt, også hos evnerike. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...