Gå til innhold

Føler jeg gjør alt og blir tatt forgitt, råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann jobber borte 4 uker og hjemme 4 uker. Dette var jeg klar over når vi fikk barn, og forberedt på. Likevel syns jeg at jeg får lite støtte og medfølelse for når ting er vanskelig. 

Eksempel er jeg i full jobb man-fre, og på ett år jobber vi så og si like mange timer. I tillegg til dette har vi ett barn som våkner flere ganger om natta, og bruker lang tid på å sovne. Sover sammenhengende 1-2 timer før jeg må opp igjen. Så drar jeg å leverer i barnehage, jobb, henter i barnehage, middag, husarbeid etc. 

Siste tiden har jeg vært ufattelig sliten, og har flere ganger grått når han er på jobb. Da får jeg til svar at det er like fælt på jobben, og jeg må ikke tro han vil være der. Når jeg prøver å si at «du har jo fri 12-13 timer daglig, kan spise måltid i fred, sove ut, slappe av etc» svarer han bare at «det er ikke fri for jeg er fortsatt på jobb» 

Når han er hjemme er han veldig opptatt av at alt skal deles 50/50. Han sier aldri «idag ser jeg du er sliten, du kan få sove ut i helgen så kan jeg stå opp med han» eller lignende. Ting er heller ikke 50/50, men mer 30/70 når han er hjemme. Jeg tar meg av husvask, rydding, bytting av bleie, lage måltid til baby og mye mer som han ikke gjør. Dette ser han ikke og blir sur, og mener han også bidrar. 

Nå foreslo jeg at han skulle ta barnet to dager i strekk, gjøre alt med barnet og i tillegg holde ryddig hjemme for å se hvordan jeg har det. I tillegg er jeg jo i full jobb så likt blir det uansett ikke. Da blir han sur og sier at det trenger vi ikke. Når jeg forklarer at det er ganske urettferdig at jeg skal ta barnet 100% i fire uker også 50% når han er hjemme sier han surt «Javel, jeg får legge han to dager på rad av og til da». Kjenner jeg er helt utmattet.

Vurderer å bare gå fra hele forholdet, og enten være alene eller finne meg en som er tilstede. Likevel blir dette også vanskelig da vi ikke kan ha 50/50 samvær pga hans jobb. Jeg føler jeg taper uansett. Føler meg sint og irritert på barnet vårt ofte, og får dårlig samvittighet og gråter etterpå. Føler meg som en dritt mor og er helt nedbrutt. Har noen råd? 

Anonymkode: ff8da...77d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart han også er sliten etter 4 uker på jobb hallo

Anonymkode: 4b9b7...e2d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mening er at han tar "alt" av barn og hus de ukene han er hjemme, som du gjør når han er på jobb. Det gir deg mulighet for å ta deg inn disse ukene.

Anonymkode: 6f742...836

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart han også er sliten etter 4 uker på jobb hallo

Anonymkode: 4b9b7...e2d

Selvfølgelig, akkurat som jeg er sliten etter 4 uker med full jobb og en baby i tillegg. Hallo 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å gjør 30/70. Gjør 50/50. Hvis han ikke tar 50, så neivel da ble det ikke gjort, synd for han som må gå uten rene underbukser eller ikke har en ren skål å spise frokostblandingen sin fra.

Anonymkode: 9aa64...888

Skrevet (endret)

Forsvaret gjorde en intern undersøkelse om hyppig deployering og lite forutsigbarhet. Verdt et skikk, men jeg tør gjette at problemet deres ligger dypere enn så.  Selvmedlidenhet er bare å helle salt på såret ditt.

Styr unna SSRI

Endret av SkevRev
  • Liker 1
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke orket å ha det slik, men det er selvsagt mange faktorer å ta hensyn til (først og fremst barnet). Det er for meg helt innlysende at han skal ta litt ekstra når han nå engang er hjemme, så du får alenetid og voksentid. Noe annet er helt uhørt, da må han nesten finne seg en vanlig dagjobb om det blir for mye for han.

AnonymBruker
Skrevet

Han burde gjøre 75% når han er hjemme, da for å ta igjen det han ikke har gjort de ukene han er på jobben.

Anonymkode: 8b313...0ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vurderer å bare gå fra hele forholdet, og enten være alene eller finne meg en som er tilstede. Likevel blir dette også vanskelig da vi ikke kan ha 50/50 samvær pga hans jobb. Jeg føler jeg taper uansett. Føler meg sint og irritert på barnet vårt ofte, og får dårlig samvittighet og gråter etterpå. Føler meg som en dritt mor og er helt nedbrutt. Har noen råd? 

Dere kan ha 50/50 når han er på land. Da får du to hele uker med 'kun' deg selv. Det tror jeg dere alle vinner på.

Anonymkode: 8b313...0ad

Skrevet

Med en jobb der han er borte 50% av tiden regner jeg med at han tjener godt. Da har dere råd til å kjøpe dere ut av en del husarbeid. Det kan lette på trykket. Evt kan du gå ned i stilling en periode frem til ungene blir mer selvgående og kan være med å bidra. Du har det ikke godt med den løsningen som er i sædag og dere kan ikke gi dere før dere finner en god løsning, da kommer dette forholdet til å dø. Det handler ikke nødvendigvis om prosent her, det handler om at begge to skal kunne ha en hverdag som fungerer. I et parforhold må begge være med å finne den riktige løsningen. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke venninner som du kan dra på jentetur sammen med en helg, så får han være hjemme og ordne opp. Så får han se hvordan det er å være hjemme alene med hus og barn, mens du får ladet batteriet 🙂

Anonymkode: a2d63...4c7

AnonymBruker
Skrevet

Book hotellrom i 2-3 dager og dra. Spør når han kommer hjem hvordan han vil fordelingen skal være.

Og dersom dere skal gjøre det slutt, be ham spørre de han jobber med hvordan fordelingen av barn er.. Så får han velge om han vil ofre å sjelden se barnet sitt, eller bidra hjemme..

Anonymkode: 8e099...3bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Book hotellrom i 2-3 dager og dra. Spør når han kommer hjem hvordan han vil fordelingen skal være.

Og dersom dere skal gjøre det slutt, be ham spørre de han jobber med hvordan fordelingen av barn er.. Så får han velge om han vil ofre å sjelden se barnet sitt, eller bidra hjemme..

Red: spør han når DU kommer hjem 

Skrevet

Vanskelig situasjon! Han føler seg sikkert sliten etter 4 uker på jobb og du er helt klart sliten etter 4 uker med full jobb + fullt foreldreansvar.

Jeg kan likevel forstå at han ønsker 50/50.  Enig med hun som skriver dropp husvasken og få inn vaskehjelp en gang i uken istedenfor. Bytt heller den bleien når dere begge er hjemme, men krev fritid. Dra på kafé, trening, yoga, whatever, og la han gjøre noe neste dag. Bytt på å ta barnet om natten. Så får du sove ut annen hver dag.  Kutt heller ned på jobben nå når barnet er i barnehagen. Du har ikke overskudd til å være alenemor til et lite barn og gå i full jobb. Det er lov! Din mann setter sine grenser for hva han gidder og klarer.  Så du får gjøre det samme. Men jeg skjønner hvor frustrasjonen kommer fra. Er slitsomt å ikke bli sett eller verdsatt for den innsatsen man putter inn. 

AnonymBruker
Skrevet
tutu11 skrev (30 minutter siden):

Vanskelig situasjon! Han føler seg sikkert sliten etter 4 uker på jobb og du er helt klart sliten etter 4 uker med full jobb + fullt foreldreansvar.

Jeg kan likevel forstå at han ønsker 50/50.  Enig med hun som skriver dropp husvasken og få inn vaskehjelp en gang i uken istedenfor. Bytt heller den bleien når dere begge er hjemme, men krev fritid. Dra på kafé, trening, yoga, whatever, og la han gjøre noe neste dag. Bytt på å ta barnet om natten. Så får du sove ut annen hver dag.  Kutt heller ned på jobben nå når barnet er i barnehagen. Du har ikke overskudd til å være alenemor til et lite barn og gå i full jobb. Det er lov! Din mann setter sine grenser for hva han gidder og klarer.  Så du får gjøre det samme. Men jeg skjønner hvor frustrasjonen kommer fra. Er slitsomt å ikke bli sett eller verdsatt for den innsatsen man putter inn. 

Han burde absolutt trå til mer enn 50% på hjemmebasis. Det er utrolig slitsomt å stå med barn alene 24/7, fulltidsjobb OG husarbeid og lage mat. Han har sin fritid når hun er på jobb og barn i barnehagen, 8 timer HVER eneste hverdag helt for seg selv. Hun har kanskje en 1 time på kveldstid, om ikke noen ting for hjulene må holdes igang selv om han er borte. At du i det hele tatt foreslår 50/50, viser bare hvor liten forståelse du faktisk har for hennes situasjon. Tviler på at mannen din jobber offshore. 
Her hjemme stepper mannen opp på husarbeidet og legging de ukene han er hjemme. Bytter på fridager/frikvelder. Og det skulle bare mangle. Det er tungt å stå i alt alene, all respekt til alenemødre på fulltid fra meg. 

Anonymkode: 4f6d6...7fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han burde absolutt trå til mer enn 50% på hjemmebasis. Det er utrolig slitsomt å stå med barn alene 24/7, fulltidsjobb OG husarbeid og lage mat. Han har sin fritid når hun er på jobb og barn i barnehagen, 8 timer HVER eneste hverdag helt for seg selv. Hun har kanskje en 1 time på kveldstid, om ikke noen ting for hjulene må holdes igang selv om han er borte. At du i det hele tatt foreslår 50/50, viser bare hvor liten forståelse du faktisk har for hennes situasjon. Tviler på at mannen din jobber offshore. 
Her hjemme stepper mannen opp på husarbeidet og legging de ukene han er hjemme. Bytter på fridager/frikvelder. Og det skulle bare mangle. Det er tungt å stå i alt alene, all respekt til alenemødre på fulltid fra meg. 

Jeg tolket det som at han jobbet hele tiden de 4 ukene. Ikke vanlig arbeidstid 🤔 kanskje jeg misforsto?

AnonymBruker
Skrevet
tutu11 skrev (2 minutter siden):

Jeg tolket det som at han jobbet hele tiden de 4 ukene. Ikke vanlig arbeidstid 🤔 kanskje jeg misforsto?

De har som regel 12 timers skift, noen 6 eller 8 timer. Da får de også frokost, lunsj, middag, kvelds servert. Vaskehjelp på lugaren, andre som vasker sengetøy, håndklær osv. Hun har 100% stilling både på jobb og hjemme. Det er 200%. Sier seg selv at hun strever mer enn han. Alle kan misforstå, det går greit :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Det hadde rett og slett ikke gått.

Bestill deg en helgetur ASAP, og la han være hjemme med ungen.

Og dere må få til en konstruktiv dialog rundt dette. Hører han aldri på deg, eller er det kun i dette tilfellet han er sykt korttenkt og lite mottagelig?

Anonymkode: 0d7ac...e20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min mening er at han tar "alt" av barn og hus de ukene han er hjemme, som du gjør når han er på jobb. Det gir deg mulighet for å ta deg inn disse ukene.

Anonymkode: 6f742...836

Dette gjør et par jeg kjenner. Det fungerer veldig godt for dem :) 

Anonymkode: 7171d...7e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...