AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Jeg har avtalegiro den 20. i mnd på diverse som f.eks huslån. Går på AAP og får utbetaling hver 14.dag, derfor pleier jeg å passe på å overføre i god tid. Egentlig burde jeg ha satt opp fast overføring, men det har jeg ikke lært før i dag. Det har skjedd før at regninger ikke har gått på forfallsdato, i påsken for mange år siden - på tross av dekning på konto. Da kom det umiddelbart opp under «stoppede betalinger». Og jeg fikk de ikke igangsatt igjen før første virkedag etter påsken. Selv om det var helligdager så har jeg aldri opplevd det verken før eller etter - det pleier å stå som reserver og påvirke saldoen, men ikke «forsvinne» før fleste virkedag. Nå hadde jeg altså huslån etc på avtalegiro som skulle trekkes den 20. og rett over midnatt kom jeg på at jeg hadde glemt å overføre. Fordi det var over midnatt så fikk jeg ikke endret dato til 21/7, men regningene lå synlige under forfallslisten. Jeg ringte support og spurte hva som ville skje - om jeg ville få overtrekk eller om det ville dukke opp under «stoppede betalinger» spurte også om det var mulig for dem å endre forfallsdato til 21/7, siden fakturaene lå synlig i min nettbank, men han sa at det ikke var mulig på avtalegiro (noe som ikke stemmer, men han visste i alle fall ikke hvordan det skulle gjøres). Han sa at det ville dukke opp under «stoppede betalinger» sånn at jeg selv kan aktivere dem igjen i morgen eller overmorgen - regner med at overføringen kommer allerede i morgen. Og at jeg ikke ville få overtrekk. Han sa også at siden det var avtalegiro så ville det bli forsøkt trekt ved jevne mellomrom. Sjekket febrilsk, men det kom ikke opp noe under «stoppede betalinger» OG avtalegiroene var borte plutselig borte fra forfallslisten - fremdeles uten at de stod under «stoppede» Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Vil giroene bli stoppet ved første kjøring i morgen og dukke opp under «stoppede» eller risikerer jeg overtrekk (med 20% rente - selv om det bare er for en dag eller to)? Har googlet, men det står ingenting om overtrekk/manglende dekning under kundeservice i min bank. Ellers på nettet står det hos noen banker at betalingene vil bli stoppet pga manglende dekning, men dette er gjerne ulikt fra bank til bank? Da jeg snakket med support så lå jo fakturaene som nevnt fremdeles under forfallslisten min, så jeg regnet med at de bare ville endre status, men siden de nå har «forsvunnet» så regner jeg egentlig med at de regnes som betalt og at jeg vil ende med overtrekk? Eller er det sånn som jeg skrev over, at avtalegiroene ikke blir behandlet før i morgen tidlig sånn at det i banken blir «sendt i retur» og vil dukke opp under stoppede? Det er jo ikke noen superbig deal siden jeg allerede har overført, men jeg ble veldig overrasket over at de forsvant fra forfallslisten når det tross alt ikke var dekning. Ville trodd de kom til å bli liggende sånn som den gangen i påsken. Kjenner jeg er veldig stresset og håper virkelig at jeg ikke får overtrekk. Regner med at det kanskje ikke er så mange økonomieksperter som er pålogget midt på natten, men håper det er noen med peiling som vet hvordan det fungerer - om det f.eks er umulig å få overtrekk pga manglende dekning av avtalegiro som det stod på nettsiden til en av de andre bankene. Jeg bli alltid superstresset av økonomi så jeg kommer sikker til å være våken til første BBS-kjøring i morgen tidlig for å se om det har skjedd noen endringer. Men når noe har gått fysisk ut av konto så vil jeg tro at det betyr at det allerede er sendt til mottaker? Det «forsvant» sånn rett før halv ett - og før det fikk jeg altså verken stoppet eller endret. Anonymkode: f0863...70d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 Edit: nå var de plutselig tilbake igjen i forfallslisten OG det gikk an å endre dato til 21/7 - jeg fikk rett inn og sjekket igjen. Kanskje det hjalp å skrive innlegget her. Jaja, da er alt OK, da og jeg slipper å bekymre meg for overtrekk. Men å slutte å overreagere på alt som har med økonomi å gjøre. Det blir nok verre - selv om jeg er blant de «heldige» som har maks AAP og derfor slipper å sulte ihjel. Skal ikke skylde på andre enn meg selv som glemte å overføre, men jeg har ikke helt vendt meg til det med utbetaling hver 14.dag i stedet for hver mnd. Anonymkode: f0863...70d 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Bra at det ordnet seg 🤗 Anonymkode: 61865...ce5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå