Gå til innhold

Hvordan spare der det ikke er noen åpenbare spareposter? Tips på småting som kan spare noen kroner her og der.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett at noen tømmer bare vaskepulver på måfå i maskinene, både vaskemaskin og oppvaskmaskin.

Man får tilsendt gratis måleskje av produsentene av vaskepulver. Ikke stå og tøm på måfå i maskinen. Det griser bare til, i tillegg til å være fryktelig upresist og sløsete. Man doserer lettest med en måleskje, riktig mengde finner man oppgitt på forpakningen av vaskepulver. Gjelder også for oppvaskmaskiner. Måleskje med riktig mengde pulver (mengdemål markert med en tusj utenpå måleskjeen), så doserer man kjapt og enkelt riktig hver gang. Ikke noe søl og ikke noe sløsing.

Anonymkode: d904f...7d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kan starte med noen få av de tingene jeg gjør :)

Mat og drikke:

Drikke trenger man ikke å kjøpe. Vann er tørstedrikk nummer 1, spesielt om målet (og nødvendigheten) tilsier at en må spare. Melk kan gå, brukes jo også til mat. Men alt av brus, saft etc er ikke nødvendig. 
Det er mange en av flere bekker som blir en stor å. Det samme med godteri/snacks.

Anonymkode: 2ab54...6d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har begynt å bake brød. Vi er en familie på 4, og sparer mellom 1000-1500kr i måneden på dette. 

Vi en dag med restemiddag, hvor jeg bruker opp det vi har. 

Ellers lager vi mer vegetarmat. 

Anonymkode: c20c4...8a4

Hvordan sparer du penger på det når ett brød koster 7 kroner i butikk? Jeg får ikke mine brød så billig mhp på innkjøp av ingredienser, tidsforbruk, strøm, etc. Får også flere brødskiver av brødet i butikk

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er min frugalist livstil fra studenttiden.

1) Dropp bilen.

2) Dropp bolig og få deg en rimelig plass til permanent/langtids camping der du også har sol på vinteren. Koster sånn 8k per år. Det er greit å leie en vogn til 1k per måned dvs 12k året om familien ikke eier det fra før. 

3) Bruk kun strøm via solcellepanel og ikke vær tilkoblet strømnett. Er nok til å lade mobil, pc og matlaging.

4) Bruk en solvifter til oppvarming. Gass og strøm er for dyrt.

5) Bruk fasilitetene på plassen så godt det lar seg gjøre når det gjelder internett, vaskemaskin og dusjing. Ofte er det inkludert i leieprisen og uten ekstra kostnader.

6) Ha en hjemmekontorjobb der du sparer deg reisevei og kostnader til kollektiv. Det gjør også at du kan velge en mer rimelig camping plass med en mindre populær posisjon på kartet.

7) Ikke gå ut med venner med mindre du inviteres på alt. Ikke spis ute og aldri bestill mat. Prøv å handle i nedsatt billigdisken og reduser antall måltider og størrelsen på måltider. Kjøp aldri sjokolade eller annet som du ikke ha behov for når det gjelder å overleve. Vekk med te og kaffee, drikk kun vann fra springen. 

8 ) Ikke bruk penger på streaming eller gaming, kun gratis nrk, youtube osv til underholdning. Trenger du bøker så se om du kan låne de gratis på det lokale biblioteket eller fra naboen på plassen.

9) Sett deg ofte sammen med turister på plassen og få spandert muligheten til grilling om ikke du få spandert pølsen også. Da sparer du batteriet og matutgifter. Samtidig får du flerkulturelle erfaringer som vanlige nordmenn bare drømmer om.

10) Ha kun to sett med turklær og ett par sko. Sov naken. Ha kun ett sengetøysett. Kjøp alt kun brukt til en rimelig pris. 

11) Ikke kjøp gaver eller reis ved bursdager, ferie, jul eller annet kjøpsfest med mindre du blir invitert på alt. 

12) Vær alene. En partner koster fort mye fordi da deler en ofte på matvarer og er nødt til å dra på opplevelser. Kutt kontakt til familie så mye det går. Andre folk betyr forpliktelser og inviterer til mer pengebruk enn nødvendig. Ikke kjøp deg sexleketøy heller. 

13) Ha telefon og laptop fra jobb. Du trenger ikke noko privat da du sparer vekk privatlivet. 

14) Prøv å makse jobb til 160%. Uten privatliv og reisetid har du mer tid til å generere penger. Med kun 2k til 3k utgifter per måned så har du nesten hele lønnen som spares. Reduser fritid så mye det går an. Jobb, spising, driting og soving som gjelder. 

15) Invester pengene kun i passive indeks produkter som er mer rimelig enn aktive fond. 

16) Vurder hver eneste krone og se om du kan få en mer rimelig plass minst en gang i året. Om kronen ikke er absolutt nødvendig å bruke på helt nødvendige ting som forhindrer døden eller ikke bidrar til å øke arbeidskapasiteten så må den spares.

Anonymkode: f394b...5e1

Hvis man ser bort fra at dette faktisk er noe innsenderen anbefaler å gjøre, og ikke reagerer på at andre har gjort, synes jeg egentlig dette innlegget passer best i gjerrigknark-tråden ;) 

Skrevet

Mitt aller beste tips for å spare penger, i tillegg til alt med mat (spise opp, bruke det du har først osv) er å ha en 30 dagers ønskeliste.

Lyst på en ny kjole? Ok, skriv ned den du vil ha i et notat på mobilen eller på papir med dato og kostnad. Så går du videre med dagen din. 

Sannsynligvis glemmer du det helt bort. Hvis du har aktivt tenkt på tingen de neste 30 dagene og fortsatt vil ha den, kan du kjøpe etter de 30 dagene.

Dette har spart meg for veldig mye impulskjøp. Alle kjøpene mine, altså ganske få, er godt planlagt og gjennomtenkt. I tillegg til ønskelisten går jeg også gjennom det jeg har. Kan noe annet jeg har brukes? Kan noe selges for å få råd og plass til noe nytt? 

At det er tilbud er ingen unnskyldning for spontankjøp. Det kommer ALLTID nye tilbud. Hvis du virkelig trenger noe så står det allerede på ønskelisten din etter du har gjort dette en stund. Min ønskeliste hae gjerne også ting som har stått der i 5-6 mnd, for det er ting jeg vil ha men ikke trenger nå, type sesongting jeg venter med å kjøpe til det er tilbud.

Jeg sletter altså fra ønskelisten når jeg ikke ser behovet lengre, lar kun det jeg leter etter stå.

Poenget er - tenk godt gjennom. Noe trenger du kanskje kjapt, men det aller meste kan vente en måned. Du merker forskjellen hvis det skjer, type den ene shortsen din ryker og det er sommer, da kan du erstatte den. Men du trenger kanskje ikke erstatte en jeans når du har 10 til i klesskapet ditt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

- Mikrosparing på bankkortet.

Hver gang kortet blir brukt, så går 10% til sparekonto. Blir fort noen kr om man bruker kortet flitting.

- har du trumfkonto, bruk "viatrumf", om du skal handle på nettet.

De samarbeider med svært mange nettbutikker.

Anonymkode: 45586...b10

Hvis du i stedet lar være å bruke kortet flittig og heller setter de pengene på sparekonto selv sparer du mye mer.

Anonymkode: f3e2c...8a2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (51 minutter siden):

Hvordan sparer du penger på det når ett brød koster 7 kroner i butikk? Jeg får ikke mine brød så billig mhp på innkjøp av ingredienser, tidsforbruk, strøm, etc. Får også flere brødskiver av brødet i butikk

7 kroner? Må jo være en knøttliten loff, man får jo omtrent ikke et rundstykke til den prisen!?

Brødene jeg kjøper scorer høyt på grovhetskalaen og koster 30-50 kr stk. 

Anonymkode: e1a0d...a2f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

7 kroner? Må jo være en knøttliten loff, man får jo omtrent ikke et rundstykke til den prisen!?

Brødene jeg kjøper scorer høyt på grovhetskalaen og koster 30-50 kr stk. 

Anonymkode: e1a0d...a2f

Jeg kjøper billigkneipen. Beste brødet i butikken. 
Jeg driter egentlig i grovhetsskala. For det første tåler jeg ikke grovbakst for det andre smaker det ikke godt. Det har hendt jeg har kjøpt brød til 40-50 kroner, ja til og med 150 kroner, men fant ut at det ikke er verdt det. Jeg kjøper 10 brød i slengen og fryser ned i skiver på 4 og 4. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om dette passer her, men selg klær og ting - få inn litt ekstra :) 

Anonymkode: 15e6c...7ee

AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (1 time siden):

Et brød som er mat og ikke papp, koster minst 40 kr.

Anonymkode: 8c9cf...ae0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Hvordan er dette mulig? Dere må spise ekstreme mengder brød. Vi er fem i familien, og spiser maksimalt fem brød i uka. Som oftest færre. I helgene spiser vi riktignok rundstykker eller baguetter, men våre kostnader til brød og rundstykker overskrider ikke det du sparer

Hos oss går det ett brød om dagen. Men om jeg skal kjøpe brød jeg liker, må jeg ut med 50kr. Jeg gidder ikke spise kjipt brød for å spare penger. Derfor går det mye. 

Anonymkode: c20c4...8a4

AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (3 timer siden):

Det gjør det jo bare dyrere - vil gå mye mer pålegg.

Og pålegg koster.

Så sånn sett et godt sparetips - havregrøt.

Bytt ut noen brødmåltider med havregrøt, mye billigere. Når en regner med kostnaden av pålegget, så brødmåltider til en familie dyrere enn mange tenker på.

Anonymkode: 1ea09...856

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelaget grovbrød- jeg blir mett av 1-2 skiver. Butikkbrød - blir ikke mett av dobbelt så mange og bruker mer pålegg på den måten.

Anonymkode: 0209a...b65

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...