Gå til innhold

To av jentene i klassen til min datter har akkurat definert seg som ikke-binære. Hva betyr egentlig dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, når jeg snakker direkte til eleven sier jeg jo du eller navnet. Jeg pleier også som oftest å omtale dem ved navn når jeg snakker om dem til andre, som f.eks. "Det var Vilde som stilte spørsmålet". Jeg prøver å unngå å måtte bruke de/dem-pronomenet da jeg synes det føles unaturlig og rart.
Problemet med pronomen blir større for oss som har en dialekt der man plasserer pronomen foran navn, som "han Lars" og "ho Julie". Siden "De Lars" eller "Dem Julie" ikke fungerer så må man slutte å bruke pronomen i det hele tatt og gjøre som andre gjør; kutte bort pronomen og bare si Lars og Julie når man omtaler dem. Det er for så vidt greit nok, men det er en tilvenningsperiode når man alltid har brukt pronomen. Og man må selvsagt også være konsekvent og kutte pronomen på alle, ellers blir det veldig rart.

Anonymkode: 4c9f7...6a3

Manglet et ord.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det du sier er at ingen egentlig er ikke-binære, at det ikke er en egen kjønnskategori på lik linje med han og hun, men bare at noen definerer seg selv som noe bare for å provosere? Som i at "jeg er emo" eller "jeg er en enhjørning ved navn Børre"?
Nå er jeg veldig spent på om alle ikke-binære er enig med deg, for jeg trodde da sannelig at ikke-binær er noe medfødt som man er, og ikke noe man velger selv.

Kjønnsrollene idag er da mye løsere og videre enn noensinne, så at folk trenger å definere seg som ikke-binær og kalle seg de/dem for å slippe å bli presset inn i typiske kjønnsroller, er bare tull. Se på Jeffrey Star f.eks.; han definerer seg som mann og bruker kjønnspronomen han/ham, men er ikke akkurat noen standard maskulin mannemann.

Jeg jobber som lærer og har elever som er ikke-binære, og jeg respekterer ønsket deres om å tiltales som de/dem, men jeg tror ganske sikkert at det er snakk om en fase. Et ønske om å være unik og spesiell, og for noen et rop om hjelp. Noe som faktisk ikke er bra, verken for ungdom flest som er binære men føler seg ubekvem i kroppen sin (som gjelder ca alle i puberteten), og de som faktisk er ikke-binære og opplever at andre ser på kjønnsidentiteten deres som en spennende rolle som de kan gå inn og ut av.

Om noen år kommer dette med ikke-binære og ulike pronomen til å roe seg kraftig, og man sitter igjen med noen få ikke-binære. Resten er binære mennesker som i beste fall bare avslutter fasen og går videre i livet uten problemer, eller i verste fall har ødelagt kroppen sin og fratatt seg selv muligheten til å noen sinne få egne barn. Og så kommer nok flere psykologer på banen og innser at autisme hos jenter (og en del gutter) ofte også slår ut i form av kjønnsdysfori.

Det blir spennende tider fremover.

Kjønnsrollene er kanskje videre enn noengang, men kjønnsuttrykk har aldri vært så snevert hvis du ser på sosiale medier og de kanalene ungdom følger nå. Kvinnelige influensere blir store ved å fikse på utseendet og dolle seg opp, og unge jenter tror de må være noe annet enn jenter fordi de ikke kjenner seg igjen i det deres kvinnelige rollemodeller driver med. Nå har jeg ikke full oversikt over hva som foregår på den mannlige siden av TikTok og whatnot, men jeg mistenker at også der spres vranglære om hva en gutt/mann er som unge gutter ikke kjenner seg igjen i. 

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet og har aldri interessert meg for mote og sminke, og likevel aldri tenkt tanken på å ikke være jente/kvinne. Noen finnes det nok fra min generasjon også som er ikke-binære - for ikke å snakke om transkjønnet - men den veritable 'epidemien' vi ser i ungdommen nå ser for meg ut som en statistisk anomali som kommer fra et annet sted enn reell medfødt kjønnsinkongruens.

Anonymkode: 0769b...075

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er hele poenget med ikke-binær, de ønsker ikke å bli satt i bås i de sosiale konstruksjonene mann og kvinne som det har blitt i dag. 

Anonymkode: 39883...568

Men da funker det dårlig å spille på jente laget. Jente laget er en bås laget for det svakere kjønn . De bør spille på gutte laget som er åpent for alle. Så kan de merke på kroppen, hvorfor vi har "båser" og hvorfor å milsike båsene er utrolig idiotisk...

Push dem til gutte laget, er eneste måten å stanse dette kulturelle forfallet, imo

Anonymkode: c4fca...a41

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror faktisk litt av grunnen er at det ikke fins forbilder som Annie Lennox og Grace Jones for tiden, som både er heterofile kvinner og sterke og gjør som de selv vil. På ungdomstrinnet er det blitt vanskelig å være helt vanlig jente med kort hår - da må man helst være ikkebinær eller lesbisk samtidig, og forsvare at man går i jentegarderoben på treningssenter. Kjønnsrollene er faktisk veldig snevre for tiden, selv om vi liker å tro noe annet.

Anonymkode: 3b0b7...302

Interessant vinkling, og jeg tror du er inne på noe. Da jeg var ung på 90-tallet ante jeg ikke hva ikke-binær var, men ingen stusset på at jenter klipte seg kort og kledde seg androgynt. Det var helt ok og til og med vanlig. Vi kledde oss i "gutteklær" den ene dagen og "jenteklær" den andre dagen, og ingen tenkte over at det var rart på noen måte. Det var jo til og med in med kortkort hår på jenter, og langt hår på gutter. Og likevel hadde vi alle til felles at puberteten var en periode med mye kroppsskam og forvirring over alt som vokste ut og endret seg, og alle hormonene som raste rundt i kroppen. Det er jo normalt at man føler seg ubekvem i egen kropp når den er fullstendig under ombygging, så kanskje det burde bli mer snakk om hvor normalt det er å føle sånn, og at det ikke trenger å bety at man er født i feil kjønn eller er ikke-binær.

Jeg har ei venninne som jobber på videregående skole og hun opplever at de jentene som er binære og heterofile faktisk sliter med at de ikke er spesielle nok. De mangler liksom en spesiell identitet. Det er jo litt sykt og noe som også burde tas tak i.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjønnsrollene er kanskje videre enn noengang, men kjønnsuttrykk har aldri vært så snevert hvis du ser på sosiale medier og de kanalene ungdom følger nå. Kvinnelige influensere blir store ved å fikse på utseendet og dolle seg opp, og unge jenter tror de må være noe annet enn jenter fordi de ikke kjenner seg igjen i det deres kvinnelige rollemodeller driver med. Nå har jeg ikke full oversikt over hva som foregår på den mannlige siden av TikTok og whatnot, men jeg mistenker at også der spres vranglære om hva en gutt/mann er som unge gutter ikke kjenner seg igjen i. 

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet og har aldri interessert meg for mote og sminke, og likevel aldri tenkt tanken på å ikke være jente/kvinne. Noen finnes det nok fra min generasjon også som er ikke-binære - for ikke å snakke om transkjønnet - men den veritable 'epidemien' vi ser i ungdommen nå ser for meg ut som en statistisk anomali som kommer fra et annet sted enn reell medfødt kjønnsinkongruens.

Anonymkode: 0769b...075

Når du sier det sånn så ser jeg jo at du nok har helt rett. Det er mye mer snevert enn det var på 80- og 90-tallet.
Jeg tror også det er en slags epidemi som handler om andre ting enn faktisk medfødt kjønnsidentitet og legning, og at det vil skje endringer om noen år.

Det er nok på tide å ta dette på alvor, både denne epidemien av forvirrede barn og unge, og de stadig snevrere kjønnsuttrykkene. Og det må tåles at det stilles spørsmål ved alle som plutselig er ikke-binære eller trans, uten at det automatisk anses som hat eller transfobi.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om å respektere to unge som nå kanskje viser seg å være ikke- binære, eller kanskje de strever litt (som mange i denne alderen). Det å håne eller latterliggjøre som mange i tråden her gjør er hvert fall ikke veiene å gå. 

Jeg tenker du bare kan være ærlig og si du ikke kan så mye om dette, og høre med dem hva de ønsker. Det er kanskje ikke noe spesielt de ønsker fra en fritidsaktivitet enn å få fortsette med og være inkludert. 

Anonymkode: fb4a6...634

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Må ærlig innrømme at jeg blir litt forvirret av hele "opplegget", men jeg ser her at "ikke-binære" ønsker å bli kalt "de/dem", noe jeg synes er litt artig. Undres om ikke mange hadde skiftet mening om "de/dem" fikk se/høre gamle filmer/nyheter/opptak ifra 40-70 tallet, og hvordan folk gjerne snakket den gang.... Blir jo liksom ikke så "trendy", da. :fnise: 

Edith "Hva ønsker de dem til forrett", f.eks...  Tror det hadde blitt "ukult" i løpet av et tikktakk-minutt... 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 9
Skrevet

En ikke-binær er en person som ikke kjenner seg hjemme i de to kategoriene manne eller kvinne.
Det kan være mange årsaket til det, eksempelvis at man er født intersex, eller at kjønnsutviklingen ikke kommer før seinere.

Ja, de kan spille på laget fortsatt. De er kvinner i passet. Trolig også anatomisk.
Du kan spørre de det gjelder direkte, om de er komfortable i kvinnegarderoben, eller om det skal tilpasses.
Det er også høflig å spørre hvilket pronomen de foretrekker å bruke.
Jeg er sikker på at foreldrene blir glade for å bli spurt; det er en flott og respektfull gest å ville lære dette.

Mange over her skriver at dette er tull, påfunn, kun to kjønn osv. og det er feil alt sammen. Ikke-binære har alltid eksistert, og det er kulturavhengig hvordan det blir møtt.
Bare det at mange barn årlig blir født uten så tydelige kjønnskjennetegn at kjønn kan fastslås ved fødsel er alene nok til å ville ha en tredje kjønnskategori. Det skjer mye i både kropp og hode deretter også. 

• Liker 3
Skrevet

Hva det betyr? Fint lite. De vil gjerne ha oppmerksomhet. Om et halvt år eller kanskje et år har det gått over. Du trenger ikke bruke så mange kalorier på det. Tiltal/omtal dem ved navn og behandle dem ellers som vanlig.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er er fint bevis på at voksne ikke har det så bra med seg selv. For selv om ikke jentene er gjenkjennbare eller i det hele tatt eksisterer (jeg tipper egentlig det…), så er det et enormt behov VOKSNE har for å snakke nedsettende om barn. Dere viser at dere kommer til å behandle andre som dritt om dere møter på de i virkeligheten og INGEN MÅ DIKTERE HVA DERE SKAL SI!!!!

Prøv med litt mer kjærlighet og toleranse i stede for dette hatet og behovet for å rakke ned på mennesker. Men i deres egne triste liv føles det nok mye bedre å få snakket stygt om barn.

Anonymkode: 5a9ea...51a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjønn er veldig flytende. Det er mange kromosomvariabler, og de trenger ikke å samsvare med hverken anatomi, biologi eller sosialt kjønn.
Noen vet ikke at de ikke har det kjønnet som ble fastsatt ved fødselen før de når tenårene, f.eks. når "gutten" får bryster eller "jenta" heller får skjegg enn mensen. Hos de fleste vil det imidlertid vise seg i to til femårsalderen, men det blir ofte oversett eller benektet av de voksne rundt barnet.
Jo før man anerkjenner folk den de egentlig er jo bedre sjanse har de til å få det bra i livet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ok, men biologisk er de jenter, så det er en selvfølge å kalle dem for «hun». 

Anonymkode: 65392...7cd

Så si hen i stede da. 

Anonymkode: 43a15...7df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jo, når jeg snakker direkte til eleven sier jeg jo du eller navnet. Jeg pleier også som oftest å omtale dem ved navn når jeg snakker om dem til andre, som f.eks. "Det var Vilde som stilte spørsmålet". Jeg prøver å unngå å måtte bruke de/dem-pronomenet da jeg synes det føles unaturlig og rart.
Problemet med pronomen blir større for oss som har en dialekt der man plasserer pronomen foran navn, som "han Lars" og "ho Julie". Siden "De Lars" eller "Dem Julie" fungerer så må man slutte å bruke pronomen i det hele tatt og gjøre som andre gjør; kutte bort pronomen og bare si Lars og Julie når man omtaler dem. Det er for så vidt greit nok, men det er en tilvenningsperiode når man alltid har brukt pronomen. Og man må selvsagt også være konsekvent og kutte pronomen på alle, ellers blir det veldig rart.

Jeg er helt uenig i den siste setningen din.

Anonymkode: deef7...b4c

AnonymBruker
Skrevet

Men fra revolver til spøk så er dette en interessant debatt. Hva gjør ikke-binære personer på et jentelag? Så godt som 100% av ikke-binære og resten av denne hysteriske gjengen mener jo at kjønn ikke har noe med om du er født med XX- eller XY-kromosomer. Så da kan de jo like godt spille på guttelaget eller det ikke-binære-laget..? Siden dette har null og niks med biologi å gjøre? 

Anonymkode: d081c...b1c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad for at jeg var tenåring på 90-tallet, og ikke nå. Jeg var guttejente som gikk med jeans og flanellskjorte på skolefest og klippet meg helt kort. Etterhvert ble jeg interessert i gutter, men de var ikke interessert i meg. Jeg hadde en klar opplevelse av at jeg var noe annet enn de pene jentene som guttene likte, og hadde jeg vært ung i dag med tilgang til sosiale medier, ville det overraske meg om jeg ikke hadde kommet fram til at jeg måtte være trans eller ikke-kjønn. Isteden fikk livet gå sin gang og jeg ble til den voksne, heterofile kvinnen jeg er i dag. Aldri tynn eller spesielt pen, men jeg fant meg tilrette i kroppen min slik som den er. Det er virkelig ikke dumt å bli eldre, det løser så mange ting. Det er trist hvis jenter i dag tror de må ha langt hår og være superfeminine for å kunne være jenter. Det som presenteres som kjønnsmangfold ser for meg mest ut som en sementering av stereotypier.

Anonymkode: a4959...607

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er skremmende rett og slett. Jeg vokste opp i en dysfunksjonell familie (men perfekt utad….) der mine foreldre desperat ønsket seg en odelsgutt. Jeg ble født som jente nr 3……og siste barnet de fikk. Hva skjedde? Jeg gjorde alt jeg kunne for at de skulle være fornøyd med meg likevel, gjorde gutteting, ville ikke være jente likte bare blå ting, klippet håret kort, skulle være tøff og guttete…. Og mine foreldre var så stolt av meg og syntest at det var tøft , samtidig døde jeg litt innvendig fordi jeg egentlig ønsket å være jente-jente med kjole og langt hår. Alt for å tekkes foreldre🙈 Poenget er at som tenåring er en sårbar og samtidig desperat etter å bli sett og få oppmerksomhet, og da gjør en slike ting uten å vite helt hva en driver med eller hvor en vil med det. Negative handlinger for å få positiv oppmerksomhet. 2 venninner som gjør dette? Hallo tuppen og lillemor….. hadde ikke hengt med på dette i det hele tatt.

Anonymkode: 804b3...e12

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/20/2023 at 7:19 AM, AnonymBruker said:

Og det er jo helt på trynet, egentlig, all den tid vi har to kjønn. 

Anonymkode: ca2dd...32b

Hvorfor det? Dette er jo kjønnsidentitet (gender), ikke kjønn (sex). Kjønnet er fortatt jente.

Anonymkode: a134e...a95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør dem om pronomen. Kjenner ikke-binære som fortsatt kan være helt ok med hun/han i tillegg til de/dem. Alltid best å spørre direkte, finnes ingen regel på det. De definerer seg verken som mann eller kvinne. (Ikke begge deler.) Ville spurt de direkte ang garderobe og, bare ta det på tomanshånd, ikke foran de andre. 

Anonymkode: d8f29...dbc

AnonymBruker
Skrevet

Spesielt at to stk på samme lag står fram samtidig. Det virker litt påfallende så kan være bare oppmerksomhet som flere sier. 

Anonymkode: 8c0c3...6aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 3.09):

Så jeg skal ikke si «hun» når jeg refererer en ikke-binær, jeg skal se «de»? Som om de er to personer i ett?

Anonymkode: cdc13...cd5

De/dem bruker noen. Hen er også et pronom som er mye brukt. De/dem/hen er kjønnsnøytralt. De/dem ble mye brukt frem til for ikke mange år siden når man skulle adressere mennesker med respekt. Mormor brukte de/dem mye. 

Hen er et gammelnorsk ord som er tatt tilbake i nyere tid. 

Det å være ikke-binær handler ikke om å være to personer i et. Det handler om at man føler at man innehar det samfunnet ser på både kvinnelige og mannlige sider. Det å si at de er "to personer i et" blir helt feil. 

Dette er også ungdomsskolen. De vil selv gi beskjed om de trenger en egen garderobe eller bytte lag. Det er ikke nødvendig å gjøre noe stort ut av det. Snakk med foreldrene, be om veiledning og åpenhet og be dem ta kontakt om det er noe. Det er som oftest vi voksne som tråkker feil her. Ikke kids.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon, brukerangrep, latterliggjøring, avsporing og svar til dette. 

Mvh. Leselusa, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...