AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Føler stressnivået er skyhøyt nå. Klarer ikke å forstå hvor mye vi skal betale i mellomfinansiering hver måned. Prøver diverse kalkulatorer, men blir ikke helt klok. Og hva skjer egentlig om vi ikke får solgt nåværende bolig? Kjøpesum nytt hus 4,5 millioner kroner. Verdivurdering nåværende bolig 3 000 000,- Nåværende gjeld på bolig 500 000,- Anonymkode: e1dd3...49c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Det skal stå i nedbetalingsplanen. Vi fikk to nedbetalingaplaner: en for ordinært lån og en for mellomfinansieringen. Vi hadde mellomfinansiering på 4 mill... Anonymkode: 41bd3...e22
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Mellomfinansiering har høyere rente men du kan vanligvis droppe avdrag i mellomfinansieringsfasen. Jeg var overrasket over hvor lite info banken min (sbanken) gav om det jeg gav meg ut på. De sa basically «her er summen du kan kjøpe for» (en latterlig stor sum). Og så var det opp til meg å finne ut: 1. Hva koster det i mellomfinansieringsfasen pr mnd med dagens rente 2. Hva koster det hvis renta går opp med X prosentpoeng Fram til nå har man stort sett fått solgt det gamle huset til noe nært prisforlangende i løpet av kort tid. Jeg holder på enda. Husk at en mnd eller to ekstra med mellomfinansiering er bittert og nervepirrende - men tross alt en liten sum relativt husets verdi. Så hvis du tror at det å ha is i magen gjør at du slipper å gå ned 5% i prisforlangende så er det antagelig lurt (gitt at du har rett). Hvis markedet går på en smell og gamlehuset plutselig er verdt 40% mindre så er det uflaks. Anonymkode: d018b...087
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mellomfinansiering har høyere rente men du kan vanligvis droppe avdrag i mellomfinansieringsfasen. Jeg var overrasket over hvor lite info banken min (sbanken) gav om det jeg gav meg ut på. De sa basically «her er summen du kan kjøpe for» (en latterlig stor sum). Og så var det opp til meg å finne ut: 1. Hva koster det i mellomfinansieringsfasen pr mnd med dagens rente 2. Hva koster det hvis renta går opp med X prosentpoeng Fram til nå har man stort sett fått solgt det gamle huset til noe nært prisforlangende i løpet av kort tid. Jeg holder på enda. Husk at en mnd eller to ekstra med mellomfinansiering er bittert og nervepirrende - men tross alt en liten sum relativt husets verdi. Så hvis du tror at det å ha is i magen gjør at du slipper å gå ned 5% i prisforlangende så er det antagelig lurt (gitt at du har rett). Hvis markedet går på en smell og gamlehuset plutselig er verdt 40% mindre så er det uflaks. Anonymkode: d018b...087 Samme her, fikk finansieringsbevis og kjøpte bolig. Sitter og aner ikke hva vi skal betale i månedene framover. Prøver å lage et budsjett og se hvor mye vi kan prioritere på møbler. Krysser fingrene for at vi får solgt fort. Anonymkode: e1dd3...49c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det skal stå i nedbetalingsplanen. Vi fikk to nedbetalingaplaner: en for ordinært lån og en for mellomfinansieringen. Vi hadde mellomfinansiering på 4 mill... Anonymkode: 41bd3...e22 Har ikke fått noe nedbetalingsplan. Kommer nok, men jeg er på jakt etter møbler nå. Anonymkode: e1dd3...49c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 "banken har ikke gitt info" kjære vene.... Hvor uansvarlig er man egentlig når man lar vær å finne ut av dette FØR man sitter med mange millioner i gjeld mer enn man egentlig burde ha over tid????? Anonymkode: 6d5c3...98e 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "banken har ikke gitt info" kjære vene.... Hvor uansvarlig er man egentlig når man lar vær å finne ut av dette FØR man sitter med mange millioner i gjeld mer enn man egentlig burde ha over tid????? Anonymkode: 6d5c3...98e Har jeg skrevet at det er mer gjeld enn vi burde ha? 🤔 Ønsker å sette opp et regnestykke for å se hvor mye som kan prioriteres på møbler. Anonymkode: e1dd3...49c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har jeg skrevet at det er mer gjeld enn vi burde ha? 🤔 Ønsker å sette opp et regnestykke for å se hvor mye som kan prioriteres på møbler. Anonymkode: e1dd3...49c Dette orienterer man seg jo om før man signerer. Og det som skjer om man ikke får solgt den gamle boligen er at dere må selge den nye. Anonymkode: 69395...5a1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette orienterer man seg jo om før man signerer. Og det som skjer om man ikke får solgt den gamle boligen er at dere må selge den nye. Anonymkode: 69395...5a1 Har du et ordentlig svar på spørsmålet mitt? Satt opp tall i hovedinnlegget, så bare til å begynne og regne. Rente på mellomfinansiering 6% Anonymkode: e1dd3...49c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du et ordentlig svar på spørsmålet mitt? Satt opp tall i hovedinnlegget, så bare til å begynne og regne. Rente på mellomfinansiering 6% Anonymkode: e1dd3...49c Haha! 😄 Det kan du jo helt fint regne på selv? Gammelt lån i sin helhet (evt med avdragsfrihet om banken har innvilget dette på eksisterende lån), mellomfinansiering på bundet egenkapital og i tillegg pris på langsiktig lån. Jeg svarte på spørsmålet ditt, du spurte blant annet hva som skjer hvis du ikke får solgt det gamle huset. Da må det nye selges. Dette innlegget er et kroneksempel på hvorfor Finanstilsynet må regulere lånemarkedet. Folk signerer lånepapirer over en lav sko helt uten peiling på hva de har signert på eller hva de tar på seg av forpliktelser eller kostnader. Også kjefter og smeller de fordi de synes de får for lite lån eller at rentene går opp eller at banken er for lite fleksibel. Dette er kvinneguiden I en evig loop. Anonymkode: 69395...5a1 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha! 😄 Det kan du jo helt fint regne på selv? Gammelt lån i sin helhet (evt med avdragsfrihet om banken har innvilget dette på eksisterende lån), mellomfinansiering på bundet egenkapital og i tillegg pris på langsiktig lån. Jeg svarte på spørsmålet ditt, du spurte blant annet hva som skjer hvis du ikke får solgt det gamle huset. Da må det nye selges. Dette innlegget er et kroneksempel på hvorfor Finanstilsynet må regulere lånemarkedet. Folk signerer lånepapirer over en lav sko helt uten peiling på hva de har signert på eller hva de tar på seg av forpliktelser eller kostnader. Også kjefter og smeller de fordi de synes de får for lite lån eller at rentene går opp eller at banken er for lite fleksibel. Dette er kvinneguiden I en evig loop. Anonymkode: 69395...5a1 Er akkurat det jeg ikke klarer å sette opp et ordentlig regnestykke på. Er ikke stresset for at vi ikke skal ha økonomi til å få ting til å gå rundt, er stresset for jeg ikke har oversikt. Vi fikk finansieringsbevis på 6 millioner, men valgte å kun kjøpe for 4,5. Anonymkode: e1dd3...49c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler stressnivået er skyhøyt nå. Klarer ikke å forstå hvor mye vi skal betale i mellomfinansiering hver måned. Prøver diverse kalkulatorer, men blir ikke helt klok. Og hva skjer egentlig om vi ikke får solgt nåværende bolig? Kjøpesum nytt hus 4,5 millioner kroner. Verdivurdering nåværende bolig 3 000 000,- Nåværende gjeld på bolig 500 000,- Anonymkode: e1dd3...49c Det er ingen som kan sette opp regnestykket for deg når ikke du har alle opplysninger. Hva er renten på begge lånene? Er det avdragsfrihet etc. Hvis du har skrevet under på papirer så har du sikkert fått en nedbetalingsplan. Hvis ikke så er det bare å sende mail ti banken og be dem sende. I dagens dårlige marked er det veldig dumt å kjøpe før en får solgt. Plutselig så sitter du lenge med begge husene. Hvis ikke du har veldig god råd, så hadde jeg ventet med å kjøpe møbler til jeg hadde solgt. Du har heldigvis ikke så mye i lån på dagens bolig, så litt begrenset hvor dyrt det blir. Men siden dere øker lånesummen betydelig er det greit å være obs. Anonymkode: e21c0...629 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har ikke fått noe nedbetalingsplan. Kommer nok, men jeg er på jakt etter møbler nå. Anonymkode: e1dd3...49c Levde dere uten møbler i det gamle huset da? Anonymkode: 9a87a...b19 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 MÅ dere kjøpe nye møbler? Anonymkode: 3cbbf...070 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå