Gå til innhold

Nyutdannet - snart tomt for penger - økonomisk sosialhjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har nettopp fullført master og starter med ny jobb i Oktober. Jeg har nok penger til å klare med frem til slutten av august. Fra August av vil jeg altså ha 0 kr på kontoer frem til Oktober og jeg lurer på om det er noen som kjenner til Økonomisk sosialhjelp via NAV? Jeg snakket med de kjapt på telefon men jeg fikk liksom ingen indikatorer på at jeg har rettigheter til midlertidlig støtte..eller rett og slett lite svar på spørsmål. 
Kan jeg se for meg at det er flere studenter som meg, som ikke har familie som kan hjelpe i overgangsfaser. 
I og med at jeg har studentlån er det heller ikke lett å få et lån som kan dekke meg i 2 mnd frem til jeg får penger på konto igjen. 
Om ikke nav kan hjelpe, har noen ideer om hva man kan gjøre? 

Anonymkode: ae8a4...9ac

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et tips: du burde vel kanskje planlagt litt bedre og ikke brukt opp alle pengene dine på tøys?

Anonymkode: c265b...676

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sommerjobb? Sikkert mange som trenger vikarer ut september, feks på sykehjem.

Anonymkode: a27ae...7a3

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har mest sannsynlig rett på det om du ikke har inntekt eller penger på sparekonto  men du må sende inn søknad og dokumentere den økonomiske situasjonen din. ( bare følg anvisningene på søknad) du finner søknad på nav.no. 

Du bør også søke bostøtte fra husbanken. 

Vet ikke hvilket nr du ringte, men de har et eget nr. For økonomisk rådgiving. Ring dit og snakk med dem. 

Anonymkode: 9bafd...0ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Få deg en midlertidig jobb da vel! Skal du ha fri fra masteren var ferdig, hele sommeren og høsten ut til oktober, og så skal samfunnet betale for din ekstra lange sommerferie!? Jeg er faktisk sjokkert. 

Anonymkode: bb34d...e04

• Liker 25
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å søke om en sommerjobb før sosialhjelp. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et tips: du burde vel kanskje planlagt litt bedre og ikke brukt opp alle pengene dine på tøys?

Takk for unødvendig tips. Jeg ble ferdig med masteren i April, så jeg har klart meg på overtid svært lenge. Og studielån er ikke en formue for å si det slik. Har hatt jobber på siden og nå endelig en fast jobb fra Oktober. Måtte slutte grunnet master skriving. 

• Liker 9
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Få deg en midlertidig jobb da vel! Skal du ha fri fra masteren var ferdig, hele sommeren og høsten ut til oktober, og så skal samfunnet betale for din ekstra lange sommerferie!? Jeg er faktisk sjokkert. 

Anonymkode: bb34d...e04

Det fine med det, er at hun får det som lån og må betale tilbake når hun starter i jobb. Det er ikke en hovedregel at sosialstønad er penger rett i hånden uten forpliktelser.

Anonymkode: a27ae...7a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vet du om hva TS har brukt penger på? 

Anonymkode: 4f102...256

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Få deg en jobb... Herlighet. Du trenger bare å tilby deg å male to hus så har du dekket husleie og mat. 

Anonymkode: dfac6...b8b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Sam Jones skrev (Akkurat nå):

Søke sommerjobb nå?? Sommerjobber ble besatt i mai...

Anonymkode: 0617b...090

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du får finne en jobb eller ta opp forbrukslån. NAV er ikke ment til å benyttes til slike situasjoner.

Anonymkode: febd8...df9

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, 

Jeg har nettopp fullført master og starter med ny jobb i Oktober. Jeg har nok penger til å klare med frem til slutten av august. Fra August av vil jeg altså ha 0 kr på kontoer frem til Oktober og jeg lurer på om det er noen som kjenner til Økonomisk sosialhjelp via NAV? Jeg snakket med de kjapt på telefon men jeg fikk liksom ingen indikatorer på at jeg har rettigheter til midlertidlig støtte..eller rett og slett lite svar på spørsmål. 
Kan jeg se for meg at det er flere studenter som meg, som ikke har familie som kan hjelpe i overgangsfaser. 
I og med at jeg har studentlån er det heller ikke lett å få et lån som kan dekke meg i 2 mnd frem til jeg får penger på konto igjen. 
Om ikke nav kan hjelpe, har noen ideer om hva man kan gjøre? 

Det er ulike vilkår for sos.støtte i de ulike kommunene, så det er ikke sikkert du vil få svar her. 

Mitt råd er rett og slett å søke for å vite om du oppfyller kravene. ❤️ Lykke til

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for unødvendig tips. Jeg ble ferdig med masteren i April, så jeg har klart meg på overtid svært lenge. Og studielån er ikke en formue for å si det slik. Har hatt jobber på siden og nå endelig en fast jobb fra Oktober. Måtte slutte grunnet master skriving. 

Du har hatt en jobb som du selv har sagt opp, og så skal du få nødhjelp av NAV isteden? 🙄

Anonymkode: febd8...df9

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis man virkelig vil tjene penger og har tid til å jobbe, så finner man småjobber på Facebook. Husmaling, gjerdemaling, utvask av leiligheter. Etc etc. 

Det er nok mer stoltheten det går på 

• Liker 12
Skrevet

Det er mange steder det er behov for folk, om så deltid. Jeg hadde i allefall sjekket det før sosialhjelp. Men ingen nekter deg å søke om det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sam Jones skrev (Akkurat nå):

Jeg måtte dessverre slutte på de to cafejobbene jeg hadde på grunn av masterskriving (beintøff master). Jeg har aldri søkt på sosialhjelp men for øyeblikket ser jeg få andre alternativer. Dessverre er det få som ønsker å ansette meg for kun 2 mnd , spesielt August/sep.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med bemanningsbyrå, de kan ha kortvarige oppdrag. Om en ikke er superkresen.

Anonymkode: fc298...090

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Ja du får hjelp av NAV, kontakt de du. Er snakk om få mnd så de er nok veldig behjelpelige.

Anonymkode: d5d3e...37c

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Få deg en jobb... Herlighet. Du trenger bare å tilby deg å male to hus så har du dekket husleie og mat. 

Morsomt, her snakker alle som om de kjenner meg uten å stille spørsmål. Er ikke nødvendig 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...