AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Hvis en hund plutselig setter tenna i bena eller armen din. Hva skal du gjøre? Hva om hunden setter tenna sine i et barn. Hva gjør du for å få den vekk? Hva gjør man helt konkret? Eller skal man bare vente til hunden går lei og slipper? Anonymkode: 3e930...26c 1
Bacteria Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 Man må jo selvfølgelig forsvare seg selv eller barnet med alt man har, slå, sparke… Samtidig som man minimerer risikoen for seg selv ( om man må forsvare et barn el annen hund). Det skjer ekstremt sjelden at hunder angriper mennesker. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Det kommer an på hunden og situasjonen. Men nei, jeg sitter ikke å ser på at en hund tygger på armen min eller til ett barn. Hadde det vært ett barn, så hadde det vært forsvar med absolutt alle midler tilgjengelig, hunden hadde uansett blitt krevd avlivet etterpå. Anonymkode: 38b5d...c5b 6
Troyamin Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Mange kommer med råd om å ta tak i bakbeina til hunden og vri/dra den unna. De færreste har prøvd den teknikken. Har selv forsøkt i forbindelse med hund mot hund. Det er så og si umulig å få tak i beina, før hundene er rolige. Da er skadene oftest veldig store og det er ingenting som kan gjøres annet enn å lappe hundene sammen. Det du derimot kan gjøre, er å forholde deg rolig og få noen til å ringe politiet. Ellers kommer det, som @Bacteria sier, helt an på situasjon og hund. Å sparke en hund hardt i siden, vil få de fleste til å slippe og løpe bort. Har du en hund som absolutt ikke slipper, kvel den med et belte. Vær klar over at du mest sannsynlig vil bli bitt selv, i det du går inn i en slik situasjon. 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 Veldig få hunder prøver å skade mennesker. Friske hunder kan føle seg truet eller provosert, og vil da «eskalere» ved å sende ut signaler som skal få deg til å slutte å gjøre det som truer dem. Det kan starte med å slikke seg rundt munnen, gjespe, se vekk. Hvis hunden føler at du fremdeles er farlig så kan den knurre, flekke tenner og framstå som «slem hund». Den kan også markere med å legge tenner rundt en lem eller rispe. For de fleste av oss oppleves det dramatisk og farlig og noe man vil flykte fra. Til slutt er å påføre mennesker skade siste utvei. Noen få hunder er ikke som andre hunder. Kanskje det er noe galt oppi knotten. Kanskje de har blitt avlet for aggresjon. Kanskje eieren har banket vettet ut av dem. Det er farlig. Hvis en slik hund av noe størrelse angriper deg eller barnet ditt så er det farlig, og de vanlige «reglene» for hva man bør gjøre gjelder ikke (se bort/ned, vend siden til, trekk det varsomt unna). Hvis en stor hund stod over barnet mitt og voldt skade ville jeg ha tatt tak i bakbeina dens og dratt den unna, som man skiller to kjempende hunder. Vel vitende om at jeg selv måtte regne med å bli bitt. Hvis jeg hadde hatt tilgang på en planke, spade eller lignende så ville jeg ha slått til den rømte eller ble så skadet at den måtte gi opp. Anonymkode: 7604e...7b4 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 Ville selvsagt forsvare seg selv/barnet sitt. Sparke og slå, gjerne i halsen da jeg vil tro det er større sjanse for at de slipper Anonymkode: 50b89...0be 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Uff er så redd hunder,jeg😔 Anonymkode: 66540...683 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 Jeg er også kjemperedd etter å ha møtt på ubehagelige situasjoner med løse hunder i skogen. Så nå har jeg sluttet å gå i skogen. Et stort savn. Anonymkode: e35a3...ef9 1 1
Snok1 Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hva gjør man helt konkret? Eller skal man bare vente til hunden går lei og slipper? Knekke nakken på kjøteren. 2 2
Pippi Lotta Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 Tror det som er viktigst for å være trygg rundt hunder er å lære seg er hundenes «språk». Gjesper den, ser unnvikende ut, forsøker å flytte seg vek fra deg eller begynner å knurre så gi den rom og ro. Ikke la barn lekke med huder uten tilstrekkelig tilsyn og instrukser, oppdrar ikke du barnet er det jo bare naturlig at hunden gjør det (og hunder kan gått bitte litt i en valp om den er for respektløs). Hunder har mye tykkere hud en oss så når de bare mener å klype litt kan det gå hull på huden vår. Så blod trenger ikke bety at hunden mente å skade deg, det er sannsynligvis bare det at den forsøker å gi er klarere beskjed om at den er utrygg. Jeg har aldri blitt bitt av en hund som «mente det», men en gang tygde hunden min meg da jeg prøvde å bryte opp et slåsskamp mellom den og en hund som angrep den. Min erfaring er at hunder slipper hverandre om du tar de i nakkeskinnet og drar vekk, men når de slås oppstår det kaos og man risikerer jo at det bitter den som drar i de enten med vilje eller med en feil. Jeg har levd helle livet med mange hunder og med mange venner og bekjente som har hunder. Jeg har kun hørt om en som angrep uten noen åpenbar grund, den måtte selvfølgelig avlives. Så min erfaring er at det er veldig veldig sjeldent at hunder er farlige for mennesker om man ikke skremmer hunden. Den ene hunden som var aggressiv tygde også bare en gang og slapp, så jeg tror ikke noen rakk å prøve å dra den av. Hadde jeg kommet over en hund som bet et barn og ikke slapp (hadde jeg for det første blitt utrolig overrasket) så hadde jeg nok tatt den i nakkeskinnet å dratt.
Gibralfaro Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 Jeg ble angrepet av to løse hunder for et par år siden, som hadde stukket av fra hagen sin. Begge kom uprovosert og gikk til angrep, og den ene bet forholdsvis lett tak i ankelen min, og holdt taket mens den ventet på respons fra meg. Jeg forholdt meg rolig, men ropte høyt, både for å jage bort hunden, og for å tiltrekke oppmerksomhet fra folk i nærheten som kunne hjelpe til. Det endte med at hunden slapp taket, og løp avgårde. Hadde jeg forsøkt å gjøre noen form for bevegelser, som for eksempel et spark, så hadde den bitt til i ankelen, og tatt pulsåren, og deretter muligens avsluttet meg. Heldigvis gikk det bra. Slapp å sy, men har fortsatt arr på ankelen etter tennene til hunden. Hundene hadde angrepet flere på sin ferd, men politiet fant aldri hundene eller eieren.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis en hund plutselig setter tenna i bena eller armen din. Hva skal du gjøre? Hva om hunden setter tenna sine i et barn. Hva gjør du for å få den vekk? Hva gjør man helt konkret? Eller skal man bare vente til hunden går lei og slipper? Anonymkode: 3e930...26c Stikk fingrene i øynene på den, fort og hardt, så slipper den taket i rent sjokk eller overraskelse og smerte. Anonymkode: 30dc0...094 3 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 Hadde forholdt meg rolig og forsøkt å få tak i halsbåndet til hunden. Å rope og skrike og sparke vil ofte få hunder til å gire seg mer opp og bite hardere dessverre. Snu deg bort og hold hendene langs sidene om du ser hunder kommer løpende mot deg. Vend blikket vekk og forhold deg rolig .
Hmmmmmm Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 Få noen til å stikke fingeren i rumpa på hunden. De påstår at det vil gjøre at hunden slipper
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 Kvel den til den svimer av. Å sparke/slå vil mest sannsynlig gjøre ting verre. Anonymkode: 87f78...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 Snok1 skrev (1 time siden): Knekke nakken på kjøteren. Enig, man forsvarer seg selv etter beste evne. Man står ikke å venter til dyret slipper taket, da kan det være for seint. Anonymkode: 79d2f...47d 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 Ville presset øyet til hunden så langt inn i skallen jeg klarte med tommelen! Men mulig det ville gjort saken verre.. hunden ville i alle fall fått seg en lærepenge for livet. Anonymkode: ea5ab...49b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er også kjemperedd etter å ha møtt på ubehagelige situasjoner med løse hunder i skogen. Så nå har jeg sluttet å gå i skogen. Et stort savn. Anonymkode: e35a3...ef9 Jeg går daglige turer i byskogen og har aldri opplevd noe sånt. Synes det er trist at du slutter å få i skogen. Jeg har opplevd at enkelte som er redde roper til meg om jeg kan ta min i bånd pg da gjør jeg det. Min er ikke interessert i fremmede mennesker, men det er likevel mange som er redde. Jeg tenker hvis man er redd vil de fleste møter med hunder oppleves ubehagelig? Anonymkode: 74c6c...7b8 4
Isambard Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 Jeg fant dette på nettet: - Hold deg oppreist. - Hold deg rolig - Unngå øyenkintakt. Da vil hunden ofte gi seg fort. Hvis den ikke slipper: - Ikke prøv for hardt å dra til deg hånden som hunden biter. Hunder elsker tautrekking, og sårene blir bare verre. - Få noen til å ta tak i bakbeina og flippe hunden rundt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 En gang kom en stor hund springende truende mot meg og den lille hunden min. Jeg løftet hunden min opp, brølte "Nei" så høyt jeg klarte til den andre hunden og snudde ryggen vekk fra den. Det fungerte. Hvis en hund har bitt seg fast i deg, er det viktig å ikke prøve å trekke. Det kan gjøre saken verre. Kast noe fra deg (f. eks. en jakke, ryggsekk, eller noe du har i lomma) for å distrahere hunden. Ikke stirr hunden i øynene. Anonymkode: 7ad3a...071
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå