AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #21 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fikk svar på fortsatt forandringer i mars. Biopsi i juni. Og nå venter jeg på konisering… ingenting blir gitt på dagen her i landet desverre. Og ja. Det er en påkjenning. Men slik er det bare.. Anonymkode: ea318...a76 Men da er du undersøkt og de har kontroll på hva det er og ikke er? Da er det bare å få utført konisering? kan jo ta det privat, men det koster jo mye. Men er de ikke redd det all forverre seg på de månedene man går å venter da? Anonymkode: 18f36...587
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #22 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Blir jo enda mer venting da. Jeg vil ha time til konisering på dagen om jeg får celleforandring. Vil ikke gå i Moen mnd og vente på mye svar på biopsi. Men ser de ikke på celleprøvene hvor ille det er da? Anonymkode: 18f36...587 Men hvis de ikke gjorde alle disse testene, ville de ikke fanget opp alle tilfellene som de forebygger med? Det gir ikke mening å klage på at for mange tar celleprøver og det blir for mye venting for DU vil ha svar idag. Da hadde flere fått kreft. Så vi skal være glad for at det. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Helt sykt å vente i 2 mnd på svar på celleprøve, så ta biopsi hvis det er celleforandring, vente enda noen uker på svar.. hvis det er cin2-3 vente enda lengre på operasjon.. Det er jo en enorm psykisk påkjenning å gå i flere mnd å vente. Jeg vil ha det på dagen om det er noe. Når du er over 40 og ferdig med barn kan de ikke bare ta en konisering da? Hvis det er hpv og celleforandring? Er jo ikke noe å vente på? melker er det fordi: hvis de tar en del av livmortappen og det blir nye celleforandringer senere, at de da har mindre å ta av? At det kan spre seg opp i livmora? Anonymkode: 18f36...587 Det er kjipt å vente, men det er ikke farlig å vente en måned eller to mens man er i behandlingsløpet. Du må ta riktige undersøkelser i riktig rekkefølge for å få riktig behandling. Hvis du får celleforandringer, lar de det ofte gå 6 mnd før ny kontroll for kroppen kan faktisk bli kvitt HPV og celleforandringer på egenhånd. De utfører ikke masse operasjoner uten nødvendighet heller. AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Fikk svar på fortsatt forandringer i mars. Biopsi i juni. Og nå venter jeg på konisering… ingenting blir gitt på dagen her i landet desverre. Og ja. Det er en påkjenning. Men slik er det bare.. Anonymkode: ea318...a76 Jeg fikk svar på biopsien min på to dager med CIN3. Husk at det er også mye ferieavvikling nå i sommer så ting tar lenger tid. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men da er du undersøkt og de har kontroll på hva det er og ikke er? Da er det bare å få utført konisering? kan jo ta det privat, men det koster jo mye. Men er de ikke redd det all forverre seg på de månedene man går å venter da? Anonymkode: 18f36...587 Det er jo selvfølgelig bare å gå ta det privat hvis man har råd til det. Men en måned til og fra gjør ingen stor forskjell. Anonymkode: 932b3...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #23 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men hvis de ikke gjorde alle disse testene, ville de ikke fanget opp alle tilfellene som de forebygger med? Det gir ikke mening å klage på at for mange tar celleprøver og det blir for mye venting for DU vil ha svar idag. Da hadde flere fått kreft. Så vi skal være glad for at det. Det er kjipt å vente, men det er ikke farlig å vente en måned eller to mens man er i behandlingsløpet. Du må ta riktige undersøkelser i riktig rekkefølge for å få riktig behandling. Hvis du får celleforandringer, lar de det ofte gå 6 mnd før ny kontroll for kroppen kan faktisk bli kvitt HPV og celleforandringer på egenhånd. De utfører ikke masse operasjoner uten nødvendighet heller. Jeg fikk svar på biopsien min på to dager med CIN3. Husk at det er også mye ferieavvikling nå i sommer så ting tar lenger tid. Det er jo selvfølgelig bare å gå ta det privat hvis man har råd til det. Men en måned til og fra gjør ingen stor forskjell. Anonymkode: 932b3...2bd Det er ekstremt stort trykk på celleprøver nå etter dokumentaren på tv, og det er utrolig bra. Men å vente i mnd vis på svar er altfor lenge uansett. Folk går med angst. Leste jo nettopp om ei som ble sykmeldt av hele ventingen fordi det tok på psykisk. har man helse angst som meg er dette jævlig. jeg skjønner at de vil unngå operasjoner som ikke er nødvendig, men det er jo ikke et stort inngrep, de brenner jo bare ev tappen på livmorhalsen i lokal bedøvelse. Anonymkode: 18f36...587
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #24 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men hvis de ikke gjorde alle disse testene, ville de ikke fanget opp alle tilfellene som de forebygger med? Det gir ikke mening å klage på at for mange tar celleprøver og det blir for mye venting for DU vil ha svar idag. Da hadde flere fått kreft. Så vi skal være glad for at det. Det er kjipt å vente, men det er ikke farlig å vente en måned eller to mens man er i behandlingsløpet. Du må ta riktige undersøkelser i riktig rekkefølge for å få riktig behandling. Hvis du får celleforandringer, lar de det ofte gå 6 mnd før ny kontroll for kroppen kan faktisk bli kvitt HPV og celleforandringer på egenhånd. De utfører ikke masse operasjoner uten nødvendighet heller. Jeg fikk svar på biopsien min på to dager med CIN3. Husk at det er også mye ferieavvikling nå i sommer så ting tar lenger tid. Det er jo selvfølgelig bare å gå ta det privat hvis man har råd til det. Men en måned til og fra gjør ingen stor forskjell. Anonymkode: 932b3...2bd Så du fikk først svar på at du hadde celleforandring, og ved biopsi så fikk du vite alvorlighetsgraden? så alle med celleforandring må ta en biopsi Anonymkode: 18f36...587
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #25 Skrevet 19. juli 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ekstremt stort trykk på celleprøver nå etter dokumentaren på tv, og det er utrolig bra. Men å vente i mnd vis på svar er altfor lenge uansett. Folk går med angst. Leste jo nettopp om ei som ble sykmeldt av hele ventingen fordi det tok på psykisk. har man helse angst som meg er dette jævlig. jeg skjønner at de vil unngå operasjoner som ikke er nødvendig, men det er jo ikke et stort inngrep, de brenner jo bare ev tappen på livmorhalsen i lokal bedøvelse. Anonymkode: 18f36...587 Hei, ikke TS her, men jeg vil råde deg til å oppsøke hjelp for din helseangst. Jeg får inntrykk av at du har katastrofetanker rundt celleprøver, og mange av tingene du spør om her i tråden her kan bidra til at andre blir engstelige. Selv har jeg aldri måttet vente månedsvis på svar, det har tatt maks 3 uker. Det er flere grunner til at man ikke konisierer unødig, blant annet er celleforandringer svært vanlig, og for de aller fleste går det bort av seg selv. Man kan ikke behandle tusenvis av kvinner unødig, det i seg selv skaper også frykt. Hilsen en som har celleforandringer og akkurat nå venter på svar fra siste celleprøve. Anonymkode: 77658...4a1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #26 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så du fikk først svar på at du hadde celleforandring, og ved biopsi så fikk du vite alvorlighetsgraden? så alle med celleforandring må ta en biopsi Anonymkode: 18f36...587 Jeg vet ikke om alle må ta biopsi, men det måtte jeg. Jeg tok celleprøve. Jeg ventet i 6 mnd. Jeg tok biopsi. Jeg ble konisert. Anonymkode: 932b3...2bd
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #27 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er ekstremt stort trykk på celleprøver nå etter dokumentaren på tv, og det er utrolig bra. Men å vente i mnd vis på svar er altfor lenge uansett. Folk går med angst. Leste jo nettopp om ei som ble sykmeldt av hele ventingen fordi det tok på psykisk. har man helse angst som meg er dette jævlig. jeg skjønner at de vil unngå operasjoner som ikke er nødvendig, men det er jo ikke et stort inngrep, de brenner jo bare ev tappen på livmorhalsen i lokal bedøvelse. Anonymkode: 18f36...587 Da tror jeg du burde oppsøke lege for å få hjelp med din helseangst. Det er ikke så ille som du fremstiller det i denne tråden. Alle syns det er ubehagelig, men frem til du har et svar, om du har celleforandringer eller ikke, så er det ingen grunn til å drive krisemaksimering som jeg opplever du gjør nå. For det er nettopp slik at mange - rundt 70% - har celleforandringer uten at det er forstadie til kreft og kroppen ordner opp i 90% av de tilfellene. Det er med andre ord ganske vanlig. Kun 10% trenger behandling Og ja, det er et lite inngrep, men som med alt, medfører det en risiko, med narkose i noen tilfeller, og det er ikke «bare å gjøre det». Det er faktisk slik at det kan være vel så psykisk belastende å gå gjennom et inngrep også. Anonymkode: 932b3...2bd 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #28 Skrevet 19. juli 2023 Svaret på «fortsatt celleforandring» fikk jeg etter 5 uker. Derfor henvist til biopsi.. ventet to måneder på å få tatt biopsi. Ventet så fire uker på svar på biopsi. Cin2. Og nå venter jeg på time til konisering, kan ta opptil tre måneder. Stod det i alle fall i brevet fra sykehuset. Varierer vel fra sykehus til sykehus. Fikk foresten se cellegforandringene selv på skjermen vis kamera under biopsi på sykehuset. Så som forventet at det blir konisering. Men gøøøy å vente er det jo ikke. Anonymkode: ea318...a76
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #29 Skrevet 19. juli 2023 Meg over, ville bare forklare at ja; det kan gå flere måneder med venting på svar.. Anonymkode: ea318...a76
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #30 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da tror jeg du burde oppsøke lege for å få hjelp med din helseangst. Det er ikke så ille som du fremstiller det i denne tråden. Alle syns det er ubehagelig, men frem til du har et svar, om du har celleforandringer eller ikke, så er det ingen grunn til å drive krisemaksimering som jeg opplever du gjør nå. For det er nettopp slik at mange - rundt 70% - har celleforandringer uten at det er forstadie til kreft og kroppen ordner opp i 90% av de tilfellene. Det er med andre ord ganske vanlig. Kun 10% trenger behandling Og ja, det er et lite inngrep, men som med alt, medfører det en risiko, med narkose i noen tilfeller, og det er ikke «bare å gjøre det». Det er faktisk slik at det kan være vel så psykisk belastende å gå gjennom et inngrep også. Anonymkode: 932b3...2bd På to måneder mistet jeg et ungt menneske i familien min i ulykke. Så får to andre familiemedlemmer mellom 13- 25 år hjertesvikt. Holdt på å miste de, men det gikk bra. dette er 3 mnd siden. Har vært sykmeldt siden, og alle ulykker og elendighet skjer oss, som perler på en snor.. er redd det skal bli enda mer, og at nå er det meg det er noe med ang celleforandringer. Kroppen er i alarmberedskap og jeg krisemaksimerer og tenker det verste. derfor gjør ventetiden at jeg bare går å grubler. Har mest lyst å bare møte opp på gyn. Og be de ta en konisering så jeg får fred i sjela. Ja, jeg har helse angst så det holder og det er grusomt. Jeg fikk og får fortsatt hjelp etter ulykka Anonymkode: 18f36...587
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #31 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Svaret på «fortsatt celleforandring» fikk jeg etter 5 uker. Derfor henvist til biopsi.. ventet to måneder på å få tatt biopsi. Ventet så fire uker på svar på biopsi. Cin2. Og nå venter jeg på time til konisering, kan ta opptil tre måneder. Stod det i alle fall i brevet fra sykehuset. Varierer vel fra sykehus til sykehus. Fikk foresten se cellegforandringene selv på skjermen vis kamera under biopsi på sykehuset. Så som forventet at det blir konisering. Men gøøøy å vente er det jo ikke. Anonymkode: ea318...a76 Fikk du god forklaring slik at du føler du har kontroll og er rolig ifbm det som skjer/ skal skje? Du er jo undersøkt og de vet hva det er. Jeg føler et trykk nederst i magen, og tenker det er langtkommen kreft. men det kan jo være psykisk også. Anonymkode: 18f36...587
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #32 Skrevet 19. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: På to måneder mistet jeg et ungt menneske i familien min i ulykke. Så får to andre familiemedlemmer mellom 13- 25 år hjertesvikt. Holdt på å miste de, men det gikk bra. dette er 3 mnd siden. Har vært sykmeldt siden, og alle ulykker og elendighet skjer oss, som perler på en snor.. er redd det skal bli enda mer, og at nå er det meg det er noe med ang celleforandringer. Kroppen er i alarmberedskap og jeg krisemaksimerer og tenker det verste. derfor gjør ventetiden at jeg bare går å grubler. Har mest lyst å bare møte opp på gyn. Og be de ta en konisering så jeg får fred i sjela. Ja, jeg har helse angst så det holder og det er grusomt. Jeg fikk og får fortsatt hjelp etter ulykka Anonymkode: 18f36...587 Jeg er lei meg for å høre at du har opplevd så mye dramatisk på kort tid. Men det er ikke mer sannsynlig at du har alvorlige celleforandringer fordi du har opplevd disse tingene. Det er katastrofetanker og det bør du få hjelp til å sortere. Anonymkode: 77658...4a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #33 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er lei meg for å høre at du har opplevd så mye dramatisk på kort tid. Men det er ikke mer sannsynlig at du har alvorlige celleforandringer fordi du har opplevd disse tingene. Det er katastrofetanker og det bør du få hjelp til å sortere. Anonymkode: 77658...4a1 Takk ❤️ det er det alle sier rundt meg. Og «godt» å høre flere i tråden har opplevd både celleforandring og det har gått helt fint. ikke glad for at andre har fått det, men å høre erfaringer om at det går bra tross celleforandring. jeg kan klatre i fjell, hoppe i fallskjerm og kjøre bil.. mye farligere det, men når det kommer til helse blir jeg redd. Livredd kreft Anonymkode: 18f36...587 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #34 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fikk du god forklaring slik at du føler du har kontroll og er rolig ifbm det som skjer/ skal skje? Du er jo undersøkt og de vet hva det er. Jeg føler et trykk nederst i magen, og tenker det er langtkommen kreft. men det kan jo være psykisk også. Anonymkode: 18f36...587 Standard forklaring bare. Har heller ikke snakket med fastlegen min siden jeg var inne til celleprøve i mars. Jeg tenker mye på det, det er en slitsom og lite nyttig tankevirksomhet, men direkte redd er jeg ikke. Jeg blødde grusomt mye i flere dager etter biopsi, noe som egentlig ikke er vanlig, men det gikk jo over det og.. kvir meg i første omgang mest til koniseringen. Men jeg har ingen smerter. Jeg har regelmessig mens og et aktivt sexliv. Føler ikke det feiler meg noe og må nesten bare stole på at alt går bra. Hvis ikke får jeg ta det når det kommer. Anonymkode: ea318...a76 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #35 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Standard forklaring bare. Har heller ikke snakket med fastlegen min siden jeg var inne til celleprøve i mars. Jeg tenker mye på det, det er en slitsom og lite nyttig tankevirksomhet, men direkte redd er jeg ikke. Jeg blødde grusomt mye i flere dager etter biopsi, noe som egentlig ikke er vanlig, men det gikk jo over det og.. kvir meg i første omgang mest til koniseringen. Men jeg har ingen smerter. Jeg har regelmessig mens og et aktivt sexliv. Føler ikke det feiler meg noe og må nesten bare stole på at alt går bra. Hvis ikke får jeg ta det når det kommer. Anonymkode: ea318...a76 Kjenner flere som har tatt lokalbedøvelse ved konisering. Det er fort gjort, 15-20 min. Det burde vært slik at man kom inn, fikk en undersøkelse, svar, og fikset det der og da. På lik linje med ei tann. Ikke det der å vente. Legen bør hvertfall forklare godt så folk er trygg. Min lege når jeg tok celleprøve ville henvise meg til gyn grunnet hoven livmorhals. Jeg ble jo bekymret og stilte tusen spm. han bare.. heg kan jo ikke utelukke kreft, men det kan jo være ingenting liksom.. bare vage svar. Gikk rett i kjelleren og fikk panikk. Måtte ringe han dagen etter å gå gjennom samtalen på nytt, og da ble jeg litt roligere. Anonymkode: 18f36...587
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #36 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner flere som har tatt lokalbedøvelse ved konisering. Det er fort gjort, 15-20 min. Det burde vært slik at man kom inn, fikk en undersøkelse, svar, og fikset det der og da. På lik linje med ei tann. Ikke det der å vente. Legen bør hvertfall forklare godt så folk er trygg. Min lege når jeg tok celleprøve ville henvise meg til gyn grunnet hoven livmorhals. Jeg ble jo bekymret og stilte tusen spm. han bare.. heg kan jo ikke utelukke kreft, men det kan jo være ingenting liksom.. bare vage svar. Gikk rett i kjelleren og fikk panikk. Måtte ringe han dagen etter å gå gjennom samtalen på nytt, og da ble jeg litt roligere. Anonymkode: 18f36...587 Alle får ikke fikset en tann der og da hos tannlegen heller. Jeg tror du må jobbe med å godta at det er slik det er og slutte bruke energien din på hvordan du mener det burde vært. Anonymkode: 932b3...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #37 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alle får ikke fikset en tann der og da hos tannlegen heller. Jeg tror du må jobbe med å godta at det er slik det er og slutte bruke energien din på hvordan du mener det burde vært. Anonymkode: 932b3...2bd En tann kan ikke utvikle seg til kreft. Jeg tok celleprøver i fjor 12 mnd siden og alt var bra. Og hvis det er celleforandring grad 3 nå, så kan jeg komikkens vente in3 mnd på behandling da vil det jo gå i kreft ? Anonymkode: 18f36...587
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #38 Skrevet 19. juli 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Standard forklaring bare. Har heller ikke snakket med fastlegen min siden jeg var inne til celleprøve i mars. Jeg tenker mye på det, det er en slitsom og lite nyttig tankevirksomhet, men direkte redd er jeg ikke. Jeg blødde grusomt mye i flere dager etter biopsi, noe som egentlig ikke er vanlig, men det gikk jo over det og.. kvir meg i første omgang mest til koniseringen. Men jeg har ingen smerter. Jeg har regelmessig mens og et aktivt sexliv. Føler ikke det feiler meg noe og må nesten bare stole på at alt går bra. Hvis ikke får jeg ta det når det kommer. Anonymkode: ea318...a76 Jeg blødde masse etter min første biopsi, hadde kun lette forandringer som gikk over av seg selv. Ved neste biopsi (fikk et annet HPV-virus noen år senere) sa gynekologen at jeg hadde nok lettblødelig livmorhals. Det hjelper å få bedøvelse med adrenalin, og jeg blødde mye mindre da. Anonymkode: 77658...4a1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #39 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg blødde masse etter min første biopsi, hadde kun lette forandringer som gikk over av seg selv. Ved neste biopsi (fikk et annet HPV-virus noen år senere) sa gynekologen at jeg hadde nok lettblødelig livmorhals. Det hjelper å få bedøvelse med adrenalin, og jeg blødde mye mindre da. Anonymkode: 77658...4a1 Ok, så man kan ha lettblødelig livmorhals uten at det er noe? Jeg har også det.. når de tar celleprøve blør jeg med en gang Anonymkode: 18f36...587
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #40 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det skal være umulig.. da det kan ta opp til 8 år fra celleforandring til kreft. En venninne av meg gikk i nesten 10 år uten å ta celleprøve og hun hadde cin3 og måtte ta konisering. Så det er ikke anklagende, bare lurte. Veldig mange kviser deg til slike prøver og utsetter og utsetter. Jeg hadde normale celleprøver i fjor, men fikk påvist hpv virus. Tatt ny prøve nå som jeg venter svar på. Hater å gå slik å vente, spes etter alt medie styret med feiltolkning av prøver. Anonymkode: 18f36...587 Jeg kjenner 2 stk som jeg vet helt sikkert at fulgte opp celleprøvene sine og hadde hatt fine celleprøver hele veien, før det plutselig var noe. Hun ene hadde ingen symptomer, men hadde CIN3 og måtte koniseres- der gikk alt fint. Hun andre fikk plutselig blødninger og hadde kreft. De trodde først operasjonen var vellykket, men så viste det seg plutselig at hun hadde spredning og hun lever ikke lenger nå. I gjennomsnitt tar det en del år før det utvikler seg til kreft, men noen får av en eller annen grunn en mer aggressiv variant. Vet ikke om det er tilfeldig, men begge de jeg nevner har hatt relativt nære familiemedlemmer med enten livmorhalskreft eller høygradige celleforandringer. Det er HPV-viruset som forårsaker dette, men det kan vel tenkes at kropper responderer ulikt på viruset? Anonymkode: cdc25...e69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå