Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette fant han først ut etter godt fylte 40 år. Livet hans har vært mye kaos, han har aldri fungert i arbeidslivet. Store lese- og skrivevansker, og problemer med sosiale koder.

Han har også pådratt seg gjeld.

Han klarer ikke ting som å gå inn på en nettbank og betale regninger, mestrer kun enkel gammel Nokia telefon og flere påfallende utfordringer.

Han har per i dag ingen hjelp, utover at han har en forvalter, denne er tvunget fordi han har rotet til økonomien for n’te gang. Økonomien har alltid vært kaos.

Har han ikke krav på noen form for hjelp? Erstatning? Jeg forsøker å bidra med hjelp, men frustrert at han ikke har krav på noe mer form for hjelp!

Han fikk ung ufør som 46- åring.

Anonymkode: 91e17...240

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, men hva er FAS?

Anonymkode: 104b1...900

AnonymBruker
Skrevet

Han har ufør og tvungen forvaltning, det er jo hjelp. Erstatning for mors alkoholbruk tror jeg ikke man kan få. 

Hjelp avhenger vel så mye av funksjonsnivå og symptomer mer enn diagnose. Hva konkret trenger han hjelp til utover det han allerede har? Støttekontakt? Bofellesskap? Verge?

Anonymkode: d1ae1...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Føtalt alkoholsyndrom - hjerneskade forårsaket av mors alkoholbruk i svangerskapet. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette fant han først ut etter godt fylte 40 år. Livet hans har vært mye kaos, han har aldri fungert i arbeidslivet. Store lese- og skrivevansker, og problemer med sosiale koder.

Han har også pådratt seg gjeld.

Han klarer ikke ting som å gå inn på en nettbank og betale regninger, mestrer kun enkel gammel Nokia telefon og flere påfallende utfordringer.

Han har per i dag ingen hjelp, utover at han har en forvalter, denne er tvunget fordi han har rotet til økonomien for n’te gang. Økonomien har alltid vært kaos.

Har han ikke krav på noen form for hjelp? Erstatning? Jeg forsøker å bidra med hjelp, men frustrert at han ikke har krav på noe mer form for hjelp!

Han fikk ung ufør som 46- åring.

Huff så fælt. Fikk moren noen konsekvenser? Var hun sterk preget av alkoholisme? 

Anonymkode: 39790...e12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han sliter med å fungere i hverdagslivet kan han få hjelp ja. Nav har ordninger ang økonomi, de kan få fullmakt til å håndtere alle regninger osv mens han får en viss sum i lommepenger.

Dersom behovet er der, kan han søke om støttekontakt. 

Han kan selvfølgelig saksøke sin mor, men er det noe penger å hente der?

Anonymkode: 5de76...25f

• Liker 1
Skrevet

Hvem tenker du skal gi han erstatning? For hva? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Utrolig trist! 😓 OT, men jeg skjønner ikke hvordan en mor kan drikke som gravid. Eller visste hun ikke om at hun var gravid…? 
Så godt at du har klart deg da, men det har sikkert vært ekstremt belastende for deg også? Om det er sånn at moren deres hadde alkoholproblemer. 💖

• Liker 1
Skrevet

Var barnevernet inn i bildet? Evt andre hjelpeinstanser? Kan det være mulig å gå til sak mot kommunen og kanskje få en erstatning på den måten? 

AnonymBruker
Skrevet
charlotte0 skrev (3 minutter siden):

Utrolig trist! 😓 OT, men jeg skjønner ikke hvordan en mor kan drikke som gravid. Eller visste hun ikke om at hun var gravid…? 
Så godt at du har klart deg da, men det har sikkert vært ekstremt belastende for deg også? Om det er sånn at moren deres hadde alkoholproblemer. 💖

Det er ikke så uvanlig - 1 per 2000 fødte. Alkohol er den vanligste årsaken til fosterskader pga et tilført stoff. 
https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/fotalt-alkoholsyndrom/

Kanskje ikke så rart, siden alkohol er det vanligste rusmiddelet - og det er lovlig. Skadepotensialet for er foster er stort. 

Anonymkode: f7998...206

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom han sliter med å fungere i hverdagslivet kan han få hjelp ja. Nav har ordninger ang økonomi, de kan få fullmakt til å håndtere alle regninger osv mens han får en viss sum i lommepenger.

Dersom behovet er der, kan han søke om støttekontakt. 

Han kan selvfølgelig saksøke sin mor, men er det noe penger å hente der?

Anonymkode: 5de76...25f

det er bedre og ha en i familien til og hjelpe med det økonomsike hvis man trenger det har hørt at folk som har tregt verge som ikke er familie har tatt pengene

Anonymkode: aff0a...241

AnonymBruker
Skrevet

charlotte0 skrev (Akkurat nå):

Var barnevernet inn i bildet? Evt andre hjelpeinstanser? Kan det være mulig å gå til sak mot kommunen og kanskje få en erstatning på den måten? 

Det er ikke barnevernets feil at mor drakk før barnet ble født, altså før barnevernstjenesten har mulighet til å intervenere. Kommunen kan legge inn gravide rusmisbrukere på tvang, men dette er 47 år siden -  og hva om ingen visste om at mor drakk (mest sannsynlig)? Det fører ingen steds hen å gå den veien. 

Og ja, noen gravide rusmisbrukere ruser seg under svangerskapet. Før i tiden og nå. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet var inni bilde, begge vi har vært på barnehjem. Der ble broren min forøvrig slått av ei ansatt flere ganger, men det er en annen sak.

Moren vår har hatt et stort alkoholproblem, men det har roet seg litt nå. Broren vår nekter meg og si noe til moren våres, han er redd for å såre henne. Slik er han bare.

Jeg hjelper han med å tegne strømavtaler, forsikringer og slike ting. Ellers er han litt krevende, forventer mye av meg da han ikke fungerer sosialt med noen. Blir fort sliten mentalt, er spesiell men veldig snill. Har selv tre barn, men han er klovne- onkel og er mer et barn på mange måter. Han er med på ferier (han har bare oss) og vi drar da med fire barn på mange måter. Han er som skrevet god og snill, men går ofte ned på 4- års stadiet, noe som kan være temmelig slitsomt. På julaften satt han og furtet en time fordi han ikke fikk mandelen i grøten, for eksempel.

TS

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnevernet var inni bilde, begge vi har vært på barnehjem. Der ble broren min forøvrig slått av ei ansatt flere ganger, men det er en annen sak.

Moren vår har hatt et stort alkoholproblem, men det har roet seg litt nå. Broren vår nekter meg og si noe til moren våres, han er redd for å såre henne. Slik er han bare.

Jeg hjelper han med å tegne strømavtaler, forsikringer og slike ting. Ellers er han litt krevende, forventer mye av meg da han ikke fungerer sosialt med noen. Blir fort sliten mentalt, er spesiell men veldig snill. Har selv tre barn, men han er klovne- onkel og er mer et barn på mange måter. Han er med på ferier (han har bare oss) og vi drar da med fire barn på mange måter. Han er som skrevet god og snill, men går ofte ned på 4- års stadiet, noe som kan være temmelig slitsomt. På julaften satt han og furtet en time fordi han ikke fikk mandelen i grøten, for eksempel.

TS

Tøffe tak for dere begge to i barndommen, varme tanker til dere. Som spesialpedagog og ansvar for bla barn med FASD har jeg lært mye om dette de siste årene og sett hvor skadelig alkohol i svangerskap kan være, mange ganger mer skadelig enn heroin. 

Gått kurs med ansatte ved Sørlandet sykehus som er ekspertene i Norden på FAS. Store mørketall/ udiagnostisert i Norge, mener det statistisk sett er 16 000 personer med FAS i Norge, ca 600 diagnostisert ved Sørlandet sykehus. Over 90% har også Adhd og får som regel denne diagnosen og får støtte og hjelp i barnehage og skole ifh til det. 

Typiske trekk er vansker med praktiske oppgaver/ selvstendighet, lærevansker, særlig innen matematikk, sliter med sosialt samspill, vonde tanker om seg selv og vanskene med å passe inn. Ekspertene beskriver det å være en stor SUV med bremsesystemet til en liten Smart el-bil, de har behov for ytre styring og hjelp. Kan slite med søvn, ernæring, fysikk og motorikk. 

Mulig dere kan ta kontakt med sykehuset i Arendal/ Sørlandet? Selv om de i utgangspunktet jobber med barn og ungdom; 

https://sshf.no/avdelinger/somatikk-arendal/barne-og-ungdomsavdelingen/rkmr

Kursinfo om FAS/ FASD: https://unn.no/Documents/Habilitering i spesialisthelsetjenesten/Lysark fra ledersamlinger/2017 Ledersamling Fevik/20170913 Ledersamling Fevik_Medfødte russkader.pdf

Ville tatt kontakt med Nav for å høre, evt en advokat med ekspertise på voksne med behov for støtte og hjelp. 

Anonymkode: 19bbd...385

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Føtalt alkoholsyndrom. Dvs at mor har drukket betydelige mengder alkohol i svangerskapet.

Hvordan fant de ut av dette så mange år etter, TS?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tøffe tak for dere begge to i barndommen, varme tanker til dere. Som spesialpedagog og ansvar for bla barn med FASD har jeg lært mye om dette de siste årene og sett hvor skadelig alkohol i svangerskap kan være, mange ganger mer skadelig enn heroin. 

Gått kurs med ansatte ved Sørlandet sykehus som er ekspertene i Norden på FAS. Store mørketall/ udiagnostisert i Norge, mener det statistisk sett er 16 000 personer med FAS i Norge, ca 600 diagnostisert ved Sørlandet sykehus. Over 90% har også Adhd og får som regel denne diagnosen og får støtte og hjelp i barnehage og skole ifh til det. 

Typiske trekk er vansker med praktiske oppgaver/ selvstendighet, lærevansker, særlig innen matematikk, sliter med sosialt samspill, vonde tanker om seg selv og vanskene med å passe inn. Ekspertene beskriver det å være en stor SUV med bremsesystemet til en liten Smart el-bil, de har behov for ytre styring og hjelp. Kan slite med søvn, ernæring, fysikk og motorikk. 

Mulig dere kan ta kontakt med sykehuset i Arendal/ Sørlandet? Selv om de i utgangspunktet jobber med barn og ungdom; 

https://sshf.no/avdelinger/somatikk-arendal/barne-og-ungdomsavdelingen/rkmr

Kursinfo om FAS/ FASD: https://unn.no/Documents/Habilitering i spesialisthelsetjenesten/Lysark fra ledersamlinger/2017 Ledersamling Fevik/20170913 Ledersamling Fevik_Medfødte russkader.pdf

Ville tatt kontakt med Nav for å høre, evt en advokat med ekspertise på voksne med behov for støtte og hjelp. 

Anonymkode: 19bbd...385

Tusen takk 👍

TS

AnonymBruker
Skrevet

Alle kommuner har en miljøtjeneste som skal hjelpe denne typen innbyggere. Det forutsetter jo at han ønsker hjelp, da han neppe er fratatt samtykkekompetansen sin. Har han kun økonomisk verge, eller har vergen ansvar for sosiale forhold også, i så fall kan denne vergen søke om oppfølging for han. Eller du som pårørende kan ta han med deg til fastlegen og gjøre det sammen med han. 

Miljøtjenesten kan følge opp alle behov han har igjennom en uke. I tillegg vil det komme noen jevnlig innom han, som gjør at man ikke føler seg så alene. jeg har hatt en sønn som har hatt denne tjenesten. De har fulgt opp lege/tannlege, de har fullt opp renhold både han selv og bolig, de har bidratt med flyttehjelp, de har hjulpet til å handle/lage mat med han og de har vært ekstra støttepersoner. 

Anonymkode: c4ba2...832

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...