AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Del Skrevet 19. juli 2023 Har vært sykemeldt grunnet Plantar Fascitt nå i snart 3 måneder og synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg skal gjøre videre i prosessen. En kort bakgrunn: Jobber i helsevesenet. 10 timers nattevakter og har mye ansvar. Mye gåing og lite rom for tilrettelegging. Jeg gikk til fysio grunnet smerter i føttene over en periode og fikk klar beskjed om at jo raskere jeg kom meg ut i sykemelding, og fikk hvilt beina, jo raskere ville jeg bli bra igjen. Gikk derfor ut i 100 % sykemelding. I tillegg til å gjøre øvelser fra fysio og bruke innleggssåler så gjennomgikk jeg også trykkbølgebehandling over 6 uker. Jeg hadde stor tro på at jeg skulle bli fort bra siden jeg kom raskt til behandling (betalte selv for å gå privat). Solgte nok inn ideen til sjefen litt for hardt om at jeg kom til å bli bedre i løpet av de seks ukene. Sjefen endte opp med å ikke klare å dekke alle vaktene mine før han gikk i ferie og ville dermed at jeg skulle prøve å jobbe noen vakter til tross for at jeg var 100 % sykemeldt. Gikk med på å prøve da jeg var i bedring og tenkte at på et tidspunkt må jeg jo prøve. Prøvde to vakter med vel en ukes mellomrom. På slutten av hver vakt klarte jeg nesten ikke gå til tross for at det var rolige vakter. Smertene blomstret opp igjen og jeg følte jeg gikk flere uker tilbake i tid. Har siden da vært 100 % sykemeldt og sagt at jeg faktisk MÅ være sykemeldt 100 %. Nå begynner jeg å bli bedre igjen og føler jeg er tilbake der jeg var før jeg prøvde å jobbe. Jeg klarer gå korte turer, handle mat og har ikke veldig mye smerter. Har prøvd å sykle og sykler da rundt 30 minutter. Da kjenner jeg det i føttene dagen etterpå, men ikke veldig ille. Med andre ord fungerer jeg relativt greit, men det gjorde jeg jo før jeg prøvde jobbe sist og. Det er stor forskjell på små turer med hvile mellom og det å jobbe i 10 timer. Spesielt i en jobb hvor man ikke bare kan ta pauser hvis man trenger det. Kjenner det føles litt som om jeg aldri kommer til å klare jobbe igjen nå, føler meg litt motløs. Jeg vil jo gjerne tilbake, er drittlei av å gå sykemeldt. Hjelper heller ikke med en sjef som pusher. Noen andre som kanskje kan si noe om utviklingen og hvordan de gradvis klarte tilvende seg til jobb igjen? Hadde vært fint å føle seg litt mindre alene og kanskje få noen tips.😊 Anonymkode: 8d90a...18a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Del Skrevet 19. juli 2023 Det er rett og slett sant som det sies/skrives-det går over over tid. For meg tok det 10 måneder. Nå har jeg det andre for gang.. Personlig hjelper ingenting, verken tøying eller ymse andre greier. Anonymkode: bd7ce...a92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Del Skrevet 19. juli 2023 Jeg måtte operere. Var et sted på Ryen. Var sykt vondt, pga kunne ikke få bedøvelse. Men har vært helt fin etter det. Anbefales! Anonymkode: b11a5...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Del Skrevet 19. juli 2023 Jeg sleit med PF i mange år, det som til slutt fiksa det for meg var spesialsåler. Ble henvist av fastlegen til noen som scannet beina mine og lagde såler ut fra det. Får et nytt par en gang i året. Nå er jeg bare plaget hvis jeg går med sko uten disse sålene, eller går mye barfot. Anonymkode: 6631d...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Del Skrevet 19. juli 2023 Slet lenge med dette, ikke ift jobb da jeg er på kontor, men ift løping. Så fant jeg denne måten å tape på, da kunne jeg løpe igjen Anonymkode: 700c5...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Del Skrevet 20. juli 2023 Jeg kjøpte meg ett par sko på sporten som var knallgode for pf. Anonymkode: ede19...5a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #7 Del Skrevet 20. juli 2023 Min erfaring er at trykkbølge og sånn fysioøvelser med rulling og klinkekuler hjelper ganske lite. Det som virkelig hjalp og holder det i sjakk er skikkelig tøying av muskelen for å strekke denne, og det er også det som gjøres hos de som blir operert. Stå på en trapp, kant e.l. med forfoten og slipp ned hælen, samtidig som du bøyer deg fremover. Hold denne posisjonen i 30 sek før du bytter og gjør det på den andre foten. Gjenta 3-4 ganger på hver fot og gjør det 3 ganger for dagen. Da tøyer du både leggen og under foten. Kjøpt gjerne en skinne som tvinger foten i strekk (link under), jeg klarte ikke sove med det, men brukte det når jeg satt i ro i sofaen så det ble mange timer hver dag likevel, og det var veldig effektivt. Kjøp gode sko, gå gjerne til en bandasjist som kan hjelpe med skikkelige sko. For min del er Joya det som hjelp best, etter at jeg byttet til Joya sko på jobb (jobber også i helse) så har jeg ikke fått tilbake pf, som jeg ellers har slitt med i årevis. Tøyer daglig likevel. https://www.google.com/search?sxsrf=AB5stBiLDC6VwOoD6r-uNhsnZWVY_HSSUA:1689834197118&q=plantar+fascitt+skinne&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjPrLH40pyAAxUQQfEDHaITA4EQ0pQJegQIDRAB&biw=1536&bih=754&dpr=1.25 Anonymkode: 63041...0fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå