Gå til innhold

Tips til å få hunden til å slutte å bjeffe.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en unghund som har begynt å bjeffe på ukjente lyder. Hvordan klare å få han til å slutte med dette?

Han er flink til å gjøre kommandoer som; sitt, ligg, på plass osv, når vi har godbiter. Hvordan få den til å gjøre det samme uten godbiter?

Anonymkode: 24b93...95c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som funker her er at jeg viser hunden at jeg passer på og at alt er i orden. Hvis hun bjeffer på noe ute så er jeg rolig, kaller hunden til meg og ber om f.eks sitt også går jeg å ser ut vinduet/åpner døra å ser osv. Så sier jeg hun er flink, gå å slappe av og går tilbake til hva jeg holdt på med. Jeg har 2 hunder og hun yngste har jeg brukt denne fremgangsmåten. Hun varsler og bjeffer når hun hører noe men roer seg og glemmer det etter jeg har «sjekket». Den eldste var vi irritert, ba om å tie stilt osv å hun klarer ikke gi slipp på stress like lett hvis hun hører noen gå forbi huset osv.

Anonymkode: 7f932...b78

Skrevet

Ang. bjeffing så kan du prøve motbetinging (assosiasjonsendring). Hver gang du hører en lyd ute som din hund kan reagere på, si "Bra!" og gi en godbit. Gjenta "Bra!" og godbit til hunden har glemt hva den bjeffet på. Vær konsekvent og gjør det hver gan det er en lyd utenfor (for å få en pause ha gjerne på TV/musikk på litt høyt som drukner ut lyder utenfor.

Jeg fikk bort mye bjeffing på ting ute på min hund med denne fremgangsmåten.

Ang godbiter så ikke tren med synlige godbiter. Ha godbiter på deg , men ikke i hånden. Ikke vis den godbiten før du ber den gjøre noe (lokking), men gi den godbiten som belønning etterpå.

Du kan gradvis fase ut belønningen og ikke belønne hver gang etterhvert, men du bør alltid ha et vedlikeholdsnivå av belønning. Hunden må ha en motivasjon til å gjøre det du sier, og hvis du helt slutter å belønne så vil også motivasjonen ofte reduseres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...