Gå til innhold

Hjelp.. hunden min angrep en annen hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om min husky sliter seg fra båndet sitt og angriper naboens hund, en shitzu eller hva de heter, og jeg blir biti av den lille hunden når jeg prøver å gå imellom hundene, kan jeg kreve den at den lille skal avlives?

og hvis den lille får skader og må til veterinær og regninga blir stor. Kan de kreve at jeg må betale den?

kan de kreve at jeg setter opp gjerder? eller burde de sette opp gjerde selv, eventuelt sørge for å ha hunden sin i løpesnor. 

vår hund har sliti seg før og angrepet den andre hunden, men da gikk det bra. Og den har angripet et annet dyr så det nesten døde, dvs, jeg mista bånden når han rykka avgårde fordi han så det andre dyret. 
men vi betalte veterinær regninga og alt ordna seg. 

hunden vår er veldig snill, leke. Og kose.  Trygg med barna og tror den bare vil leke eller får et jakt kick når han ser andre dyr. 

Anonymkode: 0e954...74d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du kan ikke anmelde eier av den andre hunden fordi du ble bitt! Det er du som ikke har tatt ansvar og sikret hunden din godt nok, det er din hund som går til angrep på den andre hunden. 

Hadde du vært min nabo hadde det vært to scenarier. 1. Jeg hadde drept hunden din, med hjemmel i lov om forsvarlig hundehold, i det den angrep min hund. 2. Hadde jeg ikke fått tak i den, ville jeg anmeldt deg for å ikke ha kontroll på hunden din, slik at den kunne angripe min hund. Og jeg hadde bedt politi juristen om å sterkt vurdere avliving fremfor å sette inn tiltak. Dette på bakgrunn av at det ikke var første gang hunden din angrep min hund. 

Det er din oppgave å sikre hunden din godt nok. Naboen kan ikke kreve at du gjerder inne, men naboen kan anmelde deg for å ikke sikre hunden godt nok. Deretter vil det, av politiets jurister, bli vurdert om og hvilke tiltak som må gjøres med ditt hundehold.

Du har helt klart ikke kontroll på hunden din. Så enten går du "all in" med trening sammen med en hundetrener og endrer det dårlige hundeholdet ditt. Eller så omplasserer eller avliver du hunden din. Og ikke skaff deg hund igjen før du er klar for å legge i den jobben det kreves for å ha hund!

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må avlive hunden din. Det er den  som stadig skader andre, og du klarer ikke å holde styr på den.

Anonymkode: 19b3a...081

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Hunden din høres livsfarlig ut, og det er utelukkende ditt eget ansvar å sørge for sikring som holder. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En vanlig standard innboforsikring har vanligvis en ansvarsforsikring inkludert. Dette er et minimum av hva du som hundeeier må ha på plass. 

En slik forsikring vil blant annet dekke utgifter som din hund påfører andre folk, dyr eller gjenstander.

Anonymkode: 51811...a90

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En vanlig standard innboforsikring har vanligvis en ansvarsforsikring inkludert. Dette er et minimum av hva du som hundeeier må ha på plass. 

En slik forsikring vil blant annet dekke utgifter som din hund påfører andre folk, dyr eller gjenstander.

Litt o.t. Du er heldig hvis du finner innbo som dekker utgifter knyttet til det hunden din skader. Vet at if (for noen år siden) ikke dekker skader i forbindelse med klør på bildør... Kom gjerne med tips til forsikringsselskap med slik dekning🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må avlive hunden din. Du har jo null kontroll. 

Anonymkode: 6d8ec...baa

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må avlive hunden din. Du har jo null kontroll. 

Anonymkode: 6d8ec...baa

Nei, h*n må omplassere hunden sin! Skal vel ikke gå utover hunden at eieren er blåst?

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

hunden vår er veldig snill, leke. Og kose.  Trygg med barna og tror den bare vil leke eller får et jakt kick når han ser andre dyr. 

Hunden din er livsfarlig fordi du som eier nekter å innse dens livsfarlige potensial. Du er ikke egnet som hundeeier. Stakkars hund!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Alle vet at husky rase har jakt instinkt og ikke første gangs hund. Her har du failet på alle plan og bør omplasseres til noen med kunnskap og kan få bikkja på rett vei. Hvis vi skal avlive alle dyr pga eier sin tilbakestående mangel på kunnskap, bør vi begynne med det samme med dyr. Hårreisende. Men anyway, bikkja bør ikke bli hos deg.

Anonymkode: f9891...3cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (24 minutter siden):

Litt o.t. Du er heldig hvis du finner innbo som dekker utgifter knyttet til det hunden din skader. Vet at if (for noen år siden) ikke dekker skader i forbindelse med klør på bildør... Kom gjerne med tips til forsikringsselskap med slik dekning🙂

https://www.personskadeadvokat1.no/9-av-10-hundeeiere-betaler-erstatning-de-ikke-trenger/

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke bra. Kjøper mange av argumentene her m.h.t din ansvarsfraskrivelse og manglende kunnskap.

Dette at hunder er uten styring i hodet er også den temmelig sneversynte båndtvangen en god bidragsyter til. Er ikke uenig at den finnes på et eller annet vis( den trengs overfor TS), men mange eiere av hund ser da ingen hensikt i å lære hunden sin noe som helst. Heller ikke skaffe seg noe innsikt om hund generelt.

Før i tiden hadde jeg en større hund stort sett løs midt i byen og som jeg stolte fullt og helt på, den gjorde som jeg sa og den fikk faktisk  ikke hilse på hunder som var i bånd. Det var de og eierene jeg ikke kunne stole på. Ett eks. var å dra i båndet mens det er en uavklart hilse-situasjon underveis. Altså mellom to hunder som ønsket å hevde sin dominans. Da ble det å trekke i selve båndet startknappen til utageringen.

Jeg ser så mye dustete bruk og rent ut dyreplageri med måten å benytte et bånd på. Hunder blir slept tett inntil en eier med knyttet hånd og et slipp på 10 cm på båndet. Hunden får knapt gjort fra seg.. Idioti.

Hunden ti Ts er nok også en av de dårlig trente hundene som ikke skjønner noen ting av hvordan oppføre utenfor sofaen.

Endret av PITTY
  • Liker 3
Skrevet
Sitat

Om min husky sliter seg fra båndet sitt og angriper naboens hund, en shitzu eller hva de heter, og jeg blir biti av den lille hunden når jeg prøver å gå imellom hundene, kan jeg kreve den at den lille skal avlives?

Nei, selvfølgelgi kan du ikke det når det var din hund som angrep og derved årsaken til at du måtte i mellom. Jeg vil tro at den lille hundens eier, derimot, kan kreve at din hun avlives.

Sitat

og hvis den lille får skader og må til veterinær og regninga blir stor. Kan de kreve at jeg må betale den?

Ja, det kan de. Det er din hund som har skadet den andre, selvfølgelig skal du dekke veterinærutgiftene.

Sitat

kan de kreve at jeg setter opp gjerder? eller burde de sette opp gjerde selv, eventuelt sørge for å ha hunden sin i løpesnor.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Går hunden deres løs på egen tomt, eller kommer den inn til dere? Så lenge du selv har en ustabil hund, så burde du jo sette opp gjerde selv.

Sitat

vår hund har sliti seg før og angrepet den andre hunden, men da gikk det bra. Og den har angripet et annet dyr så det nesten døde, dvs, jeg mista bånden når han rykka avgårde fordi han så det andre dyret. 
men vi betalte veterinær regninga og alt ordna seg. 

Du bør ikke gå tur med en hund du ikke kan kontrollere, og alt du beskriver i dette innlegget forteller at du er en elendig hundeeier. Du eier jo ikke selvinnsikt og ansvarsfølelse i det hele tatt.

Sitat

Enn så lenge er den snill med barna, men det er jo tydelig, ut fra det du beskriver, at den lett lar seg trigge. HVa skjer om et av barna kommer mellom den og en katt eller liten hund den vil "leke" med?

Jeg er enig med de som foreslår omplassering, og må si at om du hadde vært min nabo og husyen din hadde angrepet et dyr hos meg, så ville du blirr politianmeldt. Så enkelt er det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her står du med all skyld. Du har en hund med strrkt jaktinnstinkt, men det visste du vel før du skaffet den? Du burde hvertfall sørge for at den ikke kommer seg løs og i verste fall dreper den lille hunden. 

Anonymkode: 45b1c...b5d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De bryr seg ikke om at hunden dems beit meg. Hunden dems har det jo bra. Den kan gå og sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De bryr seg ikke om at hunden dems beit meg. Hunden dems har det jo bra. Den kan gå og sånn. 

Å der merker man jo at du er et troll. Eller PU.

Anonymkode: f83c9...723

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter loven må man være 16 år for å ha selvstendig ansvar for en hund. Skummelt at en som er voksen på papiret, men med tilsynelatende mental alder på ca. 10 år har lov til å ha ansvar for hund.

Anonymkode: 30fe2...763

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Den kan gå og sånn» 😂

Anonymkode: 45b1c...b5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta bikkja med på gårdsferie. Når den angriper bufe blir den skutt av bonden og du slipper å bruke penger på avlive dyret du har null kontroll på.

Anonymkode: 08a41...170

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...