AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Hei. Har en baby på 5 mnd. Jeg og samboer har en ulik prosedyre å legge henne på. Han lar henne gjerne skrike en stund før hun sovner i vugga, mens jeg plukker henne opp ganske raskt. Da mener jeg ikke sutring, men hyling. Om det absolutt ikke funker, så plukker vi henne begge opp uansett. Selvfølgelig. Trøster, gir mat og prøver på nytt senere. Problemet er at jeg synes at han venter ganske lenge med å ta henne opp. Jeg synes at hun skriker unødvendig lenge, mens han mener at det er hans måte å gjøre det på. Han sier at jeg gjør det på min måte, og du din. Dette har ført til at vi diskuterte en stund i kveld. Jeg mener ikke å blande meg opp i hva han gjør, men jeg kan ikke høre på at barnet mitt skriker sånn. Tanker? Tar jeg feil? Er det skadelig? Anonymkode: 0d512...67a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. Har en baby på 5 mnd. Jeg og samboer har en ulik prosedyre å legge henne på. Han lar henne gjerne skrike en stund før hun sovner i vugga, mens jeg plukker henne opp ganske raskt. Da mener jeg ikke sutring, men hyling. Om det absolutt ikke funker, så plukker vi henne begge opp uansett. Selvfølgelig. Trøster, gir mat og prøver på nytt senere. Problemet er at jeg synes at han venter ganske lenge med å ta henne opp. Jeg synes at hun skriker unødvendig lenge, mens han mener at det er hans måte å gjøre det på. Han sier at jeg gjør det på min måte, og du din. Dette har ført til at vi diskuterte en stund i kveld. Jeg mener ikke å blande meg opp i hva han gjør, men jeg kan ikke høre på at barnet mitt skriker sånn. Tanker? Tar jeg feil? Er det skadelig? Anonymkode: 0d512...67a Hvor lenge er lenge? Er det snakk om 5 minutter? Anonymkode: 38146...3b0
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge er lenge? Er det snakk om 5 minutter? Anonymkode: 38146...3b0 Han lar henne kanskje skrike 6-7 minutter, mens jeg tar henne etter tja 2-3 min. Jeg snakker ikke om sutring, men hyling. Anonymkode: 0d512...67a
Friluftsmann70 Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Min erfaring, fra noen år tilbake, er jeg enig med din mann, at det skader ikke å gråte. Det er en grunn til å gråte, prostest mot å bli lagt, redd eller noe ubehag? Protest er nok veldig vanlig, da er der viktig (mine erfaringer) å være der, så barnet vet det ikke er alene, men at det er sengetid. Da vil barnet etterhvert forstå at det er leggetid og ingen grunn til å protestere. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han lar henne kanskje skrike 6-7 minutter, mens jeg tar henne etter tja 2-3 min. Jeg snakker ikke om sutring, men hyling. Anonymkode: 0d512...67a Hos oss kan babyen hyle minutter før han sovner. Det er som en siste krampetrekning. Da vet vi han er skikkelig trøtt. Hadde vi tatt han opp, hver gang, hadde han aldri sovnet. Jeg tenker du må gi rom til far til å legge på sin måte. 3-4 minutter til og fra er virkelig ikke stor forskjell, bør du lar det gå selv 2-3 minutter. Anonymkode: 38146...3b0 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 Men er det sånn at barnet ofte sovner etter noen minutter med hyling, eller er dette en måte å legge på som ikke fungerer? Hyling i flere minutter kan være ok dersom man viser tydelig at man er til stede og dersom barnet etterhvert roer seg av seg selv. Med min hadde aldri det fungert da han var så liten som 5 mnd, for han ble helt hysterisk og kjempevanskelig å roe i etterkant. Det er heller ikke nødvendig å presse et så lite barn til å sovne på egenhånd, hvis det oppleves negativt for barnet. De finner tidsnok roen selv. Anonymkode: 5b03e...942 1
tutu11 Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 Far kan gjøre det på sin måte så gjør du det på din måte.. Jeg leste et sted at barnet har gått av at foreldrene reagerer forskjellig, på den måten så må de lære seg å kommunisere på ulike måter. Jeg personlig hadde tatt barnet mitt opp om det hylte, så får far gjøre det på sin måte, men min sønn vet iallefall at mamma alltid kommer når han griner. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 Her gjør jeg og pappaen det forskjellig, nettop fordi babyen er ulik mellom meg og han i leggesituasjon. Jeg kan legge babyen (7 mnd) i senga, hun virrer rundt og fjaser, leker med smokken før hun sovner (kan ta en time på det verste), mens med pappaen er det SKRIK fra ende til annen, han holder henne og trøster og koser, til slutt bare sovner hun. Begge deler går fint. Men ingen av oss lar henne ligge i senga å skrike i flere minutter. Anonymkode: af94e...59e 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 Synes det blir litt enkelt å si at "han gjør det på sin måte" hvis hans måte er å ikke trøste en hylende 5 mnd gammel baby. Det er jo ikke bra! Man skal respondere på babyen sin. Det er jo ikke synsing (selv om folk syner mye om dette og tillegger små babyer mye hensikter de ikke har) Anonymkode: e8dcc...1dc 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det blir litt enkelt å si at "han gjør det på sin måte" hvis hans måte er å ikke trøste en hylende 5 mnd gammel baby. Det er jo ikke bra! Man skal respondere på babyen sin. Det er jo ikke synsing (selv om folk syner mye om dette og tillegger små babyer mye hensikter de ikke har) Anonymkode: e8dcc...1dc Amen 🧡 Anonymkode: ab520...a34
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det blir litt enkelt å si at "han gjør det på sin måte" hvis hans måte er å ikke trøste en hylende 5 mnd gammel baby. Det er jo ikke bra! Man skal respondere på babyen sin. Det er jo ikke synsing (selv om folk syner mye om dette og tillegger små babyer mye hensikter de ikke har) Anonymkode: e8dcc...1dc Du ville ikke kommentere på at mor lar babyen hyle også, bare kortere tid? Det var viktig å si det fordi det var far, eller? Anonymkode: 38146...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #12 Skrevet 21. juli 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Du ville ikke kommentere på at mor lar babyen hyle også, bare kortere tid? Det var viktig å si det fordi det var far, eller? Anonymkode: 38146...3b0 Jeg synes ikke noen av dem burde la baby hyle uten å ta opp med en gang. Og jeg tror om TS hadde skrevet "jeg lar baby gråte x min før jeg tok opp" uten å vinkle det som "vi legger forskjellig" tror jeg ikke folk hadde vært så positive til det som de er i tråden her. Anonymkode: e8dcc...1dc 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #13 Skrevet 21. juli 2023 Jeg synes ikke det er ok å la babyen hylskrike så lenge før man griper inn, noe de fleste, oppdaterte psykologer synes å være enige om. Et så lite barn klarer ikke å regulere seg selv, og trenger (som oftest) støtte fra foreldrene for å finne roen og trygghet i søvnsituasjoner. Og dette er så klart helt ok og naturlig! Når du responderer på babyens gråt, som er et reelt uttrykk for et behov - ikke «protest» (så små barn har ikke lært manipulasjon), vil du trygge barnet ditt og gjøre det rustet for å regulere seg selv etter hvert. Anonymkode: ac769...4bf 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #14 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 20.14): Han lar henne kanskje skrike 6-7 minutter, mens jeg tar henne etter tja 2-3 min. Jeg snakker ikke om sutring, men hyling. Anonymkode: 0d512...67a Det varierer. Men min erfaring er at 5-10 minutter er litt normalt iht å ta ut siste rest. MEN det kommer jo helt an på type gråt. For når de kommer til et nivå i gråten som går over i hysterisk osv, da tar man opp uansett hvor lang tid det er gått. Også er det noe med å hjelpe til å roe litt ned på veien. Med litt hviske nynning. Legge hånden i sengen osv. Så hvis ungen hyler i hysteri i 5 minutter og det ikke har noe for seg. Da har han bomma litt. Anonymkode: ffb88...136
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå