Gå til innhold

Min far har dårlig kvinnesyn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere andre med deres fedre med dårlig kvinnesyn,/sexisme?

Han kaller enkelte kvinner for billige og bruker nedlatende ord.

Selvfølgelig unntatt oss døtre. Vi er untouchble.

Anonymkode: 033cc...a47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gjort det på samme måte som hvis jeg hører mine foreldre si noe annet som absolutt ikke er ok; sagt ifra at det der ikke er greit. Og prøvd å forklare hvorfor om "lyset er på, men ingen er hjemme".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be han om å holde kjeft. Si rett til han at det han sier er forkastelig.

Anonymkode: 7dd0d...e57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tipper han er gammel nok til å ha sett nok av verden til at han vet hva han snakker om. 

Anonymkode: ca07d...a7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eldre blir rett og slett dumme av å erstatte arbeidslivet med skjerm og lite sosialt samvær. Er faren din pensjonert eller har han på andre måter endret livsstil?

Anonymkode: 56ca9...1f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eldre blir rett og slett dumme av å erstatte arbeidslivet med skjerm og lite sosialt samvær. Er faren din pensjonert eller har han på andre måter endret livsstil?

Starten av 60 årene. Fortsatt i jobb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Starten av 60 årene. Fortsatt i jobb

Tror nok muligheten for å få ham på et annet spor er borte for lenge siden. I den alderen er holdninger hos de fleste rimelig "satt", og kritikk vil nok bare prelle av fordi den kommer fra det som i forhold til han er tåpelig ungdom han ikke klarer å ta på alvor.

Anonymkode: 5c259...f0c

• Liker 3
Skrevet

Hva selv legger det til ved din egen konflikt ved at de utrykker seg slik ved annet en at du selv skulle føle deg redd over at de skulle finne ut at du selv skulle ønske å bekle deg slik?

Det er ingen som er rett, kun ideal etter hva vi skulle trenge å leve etter, som skulle diktere vår akseptanse eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Min far er fullstendig tapt til konspirasjonsteorier, dessverre. Så jeg begrenser kontakten og bare jatter med.

Anonymkode: 3fef7...3fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Delvis riktig for det gjelder alle. Ikke bare eldre.

Anonymkode: 462e4...7b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å sette seg til doms over andre menneskers normer og holdninger. Mine foreldre har litt andre ståsteder enn meg selv, og det har jammen mine barn også.

Jeg har alltid tenkt på meg selv som en liberal, egalitær sjel som vil at folk skal få leve sine liv uten at andre skal være kjipe med dem. Når datteren min kritiserer meg for å ikke være liberal nok så er det interessant, men det at hun er yngre enn meg betyr ikke nødvendigvis at hennes syn er mer rett? Men siden hennes generasjon vil være på jorden etter at min generasjon har lagt inn årene så er det antagelig deres syn som vil vinne fram (inntil deres barn igjen gjør opprør).

Jeg kaller ikke kvinner for billige.

Anonymkode: 0e84b...7f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle har rett til sin egne meninger, du kan si at du ikke har samme syn , prøve å motargumentere ved diskusjoner. Men du har ikke ansvar å forandre han om han ikke utøver vold mot noen.

Anonymkode: 56a8c...d9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Delvis riktig for det gjelder alle. Ikke bare eldre.

Anonymkode: 462e4...7b5

Skjerm kan gjøre deg dum eller klok. Jeg har lært mye av det jeg kan lese på en skjerm. Jeg ser for meg at det å bruke mye tid på disse Kardashians kanskje hadde gjort meg litt dummere.

Men evnen til å omgås andre mennesker, plukke opp hint i tonefall og mimikk er noe som blir skadelidende når mer og mer av tiden vår tilbringes digitalt.

AnonymBruker
Skrevet

Min far har dårlig kvinnesyn. Jeg har valgt å ikke ha mer kontakt med han.

Anonymkode: 3dcaf...933

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem. Jeg holder meg unna familien. Nytter ikke prøve å oppdra gamle menn uansett. Dessuten skjønner jeg godt at han har dårlig kvinnesyn, når jeg ser på min mors oppførsel. Hun er ekstrem og veldig veldig syk.

Anonymkode: cbcee...813

AnonymBruker
Skrevet

Måtte visst hvorfor han har holdningen. Etter det kunne jeg konkludert.

Anonymkode: 074b9...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener han med at kvinner er «billige»? At de bruker for mye sminke eller at det er galt å ha one night stands med en ny hver helg? Hva er et dårlig kvinnesyn og hva er et godt et?

Uten å skulle forsvare faren din så er det nok sånn at det å skulle kontrollere kvinnelig reproduksjon og sikre at kvinner er uskyldig fram til ektesenga er svært utbredt geografisk og historisk (og religiøst). Det har vært og er i stor grad normen, mens tanken som jeg og du (?) har om at kvinner er selvstendige individer med rett til å søke nytelser eller laster er litt revolusjonær. At mange, spesielt eldre og fremmedkulturelle sliter med å henge med er ikke så rart.

Jeg ser at noen anbefaler å kutte ham ut. Hvis du klarer det så ville jeg heller ha prøvd å «stå i det». Vis at du er glad i ham og vil ha en relasjon (hvis det er korrekt) men gi ham motstand og kritiser det du finner dårlig.

Anonymkode: 0e84b...7f2

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste av alt er hvordan han behandler kvinnene i sitt liv. Hvis de behandles med respekt så burde ikke hans utdaterte kvinnesyn ha noe å si i forhold til deres relasjon. 

Lettvinte løsninger som å kutte folk ut fordi de ikke har samme meninger som deg er lite produktivt. Ingenting i verden vil forandre seg om dere ikke har kontakt mere (annet enn at du mister din far, og han mister sin datter). De som har dårlig kvinnesyn vil fortsette å ha dårlig kvinnesyn. 

Hvis temaet er viktig for deg så er det ikke verre enn at du tar en diskusjon med han. Det kan ende opp med at han ser sin egen idioti, eller at han om ikke annet slutter å spre dårlige holdninger. Eller kanskje dere en ender opp med å krangle, og det må nu og kunne være greit?

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Be han utdype, men ikke fra en belærende side fra deg/dere.

Bare av ren nysgjerrighet hva er det han mener. Spør videre hva forskjellen er mellom deg, din søster, deres mor og kvinnelige slektninger.

Hva er som som gjør kvinner "fortjener" nedlatende ord i hans øyner og hva som skiller dem med dere.

Potensielle utfall fra denne øvelsen er at han får en logisk brists der han innser selv at han ikke kan ha en slik holdning eller kanskje at det var noe mer til hans holdning enn bare sexisme.

AnonymBruker
Skrevet

Han er 60 og vokst opp i floker power tid.

Alle er et resultat av egen tid. Se litt i NRK arkivet, og se noen gamle diskusjonsforum program.  Der får du tiden han er fra rett i fleisen. Så at han bruker ordet billig,  er mildt og ikke så voldsomt som ordet er for deg. Han kommer fra et todelt samfunn og en todelt verden. En side totalt frigort, en annen side, svært korrekt og konservativ.  Og de fleste måtte inn i konservativ slusene til slutt, for jobb osv. De konservative,  brukte ord om frigjorte kvinner som billige, frigjorte , hører osv. Og de uttrykkene lever fortsatt den dag i dag. På 70 tallet var det fortsatt en lang vei å gå. 

Når han bruker det, er det nok mer et utrykk for typen damer. Bruker du det, er det for å være slem.  Ord man er vokst opp med i mange år, blir ikke bare borte, de kommer like raskt som ordene melk og kaffe. Det tar tid å få det vekk.

Selv klarer jeg av og til å pumpe ut ordet neger. Et ord jeg er vokst opp med som ikke ble brukt som skjellsord,  med mindre det ble sagt på en stygg måte. Men jeg har ikke noe annet erstatning ord som er trygt å bruke. 

Så i visse settinger, så kommer det ordet helt ubevisst. Og har aldri ment noe galt med det. Mest i settinger der man ikke vet navn, men skal gi en beskrivelse.  Hvis jeg sier at han i den blå capsen på verkstedet , fikset noe for meg. Så skjønner de ikke hvem, selv om det bare er en mørkhudet med caps på stedet. Og da har jeg klart å si han hyggelige blide negern. Istedenfor han hyggelig blide mørke. 

Men jeg har vokst opp i en tid, der de selv kalte seg det, og alle kalte de det uten at det synonymt betydde noe negativt om dem. Historien bak ordet er fælt da. Men jeg har også levd meg igjennom en tid der det ble brukt mer som skjellsord  til det nå ikke er lov å si.  Dog blir det ordet aldri borte om de ikke slutter å kalle seg selv det. Noe de fortsatt gjør. 

Er jo glad om ordet blir borte, og jeg glipper mye mindre på det nå. Men det tar tid.  

Billig har vel på sett og vis vært litt negativt hele veien. Men ikke hele veien. Midt imellom starten på bruken av ordet og frem til  i dag, var det egentlig bare en beskrivelse på noen frigjorte.  

Før Internett, da vi leste bedre ansikter og kropp språk. Brukte vi ett ord som kunne være positivt og negativt.  Det var tonefall , mimikk og måten ting ble sagt på som bestemte om det var stygt eller bra ment. 

Så hvis din far ikke har negativt kroppspråk når han sier slike ord. Ligger det ikke noe negativt i det

Anonymkode: e596d...56f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...