AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Jeg skal få en hytte som forskudd på arv fra en forelder (hytta er denne forelderens særeie). Jeg har to søsken. Hytta har en verdi på ca 1,5 millioner. Den er i relativt dårlig stand, og det må legges betydelige summer i vedlikehold og oppgradering framover. Nå kommer det for en dag at min forelder har tenkt at jeg skal kjøpe ut mine søsken NÅ. Dvs at jeg da må betale mine søsken 1 million kroner, OG jeg får en stor utgiftspost på kjøpet (konservativt estimat på 1 million over de neste fem årene). Jeg hadde tenkt å lage skriftlig avtale på at dagens markedsverdi av hytta, oppjustert med KPI til tidspunktet arveoppgjøret skjer på en dag i fremtiden, trekkes fra boet. Jeg trodde dette var det vanlige. Men her har tydeligvis forventningene vært ganske ulike. Har noen av dere fått hytte som forskudd på arv? Hvordan ble det løst med deres søsken? Jeg tror tanken er at det skal trekkes noe fra markedsverdien pga at foreldrene mine (og søsknene mine) skal ha bruksrett, men jeg vet ikke hvilke summer det er snakk om. Vi må allerede ta opp lån for å pusse opp/renovere hytta (det er snakk om sentrale ting som vinduer, tak…), så å ta opp lån for å betale ut søsken nå var ikke akkurat planen. Det tenkte jeg evt (avhengig av verdien på deres andre eiendeler i boet) evt skulle gjøres i det endelige arveoppgjøret. Det kan legges til at ingen av de andre søsknene har råd til å overta hytta på disse vilkårene, og mine foreldre har neppe råd til å gjøre noe større med hytta selv (mtp tak etc). Anonymkode: f9d39...05b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Ta kontakt med en advokat. Anonymkode: e770d...096 1
Sydvesta Orkana Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Om du skal kjøpe hytte/ kjøpe ut søsken nå, og de eller foreldrene dine skal ha bruksrett, så vil det gjenspeile seg i taksten som en heftelse. Størrelsen på heftelsen- altså fradraget i taksten kan være ganske betydelig. Dette bør du rådføre deg om med enten advokat eller megler. Fullpris er jo kun relevant dersom du alene har bruksrett osv. 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Sydvesta Orkana skrev (7 minutter siden): Om du skal kjøpe hytte/ kjøpe ut søsken nå, og de eller foreldrene dine skal ha bruksrett, så vil det gjenspeile seg i taksten som en heftelse. Størrelsen på heftelsen- altså fradraget i taksten kan være ganske betydelig. Dette bør du rådføre deg om med enten advokat eller megler. Fullpris er jo kun relevant dersom du alene har bruksrett osv. Ja, jeg er klar over det. Jeg har tenkt å foreslå at vi må involvere advokat, men jeg ønsket å forhøre meg litt først, mtp hva som er vanlig når det gjelder søsken. Reduksjonen i verdi kan uansett ikke komme ned i null kroner. Jeg må innrømme at det ikke føles riktig at jeg må ta opp et ganske betydelig lån for å få lov til å ta på meg ansvaret for et oppussingsprosjekt som ingen andre i familien har råd til… Men jeg vet ikke om jeg er helt urimelig. Søsknene mine kunne sikkert hatt nytte av pengene, men det har selvsagt jeg også. Alle har jo mer bruk for penger nå enn om 20-30 år, går jeg ut fra. Anonymkode: f9d39...05b 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 Da tror jeg at jeg heller ville trekke meg. Det er ganske betydelig reduksjon av verdi at søsken og foreldre skal ha bruksrett. Det begynner å bli mange, og søsken lever jo lenge. (Husk i så fall å spesifisere hvor mye, ellers kan de nesten komme og gå som de vil). Det betyr at du egentlig ikke kan selge den dersom du vil ha behov for det senere. Tenker kanskje nå at det vil man aldri, men du kan ikke vite hvordan situasjonen din er om mange år. Hvorfor skal du kjøpe hytta nå? Det er jo nesten det du gjør, når du må kjøpe ut søsken. Du vil vel gjøre det for at hytta ikke skal forfalle mer, men det høres egentlig ikke ut som det er en veldig god deal for deg. Anonymkode: f8af1...718 6 6
Sydvesta Orkana Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, jeg er klar over det. Jeg har tenkt å foreslå at vi må involvere advokat, men jeg ønsket å forhøre meg litt først, mtp hva som er vanlig når det gjelder søsken. Reduksjonen i verdi kan uansett ikke komme ned i null kroner. Jeg må innrømme at det ikke føles riktig at jeg må ta opp et ganske betydelig lån for å få lov til å ta på meg ansvaret for et oppussingsprosjekt som ingen andre i familien har råd til… Men jeg vet ikke om jeg er helt urimelig. Søsknene mine kunne sikkert hatt nytte av pengene, men det har selvsagt jeg også. Alle har jo mer bruk for penger nå enn om 20-30 år, går jeg ut fra. Anonymkode: f9d39...05b Hva er deres intensjon/ motivasjon for å gjøre det på denne måten? Da må det jo være myr bedre for deg at forelder eier den videre med alt ansvar og utgifter, og så kjøper du evt ut søsken ved et endelig arveoppgjør. Virker svært urimelig at du både skal kjøpe ut de andre, ha økonomisk ansvar for nødvendig vedlikehold og oppgraderinger samtidig som "alle" skal ha tilgang til hytta. Noen "gaver" er ikke gaver, men heller "takk, men nei takk". 17 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 Sydvesta Orkana skrev (32 minutter siden): Hva er deres intensjon/ motivasjon for å gjøre det på denne måten? Da må det jo være myr bedre for deg at forelder eier den videre med alt ansvar og utgifter, og så kjøper du evt ut søsken ved et endelig arveoppgjør. Virker svært urimelig at du både skal kjøpe ut de andre, ha økonomisk ansvar for nødvendig vedlikehold og oppgraderinger samtidig som "alle" skal ha tilgang til hytta. Noen "gaver" er ikke gaver, men heller "takk, men nei takk". Årsaken er at så lenge det ikke er avklart hvem av barna som skal ha hytta, er det heller ingen av barna som vil legge penger inn i den. Dermed blir ting ikke gjort, eller gjort kun i liten grad. Tror nok den eldre generasjonen ønsker å bli kvitt ansvaret, både økonomisk, men også mtp arbeid. De begynner å bli gamle, så det er veldig forståelig. Anonymkode: f9d39...05b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 Søsteren min fikk hytte i forskudd på arv. Nåværende verdi av hytta blir trukket ifra når skiftet skjer. Da får hun mindre enn oss andre. Hytta er nå hennes, dét er også alt av vedlikehold , utgiftene og verdiøkningen. Anonymkode: c2aea...359 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da tror jeg at jeg heller ville trekke meg. Det er ganske betydelig reduksjon av verdi at søsken og foreldre skal ha bruksrett. Det begynner å bli mange, og søsken lever jo lenge. (Husk i så fall å spesifisere hvor mye, ellers kan de nesten komme og gå som de vil). Det betyr at du egentlig ikke kan selge den dersom du vil ha behov for det senere. Tenker kanskje nå at det vil man aldri, men du kan ikke vite hvordan situasjonen din er om mange år. Hvorfor skal du kjøpe hytta nå? Det er jo nesten det du gjør, når du må kjøpe ut søsken. Du vil vel gjøre det for at hytta ikke skal forfalle mer, men det høres egentlig ikke ut som det er en veldig god deal for deg. Anonymkode: f8af1...718 Det er ikke meningen at hytta skal selges på det åpne markedet noen gang, men jeg hadde ikke tenkt på dette med bruksrett og et eventuelt salg - vil bruksretten altså bestå selv ved et salg? Da er den jo usalgbar… Ellers har du rett i årsaken til at dette gjøres nå, men jeg er enig i at det ikke blir en spesielt god deal hvis jeg må betale for hytta, i tillegg til å betale for alt det vedlikeholdet. Realiteten er jo også sånn at hvis vi må betale 1 million for å kjøpe hytta, er det neppe rom for å pusse opp så mye. Å eventuelt betale et mellomlegg til boet om 20 år blir jo en mye mindre sum, siden verdien av huset deres og diverse andre eiendeler trekkes fra. Også godt poeng mtp bruksrett til søsken, som nok vil leve i veldig mange år. Kanskje de ikke burde ha formell bruksrett på papiret. At de ikke har bruksrett er jo ikke noe hinder for at de kan bruke den likevel. Dette er nok advokatmat… Anonymkode: f9d39...05b 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Søsteren min fikk hytte i forskudd på arv. Nåværende verdi av hytta blir trukket ifra når skiftet skjer. Da får hun mindre enn oss andre. Hytta er nå hennes, dét er også alt av vedlikehold , utgiftene og verdiøkningen. Anonymkode: c2aea...359 Takk! Det var den løsningen jeg hadde sett for meg for meg også. Men det er ikke den løsningen min forelder ser for seg. Anonymkode: f9d39...05b 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! Det var den løsningen jeg hadde sett for meg for meg også. Men det er ikke den løsningen min forelder ser for seg. Anonymkode: f9d39...05b Da hadde jeg sagt nei takk! Du er da ikke forpliktet til å kjøpe hytta, vedlikeholde den og holde blakke søsken med ei hytte. Kjøp din egen hytte et annet sted. Jeg er glad søsteren min fikk hytta nå, for nå slipper jeg å bekymre meg for et evig vedlikehold. Anonymkode: c2aea...359 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 Tror jeg hadde trukket meg fra den altså.. Høres ut som de bare vil at du skal ta utgiftene med oppussing og vedlikehold, mens de skal bruke den 🙈 Du kan vel heller kjøpe deg hyttetomt og spare opp til å bygge (med en samboer eventuelt). Hvis du skal ut med 1 mill nå, også skal du pusse opp og vedlikeholde for kanskje 500 000,- (spørs hva som må gjøre og hvordan type hytte det er), også om det er kloakk og vedlikehold ift det. Eiendomsskatt, kommunale avgifter, strøm utgifter? Anonymkode: 8b8d5...eee 3 1
Mt3 Skrevet 19. juli 2023 #13 Skrevet 19. juli 2023 Det virker jo som at de alle er interessert i å beholde hytten i familien, da får du jo bare legge frem ditt forslag til løsning. Så får dere ta med planen til en advokat og få satt opp forslag til avtale om hvordan arv løses, hvor mye som kan trekkes fra pga bruksrett... Du får jo bare si som sant er at du ikke har råd til å koste på de nødvendig store reparasjoner/vedlikehold og kjøpe de ut av hytten samtidig. Også må dere bli enige om hvordan bruksretten skal fungere, sette opp kalender der du og din familie har førsteretten på x antall helger/uker også får de andre velge sine uker/helger, ha egne merker for om en ønsker å ha hytta alene eller om det er rom for å dele. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #14 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk! Det var den løsningen jeg hadde sett for meg for meg også. Men det er ikke den løsningen min forelder ser for seg. Anonymkode: f9d39...05b Det er jo ikke du som alene bestemmer hvordan dette skal løses. Dere får selge hytta da. Anonymkode: 9d6e2...71d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #15 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo ikke du som alene bestemmer hvordan dette skal løses. Dere får selge hytta da. Anonymkode: 9d6e2...71d Selvsagt er det ikke jeg alene som bestemmer dette, men det vil være jeg alene som betaler. Så da må vi bli enige om en måte å gjøre det på som fungerer for alle. Enten det blir nå eller senere, sånn eller slik. Anonymkode: f9d39...05b 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #16 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da hadde jeg sagt nei takk! Du er da ikke forpliktet til å kjøpe hytta, vedlikeholde den og holde blakke søsken med ei hytte. Kjøp din egen hytte et annet sted. Jeg er glad søsteren min fikk hytta nå, for nå slipper jeg å bekymre meg for et evig vedlikehold. Anonymkode: c2aea...359 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror jeg hadde trukket meg fra den altså.. Høres ut som de bare vil at du skal ta utgiftene med oppussing og vedlikehold, mens de skal bruke den 🙈 Du kan vel heller kjøpe deg hyttetomt og spare opp til å bygge (med en samboer eventuelt). Hvis du skal ut med 1 mill nå, også skal du pusse opp og vedlikeholde for kanskje 500 000,- (spørs hva som må gjøre og hvordan type hytte det er), også om det er kloakk og vedlikehold ift det. Eiendomsskatt, kommunale avgifter, strøm utgifter? Anonymkode: 8b8d5...eee Mt3 skrev (1 time siden): Det virker jo som at de alle er interessert i å beholde hytten i familien, da får du jo bare legge frem ditt forslag til løsning. Så får dere ta med planen til en advokat og få satt opp forslag til avtale om hvordan arv løses, hvor mye som kan trekkes fra pga bruksrett... Du får jo bare si som sant er at du ikke har råd til å koste på de nødvendig store reparasjoner/vedlikehold og kjøpe de ut av hytten samtidig. Også må dere bli enige om hvordan bruksretten skal fungere, sette opp kalender der du og din familie har førsteretten på x antall helger/uker også får de andre velge sine uker/helger, ha egne merker for om en ønsker å ha hytta alene eller om det er rom for å dele. Takk for innspill! Vi må nok uansett involvere advokat, og så får vi se om vi finner en løsning som alle synes er grei. Det kommer endel andre utgifter også, ja - vann, strøm, eiendomsskatt, vei, renovasjon… Og forsikring. Hvis et av mine søsken skulle tatt over hytta, hadde jeg ikke ønsket å motta flere hundre tusen av hen, hvis jeg visste at de pengene var lånefinansiert. Det hadde jeg syntes var ganske merkelig. Jaja, jeg får håpe dette løser seg. Anonymkode: f9d39...05b 1
Juniper Skrevet 19. juli 2023 #17 Skrevet 19. juli 2023 Skal søsknene ha bruksrett gratis? Så du må gi de hver sin halve million, låne til over pipa for nødvendig vedlikehold, ta hele jobben, og betale alle driftsutgifter? Og dine søsken får tilgang til gratis nyoppusset hytte og en halv million på bok? Du sier bare at denne avtalen kommer alt for negativt ut for deg. Skal du kjøpe ut søsken blir det null bruksrett for søsken og foreldre, utover å besøke dere på hytta når det passer. Da er det deres hytte. Om de ønsker å kunne fortsette å bruke hytta skal dagens nåverdi legges til grunn når boet skal gjøres opp, bruksretten gjelder i utgangspunktet i 10 år, og når man bruker hytta betaler man xxx kr pr natt i driftsfond. Om familien sier nei til det, så sier du at da velger du å se på å kjøpe en annen hytte uten komplikasjoner og enorme etterslep i vedlikehold, og de får selv finne ut hva de velger å gjøre med hytta. 11 1
Knirke Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke meningen at hytta skal selges på det åpne markedet noen gang, men jeg hadde ikke tenkt på dette med bruksrett og et eventuelt salg - vil bruksretten altså bestå selv ved et salg? Da er den jo usalgbar… Ellers har du rett i årsaken til at dette gjøres nå, men jeg er enig i at det ikke blir en spesielt god deal hvis jeg må betale for hytta, i tillegg til å betale for alt det vedlikeholdet. Realiteten er jo også sånn at hvis vi må betale 1 million for å kjøpe hytta, er det neppe rom for å pusse opp så mye. Å eventuelt betale et mellomlegg til boet om 20 år blir jo en mye mindre sum, siden verdien av huset deres og diverse andre eiendeler trekkes fra. Også godt poeng mtp bruksrett til søsken, som nok vil leve i veldig mange år. Kanskje de ikke burde ha formell bruksrett på papiret. At de ikke har bruksrett er jo ikke noe hinder for at de kan bruke den likevel. Dette er nok advokatmat… Anonymkode: f9d39...05b Hvis bruksretten er tinglyst vil hytta synke betraktelig i verdi, fordi bruksretten blir en "nisse på lasset" for kjøper. Det dere kan gjøre er å skrive en kontrakt dere imellom som gir foreldre og søsken bruksrett, som opphører hvis hytta selges. Vi har gjort det sånn, og det er en hytte som "aldri" skal selges (man skal dog aldri si aldri...). Vi ble enig om en verdi på hytta, uten takst, og broren min får tilsvarende mer ved det endelige arveoppgjøret. Det jeg stusser litt på i deres tilfelle er at både foreldre og to søsken skal ha bruksrett. Har søskenene barn og normale jobber så blir det jo et renn i alle ferier, og TS får jo aldri hytta for seg selv. Dette bør brukes som forhandlingskort for å få satt prisen ned når du skal kjøpe de ut, og/eller for å vente til skiftet. 5 hours ago, Juniper said: Skal søsknene ha bruksrett gratis? Så du må gi de hver sin halve million, låne til over pipa for nødvendig vedlikehold, ta hele jobben, og betale alle driftsutgifter? Og dine søsken får tilgang til gratis nyoppusset hytte og en halv million på bok? Du sier bare at denne avtalen kommer alt for negativt ut for deg. Skal du kjøpe ut søsken blir det null bruksrett for søsken og foreldre, utover å besøke dere på hytta når det passer. Da er det deres hytte. Om de ønsker å kunne fortsette å bruke hytta skal dagens nåverdi legges til grunn når boet skal gjøres opp, bruksretten gjelder i utgangspunktet i 10 år, og når man bruker hytta betaler man xxx kr pr natt i driftsfond. Om familien sier nei til det, så sier du at da velger du å se på å kjøpe en annen hytte uten komplikasjoner og enorme etterslep i vedlikehold, og de får selv finne ut hva de velger å gjøre med hytta. Jeg er i grunn enig i dette... De skal ikke ha et gratis feriested for all fremtid, som du skal betale for. De må bidra på en eller annen måte. Og et lite apropos: Enkelte som får bruksrett ser ut til å mene at bruksretten gir en slags medbestemmelsesrett i alt fra farge på veggen til hagemøbler og grill. Gjør det klart at det er DIN hytte og dine regler. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 Dette høres ut som en dårlig gjennomtenkt og ufattelig dårlig avtale for deg. Anonymkode: 243fe...4c1 4
PM75 Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 Denne avtalen hadde jeg ikke gått for. Det blir dyrt for deg & med bruksrett så kan det bli kilde til konflikter i familien. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå