AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 På butikker, offentlig transport, spisesteder, you name it…Barnet kan slå seg fullstendig vrang, skrike og slå om hun ikke får viljen sin. Eller hun kan bli rampete og løpe avgårde uten lov. Nå er det gått så langt at far ikke vil ha henne med noen steder mer. Han sier også direkte til barnet at hun ikke kan få bli med på noe for hun kan ikke oppføre seg. Så hva er løsningen? Bør vi bare fortsette å ta henne med ut med forbehold om at vi drar hjem om det blir masse tull. Eller bare gjøre som far vil å slutte å ta henne med på ting? Jeg tviler jo litt på at det sist nevnte er vil gi bedring av problemet men skjønner samtidig fars frustrasjon. Gjelder jente 5 år. Anonymkode: 723a0...41a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Så fort jenta forstår at slå seg vrang betyr dra hjem, så vil jo ikke jenta slå seg vrang. Men da må dere dra hjem hver eneste gang. Ikke la henne slippe en eneste gang bare fordi dere vil være et sted Anonymkode: 0b4e7...0cb 9 10
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Tja... Restauranter er nok ikke så gøy i den alderen, så det ville jeg ventet med. Ellers valgt spisesteder hvor man får maten fort. Matbutikk må hun vel ikke alltid være med på? Offentlig transport er vel uunngåelig. Litt enig med far kanskje. Mye ordner seg med alderen Anonymkode: 9b83d...eea 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Så fort jenta forstår at slå seg vrang betyr dra hjem, så vil jo ikke jenta slå seg vrang. Men da må dere dra hjem hver eneste gang. Ikke la henne slippe en eneste gang bare fordi dere vil være et sted Anonymkode: 0b4e7...0cb Hehe.. Som mor til en på 4 år som spiser mye på restaurant nå pga ferie, så kan jeg nok garantere at det ville vært HELT topp. De er jo utålmodige fordi de vil gå 😄 Anonymkode: 9b83d...eea 1 1
Raven.Writingdesk Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På butikker, offentlig transport, spisesteder, you name it…Barnet kan slå seg fullstendig vrang, skrike og slå om hun ikke får viljen sin. Eller hun kan bli rampete og løpe avgårde uten lov. Nå er det gått så langt at far ikke vil ha henne med noen steder mer. Han sier også direkte til barnet at hun ikke kan få bli med på noe for hun kan ikke oppføre seg. Så hva er løsningen? Bør vi bare fortsette å ta henne med ut med forbehold om at vi drar hjem om det blir masse tull. Eller bare gjøre som far vil å slutte å ta henne med på ting? Jeg tviler jo litt på at det sist nevnte er vil gi bedring av problemet men skjønner samtidig fars frustrasjon. Gjelder jente 5 år. Anonymkode: 723a0...41a Denne har jeg delt så mange ganger, og den bør både du og far se: De snakker om «traume» men dette gjelder ALLE barn. Nå viser det seg også at enkelte barn sliter mer med selvregulering og det høres kanskje ut som det kan gjelde denne jenta, da er det enda viktigere at dere følger videoen. Tar bare 6 minutter og den vil virkelig være verdt det!! 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 Det går seg til etterhvert. Dere kan forberede henne før dere drar at om hun ikke oppfører seg må dere gå. Mange barn med adhd får melt down i butikker Anonymkode: 3c378...955
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 Idiotoppførsel bør få konsekvenser,vær beinhard og konsekvent. Anonymkode: 586fe...760 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): På butikker, offentlig transport, spisesteder, you name it…Barnet kan slå seg fullstendig vrang, skrike og slå om hun ikke får viljen sin. Eller hun kan bli rampete og løpe avgårde uten lov. Nå er det gått så langt at far ikke vil ha henne med noen steder mer. Han sier også direkte til barnet at hun ikke kan få bli med på noe for hun kan ikke oppføre seg. Så hva er løsningen? Bør vi bare fortsette å ta henne med ut med forbehold om at vi drar hjem om det blir masse tull. Eller bare gjøre som far vil å slutte å ta henne med på ting? Jeg tviler jo litt på at det sist nevnte er vil gi bedring av problemet men skjønner samtidig fars frustrasjon. Gjelder jente 5 år. Anonymkode: 723a0...41a Jeg putta ungene på nakken og dro hjem. Hver gang. Så fikk de ikke lov å bli med. Prøvde litt innimellom. Tok ungen på nytt opp på nakken og dro hjem. 4 ganger, da var vi ferdig med det. Viktig at begge gjør det samme. Mine fikk beskjed, om at hvis dere løper av gårde eller kaster dere ned på gulvet og ikke hører på meg, da drar vi hjem. Satte igjen noen handlekurver, da men.... Anonymkode: 316ea...90f 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 Hvor gammelt er barnet? Her har vi fra tidlig alder sagt tydelig ifra om at hvis barna ikke hører på beskjeder så må vi dra hjem. Det ble med den ene gangen vi måtte dra hjem etter det er det ikke noe problem. Det hender de prøver seg, men da minner jeg vennlig på at vi må dra hjem om de ikke hører på beskjeder, så går det fint. Anonymkode: 7c5d5...2be 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor gammelt er barnet? Her har vi fra tidlig alder sagt tydelig ifra om at hvis barna ikke hører på beskjeder så må vi dra hjem. Det ble med den ene gangen vi måtte dra hjem etter det er det ikke noe problem. Det hender de prøver seg, men da minner jeg vennlig på at vi må dra hjem om de ikke hører på beskjeder, så går det fint. Anonymkode: 7c5d5...2be Hun er 5 år, og veldig viljesterk. ts Anonymkode: 723a0...41a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor gammelt er barnet? Her har vi fra tidlig alder sagt tydelig ifra om at hvis barna ikke hører på beskjeder så må vi dra hjem. Det ble med den ene gangen vi måtte dra hjem etter det er det ikke noe problem. Det hender de prøver seg, men da minner jeg vennlig på at vi må dra hjem om de ikke hører på beskjeder, så går det fint. Anonymkode: 7c5d5...2be Hva med om barnet ikke hører etter likevel? Eller det ikke virker? Anonymkode: 54405...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 Da var det å løfte ungen opp og bar den under armen, så gikk det strake veien hjem. Da ble det slutt på å slå seg vrang når vi var noen steder. Anonymkode: d5b56...786 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #13 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva med om barnet ikke hører etter likevel? Eller det ikke virker? Anonymkode: 54405...3f3 Da drar man hjem igjen. Det er konsekvensen av å ikke høre på beskjed. Det må man bare stå i, ellers skjønner de jo at det ikke virker. Anonymkode: 7c5d5...2be 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #14 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da drar man hjem igjen. Det er konsekvensen av å ikke høre på beskjed. Det må man bare stå i, ellers skjønner de jo at det ikke virker. Anonymkode: 7c5d5...2be Må legge til: Det blir litt som i barnehagen. Slår du de andre barna så kan du ikke være med i leken. Kaster du maten rundt deg ved lunsj så må du ta en pause å gå ifra bordet. Man må være konsekvent. Anonymkode: 7c5d5...2be 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #15 Skrevet 19. juli 2023 Når barnet er 5år, og faktisk begynner å bli større og sterkere, er det ikke alltid like lett å bare ta barnet under armen å gå? Ser flere foreslår det, funker jo fint på en 2åring, men en 5åring? Her hadde 5åringen fint sparket/kastet seg rundt og gjort seg umulig å bære med seg (mor selv her, og ikke så veldig sterk av meg). Anonymkode: 5f0a7...8b4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #16 Skrevet 19. juli 2023 Jeg tenker at dere må snakke med datteren deres FØR dere går til butikken. Forklar hvordan dere vil at hun skal være, og ros masse underveis når hun mestrer. Fungerer det ikke må man begynne på nytt, øve mer. Vær i forkant. Prøv å ikke straff eller bli sint, skryt av det som fungerte. Hva trigger raseriet? Man kan avtale på forhånd noe hun kan kjøpe (nøtter, frukt, rosin), hun må være med på å bestemme. Ofte blir barn vanskelige om de får mye nei, da blir de mer trassige. Særlig viljesterke barn tåler dårlig en autoritær oppdragerstil, så tenk over hvordan man setter grenser. Anonymkode: 185bd...646 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Når barnet er 5år, og faktisk begynner å bli større og sterkere, er det ikke alltid like lett å bare ta barnet under armen å gå? Ser flere foreslår det, funker jo fint på en 2åring, men en 5åring? Her hadde 5åringen fint sparket/kastet seg rundt og gjort seg umulig å bære med seg (mor selv her, og ikke så veldig sterk av meg). Anonymkode: 5f0a7...8b4 Men det er bedre å starte nå, enn å vente til barnet er enda større, og det er alt for sent. Dumt å plutselig ha en 13-åring som utfordrer fireldrene fysisk. Anonymkode: d5a24...3ae 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 Når det gjelder butikken, så er det viktig å være konsekvent. Dvs at barnet ALDRI får godteri eller is eller nugatti fordi de spør eller maser. For hvis barnet får ja noen ganger og nei andre ganger, så vil maset aldri ta slutt. Det er de voksne som bestemmer hva vi skal kjøpe. Du som voksen kan godt si: I dag skal vi kjøpe is når vi er i butikken. Eller lørdagsgodteri. For det har DU bestemt. Men aldri aldri belønn mas og skriking. Anonymkode: 7eb76...86f 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 17.52): Så fort jenta forstår at slå seg vrang betyr dra hjem, så vil jo ikke jenta slå seg vrang. Men da må dere dra hjem hver eneste gang. Ikke la henne slippe en eneste gang bare fordi dere vil være et sted Anonymkode: 0b4e7...0cb Støtter denne, eneste som fungerer. Handling og konsekvens må ha en sammenheng, og viktig at dere sier «nå må vi dra fordi du stikker av og hører ikke på oss» f.eks om det er problemet Anonymkode: 60665...288
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 Først og fremst, slutt å ta med dere barna på butikken hvis de ikke må. Å reise på butikken er ofte ikke særlig gøy når du er liten. Du får lov å gå forbi hylle etter hylle med ting du ikke kan få. Samtidig som du ser at andre får kjøpe med seg det de vil. Det er en prøvelse uansett alder. Resturant kan også bli en prøvelse. Du må vente leeenge på maten og det er ofte ikke noe gøy der. Så jeg ville valgt steder med lekerom, barnemeny ol. hvis dere har mulighet. Uansett er det veldig greit å lære ungen at det blir konsekvenser hvis du ikke oppfører deg. Sett grenser for barnet. Utagerer du nå, så må du hjem. Men planlegg for at det skal skje. Ta en tur og ha planen klar når det går dårlig. Men ikke la det bli en belønning å komme hjem. Feks. kan dere vente i bilen mens den andre handler ferdig. Gå ut av butikken uten å handle det dere kom for, som feks. også kan være iskrem og sjokolade eller noe barnet hadde lyst på. Ikke som straff, men som konsekvens. Slår du det vrang på butikken, så går vi hjem. Uten noen av varene vi skulle kjøpe. Etterpå er mamma/pappa opptatt/slitne og får ikke gått i butikken. Butikken har stengt osv. Og så kan dere prøve på nytt neste dag. Går du bananas på trikken, så må du gå av før og gå resten av veien hjem. Gå av noen holdeplasser før, så det faktisk er mulig å gjennomføre. Eller velg å gå av på et tidspunkt der du vet det kommer en ny innen rimelig tid. Så går dere noen holdeplasser og blir med neste trikk istedenfor. Avtal med andre at dere skal gå, så dere slipper å tenke at dere ødelegger hvis dere går. Hyler og skriker på lekeplassen, uff da måtte vi hjem da. Kanskje før vi fikk tatt den lunsjen vi skulle ha. Ligger på gulvet på HM og skriker, plukk opp ungen og IKKE kjøp prinsessekjolen,lua, sokkene hun ville ha. Gjort det selv med en kul og veldig bestemt gutt. Som ikke vil la noen bestemme over ham. Men, det er viktig at dette handler om stahet og viljestyrke og ikke om at dere har strukket strikken for langt. Det ene er for at barnet skal finne ut av hvor grensene går for hva hen kan bestemme og ikke. Og hvilke måter man kan protestere på. Det andre handler om at dere har rett og slett har utsatt barnet for for høy belastning og det ikke tåler mer nå. Og i ren desperasjon ikke finner noen annen måte å få sagt ifra på. Anonymkode: 53bdc...1a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå