AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Jeg har bare et helt enkelt Mastercard fra min primære bank og har til nå ikke satt meg inn i den jungelen som finnes av kredittkort der ute. Nå, som rentenivået og prisene stiger vurderer jeg å bli litt mer bevisst på dette området, men det er jo enormt mange kort der ute, og jeg vil jo ikke ha alle. Finnes det en god oversikt et sted over hvilke kort som har hvilke fordeler? Litt om meg/oss: Vi er en husstand med to voksne som lever i vår egen enebolig. Vi er begge i jobb. Vi har to biler, der den ene er elbil og den andre er hybrid. Vi reiser litt, men mindre enn gjennomsnittet. Vi handler det meste av maten vår på dagligvarebutikker. Vi spiser ute et par ganger i måneden. Av kulturforbruk går vi på noen få konserter i året, en og annen kinoforestilling og noen museumsbesøk. Ellers går det mest i streaming. Ikke veldig stort forbruk på det området, med andre ord. Av hobbyer driver vi litt med idrett, trening og friluftsliv. Det går litt penger til innkjøp i den sammenhengen. Ellers handler vi en del klær og sko til oss selv, stort sett i mellomsjiktet prismessig. Hvilke kort burde jeg ha, og hvilke fordeler har akkurat de kortene? Anonymkode: 83556...6cf
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 De kortene jeg synes er mest nyttige og som jeg sparer mest på er: - Ikano Visa til mat: 2% på all handel i dagligvarebutikker (inkluderer også steder som 7/11 osv), også i utlandet. Rabatten trekkes automatisk fra fakturaen hver måned. Jeg kombinerer dette kortet med Æ på Rema, Coop-medlemsskap (ytterligere 1% her jeg bor) og Trumf-medlemsskap (1%). Ingen app, forhistorisk nettside og støtter ikke Apple Pay (så jeg bruker det med Curve). - Morrowbank (tidligere Komplett) til forbruk: 1% på alle kjøp uansett hvor og hva. 2% på all netthandel og 4% på all netthandel hos Komplett. Bonusen/rabatten kan trekkes av på faktura, men man må logge seg inn på Min Side og gjøre dette aktuelt. Oversiktlig app og støtter Apple Pay. - Yx Visa/Resurs til streaming: 100 kroner i rabatt på streaming hver måned (kan også velge rabatter i andre kategorier). Ingen andre fordeler for meg, så jeg har lav kredittgrense (5000) på dette. Jeg bruker dette kortet på en streamingtjeneste som koster over 100 kroner og bruker Morrowbank på de øvrige slik at jeg får rabatt på dem også. Ingen app, støtter ikke Apple Pay. Man må logge seg inn på nett og manuelt velge kategori hver eneste måned. - Santander Flexi Visa til drivstoff: 4% på drivstoff og all handel på alle bensinstasjoner (vask, mat etc), også i utlandet. Rabatten/bonus trekkes av fra faktura hver måned. Dette er kanskje ikke så aktuelt for dere siden dere har el/hybrid, men man kan også velge 4% rabatt på klær/sko, elektronikk eller sportsutstyr og bytte kategori en gang i måneden. I tillegg kan man få 15-25% cashback på utvalgte nettbutikker, restauranter og hoteller, blant annet. Litt krevende å få oversikt over. Fin og oversiktlig app, støtter Apple Pay. (I tillegg har jeg kredittkort fra TF bank som har noe av det samme dealpass/cashback-ordningen som Flexi Visa samt veldig god leiebilforsikring. Til flybilletter hos Norwegian og til forbruk i utlandet bruker jeg Bank Norwegian, mest av gammel vane og fordi de har litt lavere valutapåslag enn Morrowbank. Norwegian har også fin app og støtte for Apple Pay, TF bank har fin nettside, men ingen app og støtter ikke Apple Pay. ) Anonymkode: 6f1b4...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: - Morrowbank (tidligere Komplett) til forbruk: 1% på alle kjøp uansett hvor og hva. 2% på all netthandel og 4% på all netthandel hos Komplett. Bonusen/rabatten kan trekkes av på faktura, men man må logge seg inn på Min Side og gjøre dette aktuelt. Oversiktlig app og støtter Apple Pay. Anonymkode: 6f1b4...e3b Gjelder netthandel også for flybilletter, hotell osv? Eller bare varer? Ser man kan spare 2000 i året, men da kan man jo evt bytte til et annet kort hvis man går over den grensen. Anonymkode: f242e...074
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjelder netthandel også for flybilletter, hotell osv? Eller bare varer? Ser man kan spare 2000 i året, men da kan man jo evt bytte til et annet kort hvis man går over den grensen. Anonymkode: f242e...074 Ja, det gjelder for alle kjøp på nett; hotell, flyreiser, abonnementstjenester/streaming, kollektivtransport etc. Anonymkode: 6f1b4...e3b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det gjelder for alle kjøp på nett; hotell, flyreiser, abonnementstjenester/streaming, kollektivtransport etc. Anonymkode: 6f1b4...e3b 2% på alt sammen? Da kommer jeg fort opp i 2000 kroner. Men ser ut som bonusen bare kan brukes til å betale regninger via Morrow Bank, eller har jeg misforstått noe? Har ikke lyst til å flytte regningsbetaling fra min lønnskonto. Anonymkode: f242e...074
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 2% på alt sammen? Da kommer jeg fort opp i 2000 kroner. Men ser ut som bonusen bare kan brukes til å betale regninger via Morrow Bank, eller har jeg misforstått noe? Har ikke lyst til å flytte regningsbetaling fra min lønnskonto. Anonymkode: f242e...074 Oj, håper ikke jeg har villedet deg. Jeg tok utgangspunkt i Bank Norwegian som har sin rabatt på alt man betaler over nett, men jeg vil tro Morrowbank har det samme? Nettkjøp er nettkjøp. De prosentene man får registreres som bonuspoeng i appen (og på nettsiden) og kan brukes som uttak mot faktura. Dette må du gjøre manuelt på nettsiden/Min side, det går ikke i appen. Dvs at du på slutten av måneden kan logge deg inn på Din Side, velge "uttak mot faktura" og hvor mange bonuspoeng du vil bruke, og så motregne fakturaen din deretter. Altså, jeg gjør dette ca 29. i hver måned, får faktura fratrukket dette beløpet i begynnelsen av neste måned og betaler den til forfall den 20. den måneden. Husk at det er 2000 siste 12 måneder som er grensen. Ikke siste år. Men ja, når/hvis man når dette kan man bytte til annet kredittkort. Dessverre er det få som matcher dette, derfor er det lurt å ha flere. Jeg betaler aldri regninger med kredittkort, da løper rentene. Anonymkode: 6f1b4...e3b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Oj, håper ikke jeg har villedet deg. Jeg tok utgangspunkt i Bank Norwegian som har sin rabatt på alt man betaler over nett, men jeg vil tro Morrowbank har det samme? Nettkjøp er nettkjøp. Anonymkode: 6f1b4...e3b Synes det var litt uklart ut fra hva som står på Morrows sider. * Brukersteder registrert som e-handelsvirksomheter av Mastercard Anonymkode: f242e...074
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes det var litt uklart ut fra hva som står på Morrows sider. * Brukersteder registrert som e-handelsvirksomheter av Mastercard Anonymkode: f242e...074 Det er de fleste steder som tilbyr betaling/bestilling på nett. Du vil uansett ikke tape på det. Anonymkode: 6f1b4...e3b
Million Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 (endret) Dnb Mastercard har rabatt på alt du kjøper på bensinstasjoner (alle, ikke kun en forhandler). Bensin og diesel 3% rabatt. Du får rabatt på andre ting du handler på stasjonen også. Som lading av el-bil, motorolje, snacks osv. Som med all kredittkortbruk, er det å betale hele saldo til forfall som gjelder. Da er det gratis i bruk (ingen renter, og ingen årsgebyr) og du får utbytte av drivstoffrabatten. Endret 20. juli 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 Million skrev (1 time siden): Dnb Mastercard har rabatt på alt du kjøper på bensinstasjoner (alle, ikke kun en forhandler). Bensin og diesel 3% rabatt. Du får rabatt på andre ting du handler på stasjonen også. Som lading av el-bil, motorolje, snacks osv. Som med all kredittkortbruk, er det å betale hele saldo til forfall som gjelder. Da er det gratis i bruk (ingen renter, og ingen årsgebyr) og du får utbytte av drivstoffrabatten. Er det ok å velge «ekstra innbetaling» i stedet for å betale fakturaen? Anonymkode: 4f9a5...ad8
Million Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ok å velge «ekstra innbetaling» i stedet for å betale fakturaen? Anonymkode: 4f9a5...ad8 Hva mener du? Å innbetale til kredittkortet for et kjøp du har gjort før faktureringsdatoen til banken på kortet? Ja, det går an, og det hender jeg gjør det. Da vil jo kjøpet stå i null på faktureringsdagen. Det er liten vits da, for det koster ikke jo noe mer eller mindre ved å gjøre det sånn. Men man kan føle man har mer kontroll ved at regningen som kommer ikke får "vokse seg stor" pga ekstra innbetalinger underveis. Hvis det var dette du mente da.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 De beste kredittkortene må jo være de som står i noen andres navn. Anonymkode: 5185e...578 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 Million skrev (1 time siden): Hva mener du? Å innbetale til kredittkortet for et kjøp du har gjort før faktureringsdatoen til banken på kortet? Ja, det går an, og det hender jeg gjør det. Da vil jo kjøpet stå i null på faktureringsdagen. Det er liten vits da, for det koster ikke jo noe mer eller mindre ved å gjøre det sånn. Men man kan føle man har mer kontroll ved at regningen som kommer ikke får "vokse seg stor" pga ekstra innbetalinger underveis. Hvis det var dette du mente da. TS her med en kommentar til det jeg har uthevet. Det er ett tilfelle til hvor ekstra innbetaling kan være både nødvendig og lønnsomt, og det er for å unngå å overskride kredittgrensen. Det kan for eksempel gjøres dersom du vet at du snart skal bruke kredittkortet til en større sum før neste regning kommer, eller at du nærmer deg kredittgrensen. Anonymkode: 83556...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 Million skrev (1 time siden): Hva mener du? Å innbetale til kredittkortet for et kjøp du har gjort før faktureringsdatoen til banken på kortet? Ja, det går an, og det hender jeg gjør det. Da vil jo kjøpet stå i null på faktureringsdagen. Det er liten vits da, for det koster ikke jo noe mer eller mindre ved å gjøre det sånn. Men man kan føle man har mer kontroll ved at regningen som kommer ikke får "vokse seg stor" pga ekstra innbetalinger underveis. Hvis det var dette du mente da. Sikkert. Hvis man for eksempel har minus 5 tusen der, kan man bare «sende» 5 tusen til kredittkortet slik at det går i null, i stedet for å vente på faktura Anonymkode: 4f9a5...ad8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): 2% på alt sammen? Da kommer jeg fort opp i 2000 kroner. Men ser ut som bonusen bare kan brukes til å betale regninger via Morrow Bank, eller har jeg misforstått noe? Har ikke lyst til å flytte regningsbetaling fra min lønnskonto. Anonymkode: f242e...074 Du går bare inn i nettbanken til Morrow og velger uttak av bonus og så trekkes bonusen fra det du skylder på kortet slik at neste kredittkortregning blir tilsvarende lavere. Enkelt og greit. Anonymkode: b2a3e...acd
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 Bor dere noen ganger på hotell i Norge? Da kan Strawberry mastercard være noe. Anonymkode: f9012...859
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): - Yx Visa/Resurs til streaming: 100 kroner i rabatt på streaming hver måned (kan også velge rabatter i andre kategorier). Ingen andre fordeler for meg, så jeg har lav kredittgrense (5000) på dette. Jeg bruker dette kortet på en streamingtjeneste som koster over 100 kroner og bruker Morrowbank på de øvrige slik at jeg får rabatt på dem også. Ingen app, støtter ikke Apple Pay. Man må logge seg inn på nett og manuelt velge kategori hver eneste måned. Anonymkode: 6f1b4...e3b Yx-kortets svakhet er at man hver måned må si hvilken rabatt en ønsker. Jeg har lagt inn varsel på telefonen. Anonymkode: 1a056...6dd
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Yx-kortets svakhet er at man hver måned må si hvilken rabatt en ønsker. Jeg har lagt inn varsel på telefonen. Anonymkode: 1a056...6dd Hva om en ikke gjør dette? Får man da 0 rabatt? Anonymkode: d1c30...4a4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Yx-kortets svakhet er at man hver måned må si hvilken rabatt en ønsker. Jeg har lagt inn varsel på telefonen. Anonymkode: 1a056...6dd Ja, jeg skrev jo det i svaret mitt du siterte. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva om en ikke gjør dette? Får man da 0 rabatt? Anonymkode: d1c30...4a4 Korrekt. Og man må huske å aktivere kortet sitt først. Jeg glemte dette og fikk dermed ikke lagt inn rabatt første måneden. Anonymkode: 6f1b4...e3b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja, jeg skrev jo det i svaret mitt du siterte. Korrekt. Og man må huske å aktivere kortet sitt først. Jeg glemte dette og fikk dermed ikke lagt inn rabatt første måneden. Anonymkode: 6f1b4...e3b Du gjorde visst det. Leste kanskje litt for fort ja. Unnskyld Jeg har netflixen på det kortet Anonymkode: 1a056...6dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå