Gå til innhold

Mulig ørebetennelse, 7 mnd, se ann situasjonen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er ekstra sur om dagen og sover dårligere enn normalt, men er i utviklingstrinn så har egentlig ikke tenkt noe over det. Idag legger jeg merke til at baby tar seg veldig mye til det ene øre. Baby har ikke feber (37,2 i temp). Jeg leste at barn under et år skal uansett ha antibiotika dersom det er ørebetennelse, så ringte til legen for å høre. De mente det fint kunne være ørebetennelse men at jeg bare skal gi paracet og heller se situasjonen ann. Er det jeg har lest feil/overdrevet? Eller burde jeg få kommet inn til legen? 

Anonymkode: 31431...65d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Baby er ekstra sur om dagen og sover dårligere enn normalt, men er i utviklingstrinn så har egentlig ikke tenkt noe over det. Idag legger jeg merke til at baby tar seg veldig mye til det ene øre. Baby har ikke feber (37,2 i temp). Jeg leste at barn under et år skal uansett ha antibiotika dersom det er ørebetennelse, så ringte til legen for å høre. De mente det fint kunne være ørebetennelse men at jeg bare skal gi paracet og heller se situasjonen ann. Er det jeg har lest feil/overdrevet? Eller burde jeg få kommet inn til legen? 

Hvordan tar den seg til øret? Tar seg til øret og gråter? Her trodde jeg noen dager at babyen hadde vondt i øret, men innså etterhvert at babyen hadde begynt å ta seg til øret når han var trøtt.

https://nhi.no/sykdommer/orenesehals/mellomore/mellomorebetennelse-hos-barn/

Det står antibiotika anbefales til de under ett år, ikke at de skal alltid ha det. Så kanskje se det an i natt og utover morgendagen?

Anonymkode: eb4fe...25c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan tar den seg til øret? Tar seg til øret og gråter? Her trodde jeg noen dager at babyen hadde vondt i øret, men innså etterhvert at babyen hadde begynt å ta seg til øret når han var trøtt.

https://nhi.no/sykdommer/orenesehals/mellomore/mellomorebetennelse-hos-barn/

Det står antibiotika anbefales til de under ett år, ikke at de skal alltid ha det. Så kanskje se det an i natt og utover morgendagen?

Anonymkode: eb4fe...25c

Nei, gråter ikke, men klarer ikke å være alene (må være oppå meg hele dagen, er til vanlig helt motsatt). Gråter jo og men føler ikke det er som konsekvens av at baby har tatt seg til øret. Tusen takk for svar!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det hverken er feber eller sekresjon fra øret så trenger det slett ikke være ørebetennelse, og da trengs heller ikke anitbiotika. Tenker det er greit å bare følge med videre, og kontakte lege igjen om situasjonen forverrer seg. 

Anonymkode: ac936...5b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan og hende det er tenner på vei? Blir hen roligere og mindre sutrete av paracet. Ørebetennelse gjør jo veldig vondt jeg har alltid tenkt det må gi mye gråt. Min tar ofte på ørene/hodet/håret osv uten at jeg tror noe er galt (15mnd)

Anonymkode: 7f577...040

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For all del, ikke gi antibiotika før det er HELT nødvendig. Antibiotika fucker opp tarmsystemet - den dreeper de gode bakteriene i tillegg til de dårlige. Forskning har vist at spesielt små barn er sensitive for dette, og unødvendig  antibiotika kan gi masse problemer senere i livet.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fped.2020.544460/full

Anonymkode: 41b85...252

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...