AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Arbeidsgiver mener jeg ikke har rett til å få lønnsøkning siden jeg er sykemeldt. Det er lønnsforhandlinger og varierende lønnsøkning i bedriften hvert år. Hvorfor skal ikke sykemeldte følge denne? Jeg får jo sykepenger fra nav. Prøver å Google, men finner forskjellige svar. Anonymkode: b0c33...6ad
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Tror ikke det finnes noen regel for dette med mindre det står spesifikt i din arbeidsavtale, eller i tariffavtalen. Arbeidsgiver skal da melde inn endret lønn til NAV så de justerer opp sykepengene mener jeg. Anonymkode: 96eac...43a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Hvor lenge har du vært sykemeldt? Hos oss får alle, i sykemelding og permisjon, lønnsøkning. Anonymkode: abbc5...805 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Får du sykepenger fra Nav så er de basert på lønnshistorikk så den kan ikke endres men du kan kreve økning etterbetalt når du er tilbake i jobb. Anonymkode: b7dfa...924
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 Du får ikke økningen så lenge du fortsatt er sykemeldt, men skal inngå i forhandlingene slik at du får ny lønn når du er tilbake Anonymkode: adbde...8d7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du får ikke økningen så lenge du fortsatt er sykemeldt, men skal inngå i forhandlingene slik at du får ny lønn når du er tilbake Anonymkode: adbde...8d7 Hva er begrunnelsen til at man ikke får følge samme lønnsøkning som øvrige ansatte? Det er jo diskriminering av syke Anonymkode: b0c33...6ad
Fireflies Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er begrunnelsen til at man ikke får følge samme lønnsøkning som øvrige ansatte? Det er jo diskriminering av syke Anonymkode: b0c33...6ad Det går også positivt vei hvis man har tjent mer penger enn man har kontraktfestet. Da blir sykelønna høyere.
Fireflies Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Får du sykepenger fra Nav så er de basert på lønnshistorikk så den kan ikke endres men du kan kreve økning etterbetalt når du er tilbake i jobb. Anonymkode: b7dfa...924 Det er ikke noe å etterbetale hvis TS er 100% SM. TS har ikke vært i arbeid hos arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver nekter å gi økning ved retur så ville jeg tatt det med fagforeninga.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 Fireflies skrev (8 minutter siden): Det går også positivt vei hvis man har tjent mer penger enn man har kontraktfestet. Da blir sykelønna høyere. Det gjør den heller ikke, hvertfall ikke overtid. Anonymkode: b0c33...6ad
Fireflies Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det gjør den heller ikke, hvertfall ikke overtid. Anonymkode: b0c33...6ad Jo, man skal snittberegne sykelønn. https://www.azets.no/blogg/beregning-sykepenger/
Brunello Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er begrunnelsen til at man ikke får følge samme lønnsøkning som øvrige ansatte? Det er jo diskriminering av syke Anonymkode: b0c33...6ad Begrunnelsen er enkel. Du bidrar ikke. Er man syk, får man økningen når man er tilbake i jobb. 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 Fireflies skrev (5 timer siden): Jo, man skal snittberegne sykelønn. https://www.azets.no/blogg/beregning-sykepenger/ “§ 8-29.Inntekter som inngår i beregning av den aktuelle månedsinntekten Ved vurdering av hvilke inntekter som inngår i den aktuelle månedsinntekten, skal det tas utgangspunkt i arbeidsinntekt som rapporteres til a-ordningen etter reglene i a-opplysningsloven. Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle månedsinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med. Det samme gjelder godtgjørelse for 1. og 17. mai og bevegelige helligdager som arbeidstakeren opparbeider som et tillegg per arbeidstime. Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med utførelsen av arbeidet, tas ikke med. Dette gjelder blant annet diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse. Overskudd på utgiftsgodtgjørelser regnes med og gis den verdien som nyttes ved forskottstrekk av skatt. Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid. Feriepenger tas ikke med. Naturalytelser tas ikke med dersom arbeidstakeren også mottar ytelsene under sykefravær. Fra det tidspunkt arbeidstakeren ikke lenger mottar ytelsene, tas de med ved beregningen med den verdi som nyttes ved forskottstrekk av skatt.” Anonymkode: 95389...a7b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 Generelle tillegg får man også som sykemeldt, men dette påvirker ikke sykepengene fra NAV. Det kan være vanskelig å få individuelle tillegg om man er langtidssykemeldt, siden disse typisk gis etter hvor godt man presterer på jobb. Anonymkode: 32df7...2b9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er begrunnelsen til at man ikke får følge samme lønnsøkning som øvrige ansatte? Det er jo diskriminering av syke Anonymkode: b0c33...6ad Fordi det er nav som betaler penger til det, ikke arbeidsgiver, og utbetalingene er allerede vedtatt og basert på lønn du hadde før du ble sykemeldt. Anonymkode: b1bbb...d79 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 Hadde en lignende sak nettopp som delvis sykemeldt. Sykepenger betalt av nav og lønn fra arbeidsgiver. Fikk beskjed om at jeg ikke ble regulert før jeg var fullt tilbake på jobb. Vi har tariffavtale så der kan de ikke nekte lønnsøkning. Det ordnet seg for meg, men i prosessen så søkte jeg litt rundt og det er som du sier ikke lov å diskriminere de som er sykemeldt. Nå er det jo slik at om du er 100% sykemeldt og får alt fra nav så får du jo ikke differansen av arbeidsgiver mens du er sykemeldt Anonymkode: 198bb...3dd
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 Jeg tror dette stemmer uten å ha sett meg i regelverket. Da jeg var ute i permisjon fikk ikke jeg noe økning, men med det samme jeg kom tilbake på jobb fikk jeg samme økning som de andre. Tipper det har noe med NAV å gjøre. Anonymkode: 1091c...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 Hva med helligdagstillegg? Fås de pm man blir syk? Anonymkode: e01b7...bb0
Wildanden Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 Om man får en lønnsøkning under sykmelding, vil ikke NAV tilpasse seg det. De øker ikke sykepengerefusjonen tilsvarende. Dermed blir differansen mellom ny og gammel lønn et "tap" for arbeidsgiver, som NAV ikke dekker.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 Du får jo lønnsforhøyekse når du kommer tilbake på jobb. Inntil videre betaler nav sykepenger Har du planlagt å være syk lenge? Anonymkode: 070bb...a53 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå