Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv, men når en bruker her inne skriver et lengre innlegg om en problemstilling de ønsker å belyse, og alt mottakeren klarer å dra ut av det er skrivefeil eller feil bruk av et ord - er det faktisk en respektløs avsporing. Det dreper samtalen og brukeren blir fort mer opptatt av formuleringen enn formidlingen av budskapet - som gjerne var tydelig til å begynne med.

Slike folk som har dette behovet for å rette på andre med småplukk når de klarer å forstå innholdet, anser jeg som sosialt inkompetente desverre.

Hadde en slik venninne som korrigerte meg for småplukk i samtaler. Jeg endte med å føle at hun ikke lyttet og forsto meg, så jeg kuttet henne ut. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, er greit å korrigere. 

Anonymkode: c1f0d...5dc

Her må jeg korrigere. Du tar feil.

Anonymkode: b5f83...126

• Liker 1
Skrevet
Vera skrev (12 minutter siden):

Det er som regel de samme brukerne som går igjen - når det kommer til å påpeke andres skrivefeil.
For min del skaper det et inntrykk av hvordan disse brukerne er utenfor forumet - altså i det virkelige liv..det er nok mennesker som liker å latterliggjøre, bruke hersketeknikker, snakke svada, har god kontroll på manipulering osv ellers også..så det taler jo ikke akkurat til deres fordel. Lite rause mennesker rett og slett.

Det er mange tråder her inne som blir ødelagt av disse bedreviterne. 

Altså det samme som du gjør her?

Strålende demonstrasjon!

👏👏👏 *slowclap*

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her må jeg korrigere. Du tar feil.

Hahaha!

(Det er du som tar feil, men du vinner på semantikk.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrivevansker, sliter og med komma og punktum, har slitt med dette i alle år, og fått spesialundervisning i mange år. Da blir du og fort stemplet som hun dumme. Jeg er i 40 årene nå, så var vel litt andre tider da. Samtidig som jeg har gjort det veldig bra i alle andre fag. Og jeg har 4 år høyere utdannelse.

Hvis noen bare retter på meg, så bryr jeg meg ikke så mye. Men noen skriver jo at jeg må være veldig dum, så dårlig som jeg skriver. Så blir jeg litt lei meg, for det treffer jo noe fra barndommen, da de mente man var dum.

Anonymkode: b5219...e74

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er forskjell på åpenbare skrivefeil som kommer av lese- og skrivevansker, og innlegg som er er preget av "Nå skriver jeg en hel haug uten å tenke på rettskriving, punktum, stor bokstav eller at innlegget skal gi mening".

Førstnevnte er uforskyldt, og ja, da kan det oppleves krenkende og sårende å få bemerkninger på det, istedenfor det en faktisk skrive om og ønsker å utveksle erfaringer på. Sistnevnte tenker jeg kan ta seg sammen og skrive bedre. Det blir ikke en bra diskusjon av innlegg som man nærmest på bruke tid på å analyser hvor setningene begynner og slutter for å forstå betydningen av. Da tenker jeg vedkommende med fordel kan få en tilbakemelding på at bruker man av andres tid, noe man gjør når man lager oppretter en tråd i et offentlig forum, så kan man godt ha så pass respekt for andre at man skriver slik at andre forstår hva man mener. Jeg føler meg krenket av uleselige innlegg.

Anonymkode: de98e...9bb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er helt unødvendig å påpeke negativt om folks skrivemåter. Vi forstår hverandre uansett,
men "noen" klarer ikke å la være pekefingeren overfor andre. Det er bare dårlig oppførsel av dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Snok1 said:

Hahaha!

(Det er du som tar feil, men du vinner på semantikk.)

Det var det overordnede målet 😅

Men jeg mener at jeg har rett også.

• Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (6 minutter siden):

Altså det samme som du gjør her?

Strålende demonstrasjon!

👏👏👏 *slowclap*

Nope, jeg beskriver bare hva jeg opplever, og hvordan disse brukerne oppleves for meg. 

Did it hit hard?

• Liker 2
Skrevet

Om en skal rette på andre må en selv være påpasselig å skrive korrekt! Noe du, ts ikke klarer selv. Krenk? 

Skrevet
Vera skrev (3 minutter siden):

Nope, jeg beskriver bare hva jeg opplever, og hvordan disse brukerne oppleves for meg. 

Did it hit hard?

….ved å fremstå på samme måte.

Nei, jeg føler meg ikke truffet. Jeg har gode og positive relasjoner i livet mitt.

• Liker 1
Skrevet
Entern skrev (På 19.7.2023 den 23.41):

Det er en veldig kjip og billig hersketeknikk særlig mot dyslektikere og folk med lese/skrivevansker 😐

Hvis noen skriver noe feil på en veldig morsom måte blir det noe annet (men tror det stort sett blir gjort med vilje😅).

Helt enig.

Jeg har også merket at de som retter på skrivefeil er ofte folk som går tom for argumenter i en debatt og gjør det for å føle seg bedre, for å føle at har ikke gitt seg og for at de skal ha siste ordet 

• Liker 1
Skrevet
malebøtte skrev (1 minutt siden):

Helt enig.

Jeg har også merket at de som retter på skrivefeil er ofte folk som går tom for argumenter i en debatt og gjør det for å føle seg bedre, for å føle at har ikke gitt seg og for at de skal ha siste ordet 

Jeg er enig i det siste poenget ditt. Hvis man korrigerer for -på en panisk måte- å få siste ord: La heller være.

Dersom man går tom for argumenter KAN det være at den andre faktisk har ratt, eller i det minste noen gode argumenter som en kan lære av.

Vær ydmyk og lytt til den du diskuterer med og mot. En god debatt er også et sted å lære.

• Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (5 minutter siden):

….ved å fremstå på samme måte.

Nei, jeg føler meg ikke truffet. Jeg har gode og positive relasjoner i livet mitt.

Fremstå på samme måte - fordi jeg beskriver hvordan disse bedreviterne oppleves? Ok..

Som flere i denne tråden påpeker - det ER latterliggjøring å påpeke noe som ikke har sammenheng med saken i det hele tatt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 0.18):

Jeg forstår at det er  skrivevansker osv, men jeg blir så grenseløst irritert.

Anonymkode: 412c1...731

Det går vel egentlig mest utover deg vil jeg tro. Jeg bryr meg ikke om en skrivefeil eller to. Har dem selv og. Forstår stort sett alikevel hva folk mener. Men ja hvis du vil bruke masse energi på sånne ting så er jo det helt opp til deg. Er frivillig å være på kg og. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er opplæring. 

Anonymkode: 17a7e...f17

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Det finnes mange forskjellige former for dysleksi, det er ikke slik at alle sliter med det samme. Det at man ikke sliter med uttale betyr jo heller ikke at man ikke kan sliter med stavingen. Så tror du bommer lit her.

Dyslektikere kan slite med ulike ting, men evnen til å forstå forskjell på hun og henne er ikke en av dem, altså.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Men dysleksi påvirker opplevelsen av å sitte i et klasserom. Det å sitte i et klasserom i 9 år, og oppleve null mestring går ut over lærdommen. Jeg har lært meg en del ting, men gjør fremdeles feil. Men ordboken på tlf min hjelper meg med å stave. Men setningene mine er ofte kronglete og rar. Ja, jeg kunne brukt energi på å lære meg bedre skriftlig norsk. Men jeg er faktisk dyktig i jobben min, som er innenfor miljøterapi. Der er det skriftlige språket ikke like viktig som for en journalist. 

Anonymkode: b1835...7b6

Det er selvfølgelig et viktig poeng.

Dysleksi er reelt, det, men det virker som om noen bare "henger" alt på dysleksi når det i virkeligheten dreier seg om latskap (altså folk som ikke har dysleksi, men ikke gidder å skrive ordentlig allikevel).

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Det finnes mange forskjellige former for dysleksi, det er ikke slik at alle sliter med det samme. Det at man ikke sliter med uttale betyr jo heller ikke at man ikke kan sliter med stavingen. Så tror du bommer lit her.

DLD eller det vi før kalte spesifikke språkvansker går også under dysleksi nå.

Anonymkode: 70957...85b

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (55 minutter siden):

Dyslektikere kan slite med ulike ting, men evnen til å forstå forskjell på hun og henne er ikke en av dem, altså.

Det er selvfølgelig et viktig poeng.

Dysleksi er reelt, det, men det virker som om noen bare "henger" alt på dysleksi når det i virkeligheten dreier seg om latskap (altså folk som ikke har dysleksi, men ikke gidder å skrive ordentlig allikevel).

Jeg skriver og forklarer for meg selv. 

Anonymkode: b1835...7b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig blir jeg bare glad on noen retter norsken min, jeg har bodd i Norge i litt mer enn 15 år, men fortsatt er det sikkert litt feil her og der. 

Anonymkode: 274b4...eda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...