Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjøper dem ut til full takst vil jo bruksretten deres falle bort.

Eller at du overtar den billig og søsken har bruksrett i all sin levetid

Takst er mest rettferdig. Historisk kjøpesum kan jo si noe om inngangsverdi hvis rehabilitering ikke har skjedd før du overtok den

Anonymkode: 4c82c...fe4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forskudd på arv  gjøres normalt opp når foreldrene dør. Da er det dagens takst på hytta som gjelder,  så lurt med en takst før du gjør noe på hytta. Og gjem godt på papiret. 

Men dine foreldre,  kan også bestemme at hvis du skal ha hytta nå, at du skal betale dine søsken sin andel av verdien. Da betyr det i praksis at du kun får forskudd på din arv. Her er det nok viktig at du betaler dine foreldre og de betaler ut til dine søsken.  

Så hvis dere er 3stk, og 500K til hver. Må du jo vurdere om du har råd til en slik løsning.  

Anonymkode: 74abd...42d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 21.57):

Det er ikke meningen at hytta skal selges på det åpne markedet noen gang, men jeg hadde ikke tenkt på dette med bruksrett og et eventuelt salg - vil bruksretten altså bestå selv ved et salg? Da er den jo usalgbar…

Ellers har du rett i årsaken til at dette gjøres nå, men jeg er enig i at det ikke blir en spesielt god deal hvis jeg må betale for hytta, i tillegg til å betale for alt det vedlikeholdet. Realiteten er jo også sånn at hvis vi må betale 1 million for å kjøpe hytta, er det neppe rom for å pusse opp så mye. Å eventuelt betale et mellomlegg til boet om 20 år blir jo en mye mindre sum, siden verdien av huset deres og diverse andre eiendeler trekkes fra. 

Også godt poeng mtp bruksrett til søsken, som nok vil leve i veldig mange år. Kanskje de ikke burde ha formell bruksrett på papiret. At de ikke har bruksrett er jo ikke noe hinder for at de kan bruke den likevel.

Dette er nok advokatmat…

Anonymkode: f9d39...05b

Er det en klausul på bruksrett livet ut, følger den retten med et evnt salg. Det minsker verdien på hytta og kan bli vrient å selge.

Min bror kom over en veldig billig hytte midt i skianlegg på et populært sted. Stussa over prisen på 600K der. Da det var mye tomt osv. Men på visning kom det frem at en på 30år hadde bruksrett på hytta hele livet, og nektet å si fra seg den. Samt at nabo hytta hadde endel rettigheter på bruk på tomten, som også ville blitt et hinder. Så det ble ikke noe kjøp. Der gikk vrak hytter for ca 2mill. 

Vi tok over familie hytta. Og da var det snakk om slik bruksrett.  Da satte jeg ned foten til min mann og sa at de kan for all del låne hytta så mye de vil  for min del. Men det skal på ingen måte skrives i noen papirer om livsrett. 

Det er ikke meningen at vi skal selge. Men det kan komme en dag, da man blir tvunget til det. Og da vil jeg vi skal ha igjen våre investeringer der. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes bruksrett- kalkulator på nettet du kan benytte. Fratrekk for bruksrett er ganske betydelig. 

Ellers er det ulike måter å gjøre dette på. Min venninne overtok familiehytta som forskudd på arv, og når arven fordeles når begge foreldrene er døde vil summen hun har fått i hytta indeksreguleres og trekkes fra det hun får i arv da. 

Min søster skal overta mine foreldres hytte, men ønsker ikke løsningen over. Hun vil betale meg ut nå, så vil arven ellers deles likt på oss begge når våre foreldre dør. Summen hun betaler meg ut tar hensyn til verdi, minus verdien borett for våre foreldre utgjør. Vi kan ikke bruke borettskalkulatoren direkte, for mine foreldre vil betale utgifter på hytta så lenge de lever, og det reduserer fratrekket angående borett. (Borettskalkulatoren går ut fra at den som overtar hytta står for alle utgifter og vedlikehold fra overtagelse. Når mine foreldre vil betale for driftsutgifter og vedlikehold skal ikke verdien reduseres så mye av boretten. )

Anonymkode: ea198...d2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det en klausul på bruksrett livet ut, følger den retten med et evnt salg. Det minsker verdien på hytta og kan bli vrient å selge.

Min bror kom over en veldig billig hytte midt i skianlegg på et populært sted. Stussa over prisen på 600K der. Da det var mye tomt osv. Men på visning kom det frem at en på 30år hadde bruksrett på hytta hele livet, og nektet å si fra seg den. Samt at nabo hytta hadde endel rettigheter på bruk på tomten, som også ville blitt et hinder. Så det ble ikke noe kjøp. Der gikk vrak hytter for ca 2mill. 

Vi tok over familie hytta. Og da var det snakk om slik bruksrett.  Da satte jeg ned foten til min mann og sa at de kan for all del låne hytta så mye de vil  for min del. Men det skal på ingen måte skrives i noen papirer om livsrett. 

Det er ikke meningen at vi skal selge. Men det kan komme en dag, da man blir tvunget til det. Og da vil jeg vi skal ha igjen våre investeringer der. 

Tillegg

. Ulig dine foreldre ikke ønsker at hytta skal ut av familien.  Da kan man feks ha en klausul på at søsken har forkjøpsrett på takst pris. Evnt bruksrett så lenge du eier hytta.  Og at utgifter utover renovasjon  skal deles.  Blir ikke det betalt, opphører bruksretten. Da tenker jeg på ved, brøyting, strøm osv. 

Jeg vil helst anbefale deg  å ha kontroll selv, og heller låne ut frivillig,  og si nei om det blir konflikter 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt klart advokatmat. Å få hjelp til klare skriftelige avtaler etter regelverket.

Anonymkode: 01d73...68e

Skrevet

I verstefall kan dere bare gi den bort til noen andre mot at de pusser opp og beholde bruksretten?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Majer said:

I verstefall kan dere bare gi den bort til noen andre mot at de pusser opp og beholde bruksretten?

Hvorfor skulle de gjøre det?

Anonymkode: 87756...5b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor skulle de gjøre det?

Muligens færre konflikter. Alle vet at hytter er den største kilden til konflikter ved arveoppgjør. Da gjør man samtidig andre glade. Vinn-vinn.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Majer said:

Muligens færre konflikter. Alle vet at hytter er den største kilden til konflikter ved arveoppgjør. Da gjør man samtidig andre glade. Vinn-vinn.

Bedre å selge den i så fall

AnonymBruker
Skrevet

Er hytta kondemnabel så kan dere rive den og bygge en ny, bruksrett gjaldt på den gamle og ikke på den nye

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er hytta kondemnabel så kan dere rive den og bygge en ny, bruksrett gjaldt på den gamle og ikke på den nye

Etter hva jeg har forstått så er vel ikke bruksretten per nå en tinglyst klausul?

Anonymkode: 01d73...68e

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg er i den situasjonen, der jeg helst ønsker at vi blir kjøpt ut nå. Jeg ser for meg 4 løsninger:

1) Søsken A (TS) får hytta som forskudd på arv. Det er ikke veldig ønskelig for meg og tredjemann (B og C), da jeg mister bruksrett og får ingen ting tilbake, før i et fremtidig arveoppgjør. Det er jo nå jeg får "tapet"= mister familiehytta jeg har tenkt på og brukt som min. Vi kunne ha god bruk for pengene, og det er nå vi har hjemmeboende barn og har glede av hytta også. 

2) Søsknene får like mye forskudd på arv alle tre: En får hytta, de andre to får penger. Det blir for dyrt for foreldrene våre, de har ikke så mye midler tilgjengelig. i TS' tilfelle, 3 mill.

3) Søsknene får forskudd på arv på deling tilsvarende hyttas verdi, A betaler ut B og C. Dette er min (og foreldrene til TS') foretrukne løsning, men blir dyrt for A, ts må da betale søsknene sine 500 000 hver= 1 mill. A får imidlertid en hytte til 1,5 for 1 mill. som holdes utenfor alle fremtidige arveoppgjør.

4) Kompromissløsningen jeg tror det blir hos oss fordi våre foreldre har en del penger: A får forskudd på arv: hytta tinglyst og til odel og eie. I tillegg skrevet ned at 1 mill,- er forskudd på arv A har mottatt. B og C får 500 000 hver som forskudd på arv. Så når arveoppgjøret en gang skjer, får A 1 mill mindre enn de andre to.  

Anonymkode: 3422e...63b

Skrevet

Husk at du ikke har noen plikt til å overta hytta. Jeg skjønner at det er et ønske om å holde den i familien, men du har fullt lov til å si nei hvis du føler avtalen blir feil for deg. Ofte er det lurt å lytte til magefølelsen. Jeg vet faktisk selv om en situasjon der personer har følt seg presset av foreldre til å overta en hytte dyrere enn de egentlig hadde lyst til. Ofte føler man det best i ettertid hvis man har stått imot gruppepress, selv om det føles vanskelig der og da. 

Hvis uansett foreldrene og søsknene dine skal fortsette å bruke hytta, høres det riktigere ut for meg at foreldrene dine fortsetter å stå som eiere, og testamenterer hytta slik de ønsker. Hvis «hele familien» har bruksrett, er jo ikke overføringen til deg egentlig reell.

Anonymkode: 8dc05...cfa

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill! Vi har funnet en løsning som alle er fornøyde med, som ikke involverer noen formell bruksrett. Har ikke lyst til å gå inn på alle detaljene, i tilfelle det skulle føre til at noen kunne skjønne hvem det er snakk om 😉 men det var nyttig å lese tilbakemeldingene deres. Det er virkelig sånn at hytter er noe av det som skaper aller mest trøbbel i arveoppgjør, og det er slik av en grunn!!

Anonymkode: f9d39...05b

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...