AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Jeg har vært på en del legekontorer og har lagt merke til at det er mange helsesekretærer som ofte er litt biske. Ofte må man vente lenge i telefonkø før man i det hele tatt kommer igjennom, og når man får snakke med de er de stresset og sure. Har opplevd at de leker litt lege, der de sitter i luken og bestemmer hvem som skal få hastetime og hvem som må vente i ukesvis på time. I fjor oppdaget jeg at en føflekk hadde forandret utseende i løpet av noen dager, og gikk ned for å bestille en time. Sekretæren ville jeg skulle vise henne føflekken, så jeg tok opp genseren og viste henne føflekken på magen. Hun sa at det var en kvise og ingenting å bry legen med. Akkurat da kom legen forbi og ville se på føflekken, og han bestemte da at den skulle fjernes samme dag. Sekretæren begynte å argumentere for at det helt sikkert ikke var noe å bruke tid på, siden han hadde mange pasienter han måtte bli ferdig med. Da snudde legen seg mot sekretæren og sa "det er jeg som er lege, og du skal assistere meg"! Damen holdt munn og sa ingenting mens hun hjalp legen under inngrepet. Har byttet fastlege og på dette legekontoret er det også et rivjern som aldri sier hei når du kommer inn for å ta blodprøve, aldri responderer hyggelig på spørsmål og man får som oftest et "vet ikke" hvis man spør om noe. Den ene legesekretæren på min brors legesenter driter fullstendig i taushetsplikt. Han har fortalt meg at hun kan rope ut av luken og ut på venterommet at klamydia prøven var negativ, at man får kjøpt Scheriproct salve for hemoroider reseptfritt og at han må huske å bestille ny time hos legen for å søke om uførpensjon. Da jeg var 22 for mange år siden skulle jeg hente resept på p-piller hos fastlegen, og da kommenterte sekretæren at jeg ikke var gift/samboer og at jeg måtte passe meg så jeg ikke fikk kjønnssykdommer når jeg ikke hadde fast partner. Jeg forstår at det må være litt negativt å høre om folks problemer dagen lang, men de har valgt denne jobben selv! Anonymkode: e1679...6e3 10 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Har samme opplevelse som deg. Både hos fastlege og på sykehus. Anonymkode: 5bf46...53a 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Samme på mitt legekontor. Jeg fikk barn med en mann som ikke ville skrive under på farskapet. Jeg ville samarbeide for å få saken overstått. Fars fastlege uttalte: «Han ser i alle fall norsk ut». Da vi skulle ta blodprøve, var det vanskelig å få blod ut av foten på min 8 uker gamle sønn. Jeg synes det var vondt å se på. Dette så legesekretæren, og da burde hun vist meg omsorg. Det hun isteden gjorde, var å se stygt på meg og si: «Dette har du valgt selv!». Jeg var 100% sikker på at far var far. Men far ville ta testen, og det respekterte jeg. Dessverre respekterte ikke de «profesjonelle», fastlegen og sekretæren å behandle meg og sønnen min på en respektfull måte. Jeg har en fastlege ved det samme legesenteret, og tillit til min lege. Da jeg selv var syk noen år etter, valgte jeg ikke å ringe til sekretærene. Min erfaring er at de mellom linjene spør: «Holder du på å dø?» Jeg er glad for at jeg ble akutt syk rett før appens tid. Fastlegen hadde telefontid en halvtime hver hverdag. Jeg ble syk rett før helgen. Jeg hadde vondt, men holdt ut. Mandag morgen ventet jeg bevisst til telefontiden kl 12. Jeg orket ikke å snakke med sekretærene som ville tviholdt på min tvil om jeg var syk nok. Min fastlege sa jeg måtte komme med én gang. Jeg kjørte selv (lege og sykehus) til sammen 90 km med sprukken blindtarm.. Helsesekretærene er sikkert presset i forhold til at de mottar alle henvendelsene, og egentlig skal ta stilling til minst like mye som legene. Jeg VET at med min blindtarm, så hadde jeg fått time om noen dager med de sekretærene som var der da. Derfor snakket jeg rett til legen. Terskelen for å ringe 113 er høy for de fleste. Når det gjelder taushetsplikt så trodde jeg på det i 20 årene. Nå er jeg i 40 årene, og vet at jeg ikke kan stole på andre enn meg selv. Jeg har sett mye. Anonymkode: 7d9ba...536 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Jeg bytter legekontor for noen år siden pga en sekretær som brøt taushetsplikten. I privat sammenheng kunne hun uten videre spørre meg hva jeg "egentlig feite" helt utav kontekst. Senere ringte hun ett familiemedlem for å fortelle noe som hadde skjedd med en navngitt person som ble akutt syk på kontoret så de måtte ringe 113. Tok det opp med legen men ble møtt med skuldertrekk. Anonymkode: 303a5...b28 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 Fordi de nesten uten unntak er lavtlønnede kvinner. Anonymkode: 29c1a...58f 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 De fleste er faktisk ikke sure, men det handler mye om at folk forventer at de er sure, og dermed tillegger dem den egenskapen med en gang de ikke få viljen sin. Jeg har selv sittet i skranke på legevakt og besvart henvendelser både i skranke og på tlf, var alltid høflig med de jeg snakket med. Men med en gang folk får beskjed om at det er venting, dette er noe du må ta med fastlegen, dette kan du orden med å gå på apoteket, dette må bare gå over av seg selv e.l. så ble folk forbannet og mente jeg var sur, frekk, uhøflig og lekte lege. Vi har retningslinjer og prosedyrer som skal følges, er du uenig i det får du ta det med politikerne og faginstansene som har laget dem. Noen vil selvfølgelig ha opplevelser med helsepersonell som ikke er greie, men ofte handler det om å være sur fordi man ikke får det man vil ha. Jeg har vært pasient mye selv, både i kommune og spesialisthelsetjeneste, og de fleste er faktisk helt grei å forholde seg til bare man bare ikke tillegger dem å være idiot før man møtes. Anonymkode: 0f143...4f8 8 2
Brunhilde Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Jeg skjønner at jeg har grunn til å være glad for at jeg går til den legen - det legesenteret - jeg gjør. Legesekretærene her er like hyggelige om de svarer på telefonen eller om de tar i mot henvendelser i skranken. De er smilende, høflige, vennlige og omtenksomme. De er dyktige på å ta blodprøver og de slår gjerne av en liten prat mens de gjør det. Nå prøver jeg å være vennlig til dem også. Om jeg trenger en hastetime så forteller jeg uoppfordret hvorfor, og jeg har aldri opplevd å ikke bli tatt på alvor. Jeg bekymrer meg aldri for om de overholder taushetsplikten og jeg føler meg alltid ivaretatt. Mulig at dere som opplever dem som sure og lite imøtekommende møter dem på en negativ måte? Ikke vet jeg, men det kan jo være? 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi de nesten uten unntak er lavtlønnede kvinner. Anonymkode: 29c1a...58f Det er da ingen god grunn til å være sur? Man skal utføre jobben sin tilfredsstillende likevel. Å være imøtekommende og hyggelig mot pasienter bør være en gitt egenskap for å ha en slik jobb. Anonymkode: f35e4...2bb 3 1
Snedig Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): De fleste er faktisk ikke sure, men det handler mye om at folk forventer at de er sure, og dermed tillegger dem den egenskapen med en gang de ikke få viljen sin. Jeg har selv sittet i skranke på legevakt og besvart henvendelser både i skranke og på tlf, var alltid høflig med de jeg snakket med. Men med en gang folk får beskjed om at det er venting, dette er noe du må ta med fastlegen, dette kan du orden med å gå på apoteket, dette må bare gå over av seg selv e.l. så ble folk forbannet og mente jeg var sur, frekk, uhøflig og lekte lege. Vi har retningslinjer og prosedyrer som skal følges, er du uenig i det får du ta det med politikerne og faginstansene som har laget dem. Noen vil selvfølgelig ha opplevelser med helsepersonell som ikke er greie, men ofte handler det om å være sur fordi man ikke får det man vil ha. Jeg har vært pasient mye selv, både i kommune og spesialisthelsetjeneste, og de fleste er faktisk helt grei å forholde seg til bare man bare ikke tillegger dem å være idiot før man møtes. Anonymkode: 0f143...4f8 Men har legesekretærer mandat til å si at dette må gå over av seg selv? En bekymret og syk pasient har vel «rett» til å få snakke eller besøke en lege? Skjønner at det er litt annerledes på legevakt, og er selvfølgelig helt ok å bli henvist til fastlege. 2 1
Gjest ti10 Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste er faktisk ikke sure, men det handler mye om at folk forventer at de er sure, og dermed tillegger dem den egenskapen med en gang de ikke få viljen sin. Jeg har selv sittet i skranke på legevakt og besvart henvendelser både i skranke og på tlf, var alltid høflig med de jeg snakket med. Men med en gang folk får beskjed om at det er venting, dette er noe du må ta med fastlegen, dette kan du orden med å gå på apoteket, dette må bare gå over av seg selv e.l. så ble folk forbannet og mente jeg var sur, frekk, uhøflig og lekte lege. Vi har retningslinjer og prosedyrer som skal følges, er du uenig i det får du ta det med politikerne og faginstansene som har laget dem. Noen vil selvfølgelig ha opplevelser med helsepersonell som ikke er greie, men ofte handler det om å være sur fordi man ikke får det man vil ha. Jeg har vært pasient mye selv, både i kommune og spesialisthelsetjeneste, og de fleste er faktisk helt grei å forholde seg til bare man bare ikke tillegger dem å være idiot før man møtes. Anonymkode: 0f143...4f8 Tror det er mye i det du sier her. Men det er en generell utfordring med kundeservice. Mange av dem som klager, har urealistiske forventninger og skjønner ofte ikke hvordan ting fungerer.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste er faktisk ikke sure, men det handler mye om at folk forventer at de er sure, og dermed tillegger dem den egenskapen med en gang de ikke få viljen sin. Jeg har selv sittet i skranke på legevakt og besvart henvendelser både i skranke og på tlf, var alltid høflig med de jeg snakket med. Men med en gang folk får beskjed om at det er venting, dette er noe du må ta med fastlegen, dette kan du orden med å gå på apoteket, dette må bare gå over av seg selv e.l. så ble folk forbannet og mente jeg var sur, frekk, uhøflig og lekte lege. Vi har retningslinjer og prosedyrer som skal følges, er du uenig i det får du ta det med politikerne og faginstansene som har laget dem. Noen vil selvfølgelig ha opplevelser med helsepersonell som ikke er greie, men ofte handler det om å være sur fordi man ikke får det man vil ha. Jeg har vært pasient mye selv, både i kommune og spesialisthelsetjeneste, og de fleste er faktisk helt grei å forholde seg til bare man bare ikke tillegger dem å være idiot før man møtes. Anonymkode: 0f143...4f8 Har snakket både med kolleger og samboer om dette, og de sier at på deres legekontor er det som oftest én eller to som er sure og kan være frekke, og én som er hyggelig uansett hva man snakker med de om. Jeg tenker at man får være profesjonell på jobb selv om det helt sikkert kan være er slitsomt iblant. Ts Anonymkode: e1679...6e3 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 Ser for meg at de har det veldig travelt (siden man ikke kommer frem på telefon) og at det er veldig mange plagsomme pasienter som ringer og maser, sure og sinte og krevende pasienter som egentlig ikke feiler noe. Etter årevis med slikt så surner dem Anonymkode: 4ac74...fb5 2
Million Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 Jeg ringte en gang for å få fornyet en resept. HelseNorge-funksjonen var nede, så derfor telefon i stedet. Helsesekretæren nektet plent å legge inn forespørsel om fornyelse av resepten til legen, dette måtte jeg få time hos legen for! Hun liret av seg noe om at "man måtte ikke tro man bare kunne komme her og be om mer". Jeg ble småsjokkert, men bestilte den legetimen, gikk dit og møtte en lege som så litt forvirret ut da jeg fortalte hvorfor jeg kom. Det hadde jeg altså ikke trengt, for han krevde ikke time. Fikk resepten, og måtte gå ut på venterommet og betale for en hel legetime bare for å få fornyet en resept jeg har hatt mange ganger før... Tror noen resepsjonister på legekontor leker herskerinner og liker følelsen av makt. "JEG bestemmer om du får ditt eller datt!" 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 Møtt 1 sur helsesekretær. Det menneske burde ikke jobbet med mennesker. Nå er jeg snart 50 år, så føler ikke det gjelder så mange helsesekretærere. Anonymkode: c1bd7...69d 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 Jeg synes ikke det, og jeg snakker ganske ofte med helsesekretærer både privat og gjennom jobb. Vet ikke om folk forventer at de skal kvitre blidt. Vanligvis er de helt nøytrale i stemmen. Anonymkode: deee0...e0a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes ikke det, og jeg snakker ganske ofte med helsesekretærer både privat og gjennom jobb. Vet ikke om folk forventer at de skal kvitre blidt. Vanligvis er de helt nøytrale i stemmen. Anonymkode: deee0...e0a Helsesekretærer privat er nok helt vanlig hyggelige, men på jobb viser de den sure siden Anonymkode: e1679...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 Har bare vært borti ett hespetre av helsesekretær og det er mange år siden. Hun var virkelig utrivelig og det gjaldt alle. Foreldrene mine hadde samme legesenter og selv pappa sa at hun var ei heks og han snakker aldri negativt om noen. Jeg la på når jeg ringte dit og hun tok telefonen. Anonymkode: 1dc5b...05e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 De som jobber på legekontoret i Førde er ihvertfall pottesure🙈 ikke noe service med et smil der ihvertfall…. Anonymkode: adb3e...d3c 1
Bombasi Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 (endret) Mitt legekontor har to stk eldre, inngrodde damer av samme kaliber. Null servicevennlighet, og opererer som leger over telefon. Virker som om at de har holdningen "dette er verdens beste arbeidsplass jeg er verdens beste ansatt i, hadde det bare ikke vært for disse pasientene". I tillegg er de slarvekjerringer på privaten, og det er flere ganger de offentlig har snakket høyt om taushetsbelagte ting om andre. Pga disse kvier jeg meg til å ta kontakt med legekontoret. For du kan tro det er alltid disse man møter på når man tar kontakt. Endret 20. juli 2023 av Bombasi 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 Bombasi skrev (4 minutter siden): Mitt legekontor har to stk eldre, inngrodde damer av samme kaliber. Null servicevennlighet, og opererer som leger over telefon. Virker som om at de har holdningen "dette er verdens beste arbeidsplass jeg er verdens beste ansatt i, hadde det bare ikke vært for alle disse helsikes pasientene som maser og ikke skjønner noe...". I tillegg er de slarvekjerringer på privaten, og det er flere ganger de offentlig har snakket høyt om taushetsbelagte ting om andre. Pga disse kvier jeg meg til å ta kontakt med legekontoret. For du kan tro det er alltid disse man møter på når man tar kontakt. Akkurat. «Dumme pasienter som ringer og plager meg, og stiller dumme spørsmål». Alltid sånn holdning på mitt legekontor. Anonymkode: 43c5f...f2c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå