Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en katt vi elsker som er 6 år gammel. Er utekatt og vi har hatt hun hele livet hennes. Nå har vi en baby på 2 mnd. 

Tror katten er sjalu på at hun får mye mindre kos enn før. Hun vil nesten ikke være ute mer, og bare oppå oss. Når jeg holder baby får hun ikke være oppå meg samtidig, og når baby er lagt ned er jeg ofte overstimulert og trenger fred. 

Dette gjør at vår ellers fredelige katt har begynt å klore på møblene. Masse. Og gjerne når jeg akkurat har fått baby til å roe seg på brystkassen min. Mannen er på jobb, så da blir jeg sittende med baby på brystet og bare se/høre at katten klorer. 

Har så dårlig samvittighet for at pus får mindre kos, men orker ikke utageringen heller. Er mye sur og irritert på katten som er "i veien" hele tiden, koser mot bena mine når jeg lager mat og mister litt balanse, dytter hodet sitt mot mitt så jeg får hår i munnen og vil ligge oppå meg når jeg vil ha fred. Ting jeg før elsker har jeg nå skikkelig avsmak for. 

Trodde ikke det kom til å skje med meg, men jeg har seriøst vurdert å gi bort katten. Avlivning er uaktuelt, uansett. Føler ikke jeg kan gi god nok omsorg til katten lenger. Samtidig er det ett ansvar jeg tok for 6 år siden, og det var kun da baby kom at jeg begynte å få disse følelsene. 

Kan følelsene gå over, eller ble jeg adoptere katten bort først som sist? Hun har forhåpentligvis mange år igjen. 

Anonymkode: fc8c6...aaa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene, babyen er bare 2 mnd og du vurderer å gi bort katten fordi den klorer på møblene og har blitt mer klengete… har bare en ting å si til det, ta deg sammen! Katten har aldri bedt om dette, katten trenger fortsatt kos og oppmerksomhet selv om du ikke gidder fordi du er overstimulert av baby. 

Anonymkode: 8f555...929

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjære vene, babyen er bare 2 mnd og du vurderer å gi bort katten fordi den klorer på møblene og har blitt mer klengete… har bare en ting å si til det, ta deg sammen! Katten har aldri bedt om dette, katten trenger fortsatt kos og oppmerksomhet selv om du ikke gidder fordi du er overstimulert av baby. 

Enig! Dette går over, og ting går seg til. Vi har to katter, den ene tok mer avstand og den andre ble superklengete når babyen kom i hus. Jeg lover deg at det går seg til. Ikke gi bort katten din, og husk at barn har veldig godt av å vokse opp med kjæledyr både for immunforsvaret og alt de lærer med det ❤️

Anonymkode: e6df8...aef

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det sier jo seg selv, dere må vie tid til katten. Vi har to hunder og to katter, og har hele tiden passet på at alle får sin del av kos og oppmerksomhet. Fra babyen kom i hus, til vi nå har en til på vei.

Anonymkode: 92620...2a1

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan jo prøve å være med oppmerksom på katten, sett av tid til den etter jobb når mannen er hjemme og kan ta babyen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har katten klorestativ? Så fins det spray man kan kjøpe i dyre butikken som man sprayer på møbler for at den ikke skal klore

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Katten er høyt elsket og får masse kos, men det er ikke koselig for meg om dere skjønner. Og det blir mindre enn tidligere, typ før kunne han kose maaange timer på fanget mitt mens nå blir det avbrutt av baby og blir mer opphakket kosetid. Godt å høre at det vil gå over. 

Katten har ett stort klorestativ, klorematter som er 1.5 m opp langs veggen, og egne "hengekøyer" i klorestativet. 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Katten er høyt elsket og får masse kos, men det er ikke koselig for meg om dere skjønner. Og det blir mindre enn tidligere, typ før kunne han kose maaange timer på fanget mitt mens nå blir det avbrutt av baby og blir mer opphakket kosetid. Godt å høre at det vil gå over. 

Katten har ett stort klorestativ, klorematter som er 1.5 m opp langs veggen, og egne "hengekøyer" i klorestativet. 

Ts.

Du må gi det mer enn 2 mnd altså. Katten har da ikke gjort noe for å fortjene omplassering…. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du gjort om du følte det samme for eldste barnet om du fikk nr 2? Det er ikke bare å kvitte seg med alt som blir plagsomt. Selvfølgelig blir det rart for katten med en stor omveltning, men dere må jo trygge den og ha litt egentid med den også. Det er ikke katten sin feil at det har kommet et familiemedlem som plutselig tar all oppmerksomheten?

Anonymkode: ce42f...403

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts.

Det blir nok mye du ikke liker eller koser deg med barnet også; alt er ikke fryd og gammen, og likevel gjør man det for man har tatt ansvar for en annen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir nok mye du ikke liker eller koser deg med barnet også; alt er ikke fryd og gammen, og likevel gjør man det for man har tatt ansvar for en annen. 

Enig. Gi katten så mye oppmerksomhet som dere kan, og ha forståelse for at dette er en stor forandring for katten også! 

Vi har to katter, og klart de synes det var rart for dem da vi fikk baby også. Det vet ikke så gøy å måtte dele mamma og pappa med enda én. Men baby er nå 9 mnd og de har blitt vant til at hun også bor her, og kommer og snuser litt fra tid til annen. 

Anonymkode: 0137f...bff

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å aktivisere katten? For eksempel med en fjærleke på stang eller lignende, så kan du leke med katten selv om du sitter fast med babyen. 

Anonymkode: c4040...ff1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner igjen følelsene dine. Katten vår hyler og vekker baby både dag og natt, kommer søkkvåt inn og skal vaske seg på lekematta til baby, ligge i senga til baby osv - er ganske lei henne om dagen 😅 Men tar tiden jeg kan til å gi henne oppmerksomhet, og hun får sove med mannen mens jeg sover med babyen. Satser på at alt roer seg etterhvert, man blir bare litt koko i hodet av å ha baby som krever mye. 

Anonymkode: 66e48...c4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...