Gå til innhold

Hvordan kan de la mennesker slite SÅ lenge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes så synd på min venninne og aner ikke hvordan jeg kan hjelpe henne. Hun ble skilt for 1år siden, pga. fysisk/psykisk mishandling over flere år. Mannen har hatt besøksforbud hele veien, er under etterforskning og de skal ha samværssak snart.

Dette året har vært turbulent. Startet med opphold på krisesenter, fikk seg leilighet, ble sykmeldt, hatt to suicidale episoder, da hun ikke klarer å holde hodet over vann. Følges opp ukentlig av barnevern. Barna har fått PTSD og går til egne samtaler. Hun sliter med Nav og får aldri utbetaling på tiden, og i tillegg lite utbetalt. Nå har huseier også skrudd opp husleia. Hun har 3mnd oppsigelse, barna har knyttet seg til en skole, og er ikke "bare" å flytte, selv om det burde være første-pri for å få råd til å leve. Hun har måtte få mat og hjelp fra Blå Kors, og sitter nå hjemme uten særlig mat eller internett/tv, og har regninger på vent. Hun søkte nødpenger på Nav én gang, og jeg ble med henne. Vi ble møtt av saksbehandler, samt to andre ansatte, som ga henne nødpenger og sa at "nå må vi melde bekymring til bv". Alt går imot henne og hun er utslitt! Og jeg forstår ikke at alle instansene hun har rundt seg, ikke klarer å hjelpe henne mer! 

Når jeg ble kjent med henne for 7 år siden, var hun en livsglad og dedikert mor, som alltid åndet for barna og tok de med på masse. Nå er hun deprimert og motløs, og spesielt den økonomiske biten ødelegger de alle. Mannen nekter å betale bidrag, og sitter å tar inn leieinnteker på huset de eier sammen. Hun har ingen familie her, da hun opprinnelig er fra et annet land. Og hun er oppriktig redd for at eksmannen en dag skal komme å drepe henne, da alt han har gjort dette året, er å gjøre livet hennes til et helvete og motarbeide henne og barns på alle plan.

Hvordan kan jeg hjelpe henne?? Har foreslått å bli med på møter, slik at jeg bedre kan forstå hvor det svikter i systemet og hva konkret hun gjøre for å få det bedre.

Anonymkode: fcd51...53d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke nekte å betale barnebidrag. Tar hun det gjennom nav får hun utbetalt hver måned og han bygger opp en gjeld hvis han ikke betaler.

Angående boligen: https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/samboer-nekter-a-selge-bolig/

Får hun sykepenger går dette automatisk og beregnes ut fra tidligere lønn. Så her er hun nok ikke helt ærlig med deg. 

Anonymkode: f426a...13d

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 35cf7...5a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...