AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Jeg er inspirert av denne tråden. Det er mange som nå merker at de må redusere forbruket sitt, og med en allerede nøktern livsstil kan det være vanskelig å finne budsjettposter der det er noe særlig å hente. I slike tilfeller er det ofte "ostehøvelkutt" som er nødvendige - litt her og der, og til sammen kommer man kanskje til mål Tanken er: "Mange bekker små, gjør en stor å" I denne tråden tenkte jeg vi kunne komme med de små tipsene som fungerer for oss selv. Kanskje kan noen andre få nytte av dem også, eller kanskje de får inspirasjon til en variasjon som passer for dem. Jeg kan starte med noen få av de tingene jeg gjør Mat og drikke: * Aktiv bruk av tilbud - dette sparer meg for mye. OBS: jeg kjøper bare det jeg vet med 100% sikkerhet blir brukt. Det er ingenting å spare på å kjøpe ting billig som aldri blir brukt. * Ukehandling etter meny for å unngå matsvinn. Den billigste maten er den som blir spist/brukt, og hvis man tilpasser menyen etter hva man har tilgjengelig er det lettere å spise billig. * Aktiv bruk av fryser. Alt av rester som kan fryses og brukes på et senere tidspunkt, blir fryst. * Bake brød selv * Være bevisst på porsjonsberegning av middagsproteiner, som ofte er de dyreste ingrediensene i et middagsmåltid. Billigere ingredienser (grønnsaker, poteter, pasta, ris) kan bli brukt til "magefyll" Klær: * Bli bevisst på forskjellen mellom behov og "kjekt og ha". Det er kjekt å ha flere variasjonsmuligheter, men det er ikke absolutt nødvendig. * Reparer. En lapp/bot kan forlenge levetiden på de fleste klesplagg, enten de er slitt, har hull, eller har fått flekker som ikke går bort i vask. * Beskytt de klærne som du bruker ute. Enten ved å bruke forkle når du lager mat eller gjør noe annet som kan skade dem, eller ved å ha egne "hjemmeklær". På den holder klærne seg hele og flekkfrie klærne lenger, og det er unødvendig å bytte dem ut like ofte. Dette er noen få av de tingene jeg gjør i hverdagen for å spare noen kroner her og der. Nå gleder jeg meg til å se deres små sparetips! Anonymkode: b07f6...cb3
c_buk Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 Aldri kjøpe noe første gang man tenker det er lurt. La det gå noen uker og hvis det fortsatt er en god ide så kjøp det. Planlegg det man skal kjøpe slik at man kan time det med et tilbud. Eventuelt kjøpe pent brukt på Finn. Spis opp all maten som kjøpes inn. Ukesplanlegging av mat fungerer elendig for meg. Jeg har ingen anelse om hva jeg vil ha, men lager noe ut ifra det jeg har i kjøleskapet. Men bruker alltid opp det som er i kjøleskapet. Holder det på å bli dårlig, og du ikke har sjangs til å spise det opp. Lage noe og fryst det i porsjoner. 2
norw Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Prøveabonnement hos mobiloperatører. 1 kr/mnd, 99 kr...
Schmuhu Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Lag et realistisk budsjett. Å knipe det inn til siste krone ved å spare virkelig alle småting er ikke målrettet eller vellykket sparing synes jeg. I trange øyeblikk er det greit i en liten periode men over tid ønsker de fleste å ha litt velferd også. Livet skjer og koster. Det er ikke farlig. Tenker det er viktig å være bevisst på hva en ønsker og faktisk kan budsjettere på ulike poster. Og så er det vesentlig å holde seg til budsjettet. Sparing bør være budsjettert. Det gjelder både kortsiktig og langsiktig sparing. Det finnes mange som sparer seg for sparing i budsjettet. Om du virkelig ønsker å spare effektivt og fort, så må du alltid angripe de største postene slik som bolig eller bil, alternativt gjøre noko med inntekt og humankapitalen din. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 Schmuhu skrev (40 minutter siden): Lag et realistisk budsjett. Å knipe det inn til siste krone ved å spare virkelig alle småting er ikke målrettet eller vellykket sparing synes jeg. I trange øyeblikk er det greit i en liten periode men over tid ønsker de fleste å ha litt velferd også. Livet skjer og koster. Det er ikke farlig. Tenker det er viktig å være bevisst på hva en ønsker og faktisk kan budsjettere på ulike poster. Og så er det vesentlig å holde seg til budsjettet. Sparing bør være budsjettert. Det gjelder både kortsiktig og langsiktig sparing. Det finnes mange som sparer seg for sparing i budsjettet. Om du virkelig ønsker å spare effektivt og fort, så må du alltid angripe de største postene slik som bolig eller bil, alternativt gjøre noko med inntekt og humankapitalen din. Schmuhu Denne tråden handler ikke om vanlig sparing, men måter å redusere forbruket på, slik at man kan holde seg innenfor et allerede nøkternt budsjett. Anonymkode: b07f6...cb3 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Jeg har begynt å bake brød. Vi er en familie på 4, og sparer mellom 1000-1500kr i måneden på dette. Vi en dag med restemiddag, hvor jeg bruker opp det vi har. Ellers lager vi mer vegetarmat. Anonymkode: c20c4...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Denne tråden handler ikke om vanlig sparing, men måter å redusere forbruket på Her er min frugalist livstil fra studenttiden. 1) Dropp bilen. 2) Dropp bolig og få deg en rimelig plass til permanent/langtids camping der du også har sol på vinteren. Koster sånn 8k per år. Det er greit å leie en vogn til 1k per måned dvs 12k året om familien ikke eier det fra før. 3) Bruk kun strøm via solcellepanel og ikke vær tilkoblet strømnett. Er nok til å lade mobil, pc og matlaging. 4) Bruk en solvifter til oppvarming. Gass og strøm er for dyrt. 5) Bruk fasilitetene på plassen så godt det lar seg gjøre når det gjelder internett, vaskemaskin og dusjing. Ofte er det inkludert i leieprisen og uten ekstra kostnader. 6) Ha en hjemmekontorjobb der du sparer deg reisevei og kostnader til kollektiv. Det gjør også at du kan velge en mer rimelig camping plass med en mindre populær posisjon på kartet. 7) Ikke gå ut med venner med mindre du inviteres på alt. Ikke spis ute og aldri bestill mat. Prøv å handle i nedsatt billigdisken og reduser antall måltider og størrelsen på måltider. Kjøp aldri sjokolade eller annet som du ikke ha behov for når det gjelder å overleve. Vekk med te og kaffee, drikk kun vann fra springen. 8 ) Ikke bruk penger på streaming eller gaming, kun gratis nrk, youtube osv til underholdning. Trenger du bøker så se om du kan låne de gratis på det lokale biblioteket eller fra naboen på plassen. 9) Sett deg ofte sammen med turister på plassen og få spandert muligheten til grilling om ikke du få spandert pølsen også. Da sparer du batteriet og matutgifter. Samtidig får du flerkulturelle erfaringer som vanlige nordmenn bare drømmer om. 10) Ha kun to sett med turklær og ett par sko. Sov naken. Ha kun ett sengetøysett. Kjøp alt kun brukt til en rimelig pris. 11) Ikke kjøp gaver eller reis ved bursdager, ferie, jul eller annet kjøpsfest med mindre du blir invitert på alt. 12) Vær alene. En partner koster fort mye fordi da deler en ofte på matvarer og er nødt til å dra på opplevelser. Kutt kontakt til familie så mye det går. Andre folk betyr forpliktelser og inviterer til mer pengebruk enn nødvendig. Ikke kjøp deg sexleketøy heller. 13) Ha telefon og laptop fra jobb. Du trenger ikke noko privat da du sparer vekk privatlivet. 14) Prøv å makse jobb til 160%. Uten privatliv og reisetid har du mer tid til å generere penger. Med kun 2k til 3k utgifter per måned så har du nesten hele lønnen som spares. Reduser fritid så mye det går an. Jobb, spising, driting og soving som gjelder. 15) Invester pengene kun i passive indeks produkter som er mer rimelig enn aktive fond. 16) Vurder hver eneste krone og se om du kan få en mer rimelig plass minst en gang i året. Om kronen ikke er absolutt nødvendig å bruke på helt nødvendige ting som forhindrer døden eller ikke bidrar til å øke arbeidskapasiteten så må den spares. Anonymkode: f394b...5e1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 - Mikrosparing på bankkortet. Hver gang kortet blir brukt, så går 10% til sparekonto. Blir fort noen kr om man bruker kortet flitting. - har du trumfkonto, bruk "viatrumf", om du skal handle på nettet. De samarbeider med svært mange nettbutikker. Anonymkode: 45586...b10
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 Kjedelig. Aldri spis ute😏 dropp kino.triste greier Anonymkode: 8d390...556 1
Brunello Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har begynt å bake brød. Vi er en familie på 4, og sparer mellom 1000-1500kr i måneden på dette. Vi en dag med restemiddag, hvor jeg bruker opp det vi har. Ellers lager vi mer vegetarmat. Anonymkode: c20c4...8a4 Hvordan er dette mulig? Dere må spise ekstreme mengder brød. Vi er fem i familien, og spiser maksimalt fem brød i uka. Som oftest færre. I helgene spiser vi riktignok rundstykker eller baguetter, men våre kostnader til brød og rundstykker overskrider ikke det du sparer
