Gå til innhold

CIN 2 med frie render

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Prøver å tolke mitt eget svar etter konisering siden gynekologen er på ferie noen uker. På diagnose står det CIN 2 (frie render). Noen som vet hva veien er videre da? Frie render er vel positivt? 

Anonymkode: 842b2...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Frie render betyr vellykket.. slik som jeg tolker det.. men hør med legekontoret ditt om de kan hjelpe deg med å tolke svaret ditt. 
måtte du komiserie med cin 2? Var det vondt? 
tok det lang tid? Lokalbedøvelse? 
Hvor lang tid gikk det før du fikk svar på konisering? 

Anonymkode: 18f36...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Frie render betyr vellykket.. slik som jeg tolker det.. men hør med legekontoret ditt om de kan hjelpe deg med å tolke svaret ditt. 
måtte du komiserie med cin 2? Var det vondt? 
tok det lang tid? Lokalbedøvelse? 
Hvor lang tid gikk det før du fikk svar på konisering? 

Ja, måtte ha konisering. Jeg fikk narkose, så ikke vondt da hvertfall. Inngrepet tok bare 15 minutter, og lå to timer på oppvåkningen. Prøvesvaret var klart etter 4 uker (men ingen har gitt meg svaret, derfor prøver jeg å finne ut av det selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, måtte ha konisering. Jeg fikk narkose, så ikke vondt da hvertfall. Inngrepet tok bare 15 minutter, og lå to timer på oppvåkningen. Prøvesvaret var klart etter 4 uker (men ingen har gitt meg svaret, derfor prøver jeg å finne ut av det selv).

Du fikk svar på celleprøve at du hadde cin 2.. hvor lenge siden du tok celleprøve før dette? 3 år siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde CIN3 med konisering. Husker enda at kirurgen sa «Vi håper på fri rend». Fri rend er veldig bra og de har fjernet det de ønsket å fjerne av celleforandringer. Fri rend betyr at kantene er uten celleforandringer. Hadde det ikke vært fri rend, er det gjenværende celleforandringer.

Anonymkode: 932b3...2bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde CIN3 med konisering. Husker enda at kirurgen sa «Vi håper på fri rend». Fri rend er veldig bra og de har fjernet det de ønsket å fjerne av celleforandringer. Fri rend betyr at kantene er uten celleforandringer. Hadde det ikke vært fri rend, er det gjenværende celleforandringer.

Hadde du gått for lang tid uten å ta celleprøve siden du hadde cin3? Eller kan du gå fra normale celleprøver til cin 3 på 2-3 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du gått for lang tid uten å ta celleprøve siden du hadde cin3? Eller kan du gå fra normale celleprøver til cin 3 på 2-3 år? 

Nei, jeg hadde ikke gått for lang tid uten å ta celleprøve (det var jo også noe anklagende å si). :) Jeg forstår du har behov for trygghet og søker uvanlige forklaringer, men man kan jo i teorien gå fra en helt normal celleprøve til kreft på et halvt år om man er virkelig uheldig, men det er jo svært uvanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg hadde ikke gått for lang tid uten å ta celleprøve (det var jo også noe anklagende å si). :) Jeg forstår du har behov for trygghet og søker uvanlige forklaringer, men man kan jo i teorien gå fra en helt normal celleprøve til kreft på et halvt år om man er virkelig uheldig, men det er jo svært uvanlig. 

Nei, det skal være umulig.. da det kan ta opp til 8 år fra celleforandring til kreft. 
En venninne av meg gikk i nesten 10 år uten å ta celleprøve og hun hadde cin3 og måtte ta konisering. 
Så det er ikke anklagende, bare lurte. Veldig mange kviser deg til slike prøver og utsetter og utsetter. 
Jeg hadde normale celleprøver i fjor, men fikk påvist hpv virus. Tatt ny prøve nå som jeg venter svar på.

Hater å gå slik å vente, spes etter alt medie styret med feiltolkning av prøver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du fikk svar på celleprøve at du hadde cin 2.. hvor lenge siden du tok celleprøve før dette? 3 år siden? 

Nei, 1 år siden. Hadde celleforandringer på celleprøve høst 22, men biopsien var fin, rutinekontroll 1 år etter. Ny celleprøve vår 23, celleforandringer, CIN 2 på biopsi (og konisering). 

Fikk akkurat telefon fra legen da 😂 Hadde CIN 2, men var vellykket konisering. Ny kontroll om 6 mnd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei, det skal være umulig.. da det kan ta opp til 8 år fra celleforandring til kreft. 
En venninne av meg gikk i nesten 10 år uten å ta celleprøve og hun hadde cin3 og måtte ta konisering. 
Så det er ikke anklagende, bare lurte. Veldig mange kviser deg til slike prøver og utsetter og utsetter. 
Jeg hadde normale celleprøver i fjor, men fikk påvist hpv virus. Tatt ny prøve nå som jeg venter svar på.

Hater å gå slik å vente, spes etter alt medie styret med feiltolkning av prøver. 

Det er jo ikke umulig selv om det er svært uvanlig. Denne typen kreft kan ta alt fra 10-30 år til å utvikle seg, og det er derfor man tar celleprøver og forebygger med konisering hvis man finner noe :) Syns det er supert at det eksisterer et slikt tilbud. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, 1 år siden. Hadde celleforandringer på celleprøve høst 22, men biopsien var fin, rutinekontroll 1 år etter. Ny celleprøve vår 23, celleforandringer, CIN 2 på biopsi (og konisering). 

Fikk akkurat telefon fra legen da 😂 Hadde CIN 2, men var vellykket konisering. Ny kontroll om 6 mnd. 

Så bra du fikk telefon fra legen at det var vellykket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke umulig selv om det er svært uvanlig. Denne typen kreft kan ta alt fra 10-30 år til å utvikle seg, og det er derfor man tar celleprøver og forebygger med konisering hvis man finner noe :) Syns det er supert at det eksisterer et slikt tilbud. 

Bra det er svært uvanlig hverfall.. dette er det verste jeg kan frykte. 
så redd for alt som har med livmor og kreft osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må du ta biopsi for å vite om det er cin1- 3? Får man bare svar på celleprøver at det er celleforandring? Ikke hvilke grad det er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjempebra konisering var vellykket ❤️ hadde du symptomer? 
sorry mange spm fra meg, men venter selv på svar og sliter med angst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må du ta biopsi for å vite om det er cin1- 3? Får man bare svar på celleprøver at det er celleforandring? Ikke hvilke grad det er? 

For min del - ikke den du siterer, men tenkte jeg kan svare - jeg måtte ta først celleprøve, og så biopsi etter det, før koniseringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bra det er svært uvanlig hverfall.. dette er det verste jeg kan frykte. 
så redd for alt som har med livmor og kreft osv. 

Det forstår jeg, men prøv å tenk hvor bra opplegg vi har hvor vi testes ofte og det forebygges med konisering før det i det hele tatt blir kreft i enormt mange tilfeller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det forstår jeg, men prøv å tenk hvor bra opplegg vi har hvor vi testes ofte og det forebygges med konisering før det i det hele tatt blir kreft i enormt mange tilfeller :) 

Det er helt sant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For min del - ikke den du siterer, men tenkte jeg kan svare - jeg måtte ta først celleprøve, og så biopsi etter det, før koniseringen. 

Blir jo enda mer venting da. Jeg vil ha time til konisering på dagen om jeg får celleforandring. Vil ikke gå i Moen mnd og vente på mye svar på biopsi. Men ser de ikke på celleprøvene hvor ille det er da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt sykt å vente i 2 mnd på svar på celleprøve, så ta biopsi hvis det er celleforandring, vente enda noen uker på svar.. hvis det er cin2-3 vente enda lengre på operasjon.. 

Det er jo en enorm psykisk påkjenning å gå i flere mnd å vente. Jeg vil ha det på dagen om det er noe. 
Når du er over 40 og ferdig med barn kan de ikke bare ta en konisering da? Hvis det er hpv og celleforandring? Er jo ikke noe å vente på? 
melker er det fordi: hvis de tar en del av livmortappen og det blir nye celleforandringer senere, at de da har mindre å ta av? At det kan spre seg opp i livmora? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt sykt å vente i 2 mnd på svar på celleprøve, så ta biopsi hvis det er celleforandring, vente enda noen uker på svar.. hvis det er cin2-3 vente enda lengre på operasjon.. 

Det er jo en enorm psykisk påkjenning å gå i flere mnd å vente. Jeg vil ha det på dagen om det er noe. 
Når du er over 40 og ferdig med barn kan de ikke bare ta en konisering da? Hvis det er hpv og celleforandring? Er jo ikke noe å vente på? 
melker er det fordi: hvis de tar en del av livmortappen og det blir nye celleforandringer senere, at de da har mindre å ta av? At det kan spre seg opp i livmora? 

Fikk svar på fortsatt forandringer i mars. Biopsi i juni. Og nå venter jeg på konisering… ingenting blir gitt på dagen her i landet desverre. Og ja. Det er en påkjenning. Men slik er det bare.. 

Anonymkode: ea318...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...