Gå til innhold

Blodpropp i leggen - sykemelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har testet positivt på D-Dimer hos fastlegen i dag. Symptomene mine tyder på DVT (dyp venetrombose).

Har fått blodfortynnende sprøyter og smertestillende. Får ikke komme på sykehuset før om et døgn. Er dette vanlig praksis? 
Noen andre her som har hatt blodpropp? Hvor lenge er det vanlig å bli sykemeldt?

Anonymkode: bd076...630

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva du jobber med..

Anonymkode: 656cf...691

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du sykemelding av legen? 

Anonymkode: dea69...5f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har testet positivt på D-Dimer hos fastlegen i dag. Symptomene mine tyder på DVT (dyp venetrombose).

Har fått blodfortynnende sprøyter og smertestillende. Får ikke komme på sykehuset før om et døgn. Er dette vanlig praksis? 

Ja

Noen andre her som har hatt blodpropp? Hvor lenge er det vanlig å bli sykemeldt?

Avhenger av hva du jobber med, plagene, og hvilke tilretteleggingsmuligheter du har på jobb. Noen trenger ikke sykemelding i det hele tatt.

Anonymkode: 3e916...3e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk du sykemelding av legen? 

Anonymkode: dea69...5f2

Nei, men har foreløpig ferie i 1 1/2 uke…

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet trenger man ikke sykemelding. Bruk støttestrømpe på dagen og pass på å beveg deg - gjør dette i lang tid så du ikke får senskader. 

I noen tilfeller får man voldsomme smerter. Jeg kunne ikke gå på benet og hadde ekstremt vondt. Det gikk over etter noen uker på blodfortynnende, men i mellomtiden fungerte jeg ganske dårlig. 

Anonymkode: cbcf0...2a9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen på 17 år hadde blodpropp i armen. Etter undersøkelsen på sykehuset ble han sendt hjem med medisiner. Gikk på skole som vanlig, men ingen trening på 1 mnd.

Anonymkode: 567c7...6b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs hvis smerten flytter deg oppover, da må du ringe 113.

Anonymkode: 39c1f...764

AnonymBruker
Skrevet

Flytter seg skulle det være

Anonymkode: 39c1f...764

AnonymBruker
Skrevet

Blodfortynnende er jo behandlingen, så det skjer ikke så mye mer på sykehuset enn at de tar en ultralyd for å stadfeste diagnosen og skriver ut mer blodfortynnende. Normalt gis det vel ikke sykemelding mener jeg. Flytter smertene seg eller du blir tung i pusten må du kontakte lege med en gang.

Anonymkode: 00e02...b03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør være sykmeldt ja. Min kusine fikk det samme.. ta det med ro og ikke belaste så den flytter på seg. Snakk med legen på sykehuset 

Anonymkode: 2bca1...d9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 23.36):

Sønnen på 17 år hadde blodpropp i armen. Etter undersøkelsen på sykehuset ble han sendt hjem med medisiner. Gikk på skole som vanlig, men ingen trening på 1 mnd.

Eh… 17 år og blodpropp i armen😳

Hadde han nylig operert eller noe?

Anonymkode: b91a4...cd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eh… 17 år og blodpropp i armen😳

Hadde han nylig operert eller noe?

Anonymkode: b91a4...cd2

Hva mener du med eh? Du vet blodpropp kan ramme alle aldre?

Anonymkode: 21dd9...342

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med eh? Du vet blodpropp kan ramme alle aldre?

Anonymkode: 21dd9...342

Tipper det personen reagerte på var alder, kjønn og sted for blodpropp. At en ung gutt får blodpropp i armen uten utløsende årsak er veldig uvanlig.

Hadde vært noe helt annet hvis det var en 17 årig jente som fikk blodpropp i leggen etter p-pillebruk. Da passer kjønn, alder, sted og utløsende årsak sammen på en helt annen måte.

Anonymkode: 3e916...3e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 23.36):

Håper dere fikk sjekket hva slags underliggende tilstand gutten har som har gjort at han fikk blodpropp.

Anonymkode: f63a4...a64

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...