Gå til innhold

To av jentene i klassen til min datter har akkurat definert seg som ikke-binære. Hva betyr egentlig dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bla oppmann for håndballaget som disse jentene spiller på, sammen med min datter. Kan de, og vil de, fortsatt spille på et håndballag for jenter? Vil de mptte ha egen garderobe?Har ikke lyst til å spørre foreldre direkte.

Anonymkode: cdc13...cd5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er de? 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Hvor gamle er de? 

Dette er ungdomskole.

AnonymBruker
Skrevet

De kan selvsagt fortsette på laget. Heller ikke grunn til egne garderober.

Anonymkode: 0fcd2...b2b

• Liker 10
Skrevet

Kjønnsnøytral. Altså, de ønsker ikke å defineres som hverken kvinne eller mann. Folk som definerer seg selv som ikke-binære, ønsker å bli omtalt som de/dem. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kan selvsagt fortsette på laget. Heller ikke grunn til egne garderober.

Har de lov å spille kvinnehåndball når de mener de er delvis menn? Må man kontakte kretsen for å avklare dette?

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Cornix skrev (8 minutter siden):

Kjønnsnøytral. Altså, de ønsker ikke å defineres som hverken kvinne eller mann. Folk som definerer seg selv som ikke-binære, ønsker å bli omtalt som de/dem. 

Så jeg skal ikke si «hun» når jeg refererer en ikke-binær, jeg skal se «de»? Som om de er to personer i ett?

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har de lov å spille kvinnehåndball når de mener de er delvis menn? Må man kontakte kretsen for å avklare dette?

De er jo fortsatt biologiske jenter. Hva de ønsker å kalle seg er i denne sammenhengen helt irrelevant 

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så jeg skal ikke si «hun» når jeg refererer en ikke-binær, jeg skal se «de»? Som om de er to personer i ett?

Du får bruke navnet, ofte enklere

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De ønsker ikke bli omtalt hun/henne eller han/ham. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I juli? Hvem har informert deg og hvorfor kan du ikke spørre vedkommende som fortalte det eller jentene selv? Og spørre klubben hvis det er noe du skal forholde deg til? 

Anonymkode: 99e11...680

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Letteste er å spørre dem selv hva de foretrekker å bli kalt.

Anonymkode: 90ccb...ae7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For deg har det ingen ting å si. Bruk navnet deres. Og det er heller ikke slik at de definerer seg som delvis menn. De forholder seg nøytrale, det er noe anna. Jeg tror egentlig at du troller, men uansett troll eller ikke er dette en konstruert problemstilling. 

Anonymkode: 7858b...efa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De mener ikke at de er delvis menn. Det er hele poenget med ikke-binær, de ønsker ikke å bli satt i bås i de sosiale konstruksjonene mann og kvinne som det har blitt i dag. Fler og fler velger å identifisere seg som ikkebinære fordi med kjønn legges det til så mange giftige kjønnsrolleforventninger. At en kvinne må være sånn og sånn og en ekte mann må være sånn og sånn. De sier altså regelrett fuck it til de sosiale konstruksjonene og er seg selv uten å ville la samfunnet definere en 

Anonymkode: 39883...568

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

de ønsker ikke å bli satt i bås i de sosiale konstruksjonene mann og kvinne som det har blitt i dag. Fler og fler velger å identifisere seg som ikkebinære fordi med kjønn legges det til så mange giftige kjønnsrolleforventninger. At en kvinne må være sånn og sånn og en ekte mann må være sånn og sånn. De sier altså regelrett fuck it til de sosiale konstruksjonene og er seg selv uten å ville la samfunnet definere en 

Og det er jo helt på trynet, egentlig, all den tid vi har to kjønn. 

Anonymkode: ca2dd...32b

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Det betyr bare at de er 100% ekte barn av regnbuen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I praksis trenger du ikke å bry deg. Det har ingenting med håndballen å gjøre

Anonymkode: 72202...7c0

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De mener ikke at de er delvis menn. Det er hele poenget med ikke-binær, de ønsker ikke å bli satt i bås i de sosiale konstruksjonene mann og kvinne som det har blitt i dag. Fler og fler velger å identifisere seg som ikkebinære fordi med kjønn legges det til så mange giftige kjønnsrolleforventninger. At en kvinne må være sånn og sånn og en ekte mann må være sånn og sånn. De sier altså regelrett fuck it til de sosiale konstruksjonene og er seg selv uten å ville la samfunnet definere en 

Anonymkode: 39883...568

Altså, i dagens samfunn har jo disse stereotypiske kjønnrollene blitt visket nesten helt ut. Så hva er det egentlig som er så revolusjonerende med å kalle seg ikke-binær? Annet enn å virke edgy og spesiell. Kjøper den ikke. 

Anonymkode: 3dddd...928

• Liker 12
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...