Gå til innhold

Hvilken forsikring blir riktig å bruke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis et barn har vært på besøk hos et familiemedlem og hunden i huset har tygget i stykker noe av barnets eiendom, hvilken forsikring skal dette gå på? Familiemedlemmets innboforsikring? Foreldrenes reiseforsikring?

Anonymkode: 27685...fb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes hundens eier bør erstatte. Og passe bedre på dyret sitt.

Anonymkode: f9f14...d95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes hundens eier bør erstatte. Og passe bedre på dyret sitt.

Selv om barnet har fått beskjed om å passe på tingene sine da hunden lett tygger på ting?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om barnet har fått beskjed om å passe på tingene sine da hunden lett tygger på ting?

Ja. Barn kan rett nok glemme seg, mens hunder kan bli aggressive hvis det ikke er voksne tilstede med barn og hund. Og hunden er eiers ansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Det dekkes ikke av forsikring, det er hundeeiers ansvar å passe på hunden.

I de fleste vilkår vil det stå "skader som skyldes dyrehold" under unntakene i vilkårene.

Det er også sentralt i forsikring at uhell og skader dekkes som følge av av en "plutselig ytre årsak". En hund som tygger er ikke plutselig, det er et resultat av at man har gjort leken tilgjengelig for hunden og i tillegg ikke passer på. 

Anonymkode: c441f...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at en reiseforsikring vil dekke det. 
Og det er heller ikke mange innbo-forsikringer som dekker den typen skade gjort av dyr. 

Anonymkode: 1f873...bb3

Skrevet (endret)

Hva tygget den egentlig i stykker da? Husk at det ofte er en ganske stor egenandel på forsikringer, så ting som koster under f.eks 3000 kroner (som er min egenandel på min forsikring innbo) er det jo ikke noe å hente på forsikringen.

PS! Som en annen her nevner i tråden, så gjelder ikke forsikringen for ting som husdyr forårsaker i min innboforsikring heller.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Dette er dyreeier som må erstatte. 

Anonymkode: 1f44d...64d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Hva tygget den egentlig i stykker da? Husk at det ofte er en ganske stor egenandel på forsikringer, så ting som koster under f.eks 3000 kroner (som er min egenandel på min forsikring innbo) er det jo ikke noe å hente på forsikringen.

PS! Som en annen her nevner i tråden, så gjelder ikke forsikringen for ting som husdyr forårsaker i min innboforsikring heller.

Prøver å være litt anonym her i tilfelle vedkommende er på forumet, men det er et relativt dyrt kroppslig spesialtilpasset hjelpemiddel, f.eks ala briller. Hundeeier har ikke råd til å erstatte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Prøver å være litt anonym her i tilfelle vedkommende er på forumet, men det er et relativt dyrt kroppslig spesialtilpasset hjelpemiddel, f.eks ala briller. Hundeeier har ikke råd til å erstatte.

Har hundeeier råd til å betale egenandelen i alle fall, hvis det viser seg at innboforsikringen dekker skader forårsaket av husdyr?

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

Har hundeeier råd til å betale egenandelen i alle fall, hvis det viser seg at innboforsikringen dekker skader forårsaket av husdyr?

Den vil i hvert fall ikke ta seg råd til å erstatte, da hunden allerede har forårsaket mye økonomisk tap og at vedkommende mener det må være barnets ansvar.

Men så vidt jeg klarer å lese så vil ikke innboforsikringens avsvarsforsikring dekke skade på ting som tilhører nær familie, så da gjenstår forhåpentligvis vår reiseforsikring. Barnet var alene på tur, så vi foreldre kunne ikke passet bedre på heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den vil i hvert fall ikke ta seg råd til å erstatte, da hunden allerede har forårsaket mye økonomisk tap og at vedkommende mener det må være barnets ansvar.

Men så vidt jeg klarer å lese så vil ikke innboforsikringens avsvarsforsikring dekke skade på ting som tilhører nær familie, så da gjenstår forhåpentligvis vår reiseforsikring. Barnet var alene på tur, så vi foreldre kunne ikke passet bedre på heller.

Prøvd reiseforsikringen, jeg har ikke klart å finne unntak for tilfeller forårsaket av dyrehold i vår men vær forberedt på at det kan argumenteres med at det ikke er snakk om en plutselig ytre årsak og at dere er avhengig av skjønn for å få det dekket.

Forøvrig, veldig merkelig og uansvarlig holdning fra hundeeiers side må jeg si. Kan jo starte med å oppdra hunden sin om hn ikke ønsker å betale for den.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøvd reiseforsikringen, jeg har ikke klart å finne unntak for tilfeller forårsaket av dyrehold i vår men vær forberedt på at det kan argumenteres med at det ikke er snakk om en plutselig ytre årsak og at dere er avhengig av skjønn for å få det dekket.

Forøvrig, veldig merkelig og uansvarlig holdning fra hundeeiers side må jeg si. Kan jo starte med å oppdra hunden sin om hn ikke ønsker å betale for den.

Prøv, ikke prøvd**

Skrevet

Har dere sjekket om det vil kunne dekkes av noen sin forsikring? Jeg skadet en gang noens eindom ved et uhell. Jeg kunne ikke dekke skaden på min forsikring (jeg hadde mye lavere egenandel) fordi jeg ikke hadde gjort det med vilje. Det måtte gå på forsikringen til de som eide eiendommen. Siden det er et dyr involvert her så er det kanskje også andre ting som spiller inn her, så ville ha started med å undersøke hvilke muligheter dere i det hele tatt har. 

Ved en annen anledning så ødela min hund noens eiendel i mitt hjem. Jeg tilbød å betale for deler av utgiftene (hadde ikke råd til å tilby meg å betale for alt), men han lot meg ikke ettersom han mente han ikke burde ha lagt tingen på et sted hvor hunden lett kunne få tak i det. Han var jo en voksen person og en hundekjenner. Dette svarer jo ikke på ditt spørsmål, men det var altså det jeg gjorde i en lignende situasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...