AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Har en 7 mnd gammel baby som etter planen skal begynne i bhg august 2024. Venter nå en surprise baby januar 2024 som vi planlegger skal begynne i bhg august 2025. Det blir altså 13-14 mnd mellom de (men to skoleår🙈). Jeg er student og far har en del opptjent avspasering og ferie (avklart med arbeidsgiver) + perm han kan ta for at vi begge skal være hjemme de første månedene. har begynt å tenke litt på å holde eldste hjemme (siden vi uansett må være hjemme med minste) slik at de begynner i bhg samtidig. Vi ville spart ett år med bhg-utgifter, fått et halvt år ekstra med kontantstøtte og fått muligheten til å tilbringe ekstra tid og tilknytning med eldste. Spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaring med å ha to små hjemme samtidig? Noe vi burde tenke på? trenger ikke ufine kommentarer på at valget om to tette Anonymkode: c1d6c...137
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 Jeg ville holdt eldste hjemme. Det kan bli tøft, men jeg synes det er verdt det for å tilbringe mer tid sammen med barnet. Det er tid man aldri får tilbake. Ellers kan kanskje 50% barnehageplass være en mulighet? Hvis du tror det kan bli behov for noe avlastning. Skulle ønske jeg hadde mulighet til å holde barna hjemme til de var 3 år egentlig. De har ikke så veldig stor interesse for å leke med mange andre barn før den tid uansett. Anonymkode: 8e309...c39 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Vi er i samme situasjon, men vi kommer til å ha eldste i bhg 50%. Noen timer hver dag. Han elsker andre barn og trenger mye aktivisering. For min del handler det om å gi begge nok oppmerksomhet og stimuli, når begge er veldig små, og så aktiv 10 mnd’er baby han er, blir det umulig med to stk hjemme hele dagen, med en nyfødt som krever sitt. Utover det: det går nok kjempefint! Anonymkode: 1c02c...932
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Jeg hadde begge mine hjemme til eldste var 3 år. Så var minste hjemme til han også var 3 år. Synes det var veldig greit å ha begge hjemme de første årene. Hadde aldri levert en 1-åring i barnehage hvis jeg uansett var hjemme i permisjon. Anonymkode: b7c53...a29 1 1
smurfebuss Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 Jeg hadde mine hjemme til de var tre. Det er 16 mnd mellom dem. Klart det var tøft i starten når eldste var halvannet og minsten baby, men det gikk seg fort til. Det hjalp å ha «barnehagerutiner» hjemme. Altså klar for dagen til samme tid, faste tider for måltider/aktiviteter/soving/utetid. Jeg er så glad i dag for at jeg hadde muligheten til å være hjemme med de så lenge. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 Vi holdt eldste hjemme. Ikke angret et sekund. Fikk brukt masse tid på storebror, og på deres relasjon. Måtte ikke stresse med å rekke barnehage eller huske på ting der fra. Vi styrte dagen mye selv. Gikk en dag i uka i åpen barnehage hvor eldste lekte med andre barn på sin alder. Ellers tok vi dag for dag, og planla deretter. Mye lekeplasser og lek i hagen. barna sov mye samtidig, og jeg sov også minst en hvil på dagen. For oss var det veldig lett å få de inn i samme rutiner. Lillesøster bare gled rett inn i rutinene våre på en måte. Valget om å få to tette, ig være hjemme med begge to samtidig, hadde jeg lett tatt om igjen❤️ Anonymkode: 0cdff...289 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Man får bare kontantstøtte mellom 13 mnd og 23 mnd. Anonymkode: f0639...f5c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 Jeg hadde en krevende fødsel og baby nummer 2, sov veldig lite og hadde en mild fødselsdepresjon, så for meg hadde det ikke vært en god løsning å ha begge hjemme. Husker jeg manøvrerte vogna over alle issvullene og bare "holdt ut" til ting ble mer levelig. Jeg var så glad for at eldstemann hadde barnehage med fine og kompetente ansatte, og han stortrivdes der. Mor skal jo også ha det bra i denne situasjonen og føle at energien og psyken strekker til. I gamle dager hadde barselkvinnene som regel et større nettverk av familie og naboer rundt seg som kunne bistå med de små, men i vår tid er det ikke sånn. Man er mutters alene og det er ofte tøft. Så jeg synes man skal være forsiktig med å spre den liksom moralske påstanden om at "det beste er å ha begge hjemme så lenge som mulig". Klart det kan være fint for noen, men jeg ville aldri rådet en kvinne til det på forhånd eller lagt noe moralsk press på det, for å si det sånn. Anonymkode: e0617...721 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 Jeg er en person som kunne planlagt noe lignende selv, men for å være helt ærlig så hadde jeg nok ikke klart det. Jeg har vært hjemme litt ufrivillig med en ettåring i påvente av bhg plass, og det har vært veldig slitsomt. Å være hjemme når de er under året er mye mindre jobb enn når de løper over alt og prøver å drepe seg selv hvert andre minutt. Du kommer ikke til å ha mulighet til å sitte ned å amme minste i ro. Du må ha stor arbeidskapasitet for å klare det. Anonymkode: fce19...b2b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 Jeg hadde hatt begge hjemme. Vertfall dersom pappaen har mulighet til å bli hjemme med deg litt lengre enn de to ukene etter fødsel (slik jeg tolker innlegget ditt). Jeg syns den første tiden var tøffest. Før amming var i gang og man hadde vertfall litt rutiner/forutsigbarhet. Jeg har 2,5 år mellom mine så eldste hadde startet i bhg (startet «sent» han også, nesten 2 år) når yngste kom. Jeg hadde behov for plassen de første ukene, når alt er kaos og døgnet er oppned. Etter det hadde jeg han mye hjemme med fri og korte dager. Kunne egentlig tenkt meg å hatt begge hjemme. Anonymkode: 2bbad...8f7 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde hatt begge hjemme. Vertfall dersom pappaen har mulighet til å bli hjemme med deg litt lengre enn de to ukene etter fødsel (slik jeg tolker innlegget ditt). Jeg syns den første tiden var tøffest. Før amming var i gang og man hadde vertfall litt rutiner/forutsigbarhet. Jeg har 2,5 år mellom mine så eldste hadde startet i bhg (startet «sent» han også, nesten 2 år) når yngste kom. Jeg hadde behov for plassen de første ukene, når alt er kaos og døgnet er oppned. Etter det hadde jeg han mye hjemme med fri og korte dager. Kunne egentlig tenkt meg å hatt begge hjemme. Anonymkode: 2bbad...8f7 Ja, planen er at han hvertfall skal være hjemme med oss de tre første månedene pga amming, søvn, kolikk eller eventuelle andre problemer som kan oppstå med baby eller meg f eks under fødsel Anonymkode: c1d6c...137 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Har en 7 mnd gammel baby som etter planen skal begynne i bhg august 2024. Venter nå en surprise baby januar 2024 som vi planlegger skal begynne i bhg august 2025. Det blir altså 13-14 mnd mellom de (men to skoleår🙈). Jeg er student og far har en del opptjent avspasering og ferie (avklart med arbeidsgiver) + perm han kan ta for at vi begge skal være hjemme de første månedene. har begynt å tenke litt på å holde eldste hjemme (siden vi uansett må være hjemme med minste) slik at de begynner i bhg samtidig. Vi ville spart ett år med bhg-utgifter, fått et halvt år ekstra med kontantstøtte og fått muligheten til å tilbringe ekstra tid og tilknytning med eldste. Spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaring med å ha to små hjemme samtidig? Noe vi burde tenke på? trenger ikke ufine kommentarer på at valget om to tette Anonymkode: c1d6c...137 Det er 14 måneder mellom mine. Eldste var hjemme mens jeg var i perm. Minste sov mye jo så det gikk. Da ting slo seg vrang, kalte jeg det det gule minuttet. Jeg hadde gjemt enkelte leker slik at jeg ga disse lekene når jeg trengte ro. Det gule minuttet var virkelig hektiske tider. Jeg lærte også at min egen stressnivå 8verføres på barna så jeg prøvde å jolde selv ro slik at barn ble roligere også. Jeg brukte mye tid på gulvet med eldstemann. Begynn å si ja takk til all hjelp du kan få fra venner og familie. Det er din kaffepause. Betal for den. Finn den bare for deg selv. Tenk hba kan gi deg den. Hos oss ble mormora redningen. Jeg ammet barnet hos mora mi, og da hadde jeg 2 timer fri. Sist men ikke minst, det vil gå over. Anonymkode: 45a37...86c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå