AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Før i tiden kunne man spise mye fisk. Nå? Selv vanlig norsk torsk er blitt dyrt! Hvorfor er fisk blitt så dyrt? Er det overfiske? Er det fordi vi eksporterer for mye? Anonymkode: fc1b4...184 1 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 Jeg vil tro at det enkle svarer er fordi vi kan betale det. Selv om vi syns det er dyrt kjøper vi jo, og butikkeierene har ikke noe ansvar for at du og jeg skal spise sunt. I Sverige koster norsk laks mindre fordi de tjener mindre.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 Fordi fiske,mannskap, drift av båten, foredling på land og transport koster penger. Butikken skal også tjene penger. Sluttbruker, dvs kunden betaler. Anonymkode: 4faac...e3b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 Vikarsykepleier skrev (3 minutter siden): Jeg vil tro at det enkle svarer er fordi vi kan betale det. Selv om vi syns det er dyrt kjøper vi jo, Gjør vi det? Jeg hørte på nyhetene (p4) i går at vi aldri har spist så lite fisk og sjømat som vi gjør nå, og jeg vil tro at prisen har stor betydning for denne nedgangen. Anonymkode: bbb5e...50f 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gjør vi det? Jeg hørte på nyhetene (p4) i går at vi aldri har spist så lite fisk og sjømat som vi gjør nå, og jeg vil tro at prisen har stor betydning for denne nedgangen. Anonymkode: bbb5e...50f Ja, det stemmer. Prisen du betaler i butikken har svært lite sammenheng med hvor mye det koster å produsere varen. Anonymkode: 7e2b3...d3d 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjør vi det? Jeg hørte på nyhetene (p4) i går at vi aldri har spist så lite fisk og sjømat som vi gjør nå, og jeg vil tro at prisen har stor betydning for denne nedgangen. Anonymkode: bbb5e...50f Selvfølgelig spiser vi mindre på grunn av prisen. Men fortsatt nok til at det er mer lønnsomt å ha en høy pris. Hender det ikke at du står og tenker: Usj, dette er dyrt! og likevel kjøper du? Prisen settes ned den dagen folk ikke kjøper det lenger.
Kokeplate Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Råvareprisen er høy, og alle leddene har hatt prisøkning.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi fiske,mannskap, drift av båten, foredling på land og transport koster penger. Butikken skal også tjene penger. Sluttbruker, dvs kunden betaler. Anonymkode: 4faac...e3b Men vi sender fisk til andre siden av kloden der de høgger den opp og friterer den og sender fiskepinner til ti kroner tilbake?🤷🏻♀️ Anonymkode: a7296...255
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 Fisk er som strøm. Prisen bestemmes på verdensmarkedet og flyter dit prisen er høyest. Det spiller altså ingen rolle hvor fisken "produseres". Det er prisen på verdensmarkedet som bestemmer hva vi som bor et steinkast unna fisken betaler. Det aller meste av fisken som spises er oppdrettsfisk. Og oppdrettere tjener penger som gress. Det er ikke utgifter til produksjon som bestemmer prisen. Det er høystbydende på verdensmarkedet som setter markedsprisen. Akkurat som strøm. Hadde vi hatt eksportrestriksjoner på fisk hadde vi fått billigere priser. Anonymkode: 65994...dad
Kokeplate Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men vi sender fisk til andre siden av kloden der de høgger den opp og friterer den og sender fiskepinner til ti kroner tilbake?🤷🏻♀️ Anonymkode: a7296...255 Ja, og det koster mindre enn å gjøre det lokalt. Dessverre blir kvaliteten helt forferdelig. Fisk akal ikke smake slik den gjør etter den rundturen.
Blåttvann Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 Fordi prisøkningen i samfunnet blir utnyttet og utsalgsprisen på mat har steget langt over hvor mye dyrere maten har blitt å produsere. Det er ufattelig synd at 400g fersk laks koster 180,-. Det er vel ingen som kjøper dette? Jeg handler det bare fra datodisken for tiden og betaler rundt 100,- for 400g. Synes fortsatt det er dyrt, men fisk er så godt. For et år siden handlet jeg 400g laks på tilbud til 69-89,-.
Blåttvann Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men vi sender fisk til andre siden av kloden der de høgger den opp og friterer den og sender fiskepinner til ti kroner tilbake?🤷🏻♀️ Anonymkode: a7296...255 Ja dessverre. Vi sender en flott råvare ut (spørs vel litt på produksjon) og får ikke-menneskemat tilbake. Det er en skam! 🤯 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Før i tiden kunne man spise mye fisk. Nå? Selv vanlig norsk torsk er blitt dyrt! Hvorfor er fisk blitt så dyrt? Er det overfiske? Er det fordi vi eksporterer for mye? Anonymkode: fc1b4...184 Det kalles tilbud og etterspørsel. Etterspørselen er stor sammenlignet med tilbudet og dette driver prisene opp. Anonymkode: e1b9c...87c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 Vikarsykepleier skrev (4 minutter siden): Hender det ikke at du står og tenker: Usj, dette er dyrt! og likevel kjøper du? Til fest kanskje, men aldri i hverdagen hvis det ikke er noe jeg MÅ ha. Er det for dyrt finner jeg heller andre alternativer. Anonymkode: bbb5e...50f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 Jeg kjøper fersk fisk i fiskedisken på tirsdager når det er 30% avslag. Og så kjøper jeg buk av kveite og torskenakker til 99,- pr kg. Jeg prøvde å holde liv i fiskehandleren, men det var vanskelig for de fikk mindre og mindre utvalg og til slutt mest marinert wok-laks (blæh). Forøvrig kjøper jeg like gjerne fisk til 300,- pr kg som biff til samme pris. Så lenge det er god råvare, sunt og barna får et forhold til fisk så ser jeg det som en god investering. Så hat vi heller droppet den (rådyre) maten på Egon. Anonymkode: 8e960...a20
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 Det styres av etterspørsel på verdensbasis, det meste av både villfanget og oppdrettsfisk eksporteres til andre land. USA og Asia er de aller største markedene, og USA øker veldig i konsum (spesielt laks). På verdensbasis er fisk fra Norge et kvalitetsstempel. For oss nordmenn er jo dette ganske kjedelig. Jeg er veldig glad i fisk, og siden det er gratis å fiske i sjøen så benytter jeg meg mye av det. Avhengig av sesong får jeg sei, torsk, lange, kveite, hummer og krabbe. Gode råvarer helt gratis. Får en del andre typer fisk også, men liker de ikke så de blir krabbe og hummeragn. Anonymkode: cbcd6...d43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå