Gå til innhold

Kjeder deres 1 åring seg inne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når dere bare er hjemme og inne? 

Kjeder 1 åringen seg eller klarer den å finne på ting å gjøre og leke som den liker?

Hvordan merker du evt at den kjeder seg?

Anonymkode: 1629e...1fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer siden det virker som min gjør det. Vi må finne på noe konstant for at det ikke skal bli bare grining, klenging og masing. 

Mest fornøyd er ungen når vi drar ut til nye steder hver dag to ganger om dagen og den får gå selv og gjøre alt selv.

Lurer på om det er normalt eller om vi må "lære" ungen å slappe av litt og at det ikke kan skje noe konstant.

AnonymBruker
Skrevet

Barn må lære å kjede seg, ja. 

Noen barn leker fint hjemme uten å kjede seg, mens andre ikke gjør det.

De som ikke gjør det, må få lære det. Man må ikke venne dem til at de skal underholdes hele tiden.

Anonymkode: 4a56b...06d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De som ikke gjør det, må få lære det. Man må ikke venne dem til at de skal underholdes hele tiden.

Ikke enig. Små barn trenger å stimuleres og å få andre sanseinntrykk enn husets fire vegger. De skal utvikle hjernen og er ikke i stand til å finne på aktiviteter selv enda. Er dere mye hjemme og inne, Ts? Eller skjer dette av og til? De fleste med (små) barn er vel ute minst én gang om dagen? Har dere ikke hage eller lekeplass i nærheten? Det er selvsagt helt ok å være inne og ikke gjøre noe av og til, men det bør ikke være en vane. Dette er én av tingene som gjør det slitsomt (i hvert fall for oss som ikke er friluftsmennesker) å ha barn.

Anonymkode: bf4b1...199

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke enig. Små barn trenger å stimuleres og å få andre sanseinntrykk enn husets fire vegger. De skal utvikle hjernen og er ikke i stand til å finne på aktiviteter selv enda. Er dere mye hjemme og inne, Ts? Eller skjer dette av og til? De fleste med (små) barn er vel ute minst én gang om dagen? Har dere ikke hage eller lekeplass i nærheten? Det er selvsagt helt ok å være inne og ikke gjøre noe av og til, men det bør ikke være en vane. Dette er én av tingene som gjør det slitsomt (i hvert fall for oss som ikke er friluftsmennesker) å ha barn.

Vi er ute minst to ganger hver dag, men ungen er slik hver alltid inne uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er ute minst to ganger hver dag, men ungen er slik hver alltid inne uansett.

Hvis dere aktiviserer såpass, så er jeg enig i at barnet har godt av å "kjede" seg i tillegg. Småbarn kan virke misfornøyde ofte, for det er slik de uttrykker seg, men de lider ingen nød. Husker min også var veldig slitsom i den perioden, men etterhvert begynte han å pusle med egne ting (leker, klosser osv) i litt kortere perioder. Nå er han 3 og kan underholdende seg selv ganske lenge med lekene sine.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på halvannet.

Hun kan tegne, leke med leker og se litt TV(vet det ikke er anbefalt) inne, og hun kjeder seg ikke, men vi må gjøre noe annet i løpet av dagen også.

Hun blir rastløs hvis hun ikke får brukt energien, hun sliter med å sovne til duppen, og vi synes også det blir lange dager inne.

Det skal ikke mye til da. På dager uten store planer så går vi til lekeplassen, eller så går vi en tur hvor hun ser på alt mulig.

Anonymkode: 9bddc...bc9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis dere aktiviserer såpass, så er jeg enig i at barnet har godt av å "kjede" seg i tillegg. Småbarn kan virke misfornøyde ofte, for det er slik de uttrykker seg, men de lider ingen nød. Husker min også var veldig slitsom i den perioden, men etterhvert begynte han å pusle med egne ting (leker, klosser osv) i litt kortere perioder. Nå er han 3 og kan underholdende seg selv ganske lenge med lekene sine.

Det er jo ikke mye å gå ut 2 ganger dagen med en ettåring? De er jo det i bhg. 

Min og kjeder seg inne etter en stund og elsker å være ute. Det trenger ikke skje mye ute da, lekeplass eller bare løpe rundt og plukke pinner osv er fint. Vann er best, plaske i vanndammer og sånn.

Kan leke inne og men trenger litt hjelp iblant. Leker bedre alene inne på morningen. Leker bedre om ikke alle leker ligger strødd rundt. Liker leker med lyd som kan trykkes på, eller ting som kan puttes oppi andre ting. Og noen dager er mer sutring og kleng enn andre. Vi leser og bøker inne, synger sanger, hører på musikk og ser litt på TV.

Min er 16 mnd nå.

Anonymkode: 0b322...9ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, men ikke hele dagen. De må OGSÅ lære seg å være inne, lære å kjede seg og dermed utvikle fantasi til å underholde seg selv. 

Unger skal absolutt ikke aktiviseres 24/7...

AnonymBruker
Skrevet

Min 1-åring trives best ute. Vi er ute både før og etter lur og litt inne på morgen og etter luren. Vi kan også finne på ting innendørs men hjemme blir fort kjedelig i lengden.

Anonymkode: 07b2c...67d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at barnet må lære seg å kjede seg, og klare seg uten stimuli fra andre. Det vil føre til at barnet vil bli mer kreativt i måter å underholde seg selv på, og ikke minst klarer å "bare være". Jeg har venner med barn hvor de har gitt etter og overstimulert barna, og de takler knapt å sitte i ro 10 minutter uten at det er noe som underholder dem. 

Anonymkode: 819ac...f46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men ikke hele dagen. De må OGSÅ lære seg å være inne, lære å kjede seg og dermed utvikle fantasi til å underholde seg selv. 

Unger skal absolutt ikke aktiviseres 24/7...

Nettopp!

Anonymkode: 819ac...f46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en på halvannet.

Hun kan tegne, leke med leker og se litt TV(vet det ikke er anbefalt) inne, og hun kjeder seg ikke, men vi må gjøre noe annet i løpet av dagen også.

Hun blir rastløs hvis hun ikke får brukt energien, hun sliter med å sovne til duppen, og vi synes også det blir lange dager inne.

Det skal ikke mye til da. På dager uten store planer så går vi til lekeplassen, eller så går vi en tur hvor hun ser på alt mulig.

Anonymkode: 9bddc...bc9

Samme h

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor barn på 1 år skal kjede seg, lære å aktivisere seg ja.

Anonymkode: 07b2c...67d

Skrevet

Min på 18 måneder aktiviserer seg selv for det meste når vi er inne. Er veldig opptatt av biler og maskiner, og kan sitte lenge med lekene sine. Men han er også veldig glad i å være ute, så vi er ute to ganger daglig i tillegg. Han viser tydelig at han vil ut, men kan aktivisere seg selv ute også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...