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 Bake brød selv - det sparer vi mye på. Mer mat i brødet også, så glupske ungdommer blir mette av færre skiver. Mugge med vann i kjøleskapet - vi pleide å ha mye Farris i varmen sommerstid. Men kaldt vann i kjøleskapet frister vel så mye Netflix/Disney ol - ha en strømmetjeneste av gangen. Men vi velger å ha en strømmetjeneste, fordi å se en film hjemme er betraktelig mye billigere enn kinotur for hele familien. Anonymkode: 1ea09...856 1
Brunello Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 I vinter var det ekstrem fokus på hva det koster å dusje. Et sparetips er å dusje kortere og skru av dusjen når man såper seg inn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Hvordan er dette mulig? Dere må spise ekstreme mengder brød. Vi er fem i familien, og spiser maksimalt fem brød i uka. Som oftest færre. I helgene spiser vi riktignok rundstykker eller baguetter, men våre kostnader til brød og rundstykker overskrider ikke det du sparer Du vet - noen sultne tenåringsgutter som trener mye kan fort spise 1-1,5 brød om dagen alene Anonymkode: 1ea09...856
Brunello Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bake brød selv - det sparer vi mye på. Mer mat i brødet også, så glupske ungdommer blir mette av færre skiver. Mugge med vann i kjøleskapet - vi pleide å ha mye Farris i varmen sommerstid. Men kaldt vann i kjøleskapet frister vel så mye Netflix/Disney ol - ha en strømmetjeneste av gangen. Men vi velger å ha en strømmetjeneste, fordi å se en film hjemme er betraktelig mye billigere enn kinotur for hele familien. Anonymkode: 1ea09...856 Dette burde man være mye flinkere til. Bare tull å ha mange tjenester samtidig.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 Jeg hadde noen år hvor jeg levde på «ingenting» og brukte alt til det var absolutt utslitt. Det kan jeg faktisk ikke anbefale selvsagt skal man bruke opp ting, men nå har jeg hatt noen år med «ekstreme kostnader» sammenlignet med tidligere. Hadde jeg bare erstattet ting under veis (før det var helt prekært) kunne jeg heller ha handlet på salg/kjøpt brukt etc. Nå har jeg måttet kjøpt mye til fullpris fordi jeg har måttet erstatte tingen NÅ. Dvs dårlig strategi. Men generelt kan man spare en del på å; - Planlegge middager utifra hva man har i skapet (og ikke velge rett, så se hva man har, så handle resten). - Finne noen gode middagsretter som man får inn i rulleringen som koster slikk og ingenting (feks indiske vegetargryter). - Ikke kaste mat (dette gjentas til det uendelige, men i Norge kaster vi ekstremt mye = mye penger). For noen vil dette bety å planlegge uka og storhandle, for andre vil dette bety å handle ofte og lite. - Kutte ut «hverdagsluksus» som egentlig er poengløst. Dvs kjøpe kaffe/lunsj i kantina, ei flaske vann på farta, handle i dyre matbutikker fordi det er nærmest etc. Anonymkode: b342b...b90 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): - Kutte ut «hverdagsluksus» som egentlig er poengløst. Dvs kjøpe kaffe/lunsj i kantina, ei flaske vann på farta, handle i dyre matbutikker fordi det er nærmest etc. Anonymkode: b342b...b90 Åja - dette var vi fæle til, og det blir dyrt når en har med seg et par unger ut. Å kjøpe vann hver gang en drar til lekeplassen/byen. Vannflasker klare i kjøleskapet - det har spart oss for en god del. Vi har sistema vannflasker, som fylles og legges i kjøleskapet. Lett å grabbe med seg, også for de store ungene når de drar ut. På de veldig varme dagene har vi termoflasker, og heller i vann fra mugge i kjøleskapet. Anonymkode: 1ea09...856
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 Tenk over det når du har vaskepulver i maskina, man trenger ikke mye til en vask. Tenk over det når du bruker sjampo, såpe, dusjsåpe. Man trenger egentlig veldig lite. Anonymkode: 8c43c...48f 1
Eneri Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 Ta godt vare på tingene dine. Feks impregnere/pusse sko, ha avstivingspapp i skaftet på støvletter, smør inn skinnveska. Snu sofaputene/ruller på dem når du støvsuger sofaen så ikke samme setepute får max slitasje. Stek vafler eller bak ei kake hjemme og inviter venner istedetfor å møtes på kafe. Ruller i vennegjengen. Ønsk deg ting i bursdags- eller julegave istedetfor å kjøpe det selv. Slikt som håndklær og sengesett, kasseroller osv som nå skiftes ut. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 Klipper mitt og barnas hår selv istedenfor å gå til frisør. Har ikke dårlig råd, men synes det er like greit, dessuten sparer man både tid og penger. Anonymkode: 438ab...be9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå