AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Barnet mitt på 14 år er alene sammen med meg hele dagen. Går lite ut og vil heller se på mobilen (Netflix, YouTube, Tiktok). Forsøker å aktivisere henne såklart og tar henne med på fotball i nærområdet, kino, bowling, svømming. Hun har 2 venninner hun bruker å være med, men ene er bortreist og den andre er mye sammen med andre. Og da tør ikke min datter å ta kontakt. Hun er livredd for å bli avvist. Barnet mitt sliter sosialt og er under utredning hos BUP. Hun har vanligvis en liten ekstrajobb og fritidsaktivitet, men nå i sommer er det lite som skjer. Har spurt henne om hun vil invitere venninnene på kino feks (og jeg kan betale) men nei.. Med mindre noen inviterer henne med på ting er hun hjemme hele dagen. Som mamma synes jeg dette er så ufattelig sårt! Får dårlig samvittighet om jeg drar fra henne noen timer for å treffe egne venner. Hun klager på at ting er kjedelig, men vet ikke helt hvordan jeg kan hjelpe henne? Hun synes det er flaut om jeg skal "organisere" treff. Anonymkode: 8e31c...4fd 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Reis på ferie der hun må bli kjent med ungdommer. Eller gjør andre ting sammen som gjør at hun ikke bare er hjemme. Anonymkode: 59cfd...ca8 4
Raven.Writingdesk Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Barnet mitt på 14 år er alene sammen med meg hele dagen. Går lite ut og vil heller se på mobilen (Netflix, YouTube, Tiktok). Forsøker å aktivisere henne såklart og tar henne med på fotball i nærområdet, kino, bowling, svømming. Hun har 2 venninner hun bruker å være med, men ene er bortreist og den andre er mye sammen med andre. Og da tør ikke min datter å ta kontakt. Hun er livredd for å bli avvist. Barnet mitt sliter sosialt og er under utredning hos BUP. Anonymkode: 8e31c...4fd Vet jenta som er mye sammen med andre» at din datter sliter sosialt? 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Full Ugle skrev (4 minutter siden): Vet jenta som er mye sammen med andre» at din datter sliter sosialt? Vil tippe det? Barn plukker jo mye opp, kanskje mer enn oss voksne. Men den ene vennen hun har har også noen utfordringer. Anonymkode: 8e31c...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Reis på ferie der hun må bli kjent med ungdommer. Eller gjør andre ting sammen som gjør at hun ikke bare er hjemme. Anonymkode: 59cfd...ca8 Som du ser: Jeg aktiviserer henne jo, men dagene blir lange. Jeg som mamma kan ikke erstatte det sosialt fra jevnaldrende. Og nei, jeg kan ikke "tvinge" henne å sosialisere. Anonymkode: 8e31c...4fd 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 Melde henne på en sommerleir av noe slag? Anonymkode: 956fe...2b5 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 Jeg er i litt samme båten, og vi foreldrene har tenkt at vi faktisk må søke hjelp til høsten til vår ungdom. Vår er 15 og skjønner ikke gråsoner og sosiale koder i ungdomsalderen i det hele tatt, som gjør at hen sliter mer og mer nå. vår har ett år igjen på ungdomsskolen og er et barn med eksepsjonelt stort læringspotensial, så vi har tatt kontakt med foreningen lykkelige barn (som foreningen for evnerike barn heter) i håp om at vi kan finne aktiviteter og nettverk til hen gjennom andre som også har hens interesser. Hen elsker å diskutere matematikk og historiske linjer, som ikke akkurat er det kuleste på ungdomsskolen… Anonymkode: e4abe...c1e 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 Slå av wifien. Anonymkode: 70aca...356 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 Mi var alene hele sommeren. Så hun fikk to uker med sommerleir. Innenfor interesse. Hun er glad i dans. Og har hver sommer vært med på musikal uke og en uke med dans. Ikke god råd. Men skrapet sammen 10.000kr hver sommer til det Anonymkode: 3fd2d...c9b 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 Slik er min nevø også.Prøver alt jeg kan for å aktivere han men vil ikke...Da blir det "kjedelig" men det er det han vil.La de finne det ut selv. Anonymkode: ab1e4...4dc
Raven.Writingdesk Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vil tippe det? Barn plukker jo mye opp, kanskje mer enn oss voksne. Men den ene vennen hun har har også noen utfordringer. Anonymkode: 8e31c...4fd Du «tipper det» ergo du vet det ikke. Det som er trist her er jo at hvis din datter aldri tar kontakt av frykt for å bli avvist vil det lett fremstå som at venner er uviktige og det er ikke din datter som orker/gidder/gjør noe aktivt for å ta initiativ til å hold kontakt. Det kan oppfattes som arroganse eller avvisning. Her tenker jeg du kunne ha formidlet til jenta sin mor hva din datter sliter med sånn at dere i det minste er sikker på at venner ikke mistolker din datter sin manglende initiativevne som manglende lyst eller interesse. Endret 19. juli 2023 av Full Ugle 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er i litt samme båten, og vi foreldrene har tenkt at vi faktisk må søke hjelp til høsten til vår ungdom. Vår er 15 og skjønner ikke gråsoner og sosiale koder i ungdomsalderen i det hele tatt, som gjør at hen sliter mer og mer nå. vår har ett år igjen på ungdomsskolen og er et barn med eksepsjonelt stort læringspotensial, så vi har tatt kontakt med foreningen lykkelige barn (som foreningen for evnerike barn heter) i håp om at vi kan finne aktiviteter og nettverk til hen gjennom andre som også har hens interesser. Hen elsker å diskutere matematikk og historiske linjer, som ikke akkurat er det kuleste på ungdomsskolen… Anonymkode: e4abe...c1e Her utredes jenta for ADHD og autisme. Lurt å søke hjelp ja, vi er helt i startfasen av utredning. Vi ville vente til ungdomsskolen før vi gikk videre med saken, men ser hvor mye hun sliter. Jeg tror jenta her ønsker seg venner, men at sosiale koder er vanskelig. TS Anonymkode: 8e31c...4fd 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #13 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her utredes jenta for ADHD og autisme. Lurt å søke hjelp ja, vi er helt i startfasen av utredning. Vi ville vente til ungdomsskolen før vi gikk videre med saken, men ser hvor mye hun sliter. Jeg tror jenta her ønsker seg venner, men at sosiale koder er vanskelig. TS Anonymkode: 8e31c...4fd Altså, hun slet allerede på barneskolen. Var poenget mitt her😅 Da var det også lettere å organisere treff mellom barna.. Anonymkode: 8e31c...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #14 Skrevet 19. juli 2023 Sommerleir anbefales ☺️ det hjalp meg mye i den alderen. Anonymkode: ebbfd...ee3 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #15 Skrevet 19. juli 2023 Ta en prat med foreldrene til de andre i klassen. Informer om vanskene hennes, så kan foreldrene tilrettelegge. Anonymkode: 29587...10f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #16 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Her utredes jenta for ADHD og autisme. Lurt å søke hjelp ja, vi er helt i startfasen av utredning. Vi ville vente til ungdomsskolen før vi gikk videre med saken, men ser hvor mye hun sliter. Jeg tror jenta her ønsker seg venner, men at sosiale koder er vanskelig. TS Anonymkode: 8e31c...4fd Høres da mer ut som problemer à la tilknytningsproblematikk ( livredd for å bli avvist..)? Hun er 14 år, jeg har yngre barn enn deg men en 14 åring går det vel an å snakke med..finne ut hva hun frykter , bunner det i tidligere erfaringer ? Ellers støtter jeg det andre har sagt med tanke på sommerleir, hyggelige aktiviteter (kino, hytte, ) , gjerne planlegg dette en god stund før sommerferien. Anonymkode: a5fd3...ace
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #17 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ta en prat med foreldrene til de andre i klassen. Informer om vanskene hennes, så kan foreldrene tilrettelegge. Anonymkode: 29587...10f Dette tror jeg mange barn/unge ikke ville satt pris på Anonymkode: a5fd3...ace 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #18 Skrevet 19. juli 2023 Annet spørsmål- hvorfor har ikke du som voksen klart å skaffe venner som har barn i samme alder som kunne hjulpet mye for å være sosial. At dere venner gjør noe sammen og så lærer barna å omgås andre. Er svaret at det er vanskelig for deg, vel hvorfor er det verre for deg enn for datteren? Anonymkode: 59cfd...ca8 2
Raven.Writingdesk Skrevet 19. juli 2023 #19 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Dette tror jeg mange barn/unge ikke ville satt pris på Anonymkode: a5fd3...ace Man trenger ikke opplyse hele klassen om at ens barn utredes/potensielt har en diagnose/har vansker, men nære venner/familie BØR få beskjed sånn at de ikke feiltolker en del signaler. TS sin datter kan lett oppfattes som avvisende og selvsentrert om hun aldri gjør noe for å ivareta vennskapene hun har (aldri tar kontakt) min unge ville glatt tolket dette som at vennen var lite interessert i kontakt og dermed prioritert andre. Som foreldre reagerer jeg på vennskap som fremstår enveiskjørt og ville nok rådet mitt barn om det var vennen til TS sitt barn: til å prioritere andre enn TS sitt barn. Hadde TS kontaktet meg og informert meg om at barnet hennes ikke kontaktet mitt grunnet psykiske utfordringer hadde jeg selvsagt vurdert annerledes. Jeg kjenner til mange diagnoser/utfordringer til vennene som mine unger leker med, og er så sjeleglad for den åpenheta for da kan man ta med det i betraktning når det gjelder å veilede unger/ungdom i sosiale relasjoner.. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #20 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Annet spørsmål- hvorfor har ikke du som voksen klart å skaffe venner som har barn i samme alder som kunne hjulpet mye for å være sosial. At dere venner gjør noe sammen og så lærer barna å omgås andre. Er svaret at det er vanskelig for deg, vel hvorfor er det verre for deg enn for datteren? Anonymkode: 59cfd...ca8 Unnskyld meg? Anonymkode: 8e31c...4fd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå